Auto Welke wagen heb jij? Post your pics!

Ja sowieso moet er een andere ophanging onder. Bodyroll is echt lachwekkend :rofl: Ik wil er zeker geen tracktool van maken. Mocht de wagen op circuit gaan is de enigste mod idd ophanging.

Kmoet wel zeggen die Eibach prokit veren destijds maakten echt wel een verschil en was niet zo duur:

Ik ken er ook wel een paar die Ohlins hebben laten steken. Wel een pak kostelijker, zou het eens willen testen betreffende zachtste afstelling. :D (mogelijks overkill?)

Alpine is sowieso geen optie. Garagist vertelde me dat bij betrouwbaarheidsproblemen je uw borst nat mag maken richting "specialisten" hier in België en de bijhorende kosten. (zal wel iets van waarheid inzitten)

Z4 of Jaguar, dan kan ik evengoed voor een Boxster gaan :unsure:

ps: als ik objectief bekijk heb ik meer plezier gehad aan mijn Mx5 dan aan de Lotus. Gebruiksgemak is vooral de sterkste troef. Ik wil bij wijze van spreken naar de bakker kunnen gaan zonder te stressen waar ik moet parkeren. Nog maar te zwijgen hoe klungelig ik uit die auto moet stappen :p + de Lotus blijft een aandachtstrekker waar ik me een beetje aan stoor omdat mensen precies direct een oordeel klaar hebben :unsure:
Boxster kost wel echt nog 15-20k meer dan een Z4 hoor ;). En dan bekijk je een "instap"-boxster tegen een Z4 die toch zeker tov een Boxster S staat.
 
Ja sowieso moet er een andere ophanging onder. Bodyroll is echt lachwekkend :rofl: Ik wil er zeker geen tracktool van maken. Mocht de wagen op circuit gaan is de enigste mod idd ophanging.

Kmoet wel zeggen die Eibach prokit veren destijds maakten echt wel een verschil en was niet zo duur:

Ik ken er ook wel een paar die Ohlins hebben laten steken. Wel een pak kostelijker, zou het eens willen testen betreffende zachtste afstelling. :D (mogelijks overkill?)

Alpine is sowieso geen optie. Garagist vertelde me dat bij betrouwbaarheidsproblemen je uw borst nat mag maken richting "specialisten" hier in België en de bijhorende kosten. (zal wel iets van waarheid inzitten)

Z4 of Jaguar, dan kan ik evengoed voor een Boxster gaan :unsure:

ps: als ik objectief bekijk heb ik meer plezier gehad aan mijn Mx5 dan aan de Lotus. Gebruiksgemak is vooral de sterkste troef. Ik wil bij wijze van spreken naar de bakker kunnen gaan zonder te stressen waar ik moet parkeren. Nog maar te zwijgen hoe klungelig ik uit die auto moet stappen :p + de Lotus blijft een aandachtstrekker waar ik me een beetje aan stoor omdat mensen precies direct een oordeel klaar hebben :unsure:
Doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Als je de MX5 meer gaat gebruiken dan zou ik daar gewoon voor gaan.
 
Doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Als je de MX5 meer gaat gebruiken dan zou ik daar gewoon voor gaan.

Het gevoel zegt mx5. :p Ik heb contact gehad met verkoper maar Mx5 is in België uitverkocht. In luxemburg staan er nog op stock maar zij willen hun stock niet afgeven (raar?)

Nu gaan ze luisteren of er in europa nog 1 verkrijgbaar is. Man man, ik heb ook altijd tegenslag. Nu hak ik de knoop eens snel door :’)

Straks zit ik zonder auto. Gan ik van miserie nog nen Boxster moeten kope :unsure:
 
Best wel veel speelgoed dat geen opvolger meer krijgt.
Audi TT, BMW Z4, MX-5, die Lotussen zijn er al eventjes uit...ook Mercedes snijdt in zijn gamma met verschillende coupé's die sneuvelen.
Bedrijfseconomisch te begrijpen maar wel spijtig voor de diversiteit van ons wagenpark, alles wordt steeds meer eenheidsworst.
 
Aan de X5 bezitters (persoonlijke aankoop), hoe zit het met de kost van het onderhoud? Ik had gelezen dat een X5 bvb nogal bandjes lust. Ik heb namelijk mijn oog laten vallen op een 2019 full option X5 xdrive40i m-pack met adaptief onderstel (53000euro, 54000km). BIV en rijtaks is 4100euro, de verzekering veronderstel ik een goeie 2000 euro. Banden 1200 ongeveer (20")?
Op een of ander forum was er iemand die vertelde dat hij 2x per jaar nieuwe banden moest steken met een interval van tussen de 12 en 20.000km. Dat lijkt mij straf?

Rationeel gezien is dit natuurlijk geen goed idee 🤣, maar heb altijd al een 'dikke' X5 gewild, en nu is de kans er....
 
Aan de X5 bezitters (persoonlijke aankoop), hoe zit het met de kost van het onderhoud? Ik had gelezen dat een X5 bvb nogal bandjes lust. Ik heb namelijk mijn oog laten vallen op een 2019 full option X5 xdrive40i m-pack met adaptief onderstel (53000euro, 54000km). BIV en rijtaks is 4100euro, de verzekering veronderstel ik een goeie 2000 euro. Banden 1200 ongeveer (20")?
Op een of ander forum was er iemand die vertelde dat hij 2x per jaar nieuwe banden moest steken met een interval van tussen de 12 en 20.000km. Dat lijkt mij straf?

Rationeel gezien is dit natuurlijk geen goed idee 🤣, maar heb altijd al een 'dikke' X5 gewild, en nu is de kans er....
Verzekering ga je lager kunnen krijgen (ge verzekert die 53000€ he, niet de 100k die hij origineel kostte).
Banden zal idd wel zoiets kosten, maar hoe vaak je ze moet vervangen hangt vooral van uw rijgedrag af.

Persoonlijk zou ik daar wel eens gaan kijken naar een 45e. Ik vermoed dat die niet veel duurder zal zijn en uw running cost aanzienlijk kan verlagen.
 
Daar heb ik ook zitten naar kijken inderdaad, er stond bij die verkoper een 45e, maar met 145000km's en een pak minder opties (wel luchtvering).
De meeste 45e's kosten toch een dik stuk over de 60.000euro (eerder richting 70K) indien je met een km-stand onder de 100K wil blijven. De meeste 45e's die ik zie voor ongeveer 48K-50k hebben allemaal 120.000 / 140.000 of meer km's.

Gemiddeld verbruik van die 40i stond op 10 liter. Wat op zich uiteindelijk niet overdreven is voor die motor.... Mijn 318i was 7,8l en de Skoda Kodiak van mijn schoonbroer....11liter...voor een 1.5 motor 😅
 
Verwacht maar niet dat je reallife met hetzelfde rijpatroon minder gaat verbruiken met die X5 dan met een Kodiaq. Met de 440i hier, zelfde motor als die X5, verbruik ik ook al gemakkelijk tussen de 9 en 12 liter.

Bandenslijtage zal wel afhangen van je rijgedrag enerzijds en het type band dat je koopt anderzijds. Daarnaast komt zo'n X5 vaak wel met serieuze bandenmaat waar je banden op zich ook al wat steviger geprijsd zijn. Motor is een 6-cilinder, ook alweer duurder in onderhoud dan een gewone viercilinder.

Allez, het punt is wat: een X5 is een grote luxewagen, de running costs liggen dan ook logischerwijze een stuk boven die van normale wagens. Je vernoemt het zelf ook al: BIV en VB van 4100 euro...
 
Laatst bewerkt:
Op een of ander forum was er iemand die vertelde dat hij 2x per jaar nieuwe banden moest steken met een interval van tussen de 12 en 20.000km. Dat lijkt mij straf?

Dat lijkt me een broodje aap verhaal.

De hybrides 45e en 50e hebben trouwens allemaal standaard luchtvering.

Ik rij nu zelf met een X5 50e. Over verbruik kan ik weinig zeggen want met een elektrische range van 100km rij ik eigenlijk +/- 60-70% elektrisch. M'n verbruik zit nu op 3.4 liter. :D
 
WvytAoD.jpeg
Ik heb de beschadigde zomerbanden maar weer eens binnengedaan. Zowel de twee voorste van de GTI als BMW stoepranden gepakt.

Eens benieuwd of ik hier volgend jaar weer sta :unsure:
 
Aan de X5 bezitters (persoonlijke aankoop), hoe zit het met de kost van het onderhoud? Ik had gelezen dat een X5 bvb nogal bandjes lust. Ik heb namelijk mijn oog laten vallen op een 2019 full option X5 xdrive40i m-pack met adaptief onderstel (53000euro, 54000km). BIV en rijtaks is 4100euro, de verzekering veronderstel ik een goeie 2000 euro. Banden 1200 ongeveer (20")?
Op een of ander forum was er iemand die vertelde dat hij 2x per jaar nieuwe banden moest steken met een interval van tussen de 12 en 20.000km. Dat lijkt mij straf?

Rationeel gezien is dit natuurlijk geen goed idee 🤣, maar heb altijd al een 'dikke' X5 gewild, en nu is de kans er....
Mijn vader heeft net op zijn x5 45e na 60k km's nieuwe banden gestoken. Om je daar een idee van te geven.
 
Mijn vader heeft net op zijn x5 45e na 60k km's nieuwe banden gestoken. Om je daar een idee van te geven.

Hybrides zijn des duivels, I swear. Lig ik daar met een V6 in het vooronder, ik rij voortdurend zoveel mogelijk op die stomme elektromotor want ja zuinig. Dan heeft dat ook weer effect op bandenslijtage.
 
Hybrides zijn des duivels, I swear. Lig ik daar met een V6 in het vooronder, ik rij voortdurend zoveel mogelijk op die stomme elektromotor want ja zuinig. Dan heeft dat ook weer effect op bandenslijtage.
I feel you. 40k km hier, en al tijd voor nieuwe 😥
 
Hybrides zijn des duivels, I swear. Lig ik daar met een V6 in het vooronder, ik rij voortdurend zoveel mogelijk op die stomme elektromotor want ja zuinig. Dan heeft dat ook weer effect op bandenslijtage.

Identiek hetzelfde hier :)
Alez vervang die V6 door een 6 in lijn.
 
Ik doe ook maar max 10K met mijn banden door vooral te hard off road te rijden. Mijn vrouw doe er met quasi dezelfde wagen 35K :)
 
Het is ook te zien wat je bedoeld met "hoelang je met je banden doet"

Tot 1,6 mm of meer?
Als er maar 2,5 of 2 mm opstaat vervang ik ze toch liever want je voelt dat het beste eraf is bij regen of herfst/winterweer
 
Terug
Bovenaan