Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

Werkloosheidsuitkering beperken in tijd of niet?

• Ja

Stemmen: 100 64,1%
  • Ja, maar niet voor 50+

Stemmen: 36 23,1%
  • Nee, behouden zoals nu

Stemmen: 20 12,8%

• Totaal aantal stemmers
    156
Ik ben geen NVA-er maar zijn die aan het meelezen ofzo:

N-VA stelt onder meer voor om de werkloosheidsuitkering in de eerste maanden te verhogen maar daarna versneld te verlagen en te stoppen na twee jaar. Vakbonden zouden niet meer betrokken worden in de uitbetaling van de werkloosheidsuitkeringen. Er moet een plafond komen op het aantal sociale voordelen dat iemand kan krijgen. En er is nood aan een ‘fit note’ waarin door artsen wordt beschreven wat (langdurige) zieken nog wel kunnen doen.

Om de belastingdruk te verlagen gaat N-VA voor voorstellen die “onmiddellijk kunnen gebeuren”, zodat mensen ze meteen voelen. Zo bepleit de partij het belastingvrij maken van de eindejaarspremie.

Werkgevers beboeten als ze te weinig 60+ in dienst nemen: ik vraag mij af of er wel veel 60+ zijn die nog aan de slag willen gaan als ze werkloos zijn op die leeftijd :rofl:

Tijden zijn veranderd. Ik herinner me nog de sluiting van bv Renault Vilvoorde : mensen moesten (!) op pensioen op 50 jaar (brugpensioen, maar zoals bij de meeste grote bedrijven verloren die mensen niet veel tov werken).
Mensen vonden het jammer, ze wouden werken etc,

Of in grote bedrijven: blijf maar thuis met vrijstelling van prestaties. Maar wel maar 50% betaald.
Mensen daalden van 4K bruto of meer naar 2k bruto, maar huis afbetaald en netto ca va nog.

Moest ge nu vragen aan veel 50ers of ze zo een stelsel zouden willen: ze zouden struikelen over elkaar om te te kunnen tekenen.

Wat is het nut van de werkloosheidsuitkering te verhogen voor de eerste maanden?

Als er een plafond moet komen op het aantal sociale voordelen lijkt me eerder dat er gewoon een meer geharmoniseerd beleid moet komen, dat minder complex is, met minder plaatsen waar steun geboden wordt maar meer steun in de basis.

En dat laatste voorstel is ook weer koterij van de bovenste plank. Als je belastingdruk wilt verlagen. Verlaag dan de belastingdruk. Verhoog de grenzen van de schijven/belastingvrije schijf ipv weer ergens een uitzondering/aanpassing op één stukje.

Ik ben geen NVA-er maar zijn die aan het meelezen ofzo:

N-VA stelt onder meer voor om de werkloosheidsuitkering in de eerste maanden te verhogen maar daarna versneld te verlagen en te stoppen na twee jaar. Vakbonden zouden niet meer betrokken worden in de uitbetaling van de werkloosheidsuitkeringen. Er moet een plafond komen op het aantal sociale voordelen dat iemand kan krijgen. En er is nood aan een ‘fit note’ waarin door artsen wordt beschreven wat (langdurige) zieken nog wel kunnen doen.

Om de belastingdruk te verlagen gaat N-VA voor voorstellen die “onmiddellijk kunnen gebeuren”, zodat mensen ze meteen voelen. Zo bepleit de partij het belastingvrij maken van de eindejaarspremie.

Ja @Brt dan denk ik: ik heb zulke dingen al zo vaak gelezen?
Eindejaarspremie belastingsvrij? Allemaal goed en wel. Maar ik ben nog niet vergeten dat ze de woonbonus afgeschaft hebben voor nieuwe kopers en voor bestaande deze niet meer indexeren.
Nva: veel schone schijn maar een beleidspartij als een ander.

Wat is het nut van de werkloosheidsuitkering te verhogen voor de eerste maanden?

Als er een plafond moet komen op het aantal sociale voordelen lijkt me eerder dat er gewoon een meer geharmoniseerd beleid moet komen, dat minder complex is, met minder plaatsen waar steun geboden wordt maar meer steun in de basis.

En dat laatste voorstel is ook weer koterij van de bovenste plank. Als je belastingdruk wilt verlagen. Verlaag dan de belastingdruk. Verhoog de grenzen van de schijven/belastingvrije schijf ipv weer ergens een uitzondering/aanpassing op één stukje.
Dat men eens begint met een fiscale hervorming ipv het zoveelste populistische voorstel op tafel te gooien.

Dat men eens begint met een fiscale hervorming ipv het zoveelste populistische voorstel op tafel te gooien.
Akkoord, pas ook ergens zien passeren dat dit er toch niet direct zou komen. Toch teleurgesteld hierdoor.

Om het populistisch te stellen : 'Waar is men eigenlijk mee bezig op politiek vlak, als men hier niet mee bezig is'?

Akkoord, pas ook ergens zien passeren dat dit er toch niet direct zou komen. Toch teleurgesteld hierdoor.

Om het populistisch te stellen : 'Waar is men eigenlijk mee bezig op politiek vlak, als men hier niet mee bezig is'?
Gewoon omdat men het ander niet gunt. Het begint toch een serieus triestig schouwspel te worden, de politiek. Verlamt uit angst om afgestraft te worden door de kiezer.

Ik baal ervan dat ons land constant in verkiezingsmodus is.

Als ik dan dit weekend lees dat open VLD geen grote hervorming meer wil qua fiscaliteit deze legislatuur, maar wel de volgende ( waarbij ze dus indirect zeggen dat ze dus al zeker zijn dat ze weer gaan mogen deelnemen aan het beleid?!).
Dan denk ik, ge hebt nog meer dan een jaar ?

Laatst bewerkt:
Ik baal ervan dat ons land constant in verkiezingsmodus is.

Als ik dan dit weekend lees dat open VLD geen grote hervorming meer wil qua fiscaliteit deze legislatuur, maar wel de volgende ( waarbij ze dus indirect zeggen dat ze dus al zeker zijn dat ze weer gaan mogen deelnemen aan het beleid?!).
Dan denk ik, ge hebt nog meer dan een jaar ?

Als ze de hervormingen deze legislatuur nog proberen door te voeren lopen ze een gigantisch risico omdat de boel gegarandeerd ergens op gaat vastlopen en ze dat allemaal met de broek op de enkels naar mei 24 moeten.

Daarnaast kunnen ze allerhande sappige leugenachtige verkiezingsbeloftes verkopen aan het volk indien ze deze legislatuur niets meer doen.

Het werkt ook alleen maar omdat we als burgers geheel apathisch zijn. Beetje grommelen voor de TV en dan Blind Gekocht of The Masked Singer opzetten. In dat opzicht ben ik jaloers op de Fransen. Macron wil van 62 naar 64 jaar gaan met de pensioensleeftijd en een miljoen man steekt het land in brand. Geweld is nooit de oplossing. Maar België is was het is omdat politici in ons land geen angst voor consequenties meer hebben.

Waarschijnlijk enerzijds om de bittere pil van het beperken in de tijd wat te milderen en anderzijds omdat de Belgische uitkeringen in vergelijking met bv Frankrijk erg laag zijn( maar daar zijn ze wel beperkt in de tijd). Hoewel dit ook weer iets lijkt voor de hogere verdieners en hen dus moet paaien, als ze ooit werkloos vallen krijgen ze meer en ze zullen normaal ook minder lang werkloos zijn om de beperking te voelen.

Een voorstel op maat van de hogere middenklasse zeg maar, niet direct de mensen dir een uitkering het meest nodig hebben.

Het werkt ook alleen maar omdat we als burgers geheel apathisch zijn. Beetje grommelen voor de TV en dan Blind Gekocht of The Masked Singer opzetten. In dat opzicht ben ik jaloers op de Fransen. Macron wil van 62 naar 64 jaar gaan met de pensioensleeftijd en een miljoen man steekt het land in brand. Geweld is nooit de oplossing. Maar België is was het is omdat politici in ons land geen angst voor consequenties meer hebben.
Dit hé, we zijn als bevolking gewoon 'moe' precies. En dan gaat het zo:

1) Als er iets niet marcheert/een schandaal uitbreekt, of dat nu op gemeentelijk, gewestelijk of federaal niveau is, horen we eerst een aanklacht in de pers.
2) Als reactie daarop misschien een mars voor hoger loon, een protest tegen het structureel racisme van de politie & een staking van openbaar vervoer.
3) Politiek reageert dat ze het signaal hebben gehoord.
4) Pakweg 5 dagen later beseft de politiek dat het probleem structureel is en de bevoegdheden versnipperd zijn. Daardoor wordt de verantwoordelijkheid afgeschoven en hoort niemand er meer iets van.
6) Iedereen berust in de feiten. Niets veranderd. Niemand doet nog moeite om kwaad te worden. Totdat er weer iets niet marcheert of er een schandaal uitbreekt.

Ik schrijf het misschien simplistisch, maar ik heb het gevoel dat alles kapotbreekt op onze staatsstructuur. En geen enkele partij / beweging kan dat doorbreken.

Er is ook niemand (of toch niet dat ik weet) die een nieuwe centrum beweging in gang zet, die de huidige centrumpartijen zou laten imploderen (Zoals En Marche van Macron). Er is enkel maar berusting.

EDIT: schandaal van het moment kunt ge hier mooi op toepassen. Binnen 2 weken hoort ge er niets meer over maar probleem blijft bestaan. Om van te wenen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/16/ivan-de-vadder-over-de-chaos-rond-kraakpand-paleizenstraat/

Bij nader inzien, mss kan mijn post naar't achtergrondtopic, het zou hier over werkloosheidsuitkeringen moeten gaan.

Laatst bewerkt:
Onlangs in de krant: een Oekrainse die omwille vd oorlog naar Belgie is gekomen. Ze was ingenieur in Oekraine, ze kon hier direct aan de slag als poetsvrouw maar dat wilde ze niet, ze verkoos haar leefloon. Ze vond dat ze als poetsvrouw haar talenten niet kon benutten.
Ik vind dat dus onzin he. Iedere job is eerbaar. Wat als al die poetsvrouwen zo gaan redeneren: ik kan mijn talenten niet optimaal benutten.

Vinden jullie dat dit aanvaardbaar is en dat ik aan het overdrijven ben?

Onlangs in de krant: een Oekrainse die omwille vd oorlog naar Belgie is gekomen. Ze was ingenieur in Oekraine, ze kon hier direct aan de slag als poetsvrouw maar dat wilde ze niet, ze verkoos haar leefloon. Ze vond dat ze als poetsvrouw haar talenten niet kon benutten.
Ik vind dat dus onzin he. Iedere job is eerbaar. Wat als al die poetsvrouwen zo gaan redeneren: ik kan mijn talenten niet optimaal benutten.

Ik vind dat je overdrijft. (en niet een beetje)

Als je na een tijd geen werk vindt in je functie, dat je dan zoiets gaat aanvaarden is één ding, maar waarom zou je DIRECT aan de slag moeten als poetsvrouw en zo ook je kansen voor de rest verminderen. Waarom zou deze persoon geen moeite mogen doen om eerst te proberen een job te vinden die haar beter past?

Hoe discriminerend trouwens, vraag me af of ze dat ook aan alle mannelijke vluchtelingen voorstellen.

Overigens ook een groot probleem bij al die poetsbureaus is het grote 'trek je plan gehalte'. Direct beginnen, ja, ergens gedumpt worden eerder. Denk je dat ze iets van werkinstructies of training krijgen? Zelfs als ze daar zou beginnen en snel iets anders gaan doen daarna, wat is dan de meerwaarde geweest?

Laatst bewerkt:
Ik vind dat je overdrijft. (en niet een beetje)

Als je na een tijd geen werk vindt in je functie, dat je dan zoiets gaat aanvaarden is één ding, maar waarom zou je DIRECT aan de slag moeten als poetsvrouw en zo ook je kansen voor de rest verminderen. Waarom zou deze persoon geen moeite mogen doen om eerst te proberen een job te vinden die haar beter past?
Denk je nu echt dat iemand die amper NL kent en met een diploma van Oekraine hier een job gaat vinden die veel beter zal zijn?
Beetje serieus blijven....En hoelang mag ze dan blijven zoeken? Eens zo iemand gewend is aan die uitkering blijven die daarin zitten.

Dus 1 jaar en dan moet ze gaan poetsen? En jij denkt dat die dat gaat doen? Vergeet het, liever een uitkering dan gaan poetsen en zo zijn er velen.

Tgoh, als je van de ene dag op de andere je thuis en misschien ook nog man/zoon/vader moet achterlaten omdat een of andere zot beslist uw land plat te gaan bombarderen snap ik wel dat als ze in Oekraïne ingenieur was dat ze hier niet meteen als poetsvrouw aan de slag wilt.

We moeten dan niet meteen beginnen zeggen dat ze die job te min zou vinden. Genoeg werkloze Belgen die er ook niet aan beginnen. En het lijkt me dat ze als ingenieur ook wel een deftig woordje Engels kan. Niet dat ik die wereld ken, maar een Engelstalige job vinden als ingenieur in België lijkt me toch ook niet onmogelijk?

Lijkt me vooral weer een schoolvoorbeeld van de VDAB die liever lui dan moe is. Ik zou zeggen dat @Sylverscythe weet waarover ik spreek, maar dan gaat die mens uit frustratie weer 10 alinea's schrijven over de VDAB :unsure:

Tgoh, als je van de ene dag op de andere je thuis en misschien ook nog man/zoon/vader moet achterlaten omdat een of andere zot beslist uw land plat te gaan bombarderen snap ik wel dat als ze in Oekraïne ingenieur was dat ze hier niet meteen als poetsvrouw aan de slag wilt.
Tuurlijk niet maar ze was hier al een paar maanden.
We moeten dan niet meteen beginnen zeggen dat ze die job te min zou vinden. Genoeg werkloze Belgen die er ook niet aan beginnen.
Ja daar gaat het juist over: genoeg werkloze Belgen die er ook niet aan beginnen: ik noem dat profitariaat.

Ik heb de indruk dat er hier velen wereldvreemd zijn: al die 10.000den die aan het poetsen zijn in loondienst, dat is wel een minderheid die daar echt plezier aan heeft he, die doen dat om te overleven (geld). Ga je daar tegen zeggen: mensen met een uitkering profiteren niet, poetsen is nu eenmaal niet leuk? Dit kan toch niet.

Denk je nu echt dat iemand die amper NL kent en met een diploma van Oekraine hier een job gaat vinden die veel beter zal zijn?
Beetje serieus blijven....En hoelang mag ze dan blijven zoeken? Eens zo iemand gewend is aan die uitkering blijven die daarin zitten.

Dus 1 jaar en dan moet ze gaan poetsen? En jij denkt dat die dat gaat doen? Vergeet het, liever een uitkering dan gaan poetsen en zo zijn er velen.
Vrij denigrerend van u. En getuigd ook van weinig inzicht in maatschappelijke problemen. Ingenieur is ook een knelpuntberoep. En eentje waar ze reeds in geschoold is. Lijkt me ook een stuk meer op te brengen voor de maatschappij dan poetsvrouw.

Niet alleen qua 'nut', maar ook financieel. Je beseft dat poetsvrouw ook een gesubsidieerde functie is?

Al blijft die een jaar op de dop zitten, als ze daarna een jaar ingenieur is brengt het financieel misschien al meer op dan poetsvrouw.

Vrij denigrerend van u. En getuigd ook van weinig inzicht in maatschappelijke problemen. Ingenieur is ook een knelpuntberoep. En eentje waar ze reeds in geschoold is. Lijkt me ook een stuk meer op te brengen voor de maatschappij dan poetsvrouw.

Niet alleen qua 'nut', maar ook financieel. Je beseft dat poetsvrouw ook een gesubsidieerde functie is?

Al blijft die een jaar op de dop zitten, als ze daarna een jaar ingenieur is brengt het financieel misschien al meer op dan poetsvrouw.
Het gaat niet om wat ze opbrengt. Het gaat om fairness en rechtvaardigheid.
Het gaat over respect tov al diegenen die aan het poetsen zijn en een inspanning leveren.

Het gaat niet om wat ze opbrengt. Het gaat om fairness en rechtvaardigheid.
Het gaat over respect tov al diegenen die aan het poetsen zijn en een inspanning leveren.
Het is toch haar recht om de eerste de beste job die haar wordt aangeboden (en inderdaad, op het eerste zicht lijkt het 'vrouw = poetsvrouw' gegeven toch maar half werk te zijn van de VDAB) te weigeren? Zelfs bij een werkloosheidsuitkering die beperkt is in de tijd moeten mensen nog het recht hebben om te zeggen 'neen, dat wil ik niet'. Je kan toch geen mensen gaan dwingen om bepaalde jobs uit te oefenen?

Dat heeft nu trouwens ook eens werkelijk niks te maken met geen respect hebben voor mensen die poetsen, dat maak jij er van. Ik heb immens respect voor verpleegkundigen, bijvoorbeeld, maar ik zou die job zelf nooit kunnen doen omwille van bepaalde redenen. Of om dan naar ongeschoolde beroepen te gaan: groot respect voor kelners, maar mij zie je dat niet (meer) doen omdat het mij helemaal niet ligt.

Terug
Bovenaan