Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik luister nog regelmatig naar de soundtrack
:music:

Is me niet speciaal bijgebleven eigenlijk.

Bon, nieuwe dag, nieuwe Belgische film. Ditmaal:

De Hel van Tanger (2006) - 9/10

Ik heb het wel voor dat soort films. Midnight Express vond ik ook al zo geweldig aangrijpend. Zelfs als de helft maar waar is, pure waanzin. Zou het zelf nooit kunnen volhouden, in zo'n situaties. Maar bon, eigenlijk kan je dat van beide slachtoffers zeggen. Eentje overleden voor ie 60 was aan TBC opgelopen in die gevangenis, en de ander zich mentaal de rug niet kunnen rechten en in de Belgische gevangenis gesukkeld voor 10 jaar.
Triestig hoe de Belgische instanties er mee omgesprongen zijn, hopelijk is het nu op dat vlak wat beter.

Ter voorbereiding van de Oscars nog enkele genomineerde films gezien.

Marty Supreme - 9/10 (Josh Safdie, 2025)
Ok Josh is dus degene met de sauce. For real, dit is dus waarom ik naar de cinema ga. Zo jammer dat Uncut Gems destijds straight to Netflix is gegaan en ik niet deze overweldigende ervaring heb gehad

Train Dreams - 7/10 (Clint Bentley, 2025)
Alle ingrediënten waren er. Mooie beelden, mooie muziek, mooi verhaal en mooie personages. Maar toch raakte het mij niet zoals bij vele andere kijkers wel. Zeer jammer dat deze straight to Netflix is gegaan, had in de bioscoop misschien anders geweest.

Frankenstein - 6/10 (Guillermo Del Toro, 2025)
Weer zo'n film die jammer genoeg niet meer wordt dan de som van zijn delen. Ik had een Del Toro op autopiloot gevoel bij deze, met daarbij wat te veel in-your-face CGI. Jammer, want het project lag hem duidelijk nauw aan het hart.

Crossing Delancey - 8.5/10 (Joan Micklin Silver, 1988)
Schot in de roos! Er was onlangs wat te doen rond goeie romantische films in deze thread. Ik nomineer alvast deze film!

Le mani sulla cittá aka Hands Over the City - 8/10 (Francesco Rosi, 1963)
Goeie politieke thriller over de inmenging van politiek en immobiliën onder het mom van modernisering in Napels.

Q & A - 7/10 (Sidney Lumet, 1990)
Degelijke thriller over corruptie in de NYPD en met een bijzonder gemene Nick Nolte in een bijrol. Een mindere Lumet maar nog steeds een goede film.

Predator Badlands
Helemaal anders dan alle andere Predator-films, maar dat maakt het ook zo boeiend. Predator eens als protagonist ipv villain is een heel interessante kijk. Ik had gelezen dat de regisseur hiervoor inspiratie haalde bij T2 en met Cameron had samengezeten. De Weyland-Yutani rol is ook wel leuk, als Alien-fan.

The Housemaid (2025): 5.5/10. Het halfje is voor Andrew die nuts gaat naar het einde toe. Daar was dan toch nog iets lichtjes komisch aan. Feig heeft toch nog iets komisch in zich.

Twee, wordt toch vaak zo gezegd, toppers van 2025 bekeken. Eén viel me nog meer mee dan gehoopt, andere viel me vrij tot zeer zwaar tegen.

Weapons - Vond ik echt heel matig, was totaal niet mee met de film, zelfs de creepy tante trok op weinig of niks, nee echt totaal mijn ding niet. Kindacteur speelde bijzonder matig en eigenlijk zowat al het acteerwerk overtuigde mij niet. De manier van opbouw waardoor we enkele keren hetzelfde zien was ook niet verrassend en gaf heel weinig nieuwe inzichten. Visueel ook veel te weinig voor een film als deze. Nah, die zou wat mij betreft prima zonder oscar mogen achterblijven. Stevige teleurstelling.

Sinners - Deze daarentegen kan wel is één van mijn favoriete films van de jaren 20 van deze eeuw zijn. Wat een cinematografisch feest. Wat een sfeer, kleuren, muziek, beelden, landschappen, acteerwerk, ... . Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat Coogler deze weg blijft inslaan, Black Panther en vervolg waren ook best wel ok maar de beste man kan echt nog zoveel meer, en dat laat hij hier toch echt zien. Ik las hier wel wat kritiek op het record aantal oscarnominaties (en toegegeven, of dat deze film per se de recordbreker moet worden, geen idee) maar de film doet echt wel op véél vlakken véél goed. Dik spijt dat ik deze niet op groot scherm gezien heb. Pareltje :love: .

The Bride

Ik had eigenlijk de hele tijd het gevoel dat deze de film is die Joker 2 had kunnen zijn.
Het is wel een film die niet iedereen even goed gaat vinden, maar ik was hier wel fan van.

the mountain between us.

mja typische amerikaanse prent zeker? man en vrouw stranden in de bergen na een vliegtuigcrash en worden verliefd. mjeh right..

Twee, wordt toch vaak zo gezegd, toppers van 2025 bekeken. Eén viel me nog meer mee dan gehoopt, andere viel me vrij tot zeer zwaar tegen.

Weapons - Vond ik echt heel matig, was totaal niet mee met de film, zelfs de creepy tante trok op weinig of niks, nee echt totaal mijn ding niet. Kindacteur speelde bijzonder matig en eigenlijk zowat al het acteerwerk overtuigde mij niet. De manier van opbouw waardoor we enkele keren hetzelfde zien was ook niet verrassend en gaf heel weinig nieuwe inzichten. Visueel ook veel te weinig voor een film als deze. Nah, die zou wat mij betreft prima zonder oscar mogen achterblijven. Stevige teleurstelling.

Sinners - Deze daarentegen kan wel is één van mijn favoriete films van de jaren 20 van deze eeuw zijn. Wat een cinematografisch feest. Wat een sfeer, kleuren, muziek, beelden, landschappen, acteerwerk, ... . Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat Coogler deze weg blijft inslaan, Black Panther en vervolg waren ook best wel ok maar de beste man kan echt nog zoveel meer, en dat laat hij hier toch echt zien. Ik las hier wel wat kritiek op het record aantal oscarnominaties (en toegegeven, of dat deze film per se de recordbreker moet worden, geen idee) maar de film doet echt wel op véél vlakken véél goed. Dik spijt dat ik deze niet op groot scherm gezien heb. Pareltje :love: .
Voor mij is het juist omgekeerd. Weapons is echt veel beter. Sinners gaat van een politieke film plots naar een vampierenfilm. Nee, het deed het voor mij niet.

Ik vond ze allebei KAK ! :D that solves it :rofl:

anyway gisteren TIMELINE bekeken.

is imo een vergeten parel van 2003 met Paul Walker en Gerard Butler. over een wormhole dat ze hebben ontdekt om 600 jaar terug te reizen, en vast zitten in de franse oorlog met engeland. kon me echt wel wederom boeien. (rewatch)

anyway gisteren TIMELINE bekeken.

is imo een vergeten parel van 2003 met Paul Walker en Gerard Butler. over een wormhole dat ze hebben ontdekt om 600 jaar terug te reizen, en vast zitten in de franse oorlog met engeland. kon me echt wel wederom boeien. (rewatch)
Ooit de DVD op een rommelmarkt gevonden voor €1 of zoiets belachelijk. De verwachtingen lagen niet hoog, maar de cast zag er goed uit en ik ben een sucker voor Michael Crichton verhalen, dus toch maar gekocht. Intussen al bekeken en herbekeken, zou hem zo nog eens kunnen zien. Zeer leuke film inderdaad.

Voor mij is het juist omgekeerd. Weapons is echt veel beter. Sinners gaat van een politieke film plots naar een vampierenfilm. Nee, het deed het voor mij niet.
MedeWalter, ik volg je hier volledig in. Ondanks hoge verwachtingen deed Sinners mij ook niet al te veel. En ik blijf erbij dat je Sinners in de helft van de film kan afkappen en je dan eigenlijk perfect 2 aparte films hebt die eigenlijk niet al te veel met elkaar te zien hebben.
Weapons vond ik daarentegen dan 1 van de beste films van het jaar. Alhoewel het einde me niet volledig kon overtuigen scoort die op andere vlakken voor mij persoonlijk heel hoog.

Sinners probeert veel te doen, dat is zeker een feit. Maar dat stoorde mij niet, enfin in tegendeel eigenlijk dat zorgde ervoor dat ik de film een heel stuk beter vond dan moesten het bijvoorbeeld twee (kan je wel drie of vier aparte films van maken ook denk ik) aparte films geweest zijn.

Weapons vond ik op den duur echt ronduit saai in feite, en dan doe je als horrorfilm toch echt wel het één en het ander mis. Komt wel een spin off/prequel achtig iets aan over de tante, het schijnt. Die info had ik dan precies liever in Weapons zelf al gehad. Maar bon, voor ieder wat wils he. Op zich echt slecht gemaakt ofzo is Weapons ook niet maar ik kon er zelf heel weinig mee :).

Gisteren eindelijk Aquaman opgezet.
Wat kan ik daar over zeggen? Het begin vond ik nog goed meevallen, maar naarmate we verder in de film waren werd het een CGI fest in het kwadraat.
Geef me één reden om deel twee te kijken?

3/10

Gisteren eindelijk Aquaman opgezet.
Wat kan ik daar over zeggen? Het begin vond ik nog goed meevallen, maar naarmate we verder in de film waren werd het een CGI fest in het kwadraat.
Geef me één reden om deel twee te kijken?

3/10
Is er niet.
Tenzij je tijdens een lange vlucht iets nodig hebt om mee in slaap te vallen misschien?

Ik vind die films nogal "gay" met die zeepaardjes en zo 😝
Beide gezien omdat ik Jason Momoa wel graag zie spelen maar dat is ook het enige goede er aan.

Terug
Bovenaan