Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat wil nog niet zeggen dat je er goed aan verdient natuurlijkMaat van mij is zelfstandige in airco's en laadpalen. Komt handen tekort.
En het blijft uurtje-factuurtje, want de marge's op de toestellen zelf is volgens mijn installateur flinterdun geworden.Dat wil nog niet zeggen dat je er goed aan verdient natuurlijk
. Ook een mooie job, alleen mag je niet vies zijn van zwaar werk.Na aftrek van alle kosten en met een 40u week?Kameraad is verver. Heeft mijn jaarloon in de eerste drie maanden verdient.
Na aftrek van alle kosten en met een 40u week?
Want ik ken ook schilders en ondanks dat die goed verdienen, is dat nu ook geen goudmijntje.
Waauw, ik heb net even een installateur van hier in de buurt opgezocht.Ik ben onlangs wel geschrokken van een installateur van zonnepanelen hier in de buurt:
En dat is gewoon een heel klein bedrijfje.
- Brutomarge: 2.003.000 €
- Bezoldigingen: 367.000 €
- Winst voor belasting: 1.575.000 € / 1.172.000 € na belasting

Ik ken zijn zaak niet van binnen en buiten maar buiten de verf die hij goedkoop aankoopt en volledig door rekend aan de klant heeft hij niet veel kosten.
Je hebt de basiskosten zoals vervoer, benzin, hoogwerker soms.
Hij stopt om 5 uur maar zijn begin uren variëren op basis van locatie. Als het dicht bij huis is begin hij om half 9 als het verder weg is dan kan het goed zijn dat hij elke dag op de baan is rond 7 uur.
40 uren week is het sowieso niet. Wel een grote caveat hij heeft de familiezaak van zijn vader overgenomen. Nuja je moet het altijd wel zelf nog kunnen waarmaken en hij is nu al 15 jaar bezig en verdient er goed zijn geld mee.
Het is hard werken, het enigste waar hij de laatste tijd veel problemen mij heeft, zijn klanten die niet betalen. Hij vraagt een voorschot en dan rest wanneer het werk gedaan is maar dan begint vaak de miserie.
En het is vaak het rijk volk waar hij verschillende keren moet achterlopen om zijn geld te krijgen.
Ik weet toevallig wel dat de marges op verf gigantisch zijn. De verver zal in veel gevallen niet enkel de dienst leveren (het schilderen zelf) maar ook het product (de verf). Dat maakt het nog een interessante stiel.Zou het kunnen dat je dan jou netto jaarloon vergelijkt met zijn bruto factuurbedragen (inclusief BTW en voor belastingen)? Want zo veel kan een schilder nu toch ook niet vragen.
Het hoeft niet duur te zijn om toch hoge marges te kunnen hebben. En ik vergelijk helemaal niks, al zeker geen omzet met loon. Zo dwaas ben ik niet hoor.Zo duur is verf nu toch ook niet om daar zo een gigantische marges op te nemen. En proper werk afleveren betekent ook meestal lang bezig zijn. Het is toch zo geen vent met een eenmanszaak die wat op zijn rekening komt vergelijkt met jouw loonbrieven?
Een mens zou geneigd zijn te zeggen dat we zwaar te veel betalen voor die panelen … een mens vraagt zich af hoe dat komt want er zijn er best wat, goede prijsafspraken in combinatie met subsidies mss?Waauw, ik heb net even een installateur van hier in de buurt opgezocht.
![]()
Sun Eco (BV) - Herentals (2200) - BE0678862418
Consulteer alle bedrijfsgegevens van Sun Eco in Herentals met btw-nummer BE0678862418.www.companyweb.be
In 2022 en vooral 2023 heeft die massaal veel geld verdiend. Bv. in 2023: € 3.841.688 winst na belastingen op € 6.197.654 brutomarge. Voor elke €10.000 brutomarge ging dus €6200 in zijn zak, en €3800 naar de loonkost van zijn 9 werknemers en andere indirecte kosten.
In 2017 is hij gestart en de man is nu dik binnen: € 7.331.339 aan eigen vermogen waarvan 5,8 miljoen euro aan cash en geldbeleggingen volgens de laatste jaarrekening. Wat een goudmijn!
Veel stielmannen, ook schilders, die ik ken werken in principe liever in regie ja. Het probleem is dat de particuliere klanten dat heel vaak niet willen. Veel mensen hebben het waanidee dat een vaste prijs altijd goedkoper is, en als er in regie wordt gewerkt gebeurt het maar al te vaak dat mensen echt belachelijk moeilijk doen. Daarom dat vele zelfstandigen vaak automatisch een vaste prijs aanbieden.Werken schilders normaal niet eerder met uurloon? Wat zo gemiddeld rond de 30€ ligt?
Aan 30€ per uur ga je niet veel vindenWerken schilders normaal niet eerder met uurloon? Wat zo gemiddeld rond de 30€ ligt?
Als ik zoek voor 2025 kom ik tussen 35 en 50 btw ex. Inclusief materiaal.Aan 30€ per uur ga je niet veel vinden
Weet niet wat Casius is maar 30 à 40 EUR/m² is veels te duur... 24 EUR/m² en 28/m² voor plafond is marktconform.Het hoeft niet duur te zijn om toch hoge marges te kunnen hebben. En ik vergelijk helemaal niks, al zeker geen omzet met loon. Zo dwaas ben ik niet hoor.
Volgens Casius kost schilderen tussen de 30 en 40 euro per vierkante meter (ex btw).
Voor 100 vierkante meter schilderwerken aan een muur heb je ongeveer:
- Aftapen en voorbereiding: 5-7 uur
- Primer aanbrengen: 3-4 uur
- Dekkingslaag: 4 - 5 uur
- Opruimen: 1 - 2 uur
Dus voor een klus van 3000 tot 4000 euro heeft de schilder 1,5 tot 2 dagen werk. In dat bedrag zit zijn materiaal maar daar is zijn marge dan weer giga groot op. Voor pro merken als Sikkens of Sigma ligt dit tussen de 30 en 60%
Bon, voor deze klus heeft de schilder voor die 100 vkm nodig:
Primer: 13 - 17 liter
Muurverf: 10 - 13 liter
Prijzen:
Primer: 39 euro per liter
Muurverf: 12 euro per liter
Dus hij rekent aan de klant 663 euro door voor de primer en 156 euro voor de muurverf. 819 euro aan materiaal waarop hij een burto marge neemt van 245 euro (30% marge) tot 491 euro (60% marge).
We zullen van de laagste prijs per vkm uitgaan en de hoogste tijdsinschatting.
Factuur aan de klant: 3000 euro
- materiaal (819) = 2181 euro
+ marge op dat materiaal (245) = 2426 euro
Max ingeschatte werktijd: 18 uur
De job levert de schilder dus 134 euro (2426/18) per uur op. Daar moet hij uiteraard zijn andere kosten mee betalen (verbruiksmateriaal zoals afplaktape, materiaal zoals stellingen, vervoer, loon enz) maar je voelt toch aan dat het niet super slecht is he. Zeker niet als hij kan opschalen en ververs in dienst neemt om meerdere werven tegelijkertijd te draaien.
De schilder komt niet in de buurt van een chirurg maar als hij het wat slim aanpakt kan die daar best wel goed van leven hoor.
De meeste schilders die ik ken proberen hun kosten (inc het loon dat ze via hun BV uitkeren) te dekken met wat ze de klant aanrekenen ex materiaal (de verf dus). De bruto winst die ze in de BV willen opbouwen nemen ze dan via de marge op die verf.
Dus stel dat deze schilder om de 2 dagen 245 euro 'winst' maakt dan is dat conservatief gerekend een 25.000 euro op een jaar. Daarbij ga ik uit van de laagste marge. Bij de hoogste marge mag je het verdubbelen. In werkelijkheid zal de winst van de BV met enkel die ene schilder die werkt een verwachte bruto winst kunnen draaien tussen de 25 en 50.