Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Dit is totaal foute informatie
Je betaalt een Notaris gemiddeld gezien 10 % op de aankoop van een woning, maar het ereloon van de notaris is 1.5%-2% van de aankoop. De rest zijn registratierechten die naar de overheid vloeien.
Voor 2% op 300000 wil ik het ook gerust nog doen.

Dan ben je nog geen arme sukkelaar als je ziet dat die van ons zo goed als heel de streek op zijn naam heeft.

Notarissen. Gemiddeld 10% op de aankoopprijs van ieder huis om eens 10 minuten een akte voor te lezen.

En hier is de notaris ook nog eens burgemeester. Dus die passeert wel een paar keer aan de kassa.
Die is effectief notaris en burgemeester? Ik denk niet dat zoiets mag eigenlijk, anders kan die gewoon alles van vastgoed dat de gemeente doet naar zijn kantoor sturen.

Omscholen is nog altijd mogelijk he...
Naar tandheelkunde wordt (financieel) wel wat moeilijk.☹️ Ik heb wel al eens gedacht aan een stiel. Ik zou er mij eens verder in moeten verdiepen hoe ik zoiets zou aanpakken. Tips? Ik heb als eens gekeken bij Syntra. Of is een cvo in avondschool eerder aangewezen?

Denk je? Pré corona kon ik bij mijn tandarts enkel cash betalen. En dat is een grote praktijk met 7 tandartsen op 2 locaties.
Voor een gewone controle ben je dan inderdaad iets van een €70 euro kwijt, vinden ze een gaatje dan mag je 2 weken later nog eens terugkomen. 2x 70 euro.

Bij mijn huisarts kan je ook enkel cash betalen, puur omdat ze geen bancontact hebben. Een arts geeft je ook telkens een attestje voor de ziekenkas mee, zou me verbazen dat die dat in het zwart doet.

Zelfstandig Zaakvoerder van een kleine KMO (+/- 15 personen): Jaarlijkse winst (voor belastngen) tussen 1-1,5 miljoen welke deels (rest blijft in zaak) wordt uitgekeerd als dividend, 5K bruto + alle mogelijke vormen voor pensioenopbouw tot het maximum + 30-50K zwart geld + bedrijfswagen 100K + bedrijfswagen voor vrouw 100K (enkel op papier in de zaak) + bedrijfswagen zoon 50K (zit niet in de zaak maar de auto wel) + tuinonderhoud/ herstellingen en renovatiewerken aan huis/ramen poetsen/ kuisvrouw/ koffie/ poetsproducten/ restaurantbezoek/ zwembad/ koekjes/ laptops / smartphone / TV's / drinkbussen / koffieapparaten / keukentoestellen / airco / op kosten van de zaak.

Kwestie van fiscale optimalisatie kunnen doorsnee werknemers (even BIG4) daar nog een puntje aan zuigen. Lage/gemiddelde lonen optimaliseren in het klein, hoge lonen in het groot ;), wellicht betalen heel hoge lonen helemaal niets meer aan belastingen.

Het is natuurlijk niet alsof je kan kiezen om zaakvoerder van een KMO van 15 personen te worden :p. En als je denkt dat een KMO van 15 man niets aan belastingen betaalt, moet ik je ook ontgoochelen :rofl:
En als je met 15 man, 1.5miljoen winst maakt, ergo: 100 000 winst per man per jaar, ben je een extreem goede ondernemer.

Laatst bewerkt:
En als je met 15 man, 1.5miljoen winst maakt, ergo: 100 000 winst per man per jaar, ben je een extreem goede ondernemer.
Dat zou je idd denken, werkelijkheid is iets helemaal anders maar kan die info moeilijk posten. Het feit dat het een niche markt is help wel fors tot de creatie van winst. Er worden uiteraard belastingen betaald (30-33%), vooral de loonkost kan je niet omheen want allen ingeschreven en geen constructies met zelfstandige statuten etc.

Maar als uw loonkosten niet betaald zijn dan maak je geen 1.5 miljoen winst hé. Winst is alles NA de kosten. Dan is die 1.5 miljoen de omzet.

Maar als uw loonkosten niet betaald zijn dan maak je geen 1.5 miljoen winst hé. Winst is alles NA de kosten. Dan is die 1.5 miljoen de omzet.
Ik veronderstelde dat @Herman De Croo bedoelde dat er veel belastingen betaald worden, de 1-1,5 miljoen is de bruto winst voor belastingen (dus inclusief verrekening van loonkosten, aankoop materiaal, water, afbetalingen ....). De vermelding van de loonkost is enkel om aan te geven dat er correct sociale lasten op de lonen worden betaald - dit om uit te sluiten dat men bvb grote winsten gaat maken door buitenlandse werknemers onder diverse statuten te laten werken.

Als je vraagt aan een werkgever hoeveel belastingen er betaald worden is het eerste antwoord de loonkosten :cool:. De boekhouding is nogal complex want er zijn eigenlijk 4 bedrijven met onderlinge facturatie, dat geeft een aantal voordelen ivm fiscaliteit.

Het geeft gewoon een idee hoe het loon van een zaakvoerder van een KMO er uitziet (kan uitzien) want niet iedereen zal dergelijke cijfers voorleggen en ook een faillissement is mogelijk.

Laatst bewerkt:
Venture capital en in mindere maten vermogensbeheer in zijn geheel. Je mag werken zo hard je wilt, maar een grote hoop geld voor jou laten werken is nog altijd het meest interessante.

Waanzinnige cijfers! Een vuistregel in Belgie is dat er per werknemer ongeveer €100 000 omzet moet zijn per jaar in een gezond bedrijf.

Laatst bewerkt:
Waanzinnige cijfers! Een vuistregel in Belgie is dat er per werknemer ongeveer €100 000 omzet moet zijn per jaar in een gezond bedrijf.
Belachelijke vuistregel naar mijn mening, als je in een low-margin retail business zit zal je nogal verliezen maken met zo een lage omzet per werknemer.

Ahold Delhaize: Netto winstmarge van 1.87% met een omzet van 320K EUR per werknemer
Carrefour: Netto winstmarge van 0.91% met een omzet van 220K EUR per werknemer

Zelfstandig Zaakvoerder van een kleine KMO (+/- 15 personen): Jaarlijkse winst (voor belastngen) tussen 1-1,5 miljoen welke deels (rest blijft in zaak) wordt uitgekeerd als dividend, 5K bruto + alle mogelijke vormen voor pensioenopbouw tot het maximum + 30-50K zwart geld + bedrijfswagen 100K + bedrijfswagen voor vrouw 100K (enkel op papier in de zaak) + bedrijfswagen zoon 50K (zit niet in de zaak maar de auto wel) + tuinonderhoud/ herstellingen en renovatiewerken aan huis/ramen poetsen/ kuisvrouw/ koffie/ poetsproducten/ restaurantbezoek/ zwembad/ koekjes/ laptops / smartphone / TV's / drinkbussen / koffieapparaten / keukentoestellen / airco / op kosten van de zaak.

Kwestie van fiscale optimalisatie kunnen doorsnee werknemers (even BIG4) daar nog een puntje aan zuigen. Lage/gemiddelde lonen optimaliseren in het klein, hoge lonen in het groot ;), wellicht betalen heel hoge lonen helemaal niets meer aan belastingen.
tuinonderhoud, verbouwingswerken aan woning, ramen poetsen, kuisvrouw, zwembad, ... zijn allemaal dingen die niet aftrekbaar zijn voor zijn privéwoning he. En je komt daar echt niet zomaar onder uit.

1) Dokters
2) Notarissen
3) Loodsen
4) Aannemers, vooral loodgieters heb ik de indruk, die dubbel cashen met marge op materiaal + hoog uurloon
5) Leerkrachten die hun ruime vrije tijd gebruiken voor iets in bijberoep, dat is ook dubbel cashen
Etc.
Er is in mijn ogen een verschil in:
1. veel verdienen, maar ook veel uren doen incl stress.
2.veel verdienen, maar toch maar je 8 uren/dag doen zonder stress.

De hele lijst hierboven verdient goed tot zeer goed. Maar hun uren wil ik zeker niet doen. Hoeveel dokters die en notarissen die nog tot laat moeten werken en lastige uren hebben.
Aannemers die tot hun oren verzuipen in het werk met de nodige stress tot gevolg.

Veel verdienen (+6k bruto/maand), mooi 8 uurtjes doen per dag, +80 dagen verlof en geen stress? Enigste wat je moet willen is shiften draaien. Dan kom je als proces operator er toch goed uit.
Toch vind de gehele antwerpse haven geen deftig volk? 🤣

Terug
Bovenaan