Seizoen 1 van Forbrydelsen (The Killing) Deense crimi serie uit 2007.
Ik vond deze best sterk. (Ik kijk wel niet zoveel crime series dus verwachtingen liggen misschien niet zo hoog?). Heeft me niet omvergeblazen maar was zeker entertainend genoeg dat we vanavond aan seizoen 2 gaan beginnen. Wat me direct opviel was dat seizoen 2 en 3 maar 10 afleveringen hebben ten opzichte van seizoen 1 (20 afleveringen) wat me een goede beslissing lijkt. Elke aflevering had wel cliffhanger die goed genoeg was om uit te kijken naar de volgende aflevering maar ik moet zeggen dat ik op het einde van het seizoen een beetje fatigue begon te krijgen en uitkeek naar het einde.
Ik neem aan dat ze het eerste seizoen 2 afleveringen hebben gegeven omdat dat standaard was destijds. Aangezien seizoen 2 en 3 er maar de helft hebben hebben ze volgens mij ook ingezien dat er uiteindelijk veel teveel red herrings en twists inzaten om de runtime te rekken. Het wordt moeilijk om het hoofdpersonage als competent te blijven zien wanneer ze er constant naast zit, en het neemt de spanning ook een beetje weg wanneer je rond aflevering 12 al de derde verdachte hebt en weet dat het deze persoon ook wel niet zal zijn omdat je nog maar net over de helft van het seizoen bent..
Nu, zelfs dan bleef het voor mij spannend tot het einde, mede dankzij de drie verschillende, verstrengelde verhaallijnen en een zalige sfeer, geholpen door veel nachtshots van Copenhagen.
(Wat me wel opviel was hoe iedereen binnen bijna zat te kettingroken

Dat, en de flip phones, zijn het enige dat de serie voor mij dateren want het zou zo een modernere serie kunnen zijn vind ik)