Alle films die ik onlangs gezien heb, gerangschikt. Eigenlijk belachelijk veel goede films gezien!
Midsommar: 10/10
Home: 10/10 (*)
Blade Runner: 10/10 (*)
Ex Drummer: 9/10
Hereditary: 9/10
Calvaire: 9/10
Joker 9/10
Blade Runner 2049: 9/10
Like Me: 9/10 (*)
Europa Report: 9/10
Baby Driver 9/10
Howl's Moving Castle: 8/10
Goodfellas: 8/10 (*)
Mud 8/10
The Big Lebowski: 8/10 (*)
The Beach Bum 7/10
Hard Candy 6/10
La passion de Jeanne D'Arc: 6/10
Green Room 6/10 (*)
Adrift: 5/10
Capharnaum: 4/10
Seul Contre Tous: 3/10
(*) = rewatch
Reviews ga ik niet posten, meeste vind je op moviemeter en op aanvraag post ik ze hier. Maar die van Europa Report geef ik wel nog mee
Crimineel onderschat.
Ik dacht dat dit een vrij saaie film zou zijn, en ik had verkeerde verwachtingen omwille van de lage rating en omwille van het lage nummer stemmen. Deze film is eigenlijk niet zo bekend, en ik begrijp totaal niet waarom.
In vergelijking met Interstellar en 2001: A Space Odyssey die meer filmische ervaringen zijn, af en toe een loopje met de wetenschap nemen en filosofische vragen stelt zonder daarbij noodzakelijk een antwoord te geven, vertrekt Europa Report meer vanuit de wetenschap om van daaruit een vrij realistische reconstructie weer te geven van een bemande missie naar Europa, en wat dat zou kunnen opleveren. De stijl van de film komt soms dicht bij dat van een documentaire, maar dan eerder in de lijn van bijvoorbeeld van
Alien Planet, al doe ik de film ook oneer aan misschien om het daarmee te vergelijken (desondanks toch een aanrader voor sf-fans)
De maan Europa wordt niet zomaar gekozen. Het is een zeer interessante maan met effectief en vermoedelijk de aanwezigheid van ondergrondse oceanen die ongeveer 100km diep zijn, en ja, wellicht wel de grootste kandidaat voor leven binnen ons zonnestelsel die niet Aards is. Alles wat in de film gebeurt, kan in principe echt gebeuren. Maar dat maakt het geen saaie film, want er gebeurt best wel veel. Het is wel te zien dat de filmmakers in de eerste plaats een wetenschappelijke aanleg hebben, en pas in de tweede plaats ervaring hebben met het maken van een goede film. Maar toch zijn er leuke visuele effecten, is het beeldkwaliteit verrassend goed en is nergens te zien dat het filmbudget zo laag ligt.
Op zich ligt dit me gewoon beter dan Interstellar of 2001: A Space Odyssey. Als ik als kind alle drie de films zou gezien hebben, zou dit mijn favoriet geweest zijn. Ik kan weinig minpunten opnoemen, behalve dat er misschien minder met cams en storingen moest gewerkt worden, maar dat zal deels uit noodzaak geweest zijn voor het kleine budget, en de acteerprestaties zijn verder niet groots, maar opnieuw bij zo een film zou het zonde zijn om veel geld uit te geven aan de cast.
Verder gewoon een uitstekende film. Veel critici moeten hun ogen, oren en brein maar eens uitkuisen. Al zijn de grootste mislukkingen de mensen die aan het hoofd van de marketing stonden. Wat daar gebeurd moest zijn, is onbegrijpelijk.
Een must-see voor elke science fiction fan.