Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

@zwarten, het is sowieso gebaseerd op een viking/scandinavische legende die, zoals @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield zegt, de basis vormde voor Hamlet. Dus de gebeurtenissen an sich zijn niet historisch, en dat is ook niet de bedoeling.

Maar de weergave van vikingcultuur is echter zeer accuraat, zelfs de zaken die u raar leken, bvb:
  • Kleine koningrijken: De vikingen waren sowieso een hotseklots van kleine grondgebieden waar iedereen zichzelf "koning" noemde van zijne eigen achtertuin, die elkaar constant bevochten.
  • Harald: Wordt effectief gedacht dat hij de eerste grote "koning van Noorwegen" was, al is dat allemaal redelijk onduidelijk.
  • Ijsland: Veel vikingen zijn effectief naar Ijsland getrokken om daar hun eigen ding op te zetten. De specifieke locatie heeft @Lakigigar al beschreven.
  • Berzerkers: Effectief een bestaande warrior unit uit de viking rangen.
    • Ze bestonden effectief uit "bear" en "wolf" categoriën, die elk een vechtstijl typeerden.
    • Die mannen stonden ook bekend om "volledig buiten hun zinnen aggressief te worden en geen pijn te voelen" in battle. Het woord "berserk" wilt dat dan ook letterlijk zeggen.
      De theorie (non confirmed) is dat dit door drugs kwam. Vrij goed te zien in de film als ze daar allemaal beginnen te trippen en zich als beer/wolf te gedragen.
  • Heel de mythologische / religieuze insteek met mannelijke heksen, valhalla, visioenen, valkyrie, willen sterven in battle, gates of hell, ...
Om nog aan te vullen: die Berserkers vochten in het echt volledig naakt en Eggers wou dat hier in steken. De studios wouden dat niet om een 18+ rating te vermijden en dat is dan 1 van de weinige historische 'fouten'

Hij heeft nog 2 kleine rollen in Shang-Chi en No Way Home, maar normaal niks noemenswaardig (buiten dat in NWH even terloops wordt verteld dat Strange niet langer Sorcerer Supreme is en dat Wong dat nu is). Voor zover ik me kan herinneren, niks anders (maar er zullen er hier wel zijn die mij kunnen verbeteren als dat zo is).
Aha oke. Was specifiek dat puntje waarbij ik dacht van, tiens ik heb iets gemist.

Thanks!

Daarvan was ik niet op de hoogte. In de film gedoken zonder teveel voorkennis.
Hamlet van shakespeare in de barbaarse versie dan?
Andersom, de legende van Amleth was eerst. Shakespear heeft die gekopiëerd naar "beschaafd" Engeland.

Te veel films om overal een tekstje bij te zetten, sorry voor de fans

In The Mood For Love (Wong Kar-Wai, 2000) - 10/10
Eternal Sunshine of The Spotless Mind (Michel Gondry, 2004) - 9.5/10
Irma Vep (Olivier Assayas, 1996) - 9/10
Les Quatre Cent Coups (François Truffaut, 1959) - 8.5/10 shoutout naar @arevee
Letters From Iwo Jima (Clint Eastwood, 2006) - 8/10
Shiva Baby (Emma Seligman, 2021) - 8/10
A Hidden Life (Terrence Malick, 2019) - 8/10
Bram Stoker's Dracula (Francis Ford Coppola, 1992) - 6.5/10
Candyman (Nia DaCosta, 2021) - 6/10
Antlers (Scott Cooper, 2021) - 5/10

Les Quatre Cent Coups (François Truffaut, 1959) - 8.5/10 shoutout naar @arevee
Ik denk nog regelmatig spontaan terug aan sommige stukken uit die film :love: .

Ik zou dringend nog eens een film met/over Antoine Doinel moeten zien. Maar t filmkijken schiet er regelmatig over de laatste tijd.

Zeker blijven posten al is het enkel met een cijfer zitten vaak interessante titels tussen die op de veel te lange watchlist kunnen of omhoog kunnen.

Operation Mincemeat op Netflix US. Interessant verhaal, goede vertolkingen. Als je Darkest Hour goed vond, zal deze ook zeker bevallen.

The Northman. 4/10

"From visionary director Robert Eggers comes The Northman, an action-filled epic that follows a young Viking prince on his quest to avenge his father's murder."

Whats not to like denk je? Zeker met een cast als Alex Skalsgard en Nicole Kidman.
Die "visionary" director is weer zo een typische alternatieve artsy craftsy freak.
Op imdb scoort de film 7.6 met veel lovende reviews, de bezoekers score op kinepolis is 4.9/10, zegt genoeg.
Amper volk in de zaal (voorstelling van 22u30 op zondagavond ma toch), denk dat we met 8 ofzo in totaal waren. Toen de film gedaan was keken we een beetje in het rond en het koppel achter ons had echt een blik van wtf was dees... De gast riep zelfs of hij zijn geld kon terugkrijgen.

De film zit vol van alternatieve weird shit scenes waar de regisseur volgens mij aan het trippen was op zware hallucinerende drugs. Er zijn goeie momenten met lekker veel gore dus we hebben ook goed kunnen lachen vaak met de absurditeit hiervan, maar hiervoor betaald te hebben (+ supplement lange film) dan voel je je serieus genaaid.

Als je van mega weird shit houd dan zeker doen.
Als je denkt een epische film in een setting zoals Vikings en The Last Kingdom te hebben: AVOID.

The Northman 6/10
Eggers weet me ook nu niet echt te bekoren met deze film. The Witch vond ik nog degelijk en The lighthouse heb ik mij gewoon gans die film kapot verveeld. In het begin had ik goede hoop maar gaande weg vond ik het minder en minder boeiend worden.
Paar mooie beelden al stoorde ik mij zo hard op een geven moment aan de artsy fartsy toestanden met de Walkyrie met die beugel in bv. Bjork was wel tof gecast vond ik.

Morbius 5/10
Had al een paar slechte dingen hierover gehoord maar blijft Marvel dus kijken we. Ook weer een film waar ik niet echt warm van werd maar ook niet de troep die velen het vonden blijkbaar. Eternals was veel zwakker als deze vond ik. Wel weer een origin story. Deed me veel aan Venom denken.
Ook door de leuke kwinkslag die Morbius op een gegeven moment zei tegen die tug. Wat hij echter met dat nieuwe labo aan het doen was is me compleet ontgaan. Heeft hij nu anti venom (You see what I did there) met een printer gemaakt?

The Batman 7/10
Heel goeie film. Een vd betere die ik dit jaar al gezien heb. Heel erg film noir bij momenten maar sluit me aan bij de commentaar die de meesten ook hebben. Duurt net iets te lang vind ik ook, anders had die mij doen watertanden naar een vervolg en een dikke 8 /10 gekregen. Nu heb ik zoiets van: Ok, meer Batman moet het niet zijn voor een paar jaar.

Valkyrie 8/10 (rewatch)
Had nog is goesting in deze en blijf deze steengoed vinden. Schitterende film

Senior Year
Beter als ik hier niets over zeg.

Hunt for the Wilderpeople
Blijft mijn favoriete Taika Waititi film, gewoonweg geweldig.

Senior year
3/10
Alles wat er de voorbije jaren mis is gelopen met de maatschappij in 1 film

The lost city of D
5/10
Saaie actie/komedie film

Chance dat er zoveel verschillende voorkeuren en smaken zijn. Voor mij is The Northman 1 van de beste films die ik dit jaar al gezien heb!

Wat zijn u pro's en con's ?
Kort gezegd:
Wat vond iedereen eigenlijk van The Northman? Ik heb precies nog niemand erover zien posten?

Ik ben er zelf nog steeds niet over uit. Aan de ene kant was ik serieus onder de indruk van Alex zijn fysieke acteerprestatie en de look, sfeer en camera van de film. Aan de andere kant bleef ik precies wat op mijn honger zitten en voelde het wat "leeg" aan.

Maar uiteindelijk zit die film wel al 3 weken in mijne kop, so that's good I guess.

Liar Liar (1997) - 6/10

Dit Jim Carrey-vehikel nog eens opnieuw bekeken en het is een perfecte zondagnamiddag-film, waar je niet veel bij moet nadenken en waar Jim Carrey zijn gang kan gaan. Niets uitzonderlijks, gewoon fun.

The Lost City of Z (2016) - 8,5/10

Indiana Jones on Werner Herzog-stylez. Ik vond het geweldig om me in deze wereld te vertoeven en wauw, wat een cinematografie. Heerlijke prent die geweldig mysterieus blijft. Einde zakt wat in, maar all in all heb ik hier ferm van genoten.

The Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) - 9/10

Ik denk dat ik de tienerversie van mezelf haat. Hoe kon ik dit godsnaam vroeger geen parel vinden en overschat, what was I thinking? Letterlijk: laagje op laagje op laagje. Ingenieus plot, prachtig geschoten, geweldige score en verschrikkelijk romantisch. Prachtige film.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan