Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Grotendeels akkoord met je Europa Report review. Ik zou hem nu niet direct vergelijken met 2001 want dat creëert imo veel te grootse verwachtingen en het is ook een helemaal ander soort film. Veel meer rechttoe rechtaan zoals je zelf reeds aanhaalde.

Verder gewoon een uitstekende film. Veel critici moeten hun ogen, oren en brein maar eens uitkuisen. Al zijn de grootste mislukkingen de mensen die aan het hoofd van de marketing stonden. Wat daar gebeurd moest zijn, is onbegrijpelijk.
Er was destijds wel wat hype rond en critici waren ook eerder lovend. 81% fresh waar de audience score maar 57% bedraagt. Als je de user reviews erop naleest bots je steevast op "boring & slow". In other words; blame the audience of today. :p

Een must-see voor elke science fiction fan.
.

Portrait de la jeune fille en feu - Eerste kwartier het idee dat ik toch nog naar iets net te stijf zou gaan zien, ondanks de toen al geweldige kostuums, belichting, ... . Dacht toen dat het een typische ja goedgemaakt maar niet mijn ding ging worden. Maar er wordt toch echt nog wel een versnelling of twee hoger geschakeld. Zeer sfeervol en intens werkje. Erg mooi :) .

Ham on Rye - 7/10 (Tyler Taormina, 2019)

Interessante film die zeker het bekijken waard is als je fan bent van de American indie scene. Een soort deadpan, mumblecore versie van Dazed and Confused of American Graffiti, met een tweede helft die meer weg heeft van de disenchanted youths uit sommige Tsai Ming-Liang films. Zeker niet perfect, maar wel de moeite. Vanaf volgende week ook gratis te streamen via Please Release Me.

Phantom Thread

Een psychologische liefdesfilm die toespitst op de machtsverhoudingen tussen een modeontwerper en zijn nieuwe muze. Grote fan van Paul Thomas Anderson, maar met deze had ik wat minder voeling. Een wat mindere PT Anderson blijft gelukkig wel nog altijd een goede film. Daniel Day-Lewis toont weer de verwachte acteerkwaliteit, tegenspeelster Vicky Krieps moet helemaal niet onderdoen. Ook Lesley Manville is zeer goed in een bijrol. Anderson deed blijkbaar het camerawerk zelf waardoor de beeldvoering wat soberder is, maar de feel van de film, de decors en vooral de muziek van Jonny Greenwood zijn weer dik in orde. Alleen was ik wat minder betrokken bij het verhaal.

News of the World (Netflix)

9/10

(y)
Greengrass doet het weer dus. Toch een straffe filmmaker.

Ik heb eindelijk Doctor Sleep van die andere sterkhouder Mike Flanagan gezien. Je moet het maar doen...een goede King verfilming doen die tegelijk fungeert als sequel op Kubrick's the Shining. Het is een film die heerlijk traag de onderhuidse spanning opbouwt naar een finale die over the top en tegelijk verdiend aanvoelt.

Deze week gezien:
- Yes, God, Yes (2019): 7/10
- Larry Crowne (2011): 6/10
- Appaloosa (2008): 7.5/10
- Let Him Go (2020): 7.5/10

RED DOT. op netflix

zeer spannende thriller, vond hem wel goed. wel het zweeds vervangen door engels, dat scandinavisch is niet aan te horen zeg.

Kingdom of Silence

Documentaire over de moord op Jamal Khashoggi, waar dit als vertrekpunt dient om een breder beeld te schetsen van de relaties tussen de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië. Goed gemaakt, vrij conventioneel behalve dat ze soms precies de stijl van true crime docu's erdoor mengen. Maar als je de internationale politiek rond Saoedi-Arabië de laatste jaren wat gevolgd hebt, ga je niet echt opvallende openbaringen tegen komen. Misschien een goede introductie voor het onderwerp daardoor, maar een docu van anderhalf uur heeft uiteraard niet de tijd voor alle nuances en diepgang van zo'n complex onderwerp.

Gisteren: The Last Jedi
Vandaag: Rise of Skywalker

Nog steeds even slecht als de vorige keer, misschien zelf erger omdat je steeds meer en meer dingen ziet die niet kloppen of out of place zijn.
Disney is goed bezig de laatste tijd, maar ik vind het nog steeds jammer dat ze SW hebben moeten verpesten om te leren hoe het niet moet...

Gisteren: The Last Jedi
Vandaag: Rise of Skywalker

Nog steeds even slecht als de vorige keer, misschien zelf erger omdat je steeds meer en meer dingen ziet die niet kloppen of out of place zijn.
Disney is goed bezig de laatste tijd, maar ik vind het nog steeds jammer dat ze SW hebben moeten verpesten om te leren hoe het niet moet...
Mijn god, de haat die ik voelde voor Rise of Skywalker is er één die ik al lange tijd niet meer heb gevoeld voor enige film. TLJ was een film met (grote) flaws maar probeerde tenminste nog om zijn eigen ding te doen. RoS was gewoon een grote angry retcon sessie om terug op de nostalgie koers van J.J. te komen.

Mijn god, de haat die ik voelde voor Rise of Skywalker is er één die ik al lange tijd niet meer heb gevoeld voor enige film. TLJ was een film met (grote) flaws maar probeerde tenminste nog om zijn eigen ding te doen. RoS was gewoon een grote angry retcon sessie om terug op de nostalgie koers van J.J. te komen.

Ik heb door RoS TLJ weten te appreciëren, ik vraag me heel vaak af wat dat dan wil zeggen van RoS...

Ik probeerde heel vaak rond dingen heen te kijken, of dingen voor mezelf te verklaren, maar als je op het punt komt dat je de film pauzeert om na te denken hoe dit zou kunnen kloppen en hoe je dit zou kunnen fixen maar tegen het einde van de film gewoon geen flauw idee hebt, dan is het project echt zwaar overboord gegaan.

Ik vind wel dat alle 3 de films goeie dingen hebben ook en er is genoeg materiaal om een mooie triologie te maken die min of meer hetzelfde gaat als deze, van mij mag dit zelf met Palpatine zijn! Maar dan gewoon op een betere manier. Er was potteniteel en veel leuke en goeie ideeën maar het is gewoon een los projectiel geworden. Zeer jammer...

Ook net een rewatch gedaan van de TLJ en RoS. Ik ben het eens met jullie. TLJ was lang niet perfect maar is voor mij de betere sequel film. Ik keek er zelfs tegenop RoS nog te bekijken. TFA kon ik aanvankelijk het beste smaken, maar als je de hele trilogie in rekening brengt, verliest die serieus wat van z'n pluimen vind ik.

Ik moet wel zeggen dat Ian McDiarmit het opnieuw fantastisch deed als Palpatine. En C-3PO was met voorsprong het leukste personage. Jammer van eum, al de rest.

Wrong Turn 2020 9/10
Dacht dat het gewoon een remake ging zijn van die films van vroeger maar dat was het totaal niet. Verassend goed

Terug
Bovenaan