parabellum
Well-known member
Voor 800 euro per maand aan loonkost, krijg ik mischien ocharme 200-300 netto. Daar kan ik diezelfde auto niet mee bekostigen.
Alleen een achterlijk bedrijf wil je die kost als extra brutoloon uitbetalen natuurlijk. Via het mobiliteitsbudget kan je dat makkelijk opkrikken naar minstens 400 euro netto, met wat kosten binnen te brengen (huurauto, aankoop fiets, etc) kom je ergens op 500-600 netto per maand uit.
Voor wie slechts één bedrijfswagen in het gezin heeft, veel kilometers doet en enkel met de wagen naar het werk wil/kan, begrijp ik zeker dat mensen een bedrijfswagen blijven verkiezen. Ik heb er zelf ook jaren gehad, en het gemak van je niets te moeten aantrekken (daar rammelt er iets, ben ik nog in garantie of niet? Pech onderweg? Even naar de lease bellen en opgelost. Etc). is ook veel waard.
Maar veel mensen gaan er de facto van uit dat een bedrijfswagen de optimale keuze is. Terwijl ze helemaal niet zo veel kilometers doen, terwijl ze evengoed met een (elektrische) fiets naar het werk zouden kunnen gaan, terwijl ze nooit uitgezocht hebben hoeveel het inwisselen van de bedrijfswagen hen netto zou opbrengen.
Toen ik nog een bedrijfswagen had ging ik ook al met de fiets werken. En toen kreeg ik enkele keren de opmerking 'huh, met de fiets, gij hebt toch een bedrijfswagen?'. Voor sommige mensen is het nu eenmaal enkel acceptabel om de fiets te nemen als je arm bent en geen auto kan betalen, of als je op een carbon exemplaar zit en jezelf wielertoerist noemt.