Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Een mens zou geneigd zijn te zeggen dat we zwaar te veel betalen voor die panelen … een mens vraagt zich af hoe dat komt want er zijn er best wat, goede prijsafspraken in combinatie met subsidies mss?
Op 1 januari 2024 liep de zonnepanelenpremie in Vlaanderen af, dat zal er wel voor gezorgd hebben dat hun orderboek bomvol stond en dat particulieren niet erg prijsgevoelig waren. Bovendien was de prijs van de panelen toen heel laag. Hogere prijzen + lagere kosten = veel meer winst.

Voor de installatie van zonnepanelen rekenen klanten ook niet zoals bij een schilder in prijzen per uur. Op een installatie van €7000 lijkt €2000 installatiekost niet overdreven. Maar als je dan gaat rekenen per werkuur, zit je boven de €100 per werkuur. Als je dat door goedkoop personeel kunt laten uitvoeren, verdien je als baas natuurlijk veel geld.

Sales voor zonnepanelen is ook veel gemakkelijker dan voor schilderwerken. De business case is poepsimpel: de klant haalt de financiële investering er sowieso uit ("brengt altijd meer op dan een spaarboekje") dus als je betrouwbaar bent, goed werk levert (referenties, lokaal bekend, ...) en een oké prijs aanbiedt, is de verkoop wellicht binnen.

De "onzichtbare hand" van de concurrentie zal op termijn zijn werk wel doen en de marges naar beneden duwen, maar tijdens economische schokken zoals de energiecrisis van 2022-2023 of ter anticipatie van het wegvallen van bepaalde subsidies kan die marktwerking verstoord geraken. Een goede ondernemer buit zulke kansen genadeloos uit :D. Geld maakt natuurlijk geld, dus met zijn 7 miljoen euro eigen vermogen kan deze man verder ondernemen, bekwame mensen aannemen, overnames doen, uitbreiden naar andere producten en segmenten, ... . Het eerste miljoen is altijd het moeilijkste.

Hij werkt niet met een uurloon maar maakt gewoon een offerte voor de volledige verfwerken. Nu in de schoolvakantie moet hij vaak koten gaan herschilderen en dat is dan niet 1 kot maar verschillende in één gebouw en dan begint al serieus door te tellen.

Ik wil gewoon maar zeggen een goede verver of in het algemeen een goede stielman verdient goed zijn geld. Alleen zijn het soms lange dagen en voor sommige jobs betaal je ook met je lichaam.

Een goede voorbeeld is mijn kameraad die tegelaar is: Zelfstandig, relatie met kinderen die juist is stuk gelopen, hij gaat uit het huurappartement en ondertussen heeft hij ook een hernia opgelopen.

Die zit er door van het kan niemeer maar hij zei tegen mij van ik kan niet stoppen want dan zit ik volledig tegen de grond. Dat is dan ook weer de harde realiteit als zelfstandige.

Veel stielmannen, ook schilders, die ik ken werken in principe liever in regie ja. Het probleem is dat de particuliere klanten dat heel vaak niet willen. Veel mensen hebben het waanidee dat een vaste prijs altijd goedkoper is, en als er in regie wordt gewerkt gebeurt het maar al te vaak dat mensen echt belachelijk moeilijk doen. Daarom dat vele zelfstandigen vaak automatisch een vaste prijs aanbieden.
Veel mensen laten klussen doen waar ze zelf niets van afkennen. Het is enorm moeilijk in te schatten wat de totaalfactuur nu uiteindelijk gaat zijn in regie. Daarboven komt dat de persoon die de werken komt doen een totaal vreemde is. Gebruik maken van ‘in regie’ is dus per definitie een blanco cheque.

Ik snap die mensen wel.

Vandaag in aanraking gekomen met de nalatenschap van Willy Michiels - iedereen weet dat die goed verdient heeft maar wat ik heb gezien is ronduit megalomaan, te zot voor woorden …

Om maar iets te zeggen: een compleet gareel voor een zesspan… in 24 karaat goud en 250 Porsche tractoren …
Ik moest spontaan aan deze bijdrage denken omdat heel dit nalatenschap binnenkort geveild wordt:

🎥
Trends Z-Nieuws reportage: Uitzonderlijke privécollectie van bingokoning Willy Michiels onder de hamer bij Auctim: https://rmgtv.bbvms.com/p/default/c/6849104.html?inheritDimensions=true&placementOption=default
Meer dan 100 Porsche oldtimer-tractoren en ruim 80 historische en luxueuze koetsen:
Trends Z bracht samen met Auctim een bezoek op locatie om deze twee topcollecties uit zijn nalatenschap in beeld te brengen.
📍
Bekijk de veilingen:
🔗
Porsche oldtimer-tractoren: https://www.auctim.com/ords/nl/r/online/auctions/auction?p400_auction_id=74149
🔗
Historische en luxueuze koetsen: https://www.auctim.com/ords/nl/r/online/auctions/auction?p400_auction_id=74147
📅
Bieden: 22 augustus – 2 september
👀
Kijkdagen: 27 & 28 augustus

Willy was een 'Don' op Italiaanse leest geschoeid. Een fortuin vergaard op twijfelachtige wijze maar tegelijkertijd als een weldoener overal in de buurt alles en iedereen geld sponsoren zodat er geen vragen werden gesteld.

Willy was een 'Don' op Italiaanse leest geschoeid. Een fortuin vergaard op twijfelachtige wijze maar tegelijkertijd als een weldoener overal in de buurt alles en iedereen geld sponsoren zodat er geen vragen werden gesteld.
Dat klopt eigenlijk wel, in de vele cafés altijd rondjes geven - Willy was ne goeien, zwart geld met miljoenen euro’s- letterlijk koffers vol geld.

De dood van zijn dochter was wel zeer zwaar om dragen, maar belastingen had hij een hekel aan 😀

Corruptie, zwart geld, wordt allemaal over gepraat. Intimidatie en zijn knokploegen, iets minder. En dan zijn er de dingen waar niemand over spreekt.

Willy had chance dat de meeste mensen om te praten waren met die pint. En dat velen schaamteloos voor hem op de buik gingen in de hoop op wat geld of macht.

Maar of hij een goed mens was? Wel, over de doden niets dan goed zeker…

Tgoh, niemand wordt zo rijk met de heilige jan en de goeie meneer uit te hangen. Ook een Gert Verhulst en Coucke niet.

In Knokke moeten alle ijskramen op de dijk weg. Sommigen stonden er al héél lang. En toevallig wanneer die beslissing er is gekomen, heeft Coucke de helft van de ijswinkels opgekocht in Knokke. Je kan gerust zeggen dat er tenminste wat voorkennis was. :oi22:

Ik weet van een kennis via via dat die wel goed geld zou verdienen.

En inderdaad, vennootschap aantal jaren geleden opgericht en gestegen van 300k brutomarge naar nu 2 miljoen.
En bijna geen kosten, brutomarge is quasi gelijk aan de winst.
Slechts één persoon in de vennootschap.

Via de statuten kan ik wel niet precies achterhalen wat hij doet, en ook online niets te vinden.
Voor zover ik begrijp gaat het over consultancy bij bouwprojecten en alles wat daarbij komt kijken.
Dus die zal serieuse marges opstrijken bij bepaalde projecten denk ik dan.
Of heel goed doorfactureren voor het verlenen van advies bij grote projecten?

Ik verschiet er wel van dat in de bouw iemand op zijn eigen zo een winsten kan behalen.
Nu, als het eenvoudig zou zijn zouden wel meer het doen denk ik...

En inderdaad, vennootschap aantal jaren geleden opgericht en gestegen van 300k brutomarge naar nu 2 miljoen.
En bijna geen kosten, brutomarge is quasi gelijk aan de winst.
Slechts één persoon in de vennootschap.

Via de statuten kan ik wel niet precies achterhalen wat hij doet, en ook online niets te vinden.
Voor zover ik begrijp gaat het over consultancy bij bouwprojecten en alles wat daarbij komt kijken.

Ik verschiet er wel van dat in de bouw iemand op zijn eigen zo een winsten kan behalen.
Nu, als het eenvoudig zou zijn zouden wel meer het doen denk ik...
Misschien is het een consultant voor de overheid die 300 uur per maand factureert?

Veel rentenierskills zal hij op zijn 40e dan niet geleerd hebben door voornamelijk gras te maaien.
Waarschijnlijk tegen zijn 50e terug gras aan het maaien ;-)
Just kidding of course, ik wens hem het allerbeste!
Je zegt daar zoiets, gaat effectief nog 2-3 dagen/maand werken om in orde te blijven - rentenier is blijkbaar geen statuut in ons land. Gewoon wat basic snoeiwerk bij handvol particulieren.

En inderdaad, vennootschap aantal jaren geleden opgericht en gestegen van 300k brutomarge naar nu 2 miljoen. (..)
Is wel heel veel, lijkt meer op vastgoedontwikkeling eerder dan consultancy.
In de bouw zelf, zou verbaasd zijn dat er dergelijke marges te halen zijn.
(@MrCipo feel free to share in PB)

Terug
Bovenaan