Werken bij (petro)chemische bedrijven

Ik weet het eerlijk gezegd niet wat ik van een job als procesoperator moet verwachten en ik heb geen idee of dat wel iets voor mij is. Als ik de filmpjes op bv de site van SIRA bekijk, dan wordt ik daar niet bepaald laaiend enthousiast van haha, maar het loon is natuurlijk verleidelijk en de job zelf is redelijk toegankelijk tegenwoordig, ook voor mensen zonder specifieke competenties. Ik moet dat echt hands-on ervaren of dat iets voor mij is. Ik ben ook al 35j dus een ganse opleiding elektromechanica gaan doen moet dat écht wel dubbel en dik waard zijn kwa loon en dat is minder realistisch spijtig genoeg.
Dan zou ik het loon daar niet van laten afhangen en voor onderhoud gaan.

Je gaat ook moeten kijken of je shift wilt doen ja of nee. Als operator zal je shiften lopen, terwijl bij onderhoud de kans eerder groot is om in de dag te staan.

Ik zeg niet dat elke hulp-operator doorgroeit naar een kader functie verre van. Niet iedereen heeft die kwaliteiten of wilt dit. Ik zeg dat er meer mogelijkheden zijn.
Als ik de tak van onderhoud bekijk, zie ik dat daar de plaatsen meer beperkt zijn dan productie. Zo zullen er minder supervisors zijn dan operators die in dezelfde looncategorie vallen. Alsook als je dan een meer leidinggevende rol wilt nemen zal je eerder in een kader functie komen in productie en zijn daar op zijn beurt ook weer meer plaatsen dan in onderhoud.

Operator verdient meer, maar dat is niet voor de reden dat jij steeds aanhaalt. Anders zou het loon anders zijn opgesteld. Ze gaan niet operators in looncatogorien zetten waar ze niet zouden thuis horen. Onderhoud mannen krijgen vuil uren, ik heb geen vuil uren. Mijn job speelt dan ook vooral binnen af en stuur mensen aan om in de field te werken. Hulpoperators krijgen vuil uren, omdat ze ook in de field werken. En zoals ik al zei is hun 10% extra loon omdat ze bepaalde technische werk zelf mogen uitvoeren en dit boven hun normaal takenpakket komt. Uiteraard laat ik de shift vergoeding buiten beschouwing.

En iedereen is belangrijk op de site. Want als er niks wordt geproduceerd, valt er niks te onderhouden Dat kun je over elke functie zeggen.
Is het ook niet vooral een gebrek aan goed weten wat nu de ander zijn job juist is en hoe zijn loon juist opgemaakt is?
Want goed ja met het volgende “En zoals ik al zei is hun 10% extra loon omdat ze bepaalde technische werk zelf mogen uitvoeren en dit boven hun normaal takenpakket komt.” lijkt het precies of de operatoren pakken dat er ook maar eens bij.
Alsof de man waarbij het zijn job is zijn job triviaal is dat iemand met een ander takenpakket het er even bij kan pakken. Dat is niet zo natuurlijk, want die technische interventies beperken zich echt wel tot zeer basis dingen.
Weet je de jobinhoud en verloning van een equipment engineer? Een Scheduler? Iemand die analyzers werkt? Een maintenance manager? Een maintenance diensthoofd?

Er heerst in het algemeen zo een toxische sfeer waarbij maintenance en engineering een minderwaardigheidsgevoel wordt aangepraat. Want het zijn altijd de operatoren die veel geld verdienen en veel zwier verkopen en doen alsof de boel van hun is.
Bij maintenance denken velen dan aan de mannen van actemium of stork, maar er is meer dan dat natuurlijk. Het gaat verder dan de man die de vlinderklep komt uitbouwen en de man die de tracking opnieuw komt vasthangen. Net zoals het bij een operator ook soms verder gaat dan een meterstand opschrijven of een flexibel aansluiten.

Laatst bewerkt:
Is het ook niet vooral een gebrek aan goed weten wat nu de ander zijn job juist is en hoe zijn loon juist opgemaakt is?
Want goed ja met het volgende “En zoals ik al zei is hun 10% extra loon omdat ze bepaalde technische werk zelf mogen uitvoeren en dit boven hun normaal takenpakket komt.” lijkt het precies of de operatoren pakken dat er ook maar eens bij.
Alsof de man waarbij het zijn job is zijn job triviaal is dat iemand met een ander takenpakket het er even bij kan pakken. Dat is niet zo natuurlijk, want die technische interventies beperken zich echt wel tot zeer basis dingen.
Weet je de jobinhoud en verloning van een equipment engineer? Een Scheduler? Iemand die analyzers werkt? Een maintenance manager? Een maintenance diensthoofd?

Er heerst in het algemeen zo een toxische sfeer waarbij maintenance en engineering een minderwaardigheidsgevoel wordt aangepraat. Want het zijn altijd de operatoren die veel geld verdienen en veel zwier verkopen en doen alsof de boel van hun is.
Bij maintenance denken velen dan aan de mannen van actemium of stork, maar er is meer dan dat natuurlijk. Het gaat verder dan de man die de vlinderklep komt uitbouwen en de man die de tracking opnieuw komt vasthangen. Net zoals het bij een operator ook soms verder gaat dan een meterstand opschrijven of een flexibel aansluiten.
Ik denk dat je mijn zin negatief leest, terwijl dit niet zo is.

Dit is zoals je zegt zeer banaal technisch werkjes. Het is niet zo dat wij nu 10% van een takenpakket hebben overgenomen van iemand die in onderhoud werkt. Waren meestal ook jobkes dat een contractor firma deed.
Heel vroeger hebben ze dat in leven geroepen en kon een hulp-operator daarvoor kiezen. Dan moest je een opleiding doen en nadien een examen, als je dan geslaagd was mocht je die jobkes uitvoeren. Dat was vooral interessant om minder contractors te moeten aanspreken, sneller vooruitgeholpen te zijn en een hulp-operator is er 24/24 7/7 op de site. Maar omdat dit aanvulling was op het takenpakket van de hulp-operators gaf de werkgever u hiervoor elke maand 10% premie. Dus je krijgt 10% bovenop u basisloon.

Later is dat een verplichting geworden en wordt dat van elke hulp-operator verwacht die wordt aangenomen.
Ik spreek nu al over zeer lang geleden, toen was ik zelf nog niet geboren. Dus hulp-operators krijgen elke maand 10% bovenop hun loon, uiteraard moeten ze nog steeds die opleiding en examen doen.
Technieker van elektrisch onderhoud, mechanisch onderhoud, instrumentatie,... heeft niet die RT premie. Die vallen voor de rest in dezelfde loonschalen als een hulp-operator.

Met die zin bedoel ik dus niet dat een proces operator het er maar weer eens bij pakt en dat ze de wereld op hun schouders dragen. Ik wou maar int kort meegeven van waar die 10% extra komt.

Van elke job is er een takenbeschrijving (kader functies weet ik nu niet) en kun je terug zien wat hun instap en eindstap is op de barema. Iedere bediende valt onder dezelfde loonbarema's, dus die lijn wordt doorgetrokken (buiten administratief bediendes, die hebben andere barema's). Zo zijn er dan wel eens discussie dat functie A meer verantwoordelijk heeft gekregen en dus zegt dat hij vind dat deze functie nu zoals functie B te vergelijken is (andere dienst). Dan wordt dat achteraf ook bekeken en kan dat zijn dat de in en eindstap verhoogd worden.

Van de jobs dat jij opnoemt kan ik wel eens opzoeken in de lijst wat hun in en eindstap zijn in de loonbarema. Een maintenance manager versta ik de "manager van algemeen onderhoud". Diensthoofd versta bv een manager van instrumentatie, dat is ook een kader. Lonen van kaders kun je niet zien, heeft ook weinig zin. Zo kan de ene NP11 zijn en de andere ook, maar kan de eerste een hoger basisloon hebben. Ik weet ook niet hoeveel mijn N+1 verdient (area manager).

Ik moet u daar spijtig genoeg gelijk in geven dat er een vervelende sfeer heerst tussen diensten en ook tussen contractors. Ik ben soms gedegouteerd over uitspraken van bepaalde operators. Maar dat geld evengoed van bepaalde uitspraken dat ik hoor vanuit onderhoud.
Zelfs ploegen onderling. Iedereen vind van zijn eigen dat hun ploeg de beste is en amper fouten maken. :D

Laatst bewerkt:
Iemand een idee wat de lonen voor een operator bij pfizer zijn?

Werken volgens mij 3 ploegen en zijn thuis tijdens de weekends. Dacht ook dat dit arbeider statuten zijn.

Gr

Oei... Dit is wel een heel pakje minder dan chemie..

3 ploegen is rond de 4300 bruto, tegen 6000 euro in de chemie...
Wat had je dan verwacht?
Bij Pfizer ben je machineoperator of ookwel bandwerker genaamd. Twee jobs die je niet met elkaar kan vergelijken, en voor het profiel dat daar naartoe gaat is 4300€ bruto een hele slof geld, dat verdienen ze elders niet hoor.

Wat had je dan verwacht?
Bij Pfizer ben je machineoperator of ookwel bandwerker genaamd. Twee jobs die je niet met elkaar kan vergelijken, en voor het profiel dat daar naartoe gaat is 4300€ bruto een hele slof geld, dat verdienen ze elders niet hoor.
Klopt dat dit ook voor inpak-/bandwerk kan zijn vaak, maar soms ook bereidingen maken ed., veel zal van de vacature afhangen die open staat.
Maar de lonen kan je zien in de tabel inderdaad.

Allen,

Ik werk reeds vele jaren als panel field operator in de chemie. Echter wil ik veranderen van werkgever. Na 2 jaar corona, doorgewerkt te hebben etc gunt de werkgever ons geen degelijke cao etc... En wil alleen zijn zakken vullen. Alsook het regime we lopen is verre van ideaal. vvvvvvv 1r lllllll 1r nnnnnnn 12r

Nu elk chemisch bedrijf het zijn voordeel, maar waar kan ik 'best' naartoe als ik het snel roterend regime wil lopen en gebruik kan maken van de autolease?

Voor zover ik weet enkel basf en nippon shokubai?

Alvast bedankt.

Allen,

Ik werk reeds vele jaren als panel field operator in de chemie. Echter wil ik veranderen van werkgever. Na 2 jaar corona, doorgewerkt te hebben etc gunt de werkgever ons geen degelijke cao etc... En wil alleen zijn zakken vullen. Alsook het regime we lopen is verre van ideaal. vvvvvvv 1r lllllll 1r nnnnnnn 12r

Nu elk chemisch bedrijf het zijn voordeel, maar waar kan ik 'best' naartoe als ik het snel roterend regime wil lopen en gebruik kan maken van de autolease?

Alvast bedankt.
Geen degelijke cao😂 altijd maar klagen die mannen uit de chemie. Bekijk de cao’s en arbeidsvoorwaarden uit zo goed als alle andere sectoren in Belgie en ge zult al een pak minder te klagen hebben.
Sorry dat dit geen antwoord is op uw vraag.

Geen degelijke cao😂 altijd maar klagen die mannen uit de chemie. Bekijk de cao’s en arbeidsvoorwaarden uit zo goed als alle andere sectoren in Belgie en ge zult al een pak minder te klagen hebben.
Sorry dat dit geen antwoord is op uw vraag.
Beetje raar antwoord. Als iemand 20k per maand verdient en geen bonussen krijgt, maar bijna alle andere werknemers bij andere werkgevers krijgen wel een bonus, dan is het vrij normaal dat hij die bonus ook wil, ookal verdient hij 20k per maand.

Hij werkt niet in een andere sector, hij werkt in de chemie en daar hebben velen van hun werkgever een mooie cao gehad dit jaar.

Om op uw vraag te antwoorden @Pivo1914 , Lanxess heeft een heel mooi shiftsysteem en loon en heeft sinds dit jaar een goedgekeurd leaseplan. Misschien dat je daar eens kan gaan horen? Verder weet ik nog wel aantrekkelijke shiftsystemen, alleen geen leaseplan voor auto's.

Laatst bewerkt:
Beetje raar antwoord. Als iemand 20k per maand verdient en geen bonussen krijgt, maar bijna alle andere werkgevers krijgen wel een bonus, dan is het vrij normaal dat hij die bonus ook wil, ookal verdient hij 20k per maand.

Hij werkt niet in een andere sector, hij werkt in de chemie en daar hebben velen van hun werkgever een mooie cao gehad dit jaar.

Om op uw vraag te antwoorden @Pivo1914 , Lanxess heeft een heel mooi shiftsysteem en loon en heeft sinds dit jaar een goedgekeurd leaseplan. Misschien dat je daar eens kan gaan horen? Verder weet ik nog wel aantrekkelijke shiftsystemen, alleen geen leaseplan voor auto's.
Hangt er inderdaad allemaal wel vanaf wat er al in het pakket zat en wat de cao er eventueel nog bijdoet.
Bij ons was er ook ongenoegen omdat er enkel de loonnorm van 0.4% bijkwam “en die van onze andere fabriek krijgen allemaal 3-4% bij!!”.
Ze “vergaten” er dan wel bij te zeggen dat die andere fabriek met een loonkloof zit van 20% 🤷‍♂️.

Allen,

Alvast bedankt.
Snelroterend is volgens mij idd bij BASF, nippon en sommige plants op Evonik en Total. Ik doe zelf snelroterend en zou het wel aanraden.

Hangt er inderdaad allemaal wel vanaf wat er al in het pakket zat en wat de cao er eventueel nog bijdoet.
Bij ons was er ook ongenoegen omdat er enkel de loonnorm van 0.4% bijkwam “en die van onze andere fabriek krijgen allemaal 3-4% bij!!”.
Ze “vergaten” er dan wel bij te zeggen dat die andere fabriek met een loonkloof zit van 20% 🤷‍♂️.
Ja tuurlijk, maar dan ga ik er ook vanuit dat @Pivo1914 daar wat redelijk in is.

7 vroeges achtereen en dan 1 dag rust... dat is moordend gewoon. In zulk een systeem ga je zeker wel veel vermoeidheid opbouwen hoor.
Klopt volledig. 1 dag rust ertussen is niet genoeg. Je bent 21 dagen op 23 aan het werk...
12 dagen rust is mooi, maar ik wil mijn vakantie zelf inplannen ifv van mijn gezin.

Gr

Beetje raar antwoord. Als iemand 20k per maand verdient en geen bonussen krijgt, maar bijna alle andere werknemers bij andere werkgevers krijgen wel een bonus, dan is het vrij normaal dat hij die bonus ook wil, ookal verdient hij 20k per maand.

@Seeked, kan je wat meer vertellen over het regime, loon en lease voorwaarden? Kan eventueel via pm.

Gr

@Seeked, kan je wat meer vertellen over het regime, loon en lease voorwaarden? Kan eventueel via pm.

Gr
gohh loon hangt af van vele factoren he, maar ik geloof dat ze 5700-6000 bruto per maand hebben als startende. Het shiftsysteem is zoals Bayer. Het is een cyclus van 5 weken dat momenteel Bayer, Lanxess en Covestro hebben.

VVV-RRR-NNN-RRR-LLL-RR-VVVV-RR-NNNN-RRR-LLL-RR
De 3 nachtes en Vroeges da je ziet vallen altijd in het weekend en op een zondag, deze zondagen zijn 12 uren, hierdoor win je een dag per 5 weken. Dees zijn dan ook de enige dagen dat je heel het weekend werkt.

Leaseplan heb ik nog geen idee van, had enkel gehoord dat het was goedgekeurd.

Terug
Bovenaan