Werk Studie Werken in de USA vs België

Bwa, financieel en dergelijke wel maar wat met verlof? Hier in Belgie zitten veel mensen aan >30 dagen verlof, in de US is dat toch allemaal veel minder evident. Dan ben je veel met je dikbetaald loon als je er nooit eens tussenuit kunt. :)

Zoals een kameraad van mij die 2 jaar geleden naar de US is vertrokken omdat dat zijn droomland is. Werkt er nu meer dan 2 jaar en heeft nog niet eens de tijd gehad om een deftige roadtrip te maken daar..

Heb zelf de greencard gewonnen met de loterij vorig jaar en na alle pro en cons te bekijken om onder andere die reden toch niet naar ginder vertrokken.
Mag...uhm...Mag ik die greencard? Groetjes

(dit is een grap btw, ik weet dat je dit niet kan transferen)
 
Bwa, financieel en dergelijke wel maar wat met verlof? Hier in Belgie zitten veel mensen aan >30 dagen verlof, in de US is dat toch allemaal veel minder evident. Dan ben je veel met je dikbetaald loon als je er nooit eens tussenuit kunt. :)

Dat is altijd geblaat uit de USA "Europa heeft heel het jaar verlof". Misschien dat die Amerikanen 1 of 2 d verlof per jaar minder hebben dan bij ons. Onze division head is met thanksgiving ook standaard 2-3w weg. Idem met de CEO, en andere C stuite staff. En die gasten trekken 5-20-40M per jaar binnen.

En dan nog ancienniteitsverlof a rato van 1 of 2d per 5y. En 'volunteer verlof'. Ga eens een boom planten en hop een dag verlof. Veel die zo een week op kamp gaan naar een of ander national park als kookouder of iets soortgelijk.

Enige verschil is dat ze dat verlof niet moeten opnemen en onbeperkt kunnen opsparen. En dan gaan ze 1y vroeger op pensioen. Proficiat.

Zoals een kameraad van mij die 2 jaar geleden naar de US is vertrokken omdat dat zijn droomland is. Werkt er nu meer dan 2 jaar en heeft nog niet eens de tijd gehad om een deftige roadtrip te maken daar.

Vreemd. Ik ga naar USA voor business trip en ik heb terplekke meetings en nog meetings met Belgie. Zelfs ik slaag er altijd in om elke keer Yosemite te bezoeken. Het is 3h rijden van San Fran centrum naar Yosemite. Dat kun je perfect donderdag avond vetrekken, 1 dag verlof en zondag avond terug.

Heb zelf de greencard gewonnen met de loterij vorig jaar en na alle pro en cons te bekijken om onder andere die reden toch niet naar ginder vertrokken.

De reden is, het is een apenland.


^ Hangt er ook maar van af waar je werkt (sector, bedrijf, zelfs state).

Onze HQ is Californie en ze hebben de regels global doorgevoerd tenzij je land nog betere regels heeft. Dat grenst heel hard tegen onze regels aan al. Zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof etc, Aantal verlofdagen.

Meerdere die ik er ken zitten daar ook in de grootteorde 15 à 20 dagen + holidays + in sommige gevallen planned EOY closure + sick days. Sommigen zelfs met "unlimited PTO", al is dat verre van standaard. Onze Californische entiteit heeft 10 holidays, 18 PTO, closure van Kerst tot Nieuw en als ik me niet vergis 7 sickness.

Ik zou zelf geen assignment meer aannemen in USA, maar dat heeft meer met de maatschappelijke verloedering en polarisatie overheen de voorbije 5à10 jaar te maken.

Onze HQ is in centrum silicon valley. Dat ziet er in de shopping en restaurant gedeeltes nog OK uit. Maar eens je 2km verder gaat is dat gewoon een verloederde infrastructuur land, vuil en flashy flashy flashy reclame overal. Ik zie er de sympathie niet van in.


Allemaal dikke centen verdienen. Tot je buitengeflikkerd wordt met een opzeg van 10 minuten (dat is dan wel nog niet gelijk getrokken). Zelfs de senior project managers bij ons die 200-300-400k per jaar verdienen zitten continue met een ei in hun broek dat ze zich moeten gedragen want anders liggen ze buiten EN DAN FINANCIELE PROBLEMEN :rolleyes:
 
Als je gezond bent en iets slimmer dan gemiddeld, lijkt me de USA een paradijs om te leven en werken, gezien je heel het systeem in jouw voordeel kunt en moogt uitbuiten.

Jammer dat je gezond zijn niet kunt kiezen.

Als je in Belgie aan de bovenkant van de distributie zit (pakt 7000-8000/maand) dan is je broodje gebakken. Je hebt een huis, geen zorgen, alles wat je wil. In Cali is je broodje nooit gebakken, tenzij je 1 of 2M binnenharkt. Een bevalling, een been breken, ziek worden. Allemaal financiele drama's. Ontslagen worden, stress stress stress om snel aan het werk te gaan. Kinderen naar Uni, stress want kost pokkeveel. Je bent vet met je dikke centen.

Ik krijg in Californie persoonlijk de creeps van de polarisatie (en je kunt mij moeilijk van linkie winkie gedrag verdenken) en verhevenheid van de tech people. Ik zou graag eens geholpen worden in een day-to-day activiteit zoals shoppen of een broodje kopen in de luchthaven of een restaurant bezoek door iemand die niet semi-gehandicapt is, 200kg weegt, hispanic is en geen woord engels spreekt (en 5/10 illegaal is) of niet 's morgens de 7/11 doet, smiddags de Dominos en 's avonds weet ik veel wat. En wie in de big dollars werkt heeft de zon die door zijn hol schijnt en moet met overdreven gesten iedereen behandelen alsof het een slaaf is.

En als je dan eens een 'deftiger' restaurant hebt, is het onmiddellijk met een queue en een host en weet ik veel welke bullshit om dan een 'draft Belgian beer' (een stella dus) voor 15 USD onder je neus geschoven te krijgen met een of andere debiele uitleg. "In Belgie is dat studentenbier van een euro". En dan beginnen discussieren want de Amerikaan weet uiteraard beter dan de Belg waar de Stella vandaan komt.

Ik kijk al uit naar mijn trip begin maart. Vorige keer heb ik een uur mogen aanhoren van mijn random buur die mij aansprak (laat me nu toch eens met rus) hoe Belgen "Leffe" uitspreken. Leff-E, niet Leff-U. Ja, ok dan. Ik niet. Ik spreek als Belg een Belgisch bier niet juist uit als Amerikaan. Dergelijke nonsens zouden wij als Belg toch niet durven uitkramen denk ik dan.
 
Wij (mijn vrouw en ik, voor onze dochter er kwam) hebben geregeld gepraat of het niet beter was om naar de VS (dan wel Canada) te trekken. Uiteindelijk kwam de onzekerheid in de VS altijd terug naar boven kruipen.
Met name als er 1 of 2 kinderen bij komen, twijfelden we toch steeds of alles en iedereen achterlaten om het "grove geld" te gaan opzoeken, het wel waard was:
  • Huisprijzen die in gegadigde locaties nog altijd 'through the roof' zijn.
  • Geen grootouders meer in de buurt, dus
    • Opvang en kwaliteit onderwijs (zelfs na de laatste PISA-cijfers waar VL weer wat verder weg zakt).
  • PTO, natuurlijk zijn er redelijk wat die dit krijgen maar het is niet wettelijk geregeld, dus je hangt af van de goodwill van je baas.
  • Bedenkelijke politiek (los van woke, etc.) op vlak van rechten, vrijheden, etc. Ik denk concreet aan bv. dictatoriale HOA's, banken, verzekeringen, ziekenzorg, etc.
  • Ziekenhuiskosten, wederom waarschijnlijk gedekt als je werkt, maar wat met bestaande aandoeningen?
    • Mijn vrouw heeft een aantal vaste medische kosten (gehoor, huid, en 'intern' om het vaag te houden).

Het bovenstaande is uiteraard te dekken met een dikke pree, maar het is toch wel veel dat afhangt van dat loon en dus je werk, met amper een wettelijk kader. Leuk als je geen verantwoordelijkheid hebt over een ander persoon en geen medische kosten hebt, maar anders? Mijn vrouw haar hoorapparaat was gratis dankzij de CM (de helft) en de hospitalisatieverzekering (de andere helft).

Om het dan nog niet over de cultuur te heben. Op reis was het geweldig, maar ik had toch wel wat moeite met dat overdreven vriendelijk, luide en bemoeiachte gedrag.

Mijn zus bloeide er open, maar ik en mijn vrouw zijn er precies toch minder voor te vinden.

Dit alles om tot de conclusie te komen dat ik beter freelancer wordt in BE en zo ook redelijk goed verdien, zonder de voordelen op te offeren:D
 
Onze HQ is Californie en ze hebben de regels global doorgevoerd tenzij je land nog betere regels heeft. Dat grenst heel hard tegen onze regels aan al. Zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof etc, Aantal verlofdagen.

Welja, vandaar ook dat ik onze regeling daar er even bijzet als voorbeeld; bijster veel verschil met BE is dat ook niet, give or take een dag of twee (en die verdwijnen de facto na 5yrs ancienniteit)

Onze HQ is in centrum silicon valley. Dat ziet er in de shopping en restaurant gedeeltes nog OK uit. Maar eens je 2km verder gaat is dat gewoon een verloederde infrastructuur land, vuil en flashy flashy flashy reclame overal. Ik zie er de sympathie niet van in.

Die verloedering van infra maakt idd deel uit van de maatschappelijke verloedering. Maar om de één of andere reden vond ik dat vroeger toch net dat ietsje minder storend, ook al was dat er toen ook wel al. Het apenland-gehalte, zoals je dat in een andere post ook aanhaalt, lijkt alleen maar toe te nemen. Ik kwam vroeger graag in Portland of SF, maar dat is intussen ook al lang niet meer het geval. Verval, meer en meer onveilig, en om het even heel gechargeerd te zeggen: "too much human filth".
 
Ik kijk al uit naar mijn trip begin maart. Vorige keer heb ik een uur mogen aanhoren van mijn random buur die mij aansprak (laat me nu toch eens met rus) hoe Belgen "Leffe" uitspreken. Leff-E, niet Leff-U. Ja, ok dan. Ik niet. Ik spreek als Belg een Belgisch bier niet juist uit als Amerikaan. Dergelijke nonsens zouden wij als Belg toch niet durven uitkramen denk ik dan.
Ik denk dat in de grond veel mensen daar gewoon opgevoed zijn om te denken dat zij het zowat enige welvarende, beschaafde land ter wereld zijn.

Doet me denken aan hoe ik deze zomer iemand sprak die enkele jaren in de VS had gewoond. Die had ook een discussie met een collega die bleef volhouden tegen hem als Belg dat onze hoofdstad Luik was.
 
Is het niet daardoor dat het voor veel mensen uit lagere klasses aanlokkelijk is om bij het leger te gaan?
Die hebben een redelijk goed stelsel van voordelen dacht ik.
 
Ik denk dat in de grond veel mensen daar gewoon opgevoed zijn om te denken dat zij het zowat enige welvarende, beschaafde land ter wereld zijn.

Doet me denken aan hoe ik deze zomer iemand sprak die enkele jaren in de VS had gewoond. Die had ook een discussie met een collega die bleef volhouden tegen hem als Belg dat onze hoofdstad Luik was.

Ik heb ooit tijdens een bezoek aan USA HQ gehoord, nadat ik ze wees op een Barco installatie in een meeting room en dat dat een Belgian company was. "They have international companies in Belgium ?"

Je weet wel, nadat we uit onze zand hut kruipen, en ons water in de waterput gaan halen zijn, hebben we ook af en toe een bedrijf -_-
 
Ik heb ooit tijdens een bezoek aan USA HQ gehoord, nadat ik ze wees op een Barco installatie in een meeting room en dat dat een Belgian company was. "They have international companies in Belgium ?"

Je weet wel, nadat we uit onze zand hut kruipen, en ons water in de waterput gaan halen zijn, hebben we ook af en toe een bedrijf -_-
Ach mijn schoonbroer is een Amerikaan, een diepgelovige republikein maar wel een met een mooie job in de farma.

Toen ik mijn vrouw leerde kennen was hij razend dat ik hun adres wist want misschien ging ik het huis komen leeghalen, zo als buitenlander uit een louche land.

Met kerst komen ze naar hier en hij ziet het zitten want volgens hem zijn we een diepkatholiek land :unsure:
 
Met kerst komen ze naar hier en hij ziet het zitten want volgens hem zijn we een diepkatholiek land :unsure:
Heb je erbij verteld dat België niet de hoofdstad van Polen is? :unsure:

Ik hoop alvast dat jullie niet in die gemeente wonen waar den Delhaize in de kerk zit, die mens stapt recht terug de vlieger op :unsure:
 
Heb je erbij verteld dat België niet de hoofdstad van Polen is? :unsure:

Ik hoop alvast dat jullie niet in die gemeente wonen waar den Delhaize in de kerk zit, die mens stapt recht terug de vlieger op :unsure:
Funny you should say that. Zoals veel Amerikanen is zijn afstamming zeer belangrijk, en zijn grootvader of die zijn vader kwam uit Polen. Dus hij vindt zichzelf een Polish American...ondanks dat hij nooit in Europa is geweest, geen Pools spreekt, en enkel junk food eet.

Hij was al aan het kijken voor een middernachtmis trouwens, wat hij nu wel zal kunnen vinden vermoed ik. Maar ja het is gewoon een klassiek geval van half zaken horen en meteen zeker zijn over hoe een land is waar hij tot enkele jaren terug nog nooit van had gehoord. Hij was er ook van overtuigd dat al het openbaar vervoer hier in december stil ligt (want Europeanen hebben altijd vakantie, je weet wel). Het beste is dan nog dat wij twee jaar getrouwd waren, en mijn vrouw hier dus al twee jaar woonde, toen in een of ander gesprek duidelijk werd dat ze dus dachten dat wij in het VK woonden.
 
Funny you should say that. Zoals veel Amerikanen is zijn afstamming zeer belangrijk, en zijn grootvader of die zijn vader kwam uit Polen. Dus hij vindt zichzelf een Polish American...ondanks dat hij nooit in Europa is geweest, geen Pools spreekt, en enkel junk food eet.

Hij was al aan het kijken voor een middernachtmis trouwens, wat hij nu wel zal kunnen vinden vermoed ik. Maar ja het is gewoon een klassiek geval van half zaken horen en meteen zeker zijn over hoe een land is waar hij tot enkele jaren terug nog nooit van had gehoord. Hij was er ook van overtuigd dat al het openbaar vervoer hier in december stil ligt (want Europeanen hebben altijd vakantie, je weet wel). Het beste is dan nog dat wij twee jaar getrouwd waren, en mijn vrouw hier dus al twee jaar woonde, toen in een of ander gesprek duidelijk werd dat ze dus dachten dat wij in het VK woonden.
Ik kan mij het type statements genre "I'm of 3.18% Malaysian descent, so your comment about Asians deeply offends me!" all voorstellen :laugh:
 
Ik kan mij het type statements genre "I'm of 3.18% Malaysian descent, so your comment about Asians deeply offends me!" all voorstellen :laugh:

Dat begin je hier ook te krijgen onder de Zoomers/Tiktokgeneratie, hoor. Mensen die in hun bio 3 verschillende vlaggen zetten om te laten zien dat ze Nigeriaans, Marokkaans en Belg zijn. :ROFLMAO: Begint zo'n nieuw soort elitarisme te worden waar degene met het meeste rassen/etniciteiten in z'n stamboom zich beter/specialer voelt dan monoraciale allochtonen of, oh the horror, (basic) autochtone witte mensjes.
 
Dit alles om tot de conclusie te komen dat ik beter freelancer wordt in BE en zo ook redelijk goed verdien, zonder de voordelen op te offeren:D
Ik betwijfel dat de meerderheid meer zou verdienen in US vergeleken met IT freelancers hier (waar 700-1000 EUR dagprijzen verre van uitzonderlijk zijn tegenwoordig)
 
Ik betwijfel dat de meerderheid meer zou verdienen in US vergeleken met IT freelancers hier (waar 700-1000 EUR dagprijzen verre van uitzonderlijk zijn tegenwoordig)
Bwa US IT is next level hoor, zeker West Coast kan iemand met 10 jaar ervaring 250-350K per jaar of meer binnenharken bij de beloftevolle software bedrijven (inclusief stock-based comp). Zullen wel heel competitieve posities zijn.

Random voorbeeld bij MongoDB, 350K $ voor Senior software Engineer: https://www.levels.fyi/companies/mongodb/salaries/software-engineer/levels/senior-software-engineer
 
Laatst bewerkt:
Bwa US IT is next level hoor, zeker West Coast kan iemand met 10 jaar ervaring 250-350K per jaar of meer binnenharken bij de beloftevolle software bedrijven (inclusief stock-based comp). Zullen wel heel competitieve posities zijn met veel concurrentie.

Random voorbeeld bij MongoDB, 350K $ voor Senior software Engineer: https://www.levels.fyi/companies/mongodb/salaries/software-engineer/levels/senior-software-engineer

Sillicon Valley/New York is maar een mini stukje van het land.. en zelfs daar gaan er genoeg ook onder de 250k zitten. En uiteraard gaan er ook een aantal zijn die veel hoger zitten.

Ik betwijfel dat iedereen hier in aanmerking komt voor de top rollen. Ik zou in ieder geval waarschijnlijk niet door de interview lotterij geraken voor de top jobs, terwijl >200K omzet hier wel haalbaar is, net zoals voor vele anderen.

Na mijn stage in NY/CT vond ik het vooral een mooi land om vakantie te gaan, maar om te wonen zei het mij nog weinig :)
 
Laatst bewerkt:
Hij is toch wel Rooms-Katholiek he? Want als´m protestants-katholiek is kan die middernachtmis nog wel es dik tegenvallen...
Ja, ik bedoel katholiek zoals meestal gebruikt: RKK. Protestants-katholiek, zijn dat niet enkel gekke protestanten die zoiets zeggen? :)
 
Dat begin je hier ook te krijgen onder de Zoomers/Tiktokgeneratie, hoor. Mensen die in hun bio 3 verschillende vlaggen zetten om te laten zien dat ze Nigeriaans, Marokkaans en Belg zijn. :ROFLMAO: Begint zo'n nieuw soort elitarisme te worden waar degene met het meeste rassen/etniciteiten in z'n stamboom zich beter/specialer voelt dan monoraciale allochtonen of, oh the horror, (basic) autochtone witte mensjes.

Wist je nog niet dat diversiteit op zich waarde heeft ?

Dat is echt randdebiel gedrag. Want we komen, *drumroll*, allemaal uit Afrika. Hoe ver mag je dan terug gaan om je vlaggetjes te zetten ? 50y, 100y, 200y ? Waarschijnlijk zo lang je jezelf interessant kunt maken


Ik betwijfel dat de meerderheid meer zou verdienen in US vergeleken met IT freelancers hier (waar 700-1000 EUR dagprijzen verre van uitzonderlijk zijn tegenwoordig)

Pretty sure it is.

Ik zoek in de references USA West Coast / R&D SW Expert

Min, Bottom distribution, Mid, Top distribution, Max
153.683,00 / 172.894,00 / 192.104,00 / 216.117,00 / 240.130,00

In realiteit gaan de meeste op ~110% van mid zitten, Dus dat is dan ergens rond de 210/y. In california ~ 160k post tax.


Dan komt daar nog eens een vette pensioen opbouw bij (geen idee hoe dat taxable is/aftrekbaar is) en een 70% kans op ~75k stock volgens de bonus tabellen die ik heb. En een zekere 5-6% cash bonus. In een goed jaar 8-9-10%. Dus dan zit je tegen rap tegen de 200-220k netto.

Dus dat is een wopping 15-20k per maand. Kun je gelukkig net een konijnenhok mee huren.


En bij ons is het geen Facebook of Apple. Daar mag je nog eens x2 of zo doen.
 
Pretty sure it is.

Ik zoek in de references USA West Coast / R&D SW Expert

Min, Bottom distribution, Mid, Top distribution, Max
153.683,00 / 172.894,00 / 192.104,00 / 216.117,00 / 240.130,00

In realiteit gaan de meeste op ~110% van mid zitten, Dus dat is dan ergens rond de 210/y. In california ~ 160k post tax.


Dan komt daar nog eens een vette pensioen opbouw bij (geen idee hoe dat taxable is/aftrekbaar is) en een 70% kans op ~75k stock volgens de bonus tabellen die ik heb. En een zekere 5-6% cash bonus. In een goed jaar 8-9-10%. Dus dan zit je tegen rap tegen de 200-220k netto.

Dus dat is een wopping 15-20k per maand. Kun je gelukkig net een konijnenhok mee huren.


En bij ons is het geen Facebook of Apple. Daar mag je nog eens x2 of zo doen.
Dat zijn de cijfers van bij jullie bedrijf?

Dit is vanuit levels.fyi voor Software Engineers over alle ervaring niveaus. Dit is total comp dus salary+bonus+stock.
Ik spreek me niet uit over hoe compleet die dataset is, want ik vermoed dat meestal de hogere salarissen hun info gaan delen, net zoals we hier op het fourm zien.

$170,000 MEDIAN TOTAL COMP

$123K $239K $318K
25TH% 75TH% 90TH%

Als je alle kosten in rekening neemt, ook en USD-EUR conversie doet, ben ik vrij zeker dat ik er financieel beter vanaf ben als IT freelancer SW hier, en ik betwijfel dat ik een specialleke ben. Als ik de snelle berekening doe kom ik dit jaar ongeveer aan >11K netto (loon,dividend,huur kantoor) en dan niet nog alle andere zaken die je interessant via de zaak kan doen (zoals pensioen, IT materiaal, auto, verzekeringen, ...) en dan ook huisvestiging kost vergelijkt met wat je voor de hoger betaalde jobs in US moet bekijken.

Het is hier nog niet zo slecht als je het een beetje deftig aanpakt, wat je ook zou moeten doen als je daar zit uiteraard om aan deze soort hoge lonen te komen. Naar mijn gevoel nog moeilijker zelfs omdat er veel meer competitie daar gaat zijn.
 
Terug
Bovenaan