Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

laatste dagen hier toch nog eens 2x prijs gehad

Fresh (2022) Meer dan degelijke prent waar ik eigenlijk niet te veel over wil zeggen. Best to start "fresh". Had die al lang geleden klaar gezet en wist dus niet meer hoe of wat dit juist was wat volgens mij de kijkervaring serieus ten goede is gekomen. Maar los daarvan, goed geacteerd, leuk verhaal. 7/10

2e verrassing was Good Luck to you, Leo Grande. No salespitch would do it justice maar ik zal proberen. Oudere dame met heel beperkte seksuele levenservaring spreekt af met een callboy. Zelf vond ik het een vrij unieke invalshoek die mij over de streep trok maar ik vermoed dat voor de meesten zo'n plot niet direct als een leuke avond klinkt. De film moet het dan ook nog eens doen met het label "Indie dramedy". Ik hoor denk ik al velen met hun ogen rollen... Comedy? right, weer zo'n zenuwtergend trage nietszegende depressieve indie prent waar geen hol in gebeurd die langzaam voortkabbelt richting end credits. WRONG. Volledig onverwacht maar één van de beste van het jaar voor mij. Snelt voort aan een rotvaart, en wist mij effectief serieus te doen lachen. Meestal zijn comedy dramas oftewel comedy, oftewel drama. Het is nu eenmaal heel moeilijk allebei evenwichtig te brengen. Deze slaagt daar echter vrij geniaal in. De comedy is fantastisch en scherp, het drama is humaan en oprecht zonder enige zweverige cliche zeemzoetigheid. Fantastische prestaties van zowel Thompson maar ook zeker van nieuwkomer Daryl McCormack.

Het is ook niet zomaar een luchtig filmpje. Nu ja, eigenlijk wel maar dat maakt het eens zo opmerkelijk want het is in feite een gesprek tussen 2 mensen op één en dezelfde hotelkamer over ontmoetingen heen. Ook heeft deze best wel wat te vertellen maar zonder dat het effectief gezegd wordt. Behandelt beide personages met respect en beweegt weergaloos tussen de lach en serieux.

Als je vreest dat dit een soort romcom is waarin liefde de age barrier overwint, no worries! Dit is een helemaal ander beestje en heeft veel meer gemeen met films zoals My Dinner with Andre dan zulke slappe zooi. (en if that's not high praise I don't know what is.)

Durf ik zeggen 8/10 ? Ik hou het op 7,9 tot een rewatch. Aanrader y'all.

Laatst bewerkt:

Jeanne Dielman staat op VRT NU.

is in de 10 jaarlijkse poll van S&S verrassend uitgeroepen tot beste film ooit, in wat een zeer serieus genomen poll is in de filmwereld v. critici. Tot groot drama van velen, en vreugde van anderen, want er zit ook wel symboliek achter. In het verleden wonnen enkel Citizen Kane en Vertigo de poll.

De film is trouwens Belgisch

Nog links van beste films ooit, beste films ooit volgens regisseurs, en individuele regisseurlijstjes.

Vooral de lijst van Scorsese is cool om te zien.

6z9ly7qlh84a1.jpg

Good Luck to you, Leo Grande

Durf ik zeggen 8/10 ? Ik hou het op 7,9 tot een rewatch. Aanrader y'all.
For real? Ik weet normaal gezien beter dan te oordelen op basis van een trailer, maar dat zag er echt heel lame uit tbh. Maar de vergelijking met My Dinner with André maakt me nu wel echt heel nieuwsgierig...

Vooral de lijst van Scorsese is cool om te zien.

Ik weet niet of dat dit een grap ofzo is (ik vermoed van wel maar ik begrijp ze niet)

maar ter verduiding omdat het niet duidelijk is, dit was zijn lijstje (en hij heeft 5 nominaties meer dan andere regisseurs door zijn speciale statuut)

2001: A Space Odyssey
8 1/2
Ashes and Diamonds
Citizen Kane
Diary of a Country Priest
Ikiru
The Leopard
Ordet
Paisa
The Red Shoes
The River
Salvatore Giuliano
The Searchers
Ugetsu
Vertigo

Ik weet niet of dat dit een grap ofzo is (ik vermoed van wel maar ik begrijp ze niet)

maar ter verduiding omdat het niet duidelijk is, dit was zijn lijstje (en hij heeft 5 nominaties meer dan andere regisseurs door zijn speciale statuut)

2001: A Space Odyssey
8 1/2
Ashes and Diamonds
Citizen Kane
Diary of a Country Priest
Ikiru
The Leopard
Ordet
Paisa
The Red Shoes
The River
Salvatore Giuliano
The Searchers
Ugetsu
Vertigo
Het is inderdaad een grap, op meerdere lagen zelfs.
Scorsese heeft een tijdje terug voor wat “ophef” gezorgd omdat hij zei dat superheldenfilms, Marvel films specifiek, geen echte cinema zijn maar eerder pretparkattracties.

Het is ook een grap dat hij zogezegd dan wel Taxi Driver van hemzelf ertussen zou zetten, omdat de schrijver van die film, Paul Schrader, effectief ooit in een bestlijstje die film van “hem” gezet had. En dan is het nog grappig dat ze specifiek Kundun en Shutter Island als zijn referentiefilms zetten omdat die algemeen als twee van zijn mindere werken beschouwd worden.

For real? Ik weet normaal gezien beter dan te oordelen op basis van een trailer, maar dat zag er echt heel lame uit tbh. Maar de vergelijking met My Dinner with André maakt me nu wel echt heel nieuwsgierig...

For real! Het gaat natuurlijk niet zo breed als My Dinner with Andre en focust zich meer op een 5tal kern onderwerpen maar ja. Heeft echt wel veel meer gemeen met zo een film dan de slappe zooi die je zou verwachten en niet enkel omdat het een one location talkie is.

Ivm de individuele regisseurs lijstjes; The balls on Don Hertzfeld! Carpenter een Buñuel fan. Would never have known. Also; voelt vreemd om Roger Corman op zo'n films te zien stemmen. :tongue: Tippet's lijst daarintegen, that's him. Ik deel het meeste golflengte met Robert Eggers en hopelijk blijft dat zich nog lang vertalen in liefde voor zijn films.

Laatst bewerkt:
Before Midnight - Richard Linklater
Nummer 3 nu dus ook gezien.
Pfoeeh, moeilijke watch. Sunrise en Sunset voelden aan als een droom, fictief en vol toevalligheden maar met veel hoop.
Midnight voelt echt aan, de goede en slechte momenten in een langdurige relatie.

Ik zag verschillende reviews waar mensen deze film niet zo goed vinden omdat de karakters zo anders zijn maar is dat niet normaal?
Sunrise was een eerste ontmoeting als hoopvolle jonge twintigers die op reis zijn.
Sunset was weer een moment opname, waar ze elkaar voor de eerste keer terugzien en dus meer dan genoeg hebben om over te praten.
Beide momenten zijn momenten waar ze vrank en vrij kunnen praten met iemand die ze verfrissend vinden en eigenlijk nog niet zo goed kennen.

In Midnight zien we een koppel dat 9 jaar samen is, 2 kinderen heeft en middle aged zijn. Natuurlijk gaan ze verandert zijn in de omgang met elkaar. Dingen die je in het begin interessant of leuk vind aan elkaar kunnen na 9 jaar samen gerust beginnen te ergeren. Een zwaarder leven, met meer verantwoordelijkheden zorgt er wel eens ovor dat je overtuigingen beginnen wegkwijnen.

Anyway, wederom goed. Er is geen trilogy zoals deze.

Amsterdam (2022): 7.5/10
Topcast, leuke typetjes, verhaal ging wat langzaam soms en de film duurde 20min. te lang. Voor de rest aangenaam wegkijken.

Harry Potter 4 & 5 gezien.
Films worden beter en beter, mede vanwege de acteurs die het beter doen dan in het begin en ook de manier waarop veel volwassener begint te worden. Hoewel ik van beide heb kunnen genieten hebben ze ook hier echt gesnoeid. Goblet of fire zelf gewoon hele stukken gewoon veranderd en of weggelaten. Dobby is onbestaand in beide films dus welke band het publiek hiermee moet hebben voor film 7 lijkt mij onbestaand. Heb vernomen dat reggiseur van film 4 ook gewoon de boeken niet wou lezen en dat voel je langs alle kanten.

Order of Phoenix is dan echt wel goed, maar godmiljaar hebben ze daar met een haggeschaar in gesnoeid dat het geen naam heeft. Ik snap dat je uw films niet te lang wil maken, maar snij hem dan ook aub in 2 zoals boek 7. Je hebt hier een baksteen van een boek waar een heel hoofdstuk gewijd wordt aan het eindgesprek tussen Harry en Dumbledore dat in de film letterlijk 3 zinnen zijn. Harry, je betekend teveel voor mij daarom keek ik je niet aan... en hop naar de volgende scene... Whut??? like whuuuut? Soms voelt het echt aan alsof de films gemaakt zijn om vlug geld te renderen en de innerlijke strijd en emoties gaan we niet teveel uitwerken.

Soit hop naar film 6 en 7 waar alles grauwer gaat worden en hopelijk deze keer wat meer characterontwikkeling.

%2Fmethode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F2f4f0846-d06a-11e7-a505-dffc08ac33de.jpg

Beach Rats (2017): 8/10
Leuke en aangename indie filmpje met New York als setting met een soort blender van lgbtq en drugsgerelateerde thema's. Ik vond dit een zeer goede film, met ook een erg goede rauwe filmstijl die de personages dicht blijft volgen. Sterk.

Ingrid Goes West (2017): 6/10
Wat gemiddeld, ben wel akkoord met wat de film tracht te zeggen, maar dat wist ik zo ook al. Uitvoering is oké, geen strong feelings verder.

Love Actually
Top cast tot en met en het is een vermakelijke kerst film.
Maar mijn god, de suspension of disbelief (bvb luchthave scene post 9/11) is wel heel groot.

Harry Potter 6 en 7.1.

Films zijn nu echt volwaardige films. Yates doet dat wel goed. De acteurs doen het trouwens ook allemaal voortreffelijk. De gewoonlijke kwaaltjes zijn er wel nog, maar dat zal je waarschijnlijk altijd hebben. Teveel geknipt waardoor de payoff er totaal niet is. Hedwig die dood gaat doet ons niks, het zelfde voor Dobby. Dat krijg je natuurlijk als je personages gewoon 3 films negeert en dan moeten we er plots een band mee hebben??
Ik vind de film in 2 kappen wel een goede zaak, bij film 7 krijg ik wel het gevoel dat er veel meer in is kunnen gestopt worden waardoor de details ook belangrijker gaan worden. Het verhaal van de relieken blijft wel een van de mooist geanimeerde stukjes cinema ooit gemaakt.

Terug
Bovenaan