Werk Studie Werken in de USA vs België

Bwa US IT is next level hoor, zeker West Coast kan iemand met 10 jaar ervaring 250-350K per jaar of meer binnenharken bij de beloftevolle software bedrijven (inclusief stock-based comp). Zullen wel heel competitieve posities zijn.

Random voorbeeld bij MongoDB, 350K $ voor Senior software Engineer: https://www.levels.fyi/companies/mongodb/salaries/software-engineer/levels/senior-software-engineer
Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik dat niet zou halen. Ik ken mijn sterktes en zwaktes. Ik ben leergierig maar ook snel afgeleid. Ik heb me nooit laten testen, maar ik moet veel moeite doen om mijn aandacht te behouden op taken en niet van de hak op de tak te springen. Tegelijkertijd heb Ik veel variatie nodig.
Ik betwijfel dan ook sterk dat ik door die zware interview rondes zou geraken. Als het al lukt weet ik niet of ik mijn positie zou kunnen behouden :scream:

Ik ken trouwens een ex-collega die bij MSFT werkt, hij is een toffe kerel maar ook een die-hard, ehm, nerd.

Nu, mijn vrouw is anders en neemt dingen op als een spons en werk erg gericht. Die zie ik vlot carrière maken in de VS. Misschien toch eens overwegen om huisvader te worden in de VS?:thinking:
 
Laatst bewerkt:
Ergens wel dubbelzinnig dat we Amerika vrij veralgemenen door enkele stoten van specifieke voorbeelden, maar dan wel raar kijken als ze Europeanen veralgemenen?

Soit, kan het ergens wel begrijpen. De vader van mijn vriendin (Belgian born and raised, current FL resident) heeft enkele maanden met zijn Amerikaanse (Miami private school born and raised) in België gewoond. Het enige wat ze me over België kon vertellen was "Oh my gooood, I love your bread"...so yeah.

Aan de andere kant ook al een hoop well-traveled niet achterlijke Amerikanen mogen ontmoeten.
 
Dat zijn de cijfers van bij jullie bedrijf?

Dat zijn de "competitive benchmarks", dus over alle bedrijven. Ik heb wel de "experts" genomen. Ik vermoed niet dat een starter onmiddellijk als freelancer gaat knallen.

Ik denk niet dat wij in USA overbetalen. We kunnen niemand vinden omdat Apple en een shitload andere silicon valley bedrijven in de buurt liggen.

Midpoint voor de andere niveaus zijn (total base pay, dus gewoon maand x 12 zonder extras)

1: 83.450,00 - 104.312,00 - 130.390,00 USD Annual
2: 101.291,00 - 126.614,00 - 158.268,00 USD Annual
3: 129.328,00 - 161.660,00 - 202.075,00 USD Annual
4: 153.683,00 - 192.104,00 - 240.130,00 USD Annual
5: 185.402,00 - 231.752,00 - 289.690,00 USD Annual
6: 207.019,00 - 258.774,00 - 323.468,00 USD Annual
8CB9E57BEDDE62E4F67DEB6E19F5308C.cache.png


Nou nou, niveau 5 en 6 bestaat nergens anders dan in "USA zone 1 - WC". Dat vind ik dan bij het rondsnorren. Hebben we in belgie niet. Excuus om naar boven te gaan I guess in Silicon Valley, I guess.

Dit is vanuit levels.fyi voor Software Engineers over alle ervaring niveaus. Dit is total comp dus salary+bonus+stock.
Ik spreek me niet uit over hoe compleet die dataset is, want ik vermoed dat meestal de hogere salarissen hun info gaan delen, net zoals we hier op het fourm zien.

$170,000 MEDIAN TOTAL COMP

$123K $239K $318K
25TH% 75TH% 90TH%

Als je alle kosten in rekening neemt, ook en USD-EUR conversie doet, ben ik vrij zeker dat ik er financieel beter vanaf ben als IT freelancer SW hier, en ik betwijfel dat ik een specialleke ben. Als ik de snelle berekening doe kom ik dit jaar ongeveer aan >11K netto (loon,dividend,huur kantoor) en dan niet nog alle andere zaken die je interessant via de zaak kan doen (zoals pensioen, IT materiaal, auto, verzekeringen, ...) en dan ook huisvestiging kost vergelijkt met wat je voor de hoger betaalde jobs in US moet bekijken.

Het is hier nog niet zo slecht als je het een beetje deftig aanpakt, wat je ook zou moeten doen als je daar zit uiteraard om aan deze soort hoge lonen te komen. Naar mijn gevoel nog moeilijker zelfs omdat er veel meer competitie daar gaat zijn.

Die SW sjarels in USA waar wij mee samen werken, die vangen waarschijnlijk 250-300k. Er zijn er die daar al 20-25y rondlopen. Veel competitie is er niet, vooral een tekort aan profielen. Daar zitten veel mensen tussen die niet goed, niet slecht zijn. Gewoon hetzelfde als een doorsnee R&D in Belgie. De algemene R&D lonen zijn zeer gelijkaardig. Level 4 R&D development scientist is vb: 150.662,00 - 188.328,00 - 235.410,00 USD Annual

Ik ben maar een simpele werknemer en kom aan 5-6k netto als loontrekkende (base + bonussen). Meer dan genoeg om af en toe een biefstukje te eten. In USA heb ik waarschijnlijk 3-4x zoveel post-tax. Dan kan ik in een apenland wonen en centen stapelen. Weinig zin in.
8CB9E57BEDDE62E4F67DEB6E19F5308C.cache.png
 
Ergens wel dubbelzinnig dat we Amerika vrij veralgemenen door enkele stoten van specifieke voorbeelden, maar dan wel raar kijken als ze Europeanen veralgemenen?

Soit, kan het ergens wel begrijpen. De vader van mijn vriendin (Belgian born and raised, current FL resident) heeft enkele maanden met zijn Amerikaanse (Miami private school born and raised) in België gewoond. Het enige wat ze me over België kon vertellen was "Oh my gooood, I love your bread"...so yeah.

Aan de andere kant ook al een hoop well-traveled niet achterlijke Amerikanen mogen ontmoeten.

Yep, same here. Elke Amerikaan die op bezoek komt heeft een lijstje van "famous bakeries". 🧐 Dat blijkt dan de bakker om de hoek te zijn of een random bakker 3 straten verder waar je binnensukkelt voor een broodje waar niks bijzonder aan is :laugh:
 
Ergens wel dubbelzinnig dat we Amerika vrij veralgemenen door enkele stoten van specifieke voorbeelden, maar dan wel raar kijken als ze Europeanen veralgemenen?

Soit, kan het ergens wel begrijpen. De vader van mijn vriendin (Belgian born and raised, current FL resident) heeft enkele maanden met zijn Amerikaanse (Miami private school born and raised) in België gewoond. Het enige wat ze me over België kon vertellen was "Oh my gooood, I love your bread"...so yeah.

Aan de andere kant ook al een hoop well-traveled niet achterlijke Amerikanen mogen ontmoeten.
Goh het zijn allemaal maar anekdotes natuurlijk, maar ik denk dat clichés wel een basis hebben in de realiteit. De VS is gigantisch uiteindelijk, dus een groot deel van hun inwoners (zeker de mensen met een lager inkomen) verlaten dat land ook nooit. Van die mensen die het wel kunnen heb je dan volk dat "Europa" bezoekt in een week, en zich vooral concentreert op het VK en Parijs bv. Dan krijg je mensen die niet weten dat ze een paspoort nodig hebben om naar Mexico te gaan bijvoorbeeld, of die denken dat we in Europa in een soort achtersteld communistisch blok wonen.

Mijn algemene indruk, en ook die van vrienden die er hebben gewerkt is dat het beeld nogal hard leeft dat zij gewoon een beter land zijn, en buitenlanders voor die reden naar de VS willen. Het resultaat is dat er (opnieuw volgens de paar mensen die ik ken) gewoon weinig interesse is in andere landen en waar jij als buitenlander misschien vandaan komt. Dat heeft ook voordelen natuurlijk, bij de mensen die niet in small-town US zijn opgegroeid denk ik wel dat ze minder snel "verschieten" van nieuwe gewoonten in vergelijking met pakweg Vlamingen.

En natuurlijk, Amerikanen zijn luider en er leeft IMO veel meer het verlangen dan hier om op te vallen in een groep, terwijl wij ons meer wegsteken. Dus als ze daar een domme vraag hebben stellen ze die ook gewoon. Anderzijds hebben ze andere beleefdheidsnormen dan hier, waardoor je met een typisch Belgisch grapje al eens mindere reacties krijgt.

Overigens kan je Belgen er evengoed op die manier doorhalen hoor, het is niet of de gemiddelde houding tegenover (mensen uit) landen buiten de VS en West-Europa is hier zo ruimdenkend.

Het brood is er wel gewoon ruk zover ik heb kunnen zien. Pas op, ze hebben goed brood ook, maar dat is dan peperduur artisanaal brood uit een of andere hippe bakkerij...dat uiteindelijk niet beter is dan wat je hier bij de meeste bakkers kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
As you know spreek ik wel eens met een Amerikaan. Dat zijn typisch van die Stanford of Berkeley figuren met een PhD. Je zou verwachten dat die wat van de wereld weten en niet denken dat de zon door hun poepeholio schijnt.

De lijst van debiele uitspraken die gewoon 'disrespect' en 'wereldvreemheid' schreeuwen is betrekkelijk lang.

Recent was het "Why do you have a garden with fruit trees and vegetables? Farming is for poor people".
Ja, ok dan. Waarom loop je achter een kokosnoot en shot je die weg, je zit toch niet op een tropisch eiland ?

- "You go skiing, where?" "Chamoniks?"
Nee, pee, in Zwitserland.
- Neenee, Chamonix is veel beter.
Ooit geweest?
- Nee.

- Waar ga je wandelen?
Route ABC
- Same as Mont Blanc tour, isn't it?
Nee
- I think so (niet dus)
Ooit zelf gewandeld?
- Nee


Ik zou een Atoma schriftje moeten bijhouden.
 
Wist je nog niet dat diversiteit op zich waarde heeft ?

Dat is echt randdebiel gedrag. Want we komen, *drumroll*, allemaal uit Afrika. Hoe ver mag je dan terug gaan om je vlaggetjes te zetten ? 50y, 100y, 200y ? Waarschijnlijk zo lang je jezelf interessant kunt maken

Of dan zo afkomen met (belachelijk lage) percentages à la "ik ben 10% Congolees", maar dan wel plots hun hele identiteit daar in teken van zetten.
Bijna net zo irritant als gays die hun hele identiteit hebben gereduceerd tot enkel hun SO: ze zijn als mens niks anders meer dan gay.

Enfin offtopic
 
Dat is altijd geblaat uit de USA "Europa heeft heel het jaar verlof". Misschien dat die Amerikanen 1 of 2 d verlof per jaar minder hebben dan bij ons. Onze division head is met thanksgiving ook standaard 2-3w weg. Idem met de CEO, en andere C stuite staff. En die gasten trekken 5-20-40M per jaar binnen.

En dan nog ancienniteitsverlof a rato van 1 of 2d per 5y. En 'volunteer verlof'. Ga eens een boom planten en hop een dag verlof. Veel die zo een week op kamp gaan naar een of ander national park als kookouder of iets soortgelijk.

Enige verschil is dat ze dat verlof niet moeten opnemen en onbeperkt kunnen opsparen. En dan gaan ze 1y vroeger op pensioen. Proficiat.
Dat varieert sterk van sector tot sector. Er zijn ook mensen in de privesector die geen toegang hebben tot paid time off. Ik denk niet dat uw CEO daar een goede referentie voor is.

Ik heb zelf ook twee maanden in de V.S. gewerkt (federale instelling) en ook daar waren verlofdagen vrij karig en sterk afhankelijk van anciënniteit. Als je pas begint krijg je bv. 13 dagen per jaar. Maximale is 26 dagen na 15 jaar.


In de horeca heeft de meerderheid van de werknemers bv. geen toegang tot PTO.
 
Dat varieert sterk van sector tot sector. Er zijn ook mensen in de privesector die geen toegang hebben tot paid time off. Ik denk niet dat uw CEO daar een goede referentie voor is.

Ik heb zelf ook twee maanden in de V.S. gewerkt (federale instelling) en ook daar waren verlofdagen vrij karig en sterk afhankelijk van anciënniteit. Als je pas begint krijg je bv. 13 dagen per jaar. Maximale is 26 dagen na 15 jaar.


In de horeca heeft de meerderheid van de werknemers bv. geen toegang tot PTO.

Wat maakt het uit of je day off paid is of niet.

Ik wil best 'unpaid verplicht verlof' hebben als ik 10% meer verdien. Dat is toch gewoon vestzak/broekzak ?

Federal Holidays
  • New Year’s Day January 1
  • Martin Luther King’s Birthday 3rd Monday in January
  • Washington’s Birthday 3rd Monday in February
  • Memorial Day last Monday in May
  • Juneteenth National Independence Day June 19
  • Independence Day July 4
  • Labor Day 1st Monday in September
  • Columbus Day 2nd Monday in October
  • Veterans’ Day November 11
  • Thanksgiving Day 4th Thursday in November
  • Christmas Day December 25

En dan nog 13-26d verlof. Dat is toch redelijk gelijkaardig aan wat er in Belgie is ?
 
Wat maakt het uit of je day off paid is of niet.
Moet ik hier nu serieus op reageren?

Federal Holidays
  • New Year’s Day January 1
  • Martin Luther King’s Birthday 3rd Monday in January
  • Washington’s Birthday 3rd Monday in February
  • Memorial Day last Monday in May
  • Juneteenth National Independence Day June 19
  • Independence Day July 4
  • Labor Day 1st Monday in September
  • Columbus Day 2nd Monday in October
  • Veterans’ Day November 11
  • Thanksgiving Day 4th Thursday in November
  • Christmas Day December 25
En dan nog 13-26d verlof. Dat is toch redelijk gelijkaardig aan wat er in Belgie is ?
Voor oudere ambtenaren, ja. Een beginnende ambtenaar in de V.S. krijgt 13 dagen PTO en 11 feestdagen vrij. Een Vlaamse ambtenaar krijgt bijvoorbeeld 35 vakantiedagen, 14 feestdagen vrij en vrijaf tussen kerst en nieuw.

In de Amerikaanse privésector is betaald verlof geen recht. In België wel: minimum 20 dagen (voltijds 5d p/w). Perfect mogelijk dus dat je mensen hebt die een heel jaar werken zonder betaald verlof te kunnen nemen.

Paid vacation leave was available to 92 percent of private industry workers in the largest establishments (those with 500 workers or more). In the smallest private industry establishments (1–49 workers), 71 percent had access. In state and local government, 63 percent of workers in the smallest establishments (1–49 workers) had access to paid vacation leave.
 
Moet ik hier nu serieus op reageren?
Is toch gewoon een correcte stelling?

Of dan zo afkomen met (belachelijk lage) percentages à la "ik ben 10% Congolees",
Is in België toch ook enorm. Zeker op de hogeschool merkte ik dit enorm (en maakte ik er ook regelmatig grapjes over). 1/8ste Lebanees: "Ik ben Lebanees", Vlaams born and raised, op uw 16de 2 jaar in de VS gaan wonen en dan terug gekomen "I'm American", In Brazilië geboren maar vanaf uw 1ste levensjaar al in België wonen "Ik ben Braziliaan"
 
Terug
Bovenaan