Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Hier een handvol keer American History X.
curbstomp scene natuurlijk altijd gejuich en gelach. En erger.

ot:
Marty Supreme(2025)
Schmallemalle en co doen het hem weer. Indrukwekkend pak films dat die ondertussen al onder zijn naam heeft. Wat de Matrix deed voor science fiction, doet Marty Supreme voor ping pong. Gaat hem zien nu hij nog in de zalen speelt.
Disclaimer: er zit geen bullet time scene in.

Godzilla (1954)
Weinig spektakelfilms met ietwat van inhoud blijven een decennium overeind staan. Deze gaat met gemak de eeuwigheid kunnen trotseren. Uberclassic.

Is een film die ik in het middelbaar tijdens de Franse les heb gezien. Voor zij die het zich nog herinneren, die karretjes met een grote CRT tv die het klaslokaal in werden gerold...

Nooit de beste manier om een film te kijken, al heb ik nog fijne herinneringen aan La huitième jour.
Wij zijn die in de cinema gaan zien. Ik denk elk jaar ne film.
- Le huitième jour
- Left luggage
- Dancer in the dark
- Black cat, white cat
- Shakespeare in love

En dan nog ene die ik los vergeten ben. Black cat, white cat imo de leukste, Dancer in the dark staat onderaan de lijst.

Hier een handvol keer American History X.
curbstomp scene natuurlijk altijd gejuich en gelach. En erger.

ot:
Marty Supreme(2025)
Schmallemalle en co doen het hem weer. Indrukwekkend pak films dat die ondertussen al onder zijn naam heeft. Wat de Matrix deed voor science fiction, doet Marty Supreme voor ping pong. Gaat hem zien nu hij nog in de zalen speelt.
Disclaimer: er zit geen bullet time scene in.

Godzilla (1954)

Weinig spektakelfilms met ietwat van inhoud blijven een decennium overeind staan. Deze gaat met gemak de eeuwigheid kunnen trotseren. Uberclassic.

Als ik terugdenk aan American History X is de rampestamp eigenlijk ver in men gedachten. Misschien ben ik meliger ingesteld, maar de scenes/conversaties die mij echt bijblijven zijn

• Derek die na zijn onfortuinlijke douche-incident een bezoek krijgt van zijn oude / Danny's directeur. "Has anything you've done made your life better?"
  • Derek die aan Danny bekent dat hij het moe was om gewoon "constant kwaad" te zijn
  • De flashback met Papa Vinyard waarin we zien hoe bepaalde rethoriek de zaadjes van "subtiel" racism plant voor de volgende generatie... Een fenomeen dat je helaas nog vaak genoeg ziet tegenwoordig

Melige shit terzijde; ge hebt me eindelijk overtuigd Koonut ok? Ik zal Marty Supreme zien. :eviltongue:

Gisteren goesting om de orginele Mortal Kombat film uit 1995 te bekijken. Dat is makkelijk 30 jaar geleden dat ik die nog heb gezien. Ik geloof zelfs dat ik die toen nog op het groot scherm heb gezien vermits die PG13 is. Het enige wat ik minder vond tov de game en me nu pas opviel: Geen bloed. Terwijl dat toen de hele heisa rond de game was! IMDB geeft hem een zeer lage score maar ik vond het nog steeds geweldig om al die herkenbare figuren te zien en die muziek met de titelsong van Maurice Engelen en Olivier Adams blijft :drool:. De remake vond ik ook tof maar deze heeft toch een speciaal plaatsje voor mij. 9/10

Avatar the legend of aang the last airbender

9/10
Avatar blijft iets speciaal hebben voor me, genoten terug van begin tot eind. Enkel een minpuntje die me stoorde waardoor 10 niet kan

Ik herinner mij idd La Haine op het karretje, en Taxi. En tijdens zedenleer Requiem for a Dream :unsure: en American History X op het grote scherm in de feestzaal.
Requiem heb ik gezien in de les in het tweede middelbaar. Volgens mij had mijn leerkracht die zelf nog niet gezien. :unsure:

Gisteren goesting om de orginele Mortal Kombat film uit 1995 te bekijken. Dat is makkelijk 30 jaar geleden dat ik die nog heb gezien. Ik geloof zelfs dat ik die toen nog op het groot scherm heb gezien vermits die PG13 is. Het enige wat ik minder vond tov de game en me nu pas opviel: Geen bloed. Terwijl dat toen de hele heisa rond de game was! IMDB geeft hem een zeer lage score maar ik vond het nog steeds geweldig om al die herkenbare figuren te zien en die muziek met de titelsong van Maurice Engelen en Olivier Adams blijft :drool:. De remake vond ik ook tof maar deze heeft toch een speciaal plaatsje voor mij. 9/10
Niet zo lang geleden ook bekeken en goedgekeurd. De sequel al gezien? Dat is echt next level badness.

Scream VII - 6/10.

Pluspunten:
- goede opening;
- kills gaan door op het elan van de vorige twee;
- pacing was çava. Beter dan de derde.
Matthew Lillard

Minpunten:
- Nieuwe cast. Ik had meer feeling met die van de vierde film. Wel ietsje beter dan de 3e en dat is dan vnl. de dochter.
Stu en het motief. Ik kan leven met een van de killers. Je hebt maar zoveel familie, liefdes en vrienden die je willen doden. Een paar extra scenes met die killer had gewenst geweest. Killer twee trok op niets.

Ik zou hem lichtjes boven de derde zetten. Nog altijd beter dan de bagger die je her en der vindt.

Niet zo lang geleden ook bekeken en goedgekeurd. De sequel al gezien? Dat is echt next level badness.
Nee, al wel een paar keer iets van gehoord maar dan uiterst negatief en ben daar altijd ver van weg gebleven. Zag dat die ook wel op Prime stond, mss als ik is echt totaal niet weet wat doen ik die is ga bekijken maar ik vrees ervoor.

Over Mortal Kombat II waren de reviews zodanig slecht dat ik die met de laagste verwachtingen was beginnen kijken, en daardoor vond ik die nog verrassend genietbaar :oi22: ze wilden ook gewoon zo veel mogelijk personages in de film proppen en op dat vlak ben ik wel een easy target, ik ben een sucker voor fan service.

Ik heb een raar ding dat als ik een film vroeger heb gezien in school, ik het precies heel moeilijk heb om die ooit nog echt goed te kunnen vinden. Hangt wss wat samen met de brakke filmbeleving (de tv-kast, een film in 3-4 stukken bekijken, beeld maar half kunnen zien, ..) en het gevoel dat er daarmee is blijven hangen.

Van alle films die ik destijds gezien heb, eigenlijk enkel maar Little Miss Sunshine achteraf echt geapprecieerd. Veel films in bvb godsdienstles gezien die ik nooit echt heb kunnen apprecieren terwijl dat wss wel degelijke films waren.

Idem met muziek eigenlijk. Onze half non/blokfluitexperte muzieklerares had zo eens een symfonische versie van Nothing Else Matters van Metallica opgezet in de les om eens de coole tante uit te hangen. Ik heb daardoor echt jarenlang Metallica niet cool gevonden puur omdat dat altijd samenhing met dat beeld van die lerares :eek:

Daarnaast kan wel inbeelden dat een Requiem for a Dream wel serieus harde materie is om als 14 jarige op je doos te krijgen. Bij een bende pubers gaat die inderdaad vooral blijven hangen door die bepaalde scène, terwijl de boodschap wss volledig verloren gaat.

Ik heb een raar ding dat als ik een film vroeger heb gezien in school, ik het precies heel moeilijk heb om die ooit nog echt goed te kunnen vinden. Hangt wss wat samen met de brakke filmbeleving (de tv-kast, een film in 3-4 stukken bekijken, beeld maar half kunnen zien, ..) en het gevoel dat er daarmee is blijven hangen.

Van alle films die ik destijds gezien heb, eigenlijk enkel maar Little Miss Sunshine achteraf echt geapprecieerd. Veel films in bvb godsdienstles gezien die ik nooit echt heb kunnen apprecieren terwijl dat wss wel degelijke films waren.

Idem met muziek eigenlijk. Onze half non/blokfluitexperte muzieklerares had zo eens een symfonische versie van Nothing Else Matters van Metallica opgezet in de les om eens de coole tante uit te hangen. Ik heb daardoor echt jarenlang Metallica niet cool gevonden puur omdat dat altijd samenhing met dat beeld van die lerares :eek:

Daarnaast kan wel inbeelden dat een Requiem for a Dream wel serieus harde materie is om als 14 jarige op je doos te krijgen. Bij een bende pubers gaat die inderdaad vooral blijven hangen door die bepaalde scène, terwijl de boodschap wss volledig verloren gaat.
Ik heb dat met alles van John Cleese door leerkrachten Engels die dat allemaal zo geweldig grappig vonden :sop:

Eeen geforceerde setting met een hoop pubers die alles in het belachelijke trekken, helpt natuurlijk nooit.
Requiem heb ik gezien in de les in het tweede middelbaar. Volgens mij had mijn leerkracht die zelf nog niet gezien. :unsure:
Hoelang heeft "ass to aaassssss" ge-"echo'd" door de gangen?

Wij hebben zo bij de godsdienstles in 4 of 5 stukken Not Without my Daughter gezien op school. Ik vond dat een geweldige film als jonge gast. Al de rest vd klas vond het vreselijk. Daens was ook zo'n verplichte film in die tijd op het middelbaar. Beeldbuis van de jaren stillekes met een VHS cassette waar al 5 jaar het beste vanaf was. En dan bespreking maken, moest je 5 weken terug denken: "Hoe begon het weer en waar ging dat nu weer over initieel?" :crazy:

Wij hebben zo bij de godsdienstles in 4 of 5 stukken Not Without my Daughter gezien op school. Ik vond dat een geweldige film als jonge gast. Al de rest vd klas vond het vreselijk. Daens was ook zo'n verplichte film in die tijd op het middelbaar. Beeldbuis van de jaren stillekes met een VHS cassette waar al 5 jaar het beste vanaf was. En dan bespreking maken, moest je 5 weken terug denken: "Hoe begon het weer en waar ging dat nu weer over initieel?" :crazy:
Wij hebben zo in 't 4de middelbaar in godsdienst naar "Dead Man Walking" gekeken (ook in 5-6 stukken, iedere keer er nog een 10 minuten van de les over was). Zo meer dan een maand nadat we het laatste stuk hadden gezien, deed de lerares plots nabespreking. Quasi niemand die nog wist hoe/wat/.. er in die film gebeurd was. Stelt die lerares daar een dikke stinker van een vraag aan ik a la "met welk personage kan je je het meest inleven/herken je jezelf het meest in". Ik die geen flauw idee meer had over wat die film nog ging en mij juist nog herinnerde dat Sean Penn meedeed dus geantwoord met "Sean Penn". Dus daar efkens onbedoeld voor de ganse groep gezegd dat ik mij het meest herkende in een verkrachter/moordenaar, dikke oepsie :wallbash:

Project Hail Mary is een van de leukste sci-fi films die ik in jaren, of zelfs in decennia gezien heb. In het subgenre van space sci-fi en met uitzondering van satires en komedies, zoals Starship Troopers of Galaxy Quest. Ga Galaxy Quest kijken trouwens, zo zwaar onderschat, maar in tegenstelling tot Starship Troopers, is Galaxy Quest een parodie, of meer terecht een pastiche.

Maar om niet verder af te wijken, Ryan Gosling bewijst nogmaals een van de beste acteurs van zijn generatie te zijn. Zijn range, van Ken tot die gast in Drive, is enorm. Gelukkig maar ook want dit is grotendeels een one-man show. Zonder een fantastische Ryan Gosling valt deze film in duigen.

Nu zeg ik “one-man show” maar er is uiteraard ook Rocky. Die geen man is maar een alien. Een van de beste aliens ooit. Qua goedaardige aliens dan. Ik moest vaak aan E.T. denken. Wat zowel positief als negatief is.

Project Hail Mary is een instant classic, maar niet zonder fouten. Al is dat misschien persoonlijk. De pathos is met momenten er over. Vandaar dat het mij aan E.T. deed denken. Daarmee bedoel ik eigenlijk Spielberg. Groot fan, maar leunt te veel op pathos naar mijn zin.

Maar veel mensen zijn er fan van. En toegegeven, ik wel degelijk een traantje weggepinkt in de cinema. Meer dan één ook. (fucking pathos)

Enorme aanrader. Instant klassieker. 4,5/5

(ok enkele weken geleden gezien en niet technisch vandaag, in ciname Focus, steun uw lokale kleine cinema ipv Kinepolis ofzo)

Terug
Bovenaan