Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Alez alez, alsof 500 euro netto per maand (loon + vakantiegeld/eindejaarspremie) oftewel 60.000 euro verschil op 10j tijd ooit iemand zal motiveren... :Unsure:
Alsof iedereen met een uitkering in het zwart gaat werken.Die steuntrekker kan dat ook verdienen zonder stress in het zwart en wellicht nog meer.
De werkende komt s avonds thuis en zegt oef, t zit erop.

Er is zoveel werk, overal ligt er vuil langs de straat, er moeten karkassen gesneden worden, buizen gelegd worden, goederen geleverd worden. De staat moet toch niet opdraaien voor persoonlijke studies van mensen?
Staan er dan zoveel vacatures open voor straatveger of "buizenlegger"? Lijkt me dat de tijd toen elke gemeente tientallen van zo'n mensen in dienst had ook al even achter ons ligt.Ik denk dat een groot deel vh probleem is dat veel werklozen dit werk niet meer willen doen (vuil opruimen, buizen leggen,...)en daarom liever werkloos blijven (en om met alles in orde te zijn wat wat opleidingen volgen en toestanden). Dus dan is de vraag hoe je die jobs aantrekkelijker gaat maken vandaar mijn voorstel om het loon veel hoger te maken dan een uitkering!
Ik begrijp en deel zelfs je frustratie ergens wel hoor.PS: Ik begrijp niet dat er op het forum nog mensen zitten die denken dat het systeem momenteel eerlijk en efficient is.
Amai, en ik die in mijn eerdere post nog zo lovend was en dacht dat de samenwerking tussen VDAB & RVA een stap in de goede richting waren ... Blijkbaar toch nog wat werk aan de winkel.Na 9 maand kwam ik dan terecht bij de "intensieve begeleiding". Dit omvatte weinig meer dan wat extra gesprekken (online + IRL), waar dan extra opdrachten bijkwamen zoals het maken van een CV en schrijven van een motivatiebrief. Ik kan dit losjes samenvatten als 0 extra werk (behalve iets afprinten of doormailen), aangezien deze opdrachten allemaal reeds lang geleden vervuld waren. Ik was in die tijd dus redelijk in shock door het weinige dat er gevraagd werd, op een moment dat ik reeds een langere tijd werkloos was. Sindsdien noem ik die groep dan ook de 'werkweigeraars'.
.Amai, en ik die in mijn eerdere post nog zo lovend was en dacht dat de samenwerking tussen VDAB & RVA een stap in de goede richting waren ... Blijkbaar toch nog wat werk aan de winkel.
Deze week nog kreeg ik een sollicitatiebrief binnen van een chauffeur die solliciteerde bij ons.
14 minuten na ontvangst van die mail, neem ik contact op om hem uit te nodigen voor een gesprek. "Sorry meneer, niet meer geïnteresseerd in uw vacature". Bam, telefoon toe..
Dan begin ik ook serieus te twijfelen. Zijn dat die "werkweigeraars" dat jij noemt, die gewoon losjes wat sollicitatiemails sturen, om te tonen aan hun VDAB bemiddelaar dat ze toch zo "actief naar werk zoeken", om hun uitkering te kunnen behouden?
Ok het kan dat in die 14 minuten hij ander werk had gevonden, maar dat lijkt me toch heel straf.
Ik was er toch op ingegaan. Een jaar of 2 blijven en na een jobhop had je meteen je loon van op de universiteit terug in het vizier, mét extra-legale voordelen.Ik heb enkele aanbiedingen gekregen in die tijd (consultancy), die na zeer enthousiaste gesprekken steeds terugvielen op hetzelfde riedeltje: "mjah, je hebt jouw verdediging nog niet gedaan, dus bent slechts master en je hebt 0j ervaring in de industrie (na 4,5j onderzoek op de unief (GEEN niche btw)), dus dat wordt dan 2500-2600 bruto.
Ik kwam toen van net geen 2500 netto en ik zou er financieel ook op afgedragen hebben in vgl. met de uitkering die ik toen kreeg.
Ik heb er dan ook vriendelijk voor bedankt en de zoektocht verder gezet.
Ik was er toch op ingegaan. Een jaar of 2 blijven en na een jobhop had je meteen je loon van op de universiteit terug in het vizier, mét extra-legale voordelen.
Wij geven phd mensen een €200 bruto meer dan een master en we laten ze ook starten als consultant ipv. Jr. consultant. We hadden je 4,5j onderzoek dus gevalideerd als 1 à 2j ervaring in de industrie. Je had bij ons in 2021 dus een voorstel gekregen van +-€2800 bruto met een hele resem voordelen. Na 2j. zat je aan +-€3200 bruto en als je dan een jobhop overweegt, dan ga je richting de €4000 bruto, ergo rond de €2500 netto.
Maar goed, iedereen bepaalt dat voor zichzelf.
Maar ondertussen een gat van een jaar op je CV. Niet onoverkomelijk, maar toch..Het is bij mij 4 maand later dan dat voorstel opnieuw 4000 bruto geworden (weinig extralegale voordelen), maar helaas een werkgever des duivels (op voorhand is dit niet opgevallen). 9 maand later een jobhop naar 3600 bruto, maar een werkgever uit de hemel.
Hoeveel gaat die laaggeschoolde verdienen voor die kwalitatieve job?Ik geef een concreet voorbeeld: Op mijn werk in Brussel, kwalitatieve jobaanbieding voor een laaggeschoolde (enkel gevraagd A2 diploma en Frans OF Nederlands kunnen) Deftig loon, extralegale toestanden, telework,...2 kandidaten waarvan er slechts 1 is komen opdagen!
Als je dan die werkloosheidscijfers in Bxl bekijkt dan kan je toch niet ontkennen dat het probleem meer is dan vraag/aanbod maar dat er toch een serieus mentaliteits/attitude probleem is bij veel werklozen?
Goh, de overheid bekijkt het zelf niet erg arbitrair he. Extra-legale voordelen geen loon want ze tellen niet mee voor opbouw pensioen. Maar diezelfde overheid redeneert wel dat bepaalde extra legale voordelen (bvb. de salariswagen) een voordeel in natura bieden dat als loon moet worden belast. Dat op zich is al tegenstrijdig.Ik snap niet waarom je loon niet als loon telt, dat is toch compleet arbitrair?
Dus de IT-klassiekers van wagen, gsm, premies, ... maar laag nettoloon zou je hetzelfde inschatten als iemand met enkel dat laag nettoloon. Makes zero sense.
Ik heb dat vaak gehoord. Vrienden, kennissen, een nichtje van me... allemaal doctoreren en vergeet dat ze dan eigenlijk een beurs krijgen en geen loon en dus geen belastingen betalen. En dan verhuizen ze van de academische wereld naar de arbeidsmarkt en ineens komen ze erachter dat er zoiets bestaat als belastingen. Die 2500 euro bruto is hetzelfde bedrag als de 2500 euro die je via je beurs kreeg. Dat er belastingen op moeten worden betaald kan je dan toch niet eventjes in de schoenen van de werkgever plaatsen.et de VDAB had ik in die tijd slechts sporadisch contact (telefonisch, wegens Corona-maatregelen) en de verplichtingen kon je mooi samenvatten als zijnde: "toon aan dat je werk zoekt" => Sollicitaties ingeven op de website. Ik heb enkele aanbiedingen gekregen in die tijd (consultancy), die na zeer enthousiaste gesprekken steeds terugvielen op hetzelfde riedeltje: "mjah, je hebt jouw verdediging nog niet gedaan, dus bent slechts master en je hebt 0j ervaring in de industrie (na 4,5j onderzoek op de unief (GEEN niche btw)), dus dat wordt dan 2500-2600 bruto.
Ik kwam toen van net geen 2500 netto en ik zou er financieel ook op afgedragen hebben in vgl. met de uitkering die ik toen kreeg.
Ik heb er dan ook vriendelijk voor bedankt en de zoektocht verder gezet.
Volgens mij was het punt dat hij (nog) niet verdedigd had. Dan heb je natuurlijk geen doctoraat gehaald, en ben je gewoon master. Sommige bedrijven zien die jaren als ervaring, anderen niet.Ik heb dat vaak gehoord. Vrienden, kennissen, een nichtje van me... allemaal doctoreren en vergeet dat ze dan eigenlijk een beurs krijgen en geen loon en dus geen belastingen betalen. En dan verhuizen ze van de academische wereld naar de arbeidsmarkt en ineens komen ze erachter dat er zoiets bestaat als belastingen. Die 2500 euro bruto is hetzelfde bedrag als de 2500 euro die je via je beurs kreeg. Dat er belastingen op moeten worden betaald kan je dan toch niet eventjes in de schoenen van de werkgever plaatsen.
Ik wil je bubbel niet doen spatten maar de meesten die ik ken hebben hun verwachtingen qua inkomen wel moeten bijstellen.
Mensen doen soms ook beetje overdreven over dat 'gat in je CV' ding hoor. Ik heb een gat van 22-25 (psychische revalidatie) en 2019-2022 (burn-out). Mensen op 9lives hadden mij zodanig bang gemaakt dat ik dacht dat ik nooit werk zou vinden. 'k Ben afgestudeerd in juni en kon op 1 september beginnen op mijn eerste job. Ook vorig jaar gewoon job op masterniveau te pakken gekregen. Niemand die daar zelfs maar naar gevraagd heeft.
| Brutoloon | Netto | 3 maand WLH | 1 jaar WLH | Na 14-48 maand |
| € 2.000,00 | € 1.838,97 | € 1.337,18 | € 1.337,18 | € 1.337,18 |
| € 2.200,00 | € 1.890,08 | € 1.337,18 | € 1.337,18 | € 1.337,18 |
| € 2.400,00 | € 1.945,53 | € 1.440,00 | € 1.440,00 | € 1.337,18 |
| Brutoloon | Netto | 3 maand WLH | 1 jaar WLH | Na 14-48 maand |
| € 2.000,00 | € 1.949,97 | € 1.650,22 | € 1.650,22 | € 1.650,22 |
| € 2.200,00 | € 2.001,08 | € 1.650,22 | € 1.650,22 | € 1.650,22 |
| € 2.400,00 | € 2.056,53 | € 1.650,22 | € 1.650,22 | € 1.650,22 |
Ge ziet een vrouwengat, daar heeft niemand problemen mee he
Ontopic: ik vind het wel ridicuul dat we al op een punt gekomen zijn dat iemand zegt dat hij geweigerd heeft om in te gaan op een bepaalde jobaanbieding omdat er te weinig verschil was met zijn uitkering maar o wee als een ander dat durft te zeggen hoor, dan is het een werkweigeraar. Iets met splinter, balk en ogen.

Volgens mij was het punt dat hij (nog) niet verdedigd had. Dan heb je natuurlijk geen doctoraat gehaald, en ben je gewoon master. Sommige bedrijven zien die jaren als ervaring, anderen niet.
Ik weet nu niet of een Dr. in de chemie anders de verwachtingen zou moeten bijstellen.