Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

• Ja

Stemmen: 100 64,1%
  • Ja, maar niet voor 50+

Stemmen: 36 23,1%
  • Nee, behouden zoals nu

Stemmen: 20 12,8%

• Totaal aantal stemmers
    156
Tja, als je ziet hoeveel vacatures er zijn en hoeveel (langdurig) werklozen: meer feiten heb je niet nodig.
Duidelijk wel. Dat is hier eerder al onderbouwd. Waar blijft jouw onderbouwing?

Ik val ook in herhaling misschien, maar iets blijven herhalen maakt het niet plots waarheid.

Duidelijk wel. Dat is hier eerder al onderbouwd. Waar blijft jouw onderbouwing?

Ik val ook in herhaling misschien, maar iets blijven herhalen maakt het niet plots waarheid.
Dan moet je beter opletten : Cijfers werklozen hier reeds gepost net zoals cijfers vacatures...bij deze ook de knelpuntberoepen:

En een lijst posten maakt plots dat het profiel van de werkelozen klopt met het profiel dat men zoekt om die vacatures in te vullen?

Profiel om te poetsen? Een inspanning doen. Langdurig werklozen ( meer dan 2 jaar) meer dan genoeg.
Als hooggeschoolde al eens gesolliciteerd voor een laaggeschoolde job? Ik wel. Geweigerd: iemand als jij blijft hier toch niet lang, dan gaan we er ook geen tijd en energie in steken om je aan te nemen. Klaar.

En niet iedereen kan ook zomaar gaan poetsen, wat een fysiek zware job is die enige sociale vaardigheden vraagt ook.

"Onze klanten willen enkel iemand die Nederlands spreekt" (vertaal naar "en alleen "èchte" Belgen!") Is er nog zo eentje. Maar ach, gelukkig kan "iedereen" zomaar werk vinden als die maar genoeg moeite doet!

Als hooggeschoolde al eens gesolliciteerd voor een laaggeschoolde job? Ik wel. Geweigerd: iemand als jij blijft hier toch niet lang, dan gaan we er ook geen tijd en energie in steken om je aan te nemen. Klaar.
Ja, lang geleden en was geen probleem (orderpicker). Uiteraard niet lang gedaan, wel aangeworven via interim.

En niet iedereen kan ook zomaar gaan poetsen, wat een fysiek zware job is die enige sociale vaardigheden vraagt ook.
Dan part-time gaan poetsen? Of misschien een ander knelpuntberoep? Keuze genoeg.
"Onze klanten willen enkel iemand die Nederlands spreekt" (vertaal naar "en alleen "èchte" Belgen!") Is er nog zo eentje. Maar ach, gelukkig kan "iedereen" zomaar werk vinden als die maar genoeg moeite doet!
Discriminatie is er ja, maar minder dan vroeger. En al die langdurig werklozen zijn buitenlanders ofzo? Dream on, autochtone Vlamingen meer dan genoeg die langdurig werkloos zijn.

Dan moet je beter opletten : Cijfers werklozen hier reeds gepost net zoals cijfers vacatures...bij deze ook de knelpuntberoepen:
Eerste pagina van de thread:
Nee, alleenstaande deeltijdsen kiezen er niet altijd voor om deeltijds te werken. Genoeg sectoren waar voltijds geen optie (verkoop bvb) is of mensen die alleenstaand zijn zonder netwerk van opvang voor hun kinderen als ze op zaterdag of tot 19u moeten werken.

En ja, er zijn héél wat mogelijkheden voor extra belastingen, dat zal je mij niet horen ontkennen.

Ivkm A:
1) niet alle werklozen zijn zonder werk. Je bent werkloos als je in die periode 1 dag (niet-tijdelijk) werkloos was of niet uitgeschreven was.
De werkloosheid is ook héél gefragmenteerd.
2) Wie de eerste dag werkloos is, telt hier ook mee, zelfs al ben je aan het solliciteren voor bvb een hogere bediendejob (waar sollicitatieperiodes vaak langer zijn)
3) Colruyt om de hoek is niet voor iedereen om de hoek. Bvb: werkloosheid in Henegouwen is hoog, in Luxemburg lager dan in Antwerpen

(werkloosheid december)
Bekijk bijlage 16982

4) Er zijn héél wat mensen die werkloos zijn, maar voor héél wat jobs niet arbeidsgeschikt. Dit omdat ze bvb in opleiding zitten, omdat ze geen (voldoende) NL kunnen, omdat ze een arbeidshandicap hebben, omdat ze door de Colruyt niet gewild worden (60+'er bvb).

Als je alle werklozen in Vlaanderen neemt, heb je er 191.647 (iets andere definitie dan het aantal mensen met een werkloosheidsuitkering). Schrap je iedereen die een arbeidshandicap heeft, geen NL kent en >60 jaar is (Colruyt is fysiek niet zo eenvoudig), dan kom je al maar op 61.194 . Daar zitten dan iedereen die al aan het werk is recent (of aan het solliciteren is) nog bij. De Colruyt vlakbij mij kan volgens dezelfde redenering putten uit exact 600 werklozen uit gans arrondissement Ieper. Inclusief zij die aan het solliciteren zijn, deeltijds werken met opleg of recent werk hebben, hé. En dat zijn dan zowel de hooggeschoolden als de laaggeschoolden. (Tuurlijk zijn er nog uit andere regio's, maar in mijn buurt is ook daar het aantal een stuk minder).

B): die zit dan ook niet in de cijfers van de werklozen en trekt ook geen bijkomende steun, gezien samenwonend met iemand met een inkomen.

Oja: bron van dit alles: RVA Online statistieken & Arvastat van VDAB
Aan u gericht en je hebt er op gereageerd. Maar je negeert de info die er in staat.

Wel ironisch dat je mij dan verwijt dat ik beter moet opletten.

Eerste pagina van de thread:

Aan u gericht en je hebt er op gereageerd. Maar je negeert de info die er in staat.

Wel ironisch dat je mij dan verwijt dat ik beter moet opletten.
In Belgie zijn er 299000 werklozen. En een hoop jobs. Dat er voor een job een paar kilometer moet afgelegd worden is geen argument om ze te weigeren. Taalkennis om te poetsen is zeer beperkt en kan aangeleerd worden op een paar maanden tijd. Moet je geen 2 jaar voor werkloos zijn.

cijfers vdab:
Daarnaast was 16% langdurig werkzoekend (tussen 1 en 2 jaar) en bijna 37% zeer langdurig werkzoekend (meer dan 2 jaar).

En al dat gezever over leeftijd en fysiek en...: Nagenoeg 72% van de werkzoekenden zonder werk was in 2022 tussen 25 en 59 jaar en 15% was jonger dan 25 jaar.

Ja, lang geleden en was geen probleem (orderpicker). Uiteraard niet lang gedaan, wel aangeworven via interim.
Aaah, maar dan bleef je dus OOK gewoon in de statistieken van werkeloosheid staan hoor. Interim telt namelijk niet automatisch als "werkende" mee. Ik solliciteerde enkel voor openstaande vacatures op langere termijn.
Dan part-time gaan poetsen?
Waarbij je dus je rechten verliest, het perverse systeem waarbij werken dus niet beloond wordt.
Discriminatie is er ja, maar minder dan vroeger. En al die langdurig werklozen zijn buitenlanders ofzo? Dream on, autochtone Vlamingen meer dan genoeg die langdurig werkloos zijn.
En daarom dat de vdab actief inzet op de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen en wie niet meewerkt, krijgt sancties. Maar ook zo een traject kost tijd. Waarbij ze gewoon in de statistieken blijven zitten van werkeloze, zelfs als ze een opleiding voor een knelpunt beroep volgen...

En al dat gezever over leeftijd en fysiek en...: Nagenoeg 72% van de werkzoekenden zonder werk was in 2022 tussen 25 en 59 jaar en 15% was jonger dan 25 jaar.
Hilarisch dat dat je argument is, zelfs in de BG-community zitten we met dertigers die zware rugklachten hebben, ingrepen hebben ondergaan,... Dertigers dus. Geen vijftigers.

Hilarisch dat dat je argument is, zelfs in de BG-community zitten we met dertigers die zware rugklachten hebben, ingrepen hebben ondergaan,... Dertigers dus. Geen vijftigers.
Ewel, die vallen dus tussen de 25 en 59 jaar. Gelukkig zitten er nog niet teveel gepensioneerden tussen die werkzoekers.

Waarom kom je dan af met een statement dat fysiek zever is?
60plussers die geen job vinden omwille van fysieke vereisten. Dat kan ik begrijpen maar is dus een enorme minderheid vd langdurig werklozen. En mensen met zware fysieke problemen horen niet bij de groep langdurig werklozen maar bij die van een ziekteuitkering.

60plussers die geen job vinden omwille van fysieke vereisten. Dat kan ik begrijpen maar is dus een enorme minderheid vd langdurig werklozen. En mensen met zware fysieke problemen horen niet bij de groep langdurig werklozen maar bij die van een ziekteuitkering.

Echt man, die 72 procent zegt helemaal niks als je niet weet uit wat die groep bestaat, is de overgrote meerderheid 50 plus of niet? Plus nog het feit dat dat helemaal niks zegt over of dat langdurige werklozen zijn of niet.

Iemand kan fysiek compleet uitgesloten zijn van 1 type werk, maar 100% geschikt zijn voor een ander type werk. Die valt niet automatisch op ziekte daardoor. Die krijgt de boodschap zich te heroriënteren. Een dakdekker bvb die zijn enkel heeft verbrijzeld zal niet meer op een dak mogen kruipen maar zal niet tot zijn 65ste op ziekenkas gezet worden. Die krijgt te horen dat 'ie maar zittend werk moet gaan doen.

Zijn er cijfers rond werkloosheid en huisvader/moeder of ouderenzorg?
Ik weet dat overheidinstellingen zo iets als een zorgkrediet hebben, maar bestaat dit ook voor mensen die in de privé werken?

Zijn er cijfers rond werkloosheid en huisvader/moeder of ouderenzorg?
Ik weet dat overheidinstellingen zo iets als een zorgkrediet hebben, maar bestaat dit ook voor mensen die in de privé werken?
Technisch gezien vallen zij niet onder "de doppers" omdat je actief werk moet zoeken en beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt om dopgeld te kunnen krijgen.

Terug
Bovenaan