Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Whoa. Ik denk dat ik nooit meer zo'n gedeeld existentieel moment heb gehad met andere cinema kijkers toen ik in 99' uit de cinema wandelde. Iedereen met eigen theorieën over de namen en de implicaties van de personages en het einde wat duidelijk een aftrap was voor naar mijn mening een serieus gefaalde trilogy. Animatrix red er wel veel van.

Dat was gewoon een nieuwe deur open getrapt voor cinema en een jaar lang was het van alle kanten "hebt ge de MEEETRIX al gezien??!".

Help wel da'k 15 was en niets van de achterliggende boeken/concepten kende. Maar voor zo'n ideëen popcorn klaar te krijgen, en dat met wat wirefu en bullet time erbij, fuck. Krijg nog altijd kiekevel wanneer ik hem herbekijk. Don Davis zijn ost en die groenige was die zelfs het Warner Brothers logo belichaamde. Top 10 all time voor mij.

The Outrun (2024) - Een verhaal over een jonge vrouw met een alcoholverslaving die steeds meer uit de hand loopt en duidelijke gevolgen heeft in haar leven. Ze probeert af te kicken door van Londen terug naar haar ouderlijke streek te verhuizen, naar de verre Orkney Islands in Schotland. Raaktte een gevoelige snaar bij me omdat ik drie weken alleen door Schotland heb gehiket en ook op een quasi onbewoond eiland heb verbleven waar ik erg mooie herinneringen heb gemaakt met lokale bewoners, waaronder ook een wetenschapster die dieren bestudeerde, net zoals de hoofdrol in deze film. Schotland komt zo mooi in beeld, net als zijn prachtige inwoners. 9/10.

Exit wounds. 2001.

Nogtans een Seagal fan maar deze is echt het begin van zn einde.
Zo n chaotische bullshit....
Zit werkelijk niets in in deze film.

One Battle After Another
Magistrale prestaties van de cast. Kan er zelfs geen uitschieter uit halen, allemaal gewoon top.
Enige minpunten waren de muziek die ik heel hit or miss vond en de lengte, deze had gerust 15 minuten minder kunnen duren.

Gezien in januari:

Pacifiction (Albert Serra, 2016, Mubi) - 8/10
Wake Up Dead Man (Rian Johnson, 2025, Netflix) - 7/10
Fargo (Coen Bros, 1996, Netflix) - 9.5/10*
Until The End of the World (Wim Wenders, 1991, Mubi) - 8/10
The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991, Netflix) - 9/10*
Beau Travail (Claire Denis, 1999, blu-ray) - 10/10*
Romeo Is Bleeding (Peter Medak, 1993, Prime) - 5.5/10
La Ciénaga (Lucrecia Martel, 2001, Mubi) - 7.5/10
The Rip (Joe Carnahan, 2025, Netflix) - 5.5/10
Steve (Tim Mielants, 2025, Netflix) - 6.5/10
Highest 2 Lowest (Spike Lee, 2025, Apple TV) - 5.5/10
The Sweet Hereafter (Atom Egoyan, 1997, Prime) - 8.5/10
The Elephant Man (David Lynch, 1980, Mubi) - 8/10*
F1 (Joseph Kosinski, 2025, Apple TV) - 4.5/10

28 Years Later: The Bone Temple

Goede film, echt wel van genoten. Hopelijk krijgt Danny Boyle nog de kans om de trilogie af te sluiten, wat me twijfelachtig lijkt gezien deze aan het flopepn is. Imo zijn we qua vibe nu wel heel ver weg van 28 Days Later.

Goede film, echt wel van genoten. Hopelijk krijgt Danny Boyle nog de kans om de trilogie af te sluiten, wat me twijfelachtig lijkt gezien deze aan het flopepn is. Imo zijn we qua vibe nu wel heel ver weg van 28 Days Later.
3e deel is al bevestigd :) Blijkbaar zijn horrorfilms een gigantische hit in streamingservices waardoor deel 3 er sowieso komt. Ik ben benieuwd in elk geval!

Commando

Rewatch nr 2 denk ik. Blijft dom en goed. Anderhalf uur is vaak de ideale lengte voor dit soort films. Typische oneliners, niemand die Arnold kan raken, lachwekkende scenario's. Top popcornvoer.

Boondock Saints

Nooit eerder gezien, eerste keer dat ik ervan hoorde was in hellsing ultimate abridged. Ik moet zeggen dat de trailer deze film veel beter afspiegelt dan hij echt is. Trailer zegt "kijk deze twee mysterieuze badasses die in de naam van Jahwe de doodstraf uitdelen" en de film zelf zegt "kijk deze twee domoren nauwelijks overleven terwijl ze de religieuze wrekers spelen". Nog altijd cool, maar één keer is genoeg.

Willem Dafoe is trouwens geweldig hier. Zeer campy van begin tot einde.

Aha, da’s goed nieuws. Ik wist dat hij aangekondigd was maar ik dacht dat ze nu misschien daar op zouden terug komen
Samson en Ralph Fiennes hebben duidelijk niet voor niets al hun troeven getoond :unsure:

In elk geval, 't is confirmed. Gaat wel een grotere tijd tussenzitten dan 1 & 2 aangezien ze die gelijktijdig opgenomen hadden, deel 3 zou vandezomer ergens beginnen dacht ik

Nuremberg.

Ik kan moeilijk onder woorden brengen wat zulke films met me doen, zeker in de context van vandaag. Maar Russel Crowe en Rami Malek doen dat ik mijn ogen fantastisch. Ben er stil van.

Doubt (Netflix). Toch bijzonder jammer dat Philip Seymour Hoffman ons te vroeg ontvallen is. Al speelt Meryl Streep nog meer de pannen van het dak. Straffe film.

Had ook de meest recent toegevoegde Jurassic World even opgezet, maar die heb ik na een half uur stopgezet.

Nuremberg.

Ik kan moeilijk onder woorden brengen wat zulke films met me doen, zeker in de context van vandaag. Maar Russel Crowe en Rami Malek doen dat ik mijn ogen fantastisch. Ben er stil van.

Ik stoorde mij aan de Hollywood saus. Dat soort film had veel beter tot zijn recht gekomen met de soberheid van een Der Untergang ofzo. Plus Rami Malek is altijd wel heel erg Rami Malek.

Vond de film niet slecht hoor. Maar toch wat een gemiste kans imo.

Trilogie. Is 28 years later niet de derde film?

Trilogie. Is 28 years later niet de derde film?
28YL is inderdaad de derde film, na Days en Weeks.

Tegelijk is het ook het eerste deel van zijn 'eigen' trilogie, waarvan het tweede deel '28YL: The Bone Temple' nu in de zalen is. Het derde deel van die trilogie moet nog gemaakt worden.

28YL is inderdaad de derde film, na Days en Weeks.

Tegelijk is het ook het eerste deel van zijn 'eigen' trilogie, waarvan het tweede deel '28YL: The Bone Temple' nu in de zalen is. Het derde deel van die trilogie moet nog gemaakt worden.
Ahzo, dat wist ik dus niet.

Ik stoorde mij aan de Hollywood saus. Dat soort film had veel beter tot zijn recht gekomen met de soberheid van een Der Untergang ofzo. Plus Rami Malek is altijd wel heel erg Rami Malek.

Ik vond het bij momenten wel heel erg op een Amerikaans publiek gericht maar overall wel goed en aangrijpend.

De trailer schrikt me wat af, het straalt teveel Hollywood uit. Een Crowe die met een vals Duits accent Göring speelt wringt ook erg. Komt nogal onecht over. Geen slechte acteur, verre van, maar dan hadden ze daar toch beter een Duitstalige acteur voor kunnen vinden.

Trois Couleurs: Bleu (1993) 8/10*

Wish (2023) 4/10

Anatomy of a Murder (1959) 9/10*

Pusher II (2004) 8/10

At Close Range (1986) 7/10

Dogfight (1991) 8/10

The Ugly Stepsister (2025) 7/10

Bugonia (2025) 8/10

De trailer schrikt me wat af, het straalt teveel Hollywood uit. Een Crowe die met een vals Duits accent Göring speelt wringt ook erg. Komt nogal onecht over. Geen slechte acteur, verre van, maar dan hadden ze daar toch beter een Duitstalige acteur voor kunnen vinden.
Was ook exact mijn gevoel. Plus ik heb al wel wat gezien/gelezen over Göring en dat strookt toch ook niet helemaal met hoe hij wordt afgebeeld in de film.

Maar vooral wat jij zegt dus: had gewoon een Duitse acteur moeten zijn.

Terug
Bovenaan