Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Network van Lumet staat inderdaad een héél eind boven Don't look up. Iets minder fun, though. Maar die zindert wel sterker na.Net Don't Look Up bekeken, zoals iedereen.
Satire mocht veel subtieler al is dat een keuze.
McKay zijn wereldbeeld is USA en dat laat hij ook blijken, wereldsterren gebruiken voor zijn film druist ook volledig tegen zijn opzet van us against the lucky few. Ik vermoed dat ik niet de enige Europeaan ben die moe is van de Amerikaanse politiek die door onze strot wordt geramd.
Verder zitten er wel wat losse flodders in zijn verhaal. Zo steekt de realiteit de satire inderdaad voorbij en wordt die vrij letterlijk overgenomen (bv. maga hats) maar anderzijds gaan de twee serieuze wetenschappers wel in de minst wetenschappelijke talkshow zitten om hun levensbelangrijke mededeling te verkondigen.
Kunnen we deze film even vergelijken met Network (1976) van Lumet ?
Dat is nu eens een social commentary film done right, en even relevant toen als nu.
Plusje kan ik geven voor Leo & Streep al hebben zij deze niet meer nodig.
Jonah daarentegen zal ondertussen beseffen dat hij in Hollywood geen andere rollen meer zal spelen dan de funny sidekick.
Inderdaad, Network is een meesterwerk.Network van Lumet staat inderdaad een héél eind boven Don't look up. Iets minder fun, though. Maar die zindert wel sterker na.
Jatrump in don't look up. ok deze moet ik vanavond maar es bekijken dan.
staat hij op netflix?
Ga je gang maar ik denk dat je ons wat onderschat.Don't Look Up... misschien is er een apart topic nodig, maar de film bevat meerdere lagen. en hoe meer je erover nadenkt, hoe beter dat hij wordt. De titel alleen al staat voor drie zaken. Maar ook de personages zelf zijn dubbel gelaagd (ze hebben functie in het verhaal, verwijzen naar iets), veel quotes/gebeurtenissen verwijzen ook naar iets, maar passen ook binnen het verhaal. Als je de gebeurtenissen niet zo goed kent of allemaal niet volgt, ga je niet alles snappen of niet alles doorhebben. Je hoeft ook niet alles te snappen, maar dan komt het misschien inderdaad overdreven over. Misschien dat het in het geheel te dik op ligt naar waar naar het verwijst, maar de subtiliteit zit hem in de details en de vele zaken waarnaar het verwijst, en waar de satire zich allemaal op aansluit. Als je vergelijkt met Network, dan denk ik dat het enkel over de kijkcijfers van de media hebt, maar het is veel meer dan dat natuurlijk.
Ik denk niet dat iedereen alles doorheeft, dat lijkt mij onmogelijk, want anders zou je dat niet zeggen. Maar ik wil het wel allemaal eens uitleggen. Ik wil zelfs de hele film in detail analyseren en dan denk ik dat anderen het beter zullen begrijpen waarom ik het zo goed vind. En misschien is dat wel nodig.
Ik ben oprecht benieuwd om te horen wat gij uit de film haalt.trump in don't look up. ok deze moet ik vanavond maar es bekijken dan.
staat hij op netflix?
Network behandelt maar één facet van wat ik beschrijf. Waarom zeg je "Network" heeft het eerder al gedaan, en beter gedaan. Dat is absoluut niet waar. En dat soort beweringen stoort mij, want bij elke goede film tegenwoordig wordt er verwezen naar één of andere oudere film, om te zeggen dat die het beter doet, terwijl de vergelijking maar op een iets slaat (en misschien is dat voor The Wicker Man ook zo). MAAR... ik zeg toch niet dat The Wicker Man hetzelfde doet als Don't Look Up en vooral het beter doet, maar wat jij zegt over Network komt wel zo over. En neen, ik heb niet het gevoel dat je het begrijpt.Alles wat je uitgelegd hebt ligt er toch vingerdik op ?
Welke symboliek denk je dan dat wij in gedachten hebben ?
Dan vind ik Wicker Man veel te vergezocht, kan je het even goed vergelijken met Hot Stuff. Als ik al met Wicker Man zou vergelijken dan wel het blindelings geloven in god <-> president. Dan nog, Network ligt zoveel dichter en dan keer ik de vraag om ... snap jij de symboliek in Network ?
Los van alle symboliek (die ik dus wel degelijk snapte) blijft het een film die slecht gemonteerd is met pacing issues en plot holes waarbij McKay en de hele resem acteurs iedereen te kijk zet met hun us vs them verhaal maar ondertussen van hun glaasje champagne nippen.
En neen, ik heb niet het gevoel dat je het begrijpt.

Neen ik zie het aan iedere comment van jou. Die rare Network vgl., die "us vs lucky few / us vs them". Dan denk ik dat je de film opnieuw moet zien. Ofwel heb je hem met vooroordelen gezien omdat je de Amerikaanse politiek beu bent die door onze strot geduwd wordt, en uiteindelijk de lof lamlegt met een rare Network vgl om vervolgens te zeggen die film doet het beter. In grote lijnen zal je het wel snappen, daar niet van (en de media-lijn wellicht ook anders heb je het niet over Network), maar zeker niet alles, sorry.
Dus twee films binnen hetzelfde genre zitten kan je niet vergelijken? Als ik we were soldiers wil vergelijken met saving private ryan mag dat ook niet omdat Vietnam niet de Tweede wereldoorlog was? Slaagt toch nergens op?Ja het zijn allebei satires, het behandelt allebei de media en dat de media de inhoud controleert. Ik heb dit jaar Network gezien. Ik zeg toch dat ze hun raakpunten hebben. Maar 100% matchen natuurlijk niet. Maar kom dan niet af, het is vergelijkbaar met dat en het is beter dan dat, terwijl een film zoals Don't Look Up wel degelijk nodig was en zijn eigen lane heeft die het bezet in de wereld van film.
Ja, ik vind het niet echt constructief om bij zo een film te verwijzen naar een film die misschien wel raakpunten heeft, want dan denk ik niet dat er nog veel films moeten gemaakt worden vandaag. Hoeveel films bestaan er? Juist. Kunnen ze beter de business stoppen, want alles zal wel al eens gedaan zijn. En meer dan één keer. En zeker minstens een keer goed, behalve misschien Dune dat onverfilmbaar zou zijn volgens sommigen.
Dan heb ik dat misingeschat. Maar het is toch niet makkelijk om elk klein detail te zien?De referenties in Don't Loop Up zijn zaken die de gemiddelde BG filmliefhebber echt wel ziet hoor. Het is niet omdat sommigen zoals ikzelf die satire soms wat overdreven vonden dat we het niet zouden snappen hé. Dat is een beetje een jammere dooddoener in een discussie, zeker bij iets subjectief als film.
? Als ik we were soldiers wil vergelijken met saving private ryan mag dat ook niet omdat Vietnam niet de Tweede wereldoorlog was? Slaagt toch nerge
Dat is dan ook maar een voorbeeld. Het gaat er gewoon over dat elk genre een aantal kenmerken heeft die in essentie bepalen tot welk genre een film behoort. En ja binnen dat kader kan je perfect gaan vergelijken. Als ik die twee films die ik nu aanhaal bekijk kan ik perfect zeggen dat de veldslag in ryan 10 keer beter gedaan is en dat de gruwel van oorlog veel beter getoond wordt in Ryan.Ik weet het niet. Ik heb We Were Soldiers niet gezien, maar ik vind dat inderdaad wat raar ja. Ik begrijp wel een deel waarom. Maar ik vind niet dat je op basis daarvan uw kritiek moet gebruiken tenzij het echt letterlijk plagiaat is of een copycat of er een explosie aan dat soort films is, maar dat is niet het geval hier.