Auto Welke wagen heb jij? Post your pics!

Bij een gewoon accident mss niet nee, maar als er menselijk leed is en de potentiele verzekeringskosten lopen op...
En laat een ongeval met menselijke schade nu net niet een situatie zijn waarin ge zonder verzekering wilt vallen.
een situatie waarin je überhaupt niet wilt vallen bedoel je?!?
 
De kans is idd heel klein maar ze is reëel. Nu ja, ik zou het er ook niet voor laten alleszins. Ik heb in het verleden ook "gechipte" wagens gehad en zelfs meer dan enkel software.
 
Er rijden zo'n 750.000 gechipte wagens illegaal in België rond per jaar. Dus deze melden dat niet aan hun verzekering want hiervoor moet je goedkeuring krijgen van de fabrikant. Dewelke je NOOIT krijgt, tenzij je voor ABT enz gaat dan krijg je die wel inc. nieuw en aangepast gelijkvormigheidsattest.

Dus chip je wagen en zwijg, hoop dat je nooit een dodelijk accident of met letsel veroorzaakt en er is niets aan de hand.

En als je verzekering je software uitleest zien ze dat er dingen zijn aangepast, alleen zullen niet alle tuningzaken dit eerlijk toegeven. Ze zullen dan zeggen van ze zien wel dat er op die datum iets aangepast is maar weten niet wat. Waarom komt er dan een expert je software uitlezen denk je... als je verzekering niet moet betalen of ze kunnen zich eruit wringen dan zullen zij dat zeker doen ook.
 
Kan je ook een gechipte wagen terug 'downgraden' naar fabrieksinstelling bij verkoop?

Zijn er don't do bij het kiezen van een garage om te chippen?
 
Ik weet dat ze bij Heinz de bij hen gechipte wagen opnieuw als standaard kunnen instellen.
Dat wel, maar ze kunnen het niet ongedaan maken. Dus ze kunnen de originele software flashen, maar de indicatoren die aangeven dat er met de software gefoefeld is blijven wel aan staan volgens mij.
 
En wat als ik een tweede hands koop bij een officiële dealer en de vorige eigenaar heeft de wagen laten chippen ?
Dat kan ik onmogelijk weten als klant, laat staan aangeven
 
Dat wel, maar ze kunnen het niet ongedaan maken. Dus ze kunnen de originele software flashen, maar de indicatoren die aangeven dat er met de software gefoefeld is blijven wel aan staan volgens mij.
Je kan hem gewoon terugzetten hoor. Bij veel tuners zelfs tot 3 keer kosteloos. Ik geloof er tbh niet veel van dat ze 'alles kunnen zien'. (En dan nog.. who cares.. kzou vooral enkel chippen als je buiten garantie zit.)
 
Je kan hem gewoon terugzetten hoor. Bij veel tuners zelfs tot 3 keer kosteloos. Ik geloof er tbh niet veel van dat ze 'alles kunnen zien'. (En dan nog.. who cares.. kzou vooral enkel chippen als je buiten garantie zit.)
Voor zover ik het ooit begrepen heb, zit er ergens een (niet aanpasbare) counter in de ECU die aangeeft hoe vaak er andere software geflasht is ofzo. Je kan dan de originele software wel terug flashen, die counter gaat niet zakken.
Maar aangezien ik zelf die data niet kan uitlezen, kan ik het natuurlijk niet bevestigen.
 
Voor zover ik het ooit begrepen heb, zit er ergens een (niet aanpasbare) counter in de ECU die aangeeft hoe vaak er andere software geflasht is ofzo. Je kan dan de originele software wel terug flashen, die counter gaat niet zakken.
Maar aangezien ik zelf die data niet kan uitlezen, kan ik het natuurlijk niet bevestigen.
Maar ook al is die counter er, dat zal hooguit bevestigen dat er inderdaad met de software iets geweest is.. wat die aanpassingen juist waren.. weet volgens mij niemand :)
 
Maar ook al is die counter er, dat zal hooguit bevestigen dat er inderdaad met de software iets geweest is.. wat die aanpassingen juist waren.. weet volgens mij niemand :)
Dat klopt inderdaad. Maar naar fabrieksgarantie kan het een issue zijn. Vandaar dat ik ook (zoals je al zei) enkel zou chippen na de garantieperiode. Puur naar de verzekering etc kunnen ze u niks maken als de originele software er terug op staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Dat klopt inderdaad. Maar naar fabrieksgarantie kan het een issue zijn. Vandaar dat ik ook (zoals je al zei) enkel zou chippen na de garantieperiode. Puur naar de verzekering etc kunnen ze u niks maken als de originele software er terug op staat.
Nu bijkomend, ik ben ook niet volledig voorstander van chiptuning in het algemeen en doe ook alles liever volgens het boekje. Maar sinds ik de DQ381 heb laten tunen is dat gewoon een andere wagen hé, daar schiet Volkswagen gewoon te kort a fabriek :p
 
Voor zover ik het ooit begrepen heb, zit er ergens een (niet aanpasbare) counter in de ECU die aangeeft hoe vaak er andere software geflasht is ofzo. Je kan dan de originele software wel terug flashen, die counter gaat niet zakken.
Maar aangezien ik zelf die data niet kan uitlezen, kan ik het natuurlijk niet bevestigen.
Flashcounter. En klopt idd, ze kunnen zien hoeveel keer er een aanpassing is gebeurd aan de software.
Nu bijkomend, ik ben ook niet volledig voorstander van chiptuning in het algemeen en doe ook alles liever volgens het boekje. Maar sinds ik de DQ381 heb laten tunen is dat gewoon een andere wagen hé, daar schiet Volkswagen gewoon te kort a fabriek :p
Ik wel maar heb geen behoefte om mijn Civic te chippen. Moest ik een VAG 2.0TSI of BMW hebben zou ik die hoogst waarschijnlijk ook wel chippen.
 
Nu bijkomend, ik ben ook niet volledig voorstander van chiptuning in het algemeen en doe ook alles liever volgens het boekje. Maar sinds ik de DQ381 heb laten tunen is dat gewoon een andere wagen hé, daar schiet Volkswagen gewoon te kort a fabriek :p
Blijft een DSG natuurlijk :p
 
UlsHH5Q.jpg

Het oude paard ingewisseld voor een nieuwe, 300km op de teller, waarvan de helft met een trailer erachter.
 
Dat wel, maar ze kunnen het niet ongedaan maken. Dus ze kunnen de originele software flashen, maar de indicatoren die aangeven dat er met de software gefoefeld is blijven wel aan staan volgens mij.

Mijn dealer is er recent op uitgekomen dat mijn wagen gechipt is nadat ik hem had binnengebracht voor een motorisch probleem. Maar die wist dat omdat hij ermee gereden heeft en die koppelcurve volledig anders aanvoelde dan zijn (identieke) wagen. Dus niet omdat ze dat aan bepaalde waarden zagen/zouden gezien hebben bij het uitlezen (wat ze wel gedaan hebben).
 
Terug
Bovenaan