Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Wut? Leg eens uit wat je er slecht aan vond?
Het komt net niet aan de eerste, maar als requel vond ik die best dik in orde.
De meta lag er een beetje te dik op waardoor het geforceerd overkwam. Ziekenhuizen waar blijkbaar zowel ´s nachts als overdag geen kat rondloopt, weinig inventieve kills, flauwe ontknoping...

Wat blijft er over? Cliché tieners die eindeloos fuck you roepen. Het engste aan de hele film was trouwens wat Courtney Cox met haar gezicht heeft gedaan. Voor de volledigheid, scream 1 en 4 vond ik wel degelijk.

Romeo + Juliet (1996)

Ik ben een sucker voor die film. Slaat op geen fluit, toch fantastisch in al zijn onnozelheid. I love it.

Luhrman na dit is echt kaka.

Wie ietwat de filmactualiteit op het internet volgt heeft misschien al flarden van de hype rond RRR opgevangen, en bij deze kan ik bevestigen dat die hype terecht is.
3-uur durend epos uit Tollywood (Bollywood maar dan extremer, uit een ander deel van het land) waarna ik het gevoel had dat ik mijn zetel door de muur kon smijten. De energie is tastbaar, de emoties zijn intens en oprecht, de actie is heerlijk over the top, en de muziek en de dans zouden op zich al het Britse rijk omver kunnen werpen. Het doet me allemaal een beetje treuren dat hier bij ons de focus zo hard op naturalisme en realisme is komen liggen, zelfs bij actiefilms. Iedereen gaat zo hard, en het resultaat is een gigantische brok puur plezier.
Liefst te bekijken in een Indische cinema, en als dat niet mogelijk is op netflix met wat gezelschap.
Dan ga je wel dit soort taferelen missen.
Allright, omwille van inderdaad de hype, heb ik die trailer al zeker 50 keer bekeken en telkens gedacht "naaaaaaaaah". Maar OK, bij deze opnieuw op de watchlist gezwierd.

Vertigo - Alfred Hitchcock
Een technisch uitstekend gemaakte film... maar... ik vond er niet veel aan. Na de 4e keer 10 minuten lang James Stewart in een auto achter Kim Novak te zien rijden werd het me een beetje teveel.
De twist gaf me ook meer een reactie van "ah ok" dan een "wuuuuuuut???".
James Stewart komt ook echt niet overtuigend over als de romantic lead in mijn mening.
Ik vind het heel jammer, want het is op zich prachtig om naar te kijken, maar de inhoud doet het voor mij persoonlijk helaas niet.

Vertigo - Alfred Hitchcock
Een technisch uitstekend gemaakte film... maar... ik vond er niet veel aan. Na de 4e keer 10 minuten lang James Stewart in een auto achter Kim Novak te zien rijden werd het me een beetje teveel.
De twist gaf me ook meer een reactie van "ah ok" dan een "wuuuuuuut???".
James Stewart komt ook echt niet overtuigend over als de romantic lead in mijn mening.
Ik vind het heel jammer, want het is op zich prachtig om naar te kijken, maar de inhoud doet het voor mij persoonlijk helaas niet.
Is inderdaad wel jammer, misschien komt het later wel zoals ik had met Psycho.

Je moet Stewart ook niet zien als een romantic lead. Je moet hem zien als een man die langzaamaan meer en meer geobsedeerd raakt tot het eigenlijk gewoon ziekelijk wordt. Die spiralen die je al ziet vanaf de poster zijn ook een beetje zijn verhaal van hij die langzaamaan in die spiraal komt vast te zitten, dat wordt zelfs sterker dan zijn hoogtevrees. Dat hij zo uiteindelijk de vrouw verliest (afhankelijk van hoe je het bekijkt verliest hij haar 2 keer) waar het voor hem allemaal om draaide is dan ook een zeer passend einde.

hier nog een alternatief einde dat de film voor mij om zeep zou helpen

Is inderdaad wel jammer, misschien komt het later wel zoals ik had met Psycho.

Je moet Stewart ook niet zien als een romantic lead. Je moet hem zien als een man die langzaamaan meer en meer geobsedeerd raakt tot het eigenlijk gewoon ziekelijk wordt. Die spiralen die je al ziet vanaf de poster zijn ook een beetje zijn verhaal van hij die langzaamaan in die spiraal komt vast te zitten, dat wordt zelfs sterker dan zijn hoogtevrees. Dat hij zo uiteindelijk de vrouw verliest (afhankelijk van hoe je het bekijkt verliest hij haar 2 keer) waar het voor hem allemaal om draaide is dan ook een zeer passend einde.

hier nog een alternatief einde dat de film voor mij om zeep zou helpen
Psycho heb ik ook 2 keer moeten kijken voor ik hem echt kon apprecieren dus dat kan hier ook wel bij.
Ja ik ben het wel eens met wat je in de spoiler tags zegt. Misschien had ik ook te hoge verwachtingen waardoor ik niet genoeg met een open mind heb gekeken.

Psycho heb ik ook 2 keer moeten kijken voor ik hem echt kon apprecieren dus dat kan hier ook wel bij.
Ja ik ben het wel eens met wat je in de spoiler tags zegt. Misschien had ik ook te hoge verwachtingen waardoor ik niet genoeg met een open mind heb gekeken.
Vertigo is mijn favoriete Hitchcock en mijn 2de favoriete film in 't algemeen. Maar ook pas na enkele kijkbeurten.

Ik heb niet direct meer de links maar misschien dat het helpt om ook eens enkele sites te lezen die onder meer het kleurgebruik e.d. in die film analyseren. Dan zie je nog meer hoe goed die film in mekaar zit.

Het helpt imo ook niet dat dit misschien ook hangt binnen de gedachte dat Hitchcock de master of suspense wordt genoemd. Dit is veel meer een psychologische thriller/drama.

Nuja, de film kreeg in 1958 ook slechte recensies en verdween voor decennia, samen met 4 andere Hitchcocks (Al de films met Stewart + The trouble with Harry). Pas in de jaren 80, na Hitchcock zijn dood, werden die films heruitgebracht op VHS en begon men te snappen hoe geniaal die film wel niet is.

Vertigo is classic Frisco worship, tesamen met Bullit, Full House en The Rock. Nog eens dringend te zien, maar er staat zoveel op het lijstje. Op dat vlak beklaag ik het me om getrouwd te zijn: 90% van de schermtijd hier thuis wordt door mijn vrouw geclaimd. En mijn dochter. Ik krijg de overschot. 😬

Vertigo is classic Frisco worship, tesamen met Bullit, Full House en The Rock. Nog eens dringend te zien, maar er staat zoveel op het lijstje. Op dat vlak beklaag ik het me om getrouwd te zijn: 90% van de schermtijd hier thuis wordt door mijn vrouw geclaimd. En mijn dochter. Ik krijg de overschot. 😬
Tijd om een ruimte te claimen voor je thuisbioscoop.

Ik was volledig mee met Men en kwam hier bijzonder goed binnen. Alleen die dandelion seeds die te pas en onpas verschijnen blijven voor mij redelijk mysterieus maar doet er niet toe. Ben altijd een sucker voor films die interpretatie vrijer laten dan gemiddeld.

Garland = 4 op 4 (y)

Bring on Civil War!

Doctor Sleep - Mike Flanagan (2019)
Flanagan kan voor mij niet veel fout doen en ik geniet iedere keer weer van deze film.
Hij is uiteraard geen director van het niveau van Kubrick, maar ik vind Doctor Sleep een zeer passende homage aan zowel de film als het boek The Shining.
The Shining is uiteraard een betere film, maar ik geniet meer van naar Doctor Sleep te kijken (dit was rewatch nummer 3).

Dirty Harry niet vergeten!

Terug
Bovenaan