Werken bij (petro)chemische bedrijven

Top! Dit zijn in mijn ogen de momenten waarop de ploegsfeer een serieuze boost krijgt.
In de weekenden wordt er bij ons ook al eens de koers of matchke van de rode duivels opgezet. De bazen vinden dit minder leuk, maar toch vind ik dat daardoor de atmosfeer binnen een ploeg serieus gesterkt wordt. Uiteindelijk zien we elkaar meer dan je eigen gezin 😁
Dat gebeurt bij ons ook allemaal (als het werk het toelaat natuurlijk). En na het werk soms iets sportief gaan doen zoals padellen, karten, poolen,... Of gewoon een pintje gaan drinken 🙂
Werken onder een uurloon zou voor mij een nieuwe ervaring zijn. Ik ben na het school direct gestart bij mijn huidige werkgever onder een baremaschaal. Wel de eerste 8 jaar als arbeider, om nadien in dezelfde baremaschalen als bediende te werken.

Start je bij de raffinaderij van Total altijd met een uurloon? Of heb je weet dat er mensen mochten starten (als hulpoperator) in een systeem van barema's?
Nee, de eerste jaren altijd uurloon maar je zit heel snel op het maximum uurloon dus dat is niet slecht eigenlijk.

En kwa werkdruk? Zijn er ook rustigere momenten? Hier bv. wordt in het weekend of na de daguren al wel eens gekookt (zoals op de meeste chemische bedrijven in volcontinu denk ik:laugh:). Of momenten dat je gedreven aan je opleiding kan werken.
Waar werk je momenteel in productie? En waarom wil je veranderen?

Minder prettig natuurlijk. Maar die schrik bij management en nodige veranderingen zie ik alleen maar als positief en is momenteel overal terug te vinden vrees ik.
Terug minder bureaucratie, terug de hoofdtaak 'productie' ipv vele lijstjes en veiligheidsthema's etc.
Jaren roept productie bij ons om veranderingen eenvoudiger te maken, als wij voorheen een voorstel hadden om iets beter (of goedkoper) te maken deed de kostprijs steeds de das om.
Als voorbeeld: stukje leiding van 10m met 2 ventielen. Dat stukje leiding maakt ons werk pakken gemakkelijker en kan de job sneller geklaard worden. Maar de kostprijs was voorheen 25k voor die leiding en werd daarom niet toegepast. Nu door het schrappen van vele tussenpersonen en de bureaucratie te verminderen kan het in tijden van crisis ineens voor 5k. Toch een gigantisch verschil zodat op de nieuwe manier weer veel mogelijkheden komen.

Hoor ook zeker eens dat je direct een vast contract krijgt bij Total, dit was vroeger niet het geval. Kreeg je x aantal keer een tijdelijk dat ook nog afhing van interne examens na verloop van tijd. Was ook één van de redenen dat ik destijds niet voor total had gekozen. Te groot risico in mijn ogen en mijn huidige werkgever gaf ineens een vast.

Hoor ook zeker eens dat je direct een vast contract krijgt bij Total, dit was vroeger niet het geval. Kreeg je x aantal keer een tijdelijk dat ook nog afhing van interne examens na verloop van tijd. Was ook één van de redenen dat ik destijds niet voor total had gekozen. Te groot risico in mijn ogen en mijn huidige werkgever gaf ineens een vast.
Dat doen ze niet meer. Het is 6 of 9 maand eerst en dan een vast. Ik begeleid nu al 5 of 6 jaar de nieuwe mensen die beginnen op mijn thuis center en heb nog maar 1 keer geweten dat iemand nog geen vast gecontract heeft gekregen.
Dat was iemand waar we direct al een raar gevoel bij hadden maar met in gedachten dat niet iedereen even snel leert of wat meer tijd nodig heeft om zijn plaats te vinden binnen de ploegdynamiek hebben we die van heel nabij opgevolgd. Extra tussentijdse gesprekken over de job, ook duidelijk gemaakt dat het belange (nog) niet goed genoeg was maar dat er nog tijd was maar het beterde niet, het bleef niet hangen en vooral, hij probeerde zich er altijd uit te lullen i.p.v. toe te geven dat hij het niet wist of dat hij fout was. We zijn daar zeker niet over één nacht ijs gegaan om die géén contract te geven, veel ongemakkelijke situaties, slecht gevoel ook bij mijn bazen en ik want het was in sé geen slechte jongen maar vaak is het beter om na 6 maand de samenwerking te stoppen i.p.v. het nog een jaar te rekken.

Dat doen ze niet meer. Het is 6 of 9 maand eerst en dan een vast. Ik begeleid nu al 5 of 6 jaar de nieuwe mensen die beginnen op mijn thuis center en heb nog maar 1 keer geweten dat iemand nog geen vast gecontract heeft gekregen.
Dat was iemand waar we direct al een raar gevoel bij hadden maar met in gedachten dat niet iedereen even snel leert of wat meer tijd nodig heeft om zijn plaats te vinden binnen de ploegdynamiek hebben we die van heel nabij opgevolgd. Extra tussentijdse gesprekken over de job, ook duidelijk gemaakt dat het belange (nog) niet goed genoeg was maar dat er nog tijd was maar het beterde niet, het bleef niet hangen en vooral, hij probeerde zich er altijd uit te lullen i.p.v. toe te geven dat hij het niet wist of dat hij fout was. We zijn daar zeker niet over één nacht ijs gegaan om die géén contract te geven, veel ongemakkelijke situaties, slecht gevoel ook bij mijn bazen en ik want het was in sé geen slechte jongen maar vaak is het beter om na 6 maand de samenwerking te stoppen i.p.v. het nog een jaar te rekken.
Vroeger was dat toch niet. Spreek ik over meer dan 8 jaar geleden, dan was het toch steeds vast contract? Het is iets pas van de laatste jaren dat je hoort dat er tijdelijke contracten worden gegeven en dan zijn het ook vooral de acta mannen.

Ik had begrepen dat ze dat nu vooral doen omdat er een groot verloop is van mensen. Hierdoor krijgen ze te laat toestemming van het hoofdkantoor voor een vacature. Er moet eerst een vacature zijn voordat ze een vast contract kunnen geven.
Om dat op te lossen geven ze al wel een tijdelijk contract, zodat ze al sneller kunnen beginnen opleiden. Als ze een tijdelijk contract geven, wilt dat ook zeggen dat er zeker een vast contract aankomt. Het ligt dus inderdaad volledig aan uw eigen of je een vast contract krijgt of niet.

Dat is de info dat ik gekregen had van onze aanwervingsdienst.

Vroeger was dat toch niet. Spreek ik over meer dan 8 jaar geleden, dan was het toch steeds vast contract?
Ja, ik ben ook met een vast contract begonnen 15 jaar geleden. Op zich niet slecht vind ik met eerst een contract van 6 maand, dan zijn ze toch nog 6 maand gemotiveerd 🤭

Ja, ik ben ook met een vast contract begonnen 15 jaar geleden. Op zich niet slecht vind ik met eerst een contract van 6 maand, dan zijn ze toch nog 6 maand gemotiveerd 🤭
Tja maar ik denk toch dat je daar volk mee afschrikt.
Vooral mensen met ervaring die al elders een contract hebben.
Mensen die een gezin,afbetaling,… hebben, willen zekerheid.

Vakbond was daar dan ook steeds tegen (daarmee dat vroeger er geen tijdelijke contracten waren). Ze laten het nu de laatste jaren enkel toe, omdat er vanuit de werkvloer veel vraag is achter volk. En dit was de oplossing van de directie om toch sneller volk aan te nemen.
Maar er zou ook gecommuniceerd zijn dat ze steeds duidelijk vermelden dat er tijdelijk contract leid naar een vast.

Maar ja, als nieuweling denk je dan eerder van ja dat zal wel.
De mensen die er al reeds werken weten dat het wel degelijk zo is.

Het schrikt inderdaad af, klopt volledig.

Het zou in feite totaal geen schrik mogen oproepen.
Toch zeker als je oprecht gemotiveerd bent en echt de nodige capaciteiten hebt.
Dan wordt dat zonder morren omgezet in een vast. Dan is het louter een formaliteit.

Het probleem is dat dit lastig is als je inderdaad u kunt binnenlullen op een sollicitatie en eenmaal aangenomen er niks van bakt en de motivatie zeer laag is.
Heb je een inderdaad een tijdelijk contract dan vlieg je eruit, en dat is enkel maar terecht.

Mensen laten starten met een tijdelijk contract is alleen maar positief. Bij ons hebben ze het ook afgevoerd, maar ik en collega’s hebben er al meermaals op gevloekt.
Ik heb al zeker 1 iemand die ik nooit een vast contract had gegeven. En 1 iemand waarbij ik het vast contract als incentive zou willen gebruiken.
Het enige van macht wat we hebben is promotie afblokken en hoogte van opslag beperken.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met de lonen van het gesloten bedrijf Arlanxeo te Zwijndrecht.

Bij ons op het bedrijf iemand v gestart en beweerde de hoogste lonen van de Antwerpse chemie te hebben...
Om en bij de 5k netto.

Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten...?

BTW, iemand een idee wat de arbeidsvoorwaarden bij Aurubis zijn te Olen? Werken ook vol continu, maar is wel non ferro en geen chemie. Hebben onlangs een nieuwe investering gedaan.

Gr

Bij ons op het bedrijf iemand v gestart en beweerde de hoogste lonen van de Antwerpse chemie te hebben...
Om en bij de 5k netto.

BTW, iemand een idee wat de arbeidsvoorwaarden bij Aurubis zijn te Olen? Werken ook vol continu, maar is wel non ferro en geen chemie. Hebben onlangs een nieuwe investering gedaan.

Gr
Vraag het binnen een week nog eens (nu weekje verlof), zal eens horen bij iemand die van daar komt.

Om en bij de 5k netto.

Ik kan dat alvast ontkrachten.
Als manager had je daar nog een pak meer dan 5k netto.

Misschien wel handig als je ook spreekt of functie en niet over nettoloon. Want zoals we beide weten zegt dat zeer weinig.

Kan iemand mij meer informatie geven over de voorwaarden en extralegale voorwaarden bij covestro? Hoe is de evolutie van het loon? Is er een cafetariaplan?

Dag allemaal,

Binnenkort mag ik gaan solliciteren voor de functie van procesoperator bij Envalior Lillo. Iemand die hier wat meer informatie over weet en zin heeft dat te delen? (algemene voorwaarden, sfeer, etc...)

Alvast bedankt!

Terug
Bovenaan