Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Vrijdagavond The Sisters Brothers op Canvas. Om één of andere reden kende ik de film totaal niet, maar ik vond hem geweldig (ik ben sowieso een sucker voor alles wat naar western riekt). De intensiteit van Joaquin Phoenix werkt hier optimaal als gewelddadige hitman.

tumblr_pozdechzFr1saspa9o1_400.gifv

Dat zou ik aanraden. Ik weet niet welke setup je hebt, maar ik vond hem ook niet goed toen ik die voor het eerst zag. Toegegeven, dat was op video en bekeken op een kleine CRT tv. Dus ik neem het past Peebs niet kwalijk dat hij er niets aan vond. Vele jaren later en met meer appreciatie voor film herbekeken op bluray, grote tv en lekker luid... Toen besefte ik pas wat een meesterwerk dit is. Volmaakte structuur (de symmetrie van het verhaal is echt merkwaardig goed, met de ontmoeting tussen beide hoofdrolspelers perfect in het midden van di epos geplaatst), aangename pacing, elk subplot is belangrijk voor de personageontwikkeling en wordt ook waardig uitgewerkt, de soundtrack is zeer goed en past ook mooi bij de prachtige beelden.

1. Heat
2. The Last of the Mohicans
3. The Insider
4. Manhunter
5. Thief
6. Collateral
7. Blackhat
8. Ali
9. Public Enemies
10. Miami Vice
11. L.A. Takedown
12. The Keep
Bij mij

1. Heat
2. Collateral
3. Miami Vice

Public Enemies staat nog op Netflix dus misschien kijk ik die ook wel nog eens. Al zal dat me thematisch ook niet 100% liggen denk ik. Weinig jaren '20 misdaadfilms die het al deden bij mij, en weinig dat me daarin aantrekt. Ook iets als Changeling deed het niet echt. Ik heb weinig met de jaren '20. Ik vind de setting zo afstandelijk grauw vaak. Daarvoor moet een film ook nog niet slecht zijn, maar het ligt me wel (ietsje) minder, en vooral ik kijk minder snel naar zo een film. Gangs of New York heb ik bvb. ook nog niet gezien. Peaky Blinders ook niet. Road To Perdition dan weer wel.

Laatst bewerkt:
Gisteren The House of Gucci gaan zien in de cinema.

Ondanks het feit dat er lichtbruine plekken zaten op het cinemascherm, ondanks de tien kinderen die halverwege de cinemazaal kwamen binnengestormd maar gelukkig vijf minuten later weg waren en ondanks de €10,10 per ticket (wtf eigenlijk), heb ik me er zeer erg mee geamuseerd.

Ja, het is over the top (maar ergens is dat net charmant) en misschien niet helemaal accuraat (I couldn't care less zelfs), maar de acteerprestaties en het hele set design halen het niveau hier deftig naar omhoog. Al Pacino: heerlijk, he still got it! Adam Driver: onherkenbaar goed. Lady Gaga: eerste keer dat ze mij echt overtuigt.

...

...

Jared Leto: what in the name were you doing!? Wat een karikaturaal stripfiguur zet die neer zeg. Dit was echt acteren als in een B-film, wat ik op zich kan appreciëren, maar niet hier. Als ie hier geen Razzie voor krijgt, is er zowaar iemand die nog slechter heeft gedaan.

Gelukkig kon ik er nog enigszins doorheen kijken omdat ik me rot amuseerde met in die wereld te vertoeven. Ik had wat betreft wel een beetje Once Upon a Time in Hollywood-vibes. Daar kon ik gerust ook tien uur naar kijken. Maar dus door Leto kan ik dit geen topper (een 8 dus) noemen.

7,5/10

Amen.
Mijn trouwboek zet graag iets op als hij moet verbeteren en in deze was ik toch meegezogen.

Een Duitse chemicus/SSer ontdekt waar men zijn zuiveringschemicaliën écht voor gaat gebruiken en een jonge Italiaanse priester probeert op hetzelfde moment het Vaticaan te overtuigen zich uit te spreken over wat er met Joden aan het gebeuren is. Beide verhalen lopen dan in elkaar over.
Doorheen de film zie je treinen met gesloten deuren en daarna leeg voorbij komen, wat een opvallend sterk beeld maakt.
De film laat je met een behoorlijk kwaad en bitter gevoel achter, zelfs na 76 jaar.

Barry Lyndon:
Aanvankelijk vond ik dit een minder goeie film omdat Barry alles kwijtspeelt door zijn eigen stommiteiten, maar nu heb ik er me in verzoend dat hij ook maar een mens is met al zijn fouten.
Visueel is dit de mooiste Kubrick.

The Magnificent Seven:
Een Western die ik heel graag goed wil vinden (die sterrencast !) maar:
De opbouw duurt lang, niet zo erg als bij Seven Samurai maar toch.
De plotwending waar Eli hen laat gaan is onbegrijpelijk, er wordt een vage reden gegeven.

Gisteren The Matrix nog eens bekeken. Beetje vreemd gevoel aan overgehouden. Staat in mijn geheugen gegrift als een van de beste films die ik ooit gezien had, maar ik vind hem nu maar "gewoon goed" :p Het was waarschijnlijk 15 jaar geleden dat ik hem gezien had.

Barry Lyndon:
Aanvankelijk vond ik dit een minder goeie film omdat Barry alles kwijtspeelt door zijn eigen stommiteiten, maar nu heb ik er me in verzoend dat hij ook maar een mens is met al zijn fouten.
Visueel is dit de mooiste Kubrick.
Visueel is dat inderdaad een pareltje, soms denk je naar een bewegend schilderij te kijken. Prachtige en fascinerend-atmosferische verfilming van een schelmenroman. Verbluffend ook hoe ver Kubrick ging met de details en die astronomisch dure f/0.7 lens.

Gisteren The Matrix nog eens bekeken. Beetje vreemd gevoel aan overgehouden. Staat in mijn geheugen gegrift als een van de beste films die ik ooit gezien had, maar ik vind hem nu maar "gewoon goed" :p Het was waarschijnlijk 15 jaar geleden dat ik hem gezien had.
Allez, die staat echt als een huis vind ik :love:
Morgen double bill, ben benieuwd

Throw Down (2004) 8/10

The Power of the Dog (2021) 7/10

Cul-de-sac (1966) 7/10

Dracula (1992)* 8/10

The American Friend (1977) 8/10

Testament of Orpheus (1960) 6/10

I Spit on Your Grave (1978) 6/10

The Hand of God (2021) 8/10

Midsommar verscheen op Netflix. En vermits ik Hereditary wel kon smaken deze ook gezien.
De film heeft zeker een aantal troeven, maar valt als geheel toch een beetje tegen vind ik. De proloog is sterk en gaat door merg en been. Maar dan heb je het beste eigenlijk al wel gehad. Wat volgt is een schitterende locatie, veel weirdness, een paar shockmomentjes,.... Maar het is vooral zo enorm voorspelbaar, en buiten het hoofdpersonage geef je geen bal om de andere karakters. Waardoor de film eigenlijk spanning mist. En ook een gevoel van steeds groter wordend onbehagen ontbreekt, omdat heel snel duidelijk is hoe de vork in de steel zit en wat er zal gebeuren.

Hier en daar wordt het ook wel humoristisch en sommige scenes gaan helemaal over the top waardoor het op zich nog wel leuk blijft om naar te kijken. Maar het werd niet de mindfuck waar ik wel op hoopte.

Midsommar verscheen op Netflix. En vermits ik Hereditary wel kon smaken deze ook gezien.
De film heeft zeker een aantal troeven, maar valt als geheel toch een beetje tegen vind ik. De proloog is sterk en gaat door merg en been. Maar dan heb je het beste eigenlijk al wel gehad. Wat volgt is een schitterende locatie, veel weirdness, een paar shockmomentjes,.... Maar het is vooral zo enorm voorspelbaar, en buiten het hoofdpersonage geef je geen bal om de andere karakters. Waardoor de film eigenlijk spanning mist. En ook een gevoel van steeds groter wordend onbehagen ontbreekt, omdat heel snel duidelijk is hoe de vork in de steel zit en wat er zal gebeuren.

Hier en daar wordt het ook wel humoristisch en sommige scenes gaan helemaal over the top waardoor het op zich nog wel leuk blijft om naar te kijken. Maar het werd niet de mindfuck waar ik wel op hoopte.
Vind ik ook. Helemaal dezelfde ervaring gehad. Hereditary vond ik vele malen beter.

Maar het is vooral zo enorm voorspelbaar, en buiten het hoofdpersonage geef je geen bal om de andere karakters. Waardoor de film eigenlijk spanning mist. En ook een gevoel van steeds groter wordend onbehagen ontbreekt, omdat heel snel duidelijk is hoe de vork in de steel zit en wat er zal gebeuren.
Mee eens. Tip: Bekijk het superieure The Wickerman (1973) eens .

Mee eens. Tip: Bekijk het superieure The Wickerman (1973) eens .
Thanks, dat is inderdaad waar vaak naar gerefereerd wordt als het over Midsommar gaat. En ook vroeger kwam ik die naam wel eens tegen als filmtip. Hij staat op mijn "te zien"-lijstje maar het is er nog niet van gekomen (ook omdat ik niet weet waar ik hem zou kunnen bekijken).

ik vond Midsommar dan weer wel een krachttoer, toch een aantal scènes die ik niet snel zal vergeten. Geweldig sfeervol geschoten ook (goed geholpen door de locatie uiteraard). Heel grave trip into insanity cults imo.

The Wicker Man is langer geleden maar die vond ik toch niet per se mooi oud geworden. I'll take Midsommar any day of the week.

Het zijn allebei erg goede films. Ik heb veel kritiek gehoord over Midsommar is just The Wicker Man, maar ik zie eigenlijk grote verschillen, en er zijn welgeteld twee zo een films. We zullen maar niet beginnen over het aantal Scream-achtige films. Zo kan je over alles beginnen natuurlijk. Midsommar heeft een heel andere sfeer ook dan The Wicker Man. Ik vind beiden erg goed op hun eigen manier. Maar Midsommar ligt me nog net iets meer.

Dit is de leukste scène uit The Wicker Man (spoiler als je nog niet gezien ofc).

Sowieso liggen dat type films me het meest. Van horror liggen de subgenres cosmic horror (dus Lovecraftian) en folk horror me het meest.

Het probleem met Midsommar is dat je geen conventionele structuur hebt met een opbouw van begin, midden -en eindstuk maar dat we direct de epiloog krijgen die lang uitgerokken is.

Terug
Bovenaan