Wie of wat verdient er nog schoon geld?

hangt er vanaf in welke sector, denk ik dan. Veel bedrijven starten u met interimcontracten of contracten van 6 maanden. Tja, dan geef je ook niet de indruk dat je mensen permanent wil. Zeker als arbeider rekenen bedrijven op tijdelijke contracten die ze kunnen inzetten naargelang de verkoop (bijv. Volvo Cars, waar je bijna 2 jaar interim moet zijn voor ze af komen met een vast contract en je geluk moet hebben dat de verkoop goed gaat). Er zijn veel bedrijven die sowieso een groot verloop hebben: industriële kuisbedrijven, bpost, mediamarkt (en vermoed wel meeste winkelketens).

Nu ja, ik kan ook wel begrijpen dat iemand die bio-ingenieur studies heeft gedaan niet wil gaan poetsen in een bedrijf of ergens braindead jobs wil gaan doen. Ik heb beide gedaan en ben blij dat ik op een bepaald punt mij toch omgeschoold heb naar hetgeen dat ik nu doe. (ik had het alleen 20 jaar eerder moeten doen :p). Niet dat ik nu een job heb die erg schoon geld verdiend ondanks dat het een knelpuntberoep is.
Een knelpuntenberoep is geen garantie om schoon geld te verdienen natuurlijk. Imo een van de reden waarom bepaalde jobs knelpuntberoepen zijn is gewoon de verloning.

Je zegt het zelf, omscholing... De Bio-ingenieur moet zich dan maar omscholen naar iets waar wel werkvolk in gezocht wordt. Als ik het goed begrijp is dat niet gebeurd en is hij al anderhalf jaar werk aan het zoeken...

Zal zeer pijnlijk zijn voor die persoon maar na een half jaar onderneem je toch effectief stappen om wél interessanter in de arbeidsmarkt te liggen? Of dat nu is om een job uit te oefenen waarvoor je niet gestudeerd hebt of studies op te nemen in een ander vakgebied dat je interesseert en werkvolk zoekt, of zelfs te verhuizen indien het probleem je locatie is (wat in België minder van toepassing zal zijn), íets doe je toch? Neen, liever naar de gazet stappen omdat niemand je een job wil geven waarvoor je gestudeerd hebt...
Hangt er misschien ook vanaf hoe dringend de situatie is? Als ge nog thuis woont, zou ik misschien ook nog wel wat blijven zoeken, alhoewel een gat van anderhalf jaar met niks van werk erop, misschien ook een probleem wordt als ge moet solliciteren. 'Wat doe je al anderhalf jaar?' 'Niks, buiten zoeken... ' Geen idee of een bedrijf op zo'n persoon zit te wachten. Ondertussen kan je idd. wel een interimjob of zo doen om werkervaring op te doen.
Een knelpuntenberoep is geen garantie om schoon geld te verdienen natuurlijk. Imo een van de reden waarom bepaalde jobs knelpuntberoepen zijn is gewoon de verloning.
True, maar het is stom om dan opleidingen erin te geven als mensen het toch niet willen doen voor dat loon.
Nu, ik moet zeggen: bij mij is het ook niet slecht betaald hoor: ik heb nu een middenklasse loon en besef dat het ook al mooi is en het voldoet voor mijn kosten, maar toch: het blijft een beetje raar dat iets een knelpuntberoep is, maar het dan niet aantrekkelijker gemaakt wordt. En eigenaardig genoeg heb ik zelfs enige tijd moeten zoeken voor ik ergens als stagiair aan de slag kon: wat wel ergens toont hoe vreemd die houding is van werkgevers: iedereen wil natuurlijk iemand met ervaring, maar als ge weet dat het een knelpuntberoep is en ge moeite hebt met iemand vinden, zou je ook wel verwachten dat ze al wat sneller een kans zouden geven. (ik was toen natuurlijk al wel 45 jaar). Ondertussen ben ik al wel vier jaar bij hetzelfde bedrijf als waar ik dan toch een stageplaats heb gevonden en zou ook niet direct weggaan als ik ergens meer zou krijgen. Heb nu een goede balans naar verantwoordelijkheid, klantencontact, ... en het directe team waar ik in zit zijn aangename collega's en ook de meeste anderen waar ik contact mee heb zijn prima om mee samen te werken (buiten de baas van sales, das ne beuje, alhoewel dat precies ook aan het beteren is qua samenwerking. )

Hangt er misschien ook vanaf hoe dringend de situatie is? Als ge nog thuis woont, zou ik misschien ook nog wel wat blijven zoeken, alhoewel een gat van anderhalf jaar met niks van werk erop, misschien ook een probleem wordt als ge moet solliciteren. 'Wat doe je al anderhalf jaar?' 'Niks, buiten zoeken... ' Geen idee of een bedrijf op zo'n persoon zit te wachten. Ondertussen kan je idd. wel een interimjob of zo doen om werkervaring op te doen.
Effectief, al is het maar om tussentijds wat bezigheidstherapie te hebben of thuis iets te kunnen bijdragen, als je een jaar lang geen job vindt na een jaar of 4-5 te hebben gestudeerd, dan ga je toch gewoon iets zoeken om wat dan ook van (levens)ervaring op te doen?

11.500 jobs in een straal van 20km rond postcode 2000 waarvoor je geen diploma nodig hebt. Er zal wat bagger tussen zitten maar iets zal toch voor die bio-ingenieur ook interessanter zijn dan een ganse dag niets doen?

Effectief, al is het maar om tussentijds wat bezigheidstherapie te hebben of thuis iets te kunnen bijdragen, als je een jaar lang geen job vindt na een jaar of 4-5 te hebben gestudeerd, dan ga je toch gewoon iets zoeken om wat dan ook van (levens)ervaring op te doen?
Tja, het is een risico natuurlijk. Je moet net de juiste werkgever tegenkomen, zeker nu in een markt met hopen sollicitanten.

Bij ons is "direct kunnen beginnen" een voordeel, maar ik heb er genoeg naar de bodem van hoop verwezen wegens "al 6+ maanden niks" maar ook " afgestudeerd in 2024 en ondertussen in een winkel gewerkt?". Je moet dat goed uitleggen in uw sollicitatiebrief, of toch op zijn minst iets over zeggen. Want als er 100+ CVs zijn gaat alles waar er een "hmm, dat is vreemd" reukje aan zit er direct uit.

Tja, het is een risico natuurlijk. Je moet net de juiste werkgever tegenkomen, zeker nu in een markt met hopen sollicitanten.

Bij ons is "direct kunnen beginnen" een voordeel, maar ik heb er genoeg naar de bodem van hoop verwezen wegens "al 6+ maanden niks" maar ook " afgestudeerd in 2024 en ondertussen in een winkel gewerkt?". Je moet dat goed uitleggen in uw sollicitatiebrief, of toch op zijn minst iets over zeggen. Want als er 100+ CVs zijn gaat alles waar er een "hmm, dat is vreemd" reukje aan zit er direct uit.
Ik neem aan als je aan het werven bent in een sector waar de jobs schaars zijn, je zelf al wel weet waarom een pas afgestudeerde bio-ingenieur een half jaar na afstuderen plots 'sales advisor' wordt bij een Krefel.

lijkt me toch ook raar dat je 'afgestudeerd in 2024, maar ondertussen wel werkzaam geweest om niet thuis te zitten" op de reject-hoop zou smijten. Allez, ik zou die toch prio geven boven 'afgestudeerd in 2024, maar nog geen klop gedaan ondertussen'.

lijkt me toch ook raar dat je 'afgestudeerd in 2024, maar ondertussen wel werkzaam geweest om niet thuis te zitten" op de reject-hoop zou smijten. Allez, ik zou die toch prio geven boven 'afgestudeerd in 2024, maar nog geen klop gedaan ondertussen'.
Tuurlijk, maar geen prio over afgestudeerd in 2025 en "heeft relevante werkervaring" en "is nu aan het werk".

De veronderstelling is dat je al 2 jaar aan het zoeken bent voor werk in de sector en dat al die anderen u ook niet moesten hebben. Maar aan de andere kant is kandidaat #2 op dit moment iemand met 10 jaar irrelevant ervaring, net afgestudeerd en met een relevante thesis. Dus het is allemaal heel vaag imo. Ik ben ook maar in een adviserende rol deel in dit proces natuurlijk.

Ik denk nu ook wel dat een job in iets helemaal anders, genre retail of postbode als bio-ir. niet echt veel meerwaarde heeft op een CV. Veel relevante levenservaring krijg je toch ook niet? Ik bedoel, uitgaande van een normaal functionerend persoon dan, die geen job nodig heeft om te leren dat hij tijdig moet opstaan en op het werk moet raken met basishygiëne.

Je kan dat zien als de wil om te werken, wat nobel is, of het teken dat niemand anders die kandidaat wou aannemen als ingenieur natuurlijk.

Tuurlijk, maar geen prio over afgestudeerd in 2025 en "heeft relevante werkervaring" en "is nu aan het werk".

De veronderstelling is dat je al 2 jaar aan het zoeken bent voor werk in de sector en dat al die anderen u ook niet moesten hebben. Maar aan de andere kant is kandidaat #2 op dit moment iemand met 10 jaar irrelevant ervaring, net afgestudeerd en met een relevante thesis. Dus het is allemaal heel vaag imo. Ik ben ook maar in een adviserende rol deel in dit proces natuurlijk.
ja, dat begrijp ik: naarmate dat de periode tussen afstuderen en sollicitatie groter wordt, wordt het ook moeilijker om aangenomen te worden. Maar net daarmee is het ook stom van dan gewoon thuis te blijven niksen. Doe dan minstens een cursus of vrijwilligerswerk. Niks doen lijkt me de slechtste oplossing

Ik denk nu ook wel dat een job in iets helemaal anders, genre retail of postbode als bio-ir. niet echt veel meerwaarde heeft op een CV. Veel relevante levenservaring krijg je toch ook niet? Ik bedoel, uitgaande van een normaal functionerend persoon dan, die geen job nodig heeft om te leren dat hij tijdig moet opstaan en op het werk moet raken met basishygiëne.

Je kan dat zien als de wil om te werken, wat nobel is, of het teken dat niemand anders die kandidaat wou aannemen als ingenieur natuurlijk.
Net om wat je in de laatste zin zegt... Niet dat iedereen zo is maar als ik een sollicitant zou hebben voor me die anderhalf jaar niets gedaan heeft buiten solliciteren, zou 1 van mijn belangrijkste vragen zijn waarom hij ondertussen niet "iets anders" gedaan heeft. Moet eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik voor zo iemand meteen met een vooroordeel zou zitten genre van "het zal wel genen harde werker zijn"...

Die jobs in retail enzo hebben mij echt veel meer bijgeleerd dan 3 jaar studeren op vlak van mentaliteit en motivatie om iets van mezelf te maken. Achteraf is het makkelijk spreken, maar... ik heb dat nodig gehad.

Ik was misschien iets te... "entitled" terwijl ik snotneus van 25 jaar was.

Ik spreek voor mezelf, maar die jobs hebben mij qua mentaliteit wel gecorrigeerd. Waar ik nog altijd dankbaar voor ben.

Mind you, dit was in nasleep van de financiele crisis van 2008-2009 en ik was IT'er zonder connecties of netwerk. Het was nu eenmaal een tijd waar jobs in het algemeen beetje schaarser waren.

Bedrijven die vacatures hebben als orderpicker, gaan geen afgestudeerde bio ingenieur aannemen. Want ze weten dat die onmiddellijk vertrekt als hij ergens kan werken met zijn diploma.

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb in de horeca gewerkt als juist afgestudeerde IT’er (en ik deed dat verrassend graag) en ik hoop dat dit vandaag de dag nog steeds kan.

Misschien dat de tijden veranderd zijn, maar ik heb indertijd nooit BGV gehad van wat ik op mijn CV schreef toen ik bij bedrijven als orderpicker of magazijnier ging werken.
Laat dat gewoon van uw CV af, als ge zou merken dat ge zelfs niet weerhouden wordt voor magazijnier.

Als je echt niet aan de bak komt dan lijkt het me best om ergens een onbetaalde internship proberen te versieren, al vind ik dat zo een zaken vooral een race to the bottom zijn, is het in zo een noodgeval wel OK, zo doe je wat relevante ervaring op. En daarnaast eventueel een part time job die minder aan je carrièreplan gerelateerd is. Zo toon je je interesses en werkwillendheid.

Ik ben zelf houder van het hoogst haalbare diploma in een sector die momenteel in zwaar weer verkeert maar ooit zwaar gegeerd was. Met een tijdelijk contract dus we zien wel. :laugh: Maar de dag dat ik een paar maand niet aan de bak kom, ga ik desnoods wel gewoon voor iets dat maar tangentieel met mijn gedroomde carrièrepad te.makdn heeft. Intussen zoek je verder inderdaad. En wie weet bevalt die job die niet je ding lijkt toch ook gewoon goed. Dan zet je toch beter op je CV "Sep 2024 - heden: door de tegenvallende conjuncturele jobmarkt, die de sector van het bosbeheer uitzonderlijk hard heeft getroffen, voerde ik verschillende tijdelijke jobs uit, blijvend uitkijkend naar een aan mijn diploma gerelateerde functies zoals deze waarvoor ik nu solliciteer". En in je motivatiebrief schrijf je welke skills je daar hebt opgedaan, je leert toch altijd wel iets transfereerbaar. Ik heb al 1000+ CVs beoordeeld waarvan toch heel wat met gaten en irrelevante jobs, maar zoiets wordt helaas nooit vermeld. Als iemand al ongerelateerde jobs heeft beoefend wordt dat nooit uitgelegd, en dan vliegen die inderdaad op de reject stapel...

Bedrijven die vacatures hebben als orderpicker, gaan geen afgestudeerde bio ingenieur aannemen. Want ze weten dat die onmiddellijk vertrekt als hij ergens kan werken met zijn diploma.

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb in de horeca gewerkt als juist afgestudeerde IT’er (en ik deed dat verrassend graag) en ik hoop dat dit vandaag de dag nog steeds kan.
Ik denk dat je onderschat hoeveel orderpickers er gezocht worden... Wees maar zeker dat een pas afgestudeerde bio-ingenieur wél zo'n job zal vinden. Er staan op VDAB alleen al 1.200 jobs als orderpicker, bovendien is dat een job waarvan je altijd het risico hebt dat iemand die je aanneemt niet lang zal blijven. Is het niet omdat ze een andere job kunnen gaan doen die 1 EUR per uur meer verdient, is het omdat ze de job enkel aanvaard hebben om asap weer ontslagen te worden en te kunnen stempelen.

Dus denk wel degelijk dat wie wil werken, werkt.

Helaas, een kameraad van mij is orderpicker en dat is vandaag de dag een stressvolle job. Ze moeten x aantal orders verwerken op 1 dag. Als ze dat niet doen, krijgen ze onder hun voeten van hun baas. Als het blijft duren mag je vertrekken. Dit is dus geen job voor een onervaren persoon.

Laat mij toe om te zeggen dat ik die vriend zeer goed ken; en hij spreekt over €2350 netto per maand. Echt veel is dat niet, zeker als je weet dat die met gemak een pallet neemt op 12 meter hoogte.

Dat is dan ook wel ne reachtruckchauffeur en niet het voetvolk van de orderpickers :p
En dat is toch een deftig loon voor een gewone arbeider? Volgens mij wel met ploegenpremies en zo, want gemiddelde loon ligt toch lager als ge daar ne quick search van doet.

Goh,

Je kan onder je niveau werken en toch een link hebben met je "doelstelling".

Een bio-ingenieur die orderpicking doet in de voedingssector (waar hij er een link is met voedselveiligheid), in een bottelarij werkt, een labo-hulpje, ,,... Volledig niks hebben is stukken erger. Ik hoop voor hem dat die op zijn minst nog iets van skills bijleert (al is het maar python leren of een taalcursus of zijn statistiek heropfrissen...)

Ik ken burgelijk ingenieurs die een " cad-tekenaar" job heeft omdat hij eventjes iets minder stresserend zocht.

Er zijn ook wel heel veel gradaties in "onder je niveau" werken.

Helaas, een kameraad van mij is orderpicker en dat is vandaag de dag een stressvolle job. Ze moeten x aantal orders verwerken op 1 dag. Als ze dat niet doen, krijgen ze onder hun voeten van hun baas. Als het blijft duren mag je vertrekken. Dit is dus geen job voor een onervaren persoon.

Laat mij toe om te zeggen dat ik die vriend zeer goed ken; en hij spreekt over €2350 netto per maand. Echt veel is dat niet, zeker als je weet dat die met gemak een pallet neemt op 12 meter hoogte.
Dan zal je kameraad zoals gezegd al een rijbewijs gehaald hebben voor met een heftruck wat natuurlijk een hoger inkomen betekent... De quota bij orderpickers zijn écht niet van die mate dat als je niet als een F1 pitcrew werkt, je wordt buitengewerkt hoor... Daarvoor lijkt de nood in de sector aan werkvolk mij veel te hoog te zijn en het aantal sollicitanten te weinig.

Dus het zal wel niet zo schandalig stressvol zijn als je oogt, op zich moet je daar ook 0,0 kennis voor hebben en kan je meteen aan de slag. Je tempo gaat na een week sowieso al een stuk hoger zijn en na nog eens een week nog een pak hoger. Heb het zelf ook een zomer gedaan, was niet de meest interessante job maar het betaalde voor een student goed en je had quasi geen inwerking nodig.

Dat is dan ook wel ne reachtruckchauffeur en niet het voetvolk van de orderpickers :p
En dat is toch een deftig loon voor een gewone arbeider? Volgens mij wel met ploegenpremies en zo, want gemiddelde loon ligt toch lager als ge daar ne quick search van doet.
Vind je? Je zegt zelf dat hij reachtruckchauffeur is en dus meer kan dan een junior. En dan dat loon? Ik snap dat mensen dan nog liever thuis blijven hoor 😀 die gast komt iedere dag moe en gestresseerd thuis

Terug
Bovenaan