Basisbaan na 2 jaar werkloosheidsuitkering: Goed idee of niet?

Goed idee of niet?

  • Ja,schitterend

  • Ja, OK maar...

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ze is geen kinderverzorgster, ze doet letterlijk de bewaking tijdens de speeltijden en lunchpauze. (volgens mij grotendeels om gerust gelaten te worden door VDAB)
PWA dan? Dat is ongeveer het statuut dat ze nu nét willen vervangen door die basisbanen :).
anders zei:
Uw cijfers maken dan weer duidelijk dat heel die maatregel eigenlijk weinig effect gaat hebben he. Het beperkt zich blijkbaar tot 12.7% van de werklozen?
Maar waarom zou dat weinig effect hebben? Het is niet omdat je een maatregel neemt voor een specifieke doelgroep, dat je daar niet véél effect mee kan hebben, hé. Het gaat overigens over 15,75% van de werklozen in bemiddeling (dus niet in een opleiding) in Vlaanderen (met de opmerking dat het aantal werklozen door de VDAB overschat wordt, RVA geeft er "maar" 44.641 uitkeringsgerechtigde werklozen, dus daar zit het al tegen de 50%).

Je kan nu eenmaal niet één maatregel hebben die effect zal hebben voor alle werklozen. Allez, tenzij je ALLE werklozen een basisbaan wil geven, maar ga je écht een werkloze die nét werkloos geworden is, direct in zo'n basisbaan steken, ook al is hij hooggeschoold en zou hij gemakkelijk een job vinden?

Ik snap niet wat je kan hebben tegen gerichte maatregelen. Iemand die "slechts" enkele maanden werkloos is, kan gerust goed gemotiveerd zijn hoor en weinig baat hebben met zo'n job.
 
ook gat in de regel: personeel ontslaan om werklozen aan te nemen...
Waar heb jij de regels al? Ook al is dit zeker iets waar ze moeten op letten, het lijkt me dat ze dit wel zullen doen. Ook nu mag bvb voor PWA/Wijkwerken niet zomaar elke organisatie zo'n jobs uitvoeren.
 
Waar heb jij de regels al? Ook al is dit zeker iets waar ze moeten op letten, het lijkt me dat ze dit wel zullen doen. Ook nu mag bvb voor PWA/Wijkwerken niet zomaar elke organisatie zo'n jobs uitvoeren.
Nee, maar uw veronderstelling dat ze daar wel rekening mee zullen houden is waarschijnlijk ook voorbarig, het vorige soortgelijke ding zijn namelijk flexijobs, en daar worden momenteel overal normale vaste jobs vervangen door flexijobs.
(Bron: de man van die tante is sinds 1 mei op pensioen, hij was vast in dienst als vrachtwagenchauffeur bij een grote speelgoedwinkelketen. Bedrijf heeft enkel gezocht naar flexijobbers als vervanging)
 
Het kan een besparing zijn als een basisbaan voor een stuk betaald wordt door de organisator en de overheid de rest aanvult tot een minimumloon, met een bedrag dat lager ligt dan wat een werkloosheidsuitkering zou kosten.

Uiteraard geldt die logica echter alleen als het een niet-overheidsinstantie is die dan deze basisbanen creëert en daar knelt het schoentje, want als je een basisbaan creëert bij een school, dan dalen misschien de uitgaven voor de RVA maar stijgen die van het onderwijs (of de gemeente als het een gemeenteschool is) én meer in verhouding.

Uit principe ben ik voor, al is het maar omdat een uitkering onbeperkt in de tijd zonder opleiding écht niet oké is, maar men moet dan wél deftige begeleiding voorzien. Men zou evenzeer langdurig zieken met zaken als burnout hierbij moeten betrekken, ook al zijn die strikt genomen niet werkloos.

Flexijobs vervangen in mijn "omgeving" bakkerij via via in verre familie ook duidelijk wat vroeger reguliere jobs waren (weliswaar toen ook deels in het "zwarte" circuit).
 
Nee, maar uw veronderstelling dat ze daar wel rekening mee zullen houden is waarschijnlijk ook voorbarig, het vorige soortgelijke ding zijn namelijk flexijobs, en daar worden momenteel overal normale vaste jobs vervangen door flexijobs.
(Bron: de man van die tante is sinds 1 mei op pensioen, hij was vast in dienst als vrachtwagenchauffeur bij een grote speelgoedwinkelketen. Bedrijf heeft enkel gezocht naar flexijobbers als vervanging)
Flexijobs is niet te vergelijken met een Basisbaan, die per definitie een job is waar er een vlugge roulatie zou moeten zijn, wat niet het geval is bij een flexijob (die bvb al een opzegtermijn heeft die maanden kan duren, net vereist dat iemand een (quasi)voltijdse job heeft, ...). Als je het zo wil vergelijken, heb je gelijk, maar de kans dat het naar een PWA-stelsel neigt is een stuk groter, hoor.
 
Staat die functie dan open?

Maar hoe komt het dan dat die niet werken of geen opleiding volgen? Je kan tientallen opleidingen volgen bij VDAB terwijl uw dop verder blijft lopen. en als de ene opleiding niet het gewenste effect heeft, kan je een andere volgen (been there, done that).

Ik geloof er echt niet in dat verplicht in een job gaan werken de oplossing is. Allez, als ik mezelf zie: als ze mij een maand in een bejaardenhome lof ziekenhuis laten werken, ook al is het maar als ondersteuning, dan ga ik er onder door en zit ik met een depressie om u tegen te zeggen. En zet mij een week tussen blijtende peuters en ik steek die gasten zelf in de trommel in plaats van hun vuile kleren. Dan gaat er goede begeleiding moeten zijn die de juiste personen op de juiste plek brengt, anders gaat het nog een grotere soep worden. nee, ik heb duidelijk mijn twijfels over de slaagkansen/effectiviteit van dit voorstel
Ik denk dat het de bedoeling is om werklozen actiever te sturen naar een job en niet zoals nu oneindig in een uitkering te blijven zitten.
Als ze zeggen tegen werklozen: na 2 jaar niet werken een basisbaan of je bent je uitkering kwijt zullen er wellicht al veel zijn die in een reguliere job terechtkomen. De 'rest' kan dan naar een basisbaan.
Het is een stok achter de deur om werklozen te activeren aangezien de vakbonden/sossen nooit akkoord gaan met louter een stopzetting in tijd van de werkloosheidsuitkeringen. En het is een sociale maatregel aangezien diegene die geen job vinden ook hun uitkering niet gaan verliezen maar een basisbaan krijgen.
De sossen zullen ook wel beseffen dat het draagvlak voor uitkeringen oneindig in tijd er niet meer is vanwege de vele vacatures en in de toekomst een dalende nataliteit en meer mensen nodig om aan de slag te gaan (ook inzake overheidsinkomsten).

Als ze het op deze manier niet oplossen zal het eindresultaat een beperking in tijd zijn vd werkloosheidsuitkering en dan zijn diegene die geen job vinden het slachtoffer.
 
Terug
Bovenaan