Heb het de laatste maanden wat gehad met de huidige cinema en releases. Veel films voelen ofwel nodeloos “stijlvol” en ingewikkeld aan, of ze verzuipen in onrealistische CGI. Met alle shit in de wereld had ik de laatste weken nood aan een nostalgische trip down memory lane van de 'cheap ass' jaren 90 thrillers.
Die 90s zeitgeist (met hier en daar nog een vleugje jaren 80), vaak verrassend goeie cast, rechttoe rechtaan, simpele cuts, geen gedoe, overmatig gebruik van saxofoon, een lichte erotische ondertoon ... yep ... het werkt gewoon voor mij.
Er staan er nog een stuk of 20 op de wishlist, maar veel daarvan ga ik waarschijnlijk op dvd of blu-ray moeten zoeken. Dit zijn degene die ik recent heb gezien. Scores zijn mijn scores binnen dit specifieke genre. Puur objectief in cinema-wereld zouden de meeste een pak lager eindigen.
(Er zitten nog een paar jaren 80 films tussen)
Malice - 7/10 (Baldwin perfect gecast als ego trippende playboy doc)
Disclosure - 8/10 (klassieker voor mij)
Unlawful Entry - 7/10
Single White Female - 7/10
The Hand That Rocks The Cradle - 8/10
Dead Calm - 8/10
Shattered - 7/10
Jagged Edge - 6/10 (jaren 80 maar past in het rijtje, Jeff Bridges als well dressed 'gentleman' , it works)
Deceived - 6/10
Mortal Thoughts - 5/10 (goed verhaal, vreemde regie en vreemde scenes, wel een goeie Bruce Willis)
Pacific Heights - 7/10
Breakdown - 8/10
China Moon - 6/10
Consenting Adults - 7/10 (Spacey is geweldig in deze)
A Perfect Murder - 9/10 (topper in zijn genre)
Sliver - 8/10 (sharon stone

)
Double Jeopardy - 7/10
Jennifer 8 - 5,5/10 (Uma Thurman als blinde was toch niet geheel overtuigend)
Fatal Attraction - 8/10 (Classic)
Cape Fear - 9/10 (objectief gezien waarschijnlijk de beste film in deze lijst)
Sleeping With The Enemy - 8/10
The Firm - 9/10
Sea Of Love - 8/10 (verrassend goeie pacino ero thriller)
Body Of Evidence - 5,5/10 (madonna doet een verdienstelijke poging)
Color Of Night - 6/10
Basic Instinct - 9/10 (blijft gewoon een ultimate classic)
Guilty as Sin - 7/10 (film is zodanig cheap dat ik hem weer goed vind, Don Johnson as playboy never gets old)