Werk Studie Werken in de USA vs België

Is dat niet eerder een valse tegenstelling, net zoals je hier nog altijd mensen hebt die onderwijs naar waarde schatten, heb je er daar evengoed die dat niet doen denk ik. Deels is dat ook afhankelijk van of je ouders gestudeerd hebben en wat je socio-economisch niveau is (ik denk dat in BE men het scholingsniveau van de ouders/moeder sterk ziet correleren met studiesucces).

Toen ik daar tegen collega's vertelde hoe sommigen in het eerste jaar universiteit hier hun broek zitten te slijten zonder enige motivatie en hoe ik dacht dat dit lag aan de (naar hun normen belachelijk) lage studiekost, kreeg ik alleszins te horen dat zij net hetzelfde zagen.
Dat laatste zie je daar inderdaad veel, maar (in mijn opinie) heel veel bij de "rijkelui/prestige" studenten.
Een studentenmentaliteit die we hier bij sommigen hebben door de relatief heel lage kost van de studies, en die je ginder hebt door een groot aandeel studenten die uit de "upper middle class" of hoger komen, waar de ouders 100% met hun carrière bezig zijn en met plezier die enorme bedragen betalen om zoon/dochter lief uit hun haar te hebben!

De studenten waarvan de ouders 2 jobs draaien, en die zelf hun nikkel afdraaien in studentenjobs om hun studie te betalen, ik twijfel dat die daar hun broek zitten te slijten hoor.
 
Ook diegene met een "goede naam" zijn daarom niet per se beter.

Weet ik. Het gaat in deze weliswaar om meer dan enkel het "van horen zeggen", maar het punt was eerder dat zelfs in een school wiens focus veel meer op kennis & discipline ligt, het niveau in vergelijking met vroeger echt wel bedroevend veel lager ligt.
De kans is reëel dat ik me intussen al lang niet meer herinner hoe het voor mij echt was in het eerste leerjaar, maar het niveau van die invulboeken, van de lessen, zelfs van de juffen (inclusief de commentaar "laat ons nog wat kans om hem wat te leren", omdat hij zichzelf veel aanleert en ik hem daar verder in oefen), dat is toch echt wel om mee te lachen.
 
Ik geloof dat er hier in Belgie gewoon te veel verwacht wordt ook. Iedereen moet een hoger diploma halen (en waarom niet want het kost toch geen drol) terwijl ik geloof dat in Amerika meer mensen op hun plek zitten omwille van de kostprijs van studeren. Wie geen zin of de capaciteiten heeft voor een bepaalde studie begint er gewoon niet aan. Dat lijkt mij dan ook het enige voordeel van die druk op de ketel.
 
Ik geloof dat er hier in Belgie gewoon te veel verwacht wordt ook. Iedereen moet een hoger diploma halen (en waarom niet want het kost toch geen drol) terwijl ik geloof dat in Amerika meer mensen op hun plek zitten omwille van de kostprijs van studeren. Wie geen zin of de capaciteiten heeft voor een bepaalde studie begint er gewoon niet aan. Dat lijkt mij dan ook het enige voordeel van die druk op de ketel.
Maar zo mis je ook veel talent dat simpelweg niet kan gaan studeren om financiële redenen.
Het verder studeren zou wat mij betreft echt wel gebonden mogen worden aan een ingangsproef, waarbij de leerstof nodig om te slagen natuurlijk wel vrij toegankelijk moet zijn via een zelfstudiepakket. Anders mis je opnieuw talent omdat ze bepaalde zaken niet gezien hebben in hun vooropleiding.

En de criteria om vakken vanuit verschillende jaren mee te blijven sleuren zijn recent strenger geworden terug wat zeker ook een goede zaak is.

Maar begin vooral met het BSO terug waarde toe te kennen. Ja, er zitten brolrichtingen in die nergens toe leiden zoals "kantoor". Maar de meeste zijn ècht wel waardevol als mensen ze ècht naar waarde zouden beginnen schatten ipv de leerlingen bijna automatisch als dom of lui te bestempelen.
 
Maar zo mis je ook veel talent dat simpelweg niet kan gaan studeren om financiële redenen.
Het verder studeren zou wat mij betreft echt wel gebonden mogen worden aan een ingangsproef, waarbij de leerstof nodig om te slagen natuurlijk wel vrij toegankelijk moet zijn via een zelfstudiepakket. Anders mis je opnieuw talent omdat ze bepaalde zaken niet gezien hebben in hun vooropleiding.

En de criteria om vakken vanuit verschillende jaren mee te blijven sleuren zijn recent strenger geworden terug wat zeker ook een goede zaak is.

Maar begin vooral met het BSO terug waarde toe te kennen. Ja, er zitten brolrichtingen in die nergens toe leiden zoals "kantoor". Maar de meeste zijn ècht wel waardevol als mensen ze ècht naar waarde zouden beginnen schatten ipv de leerlingen bijna automatisch als dom of lui te bestempelen.
Ik pleit dan ook niet voor dat af te schaffen ofzo maar ouders mogen wel wat meer realisme aan de dag leggen en wat minder kinderen pushen naar een zo hoog mogelijk diploma. Technische richtingen, blue collar en handenarbeid moeten gewoon terug meer waardering krijgen. De diplomainflatie moet teruggedraaid worden. Nu heb je teveel mensen in het hoger onderwijs die daar eigenlijk niet wensen te zijn maar er toch zitten omdat men dat van hun verwacht.
 
De studenten waarvan de ouders 2 jobs draaien, en die zelf hun nikkel afdraaien in studentenjobs om hun studie te betalen, ik twijfel dat die daar hun broek zitten te slijten hoor.
Goh, hier ga ik niet mee akkoord. Ik ken in België net zo goed studenten die alles zelf moesten bekostigen (woonst, studie, voeding, ...) die er met hun botten naar gooide. Voor ons is die studyschuld in de VS absurd, maar als je daar als student zit, en iedereen waar je dagdagelijks contact mee hebt heeft die schuld ook, dan ga je het ook minder serieus nemen of minder drastisch bekijken denk ik dan.
 
Tgoh ja, uiteindelijk is een hoge studiekost idd wel een extra incentive om er uw broek niet te gaan slijten. Langs de andere kant maakt hoe hoger de tuition fee is, hoger onderwijs ook (terug) elitairder. Je moet daar een gulden middenweg in vinden, en in België ligt die kost mss te laag.
Als je een beurs krijgt, wordt studeren al snel volledig gratis. Ik was zelf beursstudent (terwijl m'n ouders goed verdienen, dus nog altijd geen idee waarom), en als ik me goed herinner verdiende ik er zelfs nog aan (beurs was hoger dan het inschrijvingsgeld).

Enfin, de zware kost van studeren zit 'em vooral in de gemiste lonen. I.p.v. een jaar te studeren zou je in principe ook een jaar kunnen werken.
Opportuniteitskost van één jaar uw broek slijten op de unief is al snel 20000/25000 euro (12*2000). Dat is geld dat echt verloren is (tenzij nadat je op pensioen zou kunnen gaan je nog een jaar doorwerkt).
 
Ik pleit dan ook niet voor dat af te schaffen ofzo maar ouders mogen wel wat meer realisme aan de dag leggen en wat minder kinderen pushen naar een zo hoog mogelijk diploma. Technische richtingen, blue collar en handenarbeid moeten gewoon terug meer waardering krijgen. De diplomainflatie moet teruggedraaid worden. Nu heb je teveel mensen in het hoger onderwijs die daar eigenlijk niet wensen te zijn maar er toch zitten omdat men dat van hun verwacht.
mee eens, maar... als ik eerlijk ben, dan hoop ik dat mijn zoon/dochter nooit een arbeidersjob zal doen. Absoluut niet omdat ik het "te min" vind, maar wel omdat zélfs al worden bij arbeidsongevallen/beroepsziekten de kosten goed gedekt, de kans om fysiek last te hebben te groot zijn en ik zie dat dat een grote impact heeft op het dagelijks leven (en ja, het ligt niet altijd aan de werkgever, ik wil hier geen rondje werkgeverbashen van maken).

Ik wil wel dat zowel dochter als zoon kunnen klussen in de woning en weten hoe zwaar het is, dus ik hoop dat ze een woning zullen zoeken met wat renovatiewerk aan, maar liever niet veel meer dan dat. In een ideale wereld zou iedereen regelmatig handenarbeid moeten doen als ze een fysiek minder impacterende job hebben, zeker de eerste jaren van de carriere. Praktisch zie ik niet hoe dat te regelen valt.

(en ja, bediendes hebben ook hun risico's (burnout, ...) , maar die zijn vaker beter op te lossen)
 
Tgoh ja, uiteindelijk is een hoge studiekost idd wel een extra incentive om er uw broek niet te gaan slijten. Langs de andere kant maakt hoe hoger de tuition fee is, hoger onderwijs ook (terug) elitairder. Je moet daar een gulden middenweg in vinden, en in België ligt die kost mss te laag.
Als je een beurs krijgt, wordt studeren al snel volledig gratis. Ik was zelf beursstudent (terwijl m'n ouders goed verdienen, dus nog altijd geen idee waarom), en als ik me goed herinner verdiende ik er zelfs nog aan (beurs was hoger dan het inschrijvingsgeld).
Tenzij je het geluk hebt om in/op bus/wandel/fietsafstand van een studentenstad zelf te wonen, zie ik niet in hoe je winst kan maken aan het inschrijvingsgeld. Ik vermoed dat je de kosten zwaar onderschat.
Muñoz zei:
Enfin, de zware kost van studeren zit 'em vooral in de gemiste lonen. I.p.v. een jaar te studeren zou je in principe ook een jaar kunnen werken.
Opportuniteitskost van één jaar uw broek slijten op de unief is al snel 20000/25000 euro (12*2000). Dat is geld dat echt verloren is (tenzij nadat je op pensioen zou kunnen gaan je nog een jaar doorwerkt).
Het is geld dat geïnvesteerd wordt, niet geld dat verloren gaat.
 
mee eens, maar... als ik eerlijk ben, dan hoop ik dat mijn zoon/dochter nooit een arbeidersjob zal doen. Absoluut niet omdat ik het "te min" vind, maar wel omdat zélfs al worden bij arbeidsongevallen/beroepsziekten de kosten goed gedekt, de kans om fysiek last te hebben te groot zijn en ik zie dat dat een grote impact heeft op het dagelijks leven (en ja, het ligt niet altijd aan de werkgever, ik wil hier geen rondje werkgeverbashen van maken).

Ik wil wel dat zowel dochter als zoon kunnen klussen in de woning en weten hoe zwaar het is, dus ik hoop dat ze een woning zullen zoeken met wat renovatiewerk aan, maar liever niet veel meer dan dat. In een ideale wereld zou iedereen regelmatig handenarbeid moeten doen als ze een fysiek minder impacterende job hebben, zeker de eerste jaren van de carriere. Praktisch zie ik niet hoe dat te regelen valt.

(en ja, bediendes hebben ook hun risico's (burnout, ...) , maar die zijn vaker beter op te lossen)
Ik begrijp dat zeker en ga je daar ook geen ongelijk in geven maar imo is dat probleem ook veroorzaakt door te weinig respect voor dat werk. Hoeveel commentaar hebben mensen niet als vloerder x een kraan vraagt voor een pallet tegels op het 1e verdiep te laten zetten. Omdat tuinman y een kniklader gebruikt om die ene kuub stabil 50 m ver de tuin in te voeren. "Want dat kost nogal hoor". Moesten mensen ook wat meer respect en inleving hebben in zulke jobs zouden die werkomstandigheden ook veel beter kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Tenzij je het geluk hebt om in/op bus/wandel/fietsafstand van een studentenstad zelf te wonen, zie ik niet in hoe je winst kan maken aan het inschrijvingsgeld. Ik vermoed dat je de kosten zwaar onderschat.

Uhm, ik woonde dicht bij de unief (20 minuutes fietsen), en ik maakte winst.

En de kosten zwaar onderschat. Bwah, een kot is idd een heel zware kost. Maar uiteindelijk: hoeveel studenten zitten er op kot omdat ze totaal niet anders kunnen? Akkoord, ik had makkelijk spreken, maar we leven nu niet in een land waar je 2000km verder op de universiteit zit eh. De absolute overgrote meerderheid van de mensen woont in de Vlaamse ruit, in de buurt van Hasselt of is op een treinrit van max. 1 uur in zo'n grootstad.
Bijna alle vrienden die op kot zaten, zaten op kot omdat ze van de vrijheid wilde genieten of vanonder het parentale oog wilde verdwijnen. En echt niet omdat ze zo ongelofelijk ver woonde (de verste was van Geel, dacht ik). In zo'n gevallen zijn de kosten van een kot eigenlijk kosten voor plezier en comfort.

Studenten die echt niet anders kunnen dan op kot te gaan moeten imo veel meer 'geholpen' worden (bv. van Ravels zijn en in Antwerpen studeren: is al snel anderhalf uur enkele rit). Maar al de rest zou gerust wat minder gesponsord mogen worden door de overheid.


Het is geld dat geïnvesteerd wordt, niet geld dat verloren gaat.

Misschien eens wat beter lezen, ik had het over een jaar dat je er je broek slijt.
Een academiejaar waar je voor (zo goed als) alles slaagt is een investering. Een 'feestjaar' niet, tenzij misschien een investering in onvergetelijke momenten. :)
 
Uhm, ik woonde dicht bij de unief (20 minuutes fietsen), en ik maakte winst.
Weinig kans dat je winst maakte hoor. Again, je rekent niet alle kosten van studeren in.
Munoz zei:
En de kosten zwaar onderschat. Bwah, een kot is idd een heel zware kost. Maar uiteindelijk: hoeveel studenten zitten er op kot omdat ze totaal niet anders kunnen?
ik kan ook argumenteren dat iedereen die minder dan mijn woon-werk afstand doet "het anders kan" en geen kot nodig heeft. Realistisch is een kot voor véél meer mensen dan je beschrijft een noodzaak.
Munoz zei:
Misschien eens wat beter lezen, ik had het over een jaar dat je er je broek slijt.
Een academiejaar waar je voor (zo goed als) alles slaagt is een investering. Een 'feestjaar' niet. Tenzij misschien een investering in onvergetelijke momenten. :)
We verstaan elkaar wss slecht, want broek slijten is voor mij gewoon synoniem voor aanwezig zijn. Broek scheuren is verspillen.

Sowieso vind ik 1 jaar een verkeerde keuze maken absoluut niet gelijkstaan met een volledig verloren jaar. Ik heb zelf het meest geleerd op kot LOS van mijn studies. En nee, dat was niet in de Overpoort of dergelijke :)
 
Toevoeging is natuurlijk ook dat je met een degelijk diploma (skip kunstgeschiedenis of dergelijke) inderdaad met een hoge studieschuld het leven begint, maar je startloon is ook al meteen pakken hoger. En uiteindelijk heeft de VS nog steeds het hoogste disposable income per capita ter wereld.
 
Weinig kans dat je winst maakte hoor. Again, je rekent niet alle kosten van studeren in. ik kan ook argumenteren dat iedereen die minder dan mijn woon-werk afstand doet "het anders kan" en geen kot nodig heeft.

Tgoh, ik heb het nooit tot op de euro uitgerekend, maar ik zat er niet ver vanaf denk ik.
Ik zie niet in welke kosten ik nog meer had buiten:
1. het sterk verminderd inschrijvingsgeld
2. aankoop van cursussen (die ik altijd (tweedehands) overkocht en voor bijna evenveel terug doorverkocht het jaar daarop)
3. occasionele bus- of treinrit (naar de nationale bank, andere stad/unief, etc.)

Een laptop moest ik niet kopen want die zou ik sowieso al kopen, los van de studie. En de semester op erasmus was geen noodzakelijke kost.

Ik denk niet dat ik op een academiejaar ooit meer dan 100€ 'verlies' (raar woord wel in deze context 😂) heb gedraaid. Dus ja, in mijn geval was studeren echt quasi gratis.

We verstaan elkaar wss slecht, want broek slijten is voor mij gewoon synoniem voor aanwezig zijn. Broek scheuren is verspillen.

Sowieso vind ik 1 jaar een verkeerde keuze maken absoluut niet gelijkstaan met een volledig verloren jaar. Ik heb zelf het meest geleerd op kot LOS van mijn studies. En nee, dat was niet in de Overpoort of dergelijke :)

Ik bedoelde idd dan ook eerder "broek scheuren" (dat heeft voor mij dan weer de betekenis van 'verlies maken', maar bon).
Ik heb ook eerst een half academiejaar een andere richting gedaan, dus dat vind ik geen verspilde tijd en geld. Maar ik doelde dan ook op het soort studenten dat gewoon geen hol moeite doet, ongeacht of ze nu in de 'foute' studie zitten of niet. En zo zitten er (zeker in 1e bach) wel een hoop. Dat de studieduur steeds langer wordt is geen toeval eh.
Weinig studenten schijnen er in te slagen om de gulden middenweg tussen studeren en feesten te vinden: je moet niet enkel maar studeren of enkel maar feesten, je moet een gezonde mix van beide doen en dan heb je zowel een leuke tijd als voldoende hoge cijfers.

En wat je leert op kot, daar moet je niet per se op kot voor zitten eh. 😉
 
Laatst bewerkt:
Tgoh, ik heb het nooit tot op de euro uitgerekend, maar ik zat er niet ver vanaf denk ik.
Ik zie niet in welke kosten ik nog meer had buiten:
1. het sterk verminderd inschrijvingsgeld
2. aankoop van cursussen (die ik altijd (tweedehands) overkocht en voor bijna evenveel terug doorverkocht het jaar daarop)
3. occasionele bus- of treinrit (naar de nationale bank, andere stad/unief, etc.)

Een laptop moest ik niet kopen want die zou ik sowieso al kopen, los van de studie. En de semester op erasmus was geen noodzakelijke kost.

Ik denk niet dat ik op een academiejaar ooit meer dan 100€ 'verlies' (raar woord wel in deze context 😂) heb gedraaid. Dus ja, in mijn geval was studeren echt quasi gratis.



Ik bedoelde idd dan ook eerder "broek scheuren" (dat heeft voor mij dan weer de betekenis van 'verlies maken', maar bon).
Ik heb ook eerst een half academiejaar een andere richting gedaan, dus dat vind ik geen verspilde tijd en geld. Maar ik doelde dan ook op het soort studenten dat gewoon geen hol moeite doet, ongeacht of ze nu in de 'foute' studie zitten of niet. En zo zitten er (zeker in 1e bach) wel een hoop. Dat de studieduur steeds langer wordt is geen toeval eh.
Weinig studenten schijnen er in te slagen om de gulden middenweg tussen studeren en feesten te vinden: je moet niet enkel maar studeren of enkel maar feesten, je moet een gezonde mix van beide doen en dan heb je zowel een leuke tijd als voldoende hoge cijfers.

En wat je leert op kot, daar moet je niet per se op kot voor zitten eh. 😉

Begrijp ik het nu goed dat je hier levenslessen komt delen in ongeveer elke topic zonder zelfs ooit op kot gezeten te hebben ? Dan versta ik het al beter.
 
Ik vind het eerder een onderschatting van "de Amerikaan".

Ik heb er ook gewoond en gewerkt, en de relatief goede PISA score is meer een bewijs dat van kinds af aan onder prestatiedruk te werken/studeren iets opbrengt, dan specifiek van goede scholen te hebben.
Wanneer je weet dat in vele gezinnen de ouders twee of zelfs 3 jobs tegelijk hebben om de kinderen een opleiding te kunnen geven...daar zit echt wel druk op de ketel, en ja, met onder andere bijhorende triestige zelfmoord statistieken...

Hier is het helemaal de andere kant uitgegaan, toen ik jong was kreeg ik een lap rond mijn oren van mijn ouders (yup, redelijk letterlijk) bij een slecht rapport, vandaag de dag krijgt de leraar/school een lap rond hun oren wanneer een student een slecht rapport krijgt...

Ik hoor mijn US baas altijd klagen over "mijn bonus is enkel voldoende om tuition voor mijn Harvard kinderen te betalen". Gevolgd door een zielige ween ween ween. En dan moeten we daar medelijden mee hebben.

USA is echt een achterlijk land, zeker Californie, qua inkomensdistributie. Ik heb daar nog nooit een witte zien werken in een winkel, restaurant, tankstation, ... Al de witte zitten geen kloten te doen en krijgen 3x 4x zoveel loon als een standaard Europeaan. En dan altijd zielig doen en bleiten en kakken op Europa dat alles gratis is en blablabla.

Als je ze vertelt dat je studeert en best case 2x zoveel verdient als iemand die kuisvrouw is, vallen ze bijna ter plekke dood van verwondering...


Heel het unif gedoe is gewoon een mega scam. De enige reden dat die tuition de lucht in gaat is omdat de jobs die ze opbrengen disproportioneel veel verdienen in bepaalde tech sectoren. Harvard en consoorten hebben miljarden belegd zitten, die tuition is gewoon profit profit profit. En de mensen die uit Harvard en Stanford en zo komen, 95% van die sjarels zijn gewoon standaard mensen die je niet kunt onderscheiden van iemand van univ van Toulouse of Ugent of KUL. Ik werk er elke dag mee samen, zo exceptioneel zijn die allemaal niet.

Eens je goedbetaalde job wegvalt, dik gepoept als je nog met 50 of 100k student loans zit en 5000/maand voor een konijnenhok in San Fran te huren.
 
Als je gezond bent en iets slimmer dan gemiddeld, lijkt me de USA een paradijs om te leven en werken, gezien je heel het systeem in jouw voordeel kunt en moogt uitbuiten.
 
Als je gezond bent en iets slimmer dan gemiddeld, lijkt me de USA een paradijs om te leven en werken, gezien je heel het systeem in jouw voordeel kunt en moogt uitbuiten.
Mijn zus dus. Doctoraat in Computer sciences. Werd gewoon al voor ze afstudeerde gecontacteerd door Google en Msft voor werk. Zij sloeg het af omdat ze wou werken aan de unief maar zelfs met dat unief loon heeft ze geen klagen.
 
Als je gezond bent en iets slimmer dan gemiddeld, lijkt me de USA een paradijs om te leven en werken, gezien je heel het systeem in jouw voordeel kunt en moogt uitbuiten.
Bwa, financieel en dergelijke wel maar wat met verlof? Hier in Belgie zitten veel mensen aan >30 dagen verlof, in de US is dat toch allemaal veel minder evident. Dan ben je veel met je dikbetaald loon als je er nooit eens tussenuit kunt. :)

Zoals een kameraad van mij die 2 jaar geleden naar de US is vertrokken omdat dat zijn droomland is. Werkt er nu meer dan 2 jaar en heeft nog niet eens de tijd gehad om een deftige roadtrip te maken daar..

Heb zelf de greencard gewonnen met de loterij vorig jaar en na alle pro en cons te bekijken om onder andere die reden toch niet naar ginder vertrokken.
 
^ Hangt er ook maar van af waar je werkt (sector, bedrijf, zelfs state).

Meerdere die ik er ken zitten daar ook in de grootteorde 15 à 20 dagen + holidays + in sommige gevallen planned EOY closure + sick days. Sommigen zelfs met "unlimited PTO", al is dat verre van standaard. Onze Californische entiteit heeft 10 holidays, 18 PTO, closure van Kerst tot Nieuw en als ik me niet vergis 7 sickness.

Ik zou zelf geen assignment meer aannemen in USA, maar dat heeft meer met de maatschappelijke verloedering en polarisatie overheen de voorbije 5à10 jaar te maken.
 
Terug
Bovenaan