Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Asteroid City

Niet voor in de cinema geraakt. Nu eindelijk gezien.
Toch eerder een film die je voor z'n stijl moet bekijken. Want het gaat toch echt nergens over.

Ik weet niet wat Wes Anderson hiermee wou overbrengen qua gevoel. Ik denk dat het eerder de bedoeling was te verbazen met het slimme filmwerk en mooie gradingstijl. Maar als er amper een verhaal aanwezig is om hiermee te ondersteunen, dan vervalt het opzet. Personages genoeg nochtans, maar geen enkel interessant imo.

Ready or Not : Deze ook maar is gezien nadat hier toch een paar keer voorbij is gekomen en indd leuke film maar compleet absurd 6/10

Constantine
: Dat die 2de film maar vlug komt. Ik kijk deze jaarlijks wel een keer of 2. Top verhaal en geweldige vertolkingen. Zonder twijfel een van mijn meeste favoriete comicbook verfilmingen 9/10

La Sociedad de la Nieve
: Geen remake van Alive want deze zou op een ander boek zijn gebaseerd. Heel goeie en aangrijpende film 7/10

Batman Begins
& The Dark Knight : Voor mij het beste wat Nolan ooit heeft gemaakt 9/10 en 10/10

Batman Year One :
Had van mij gerust langer als een uur mogen duren. De focus ligt niet enkel op Bruce Wayne maar vooral op Jim Gordon en in welk corrupt milieu van Gotham dat hij terecht komt net voor de Batman zich toont. Geweldig goede vertolkingen van Bryan Cranston als Gordon en Ben McKenzie als Wayne/Batman. Al blijft Kevin Conroy voor eeuwig Wayne/Batman voor mij 9/10

Wonka :
Met de kids gaan kijken. Geen fan van musicals maar deze viel best te pruimen. Hugh Grant als Oompa Loompa is gewoon geweldig 6/10

Asteroid City

Ik weet niet wat Wes Anderson hiermee wou overbrengen qua gevoel. Ik denk dat het eerder de bedoeling was te verbazen met het slimme filmwerk en mooie gradingstijl. Maar als er amper een verhaal aanwezig is om hiermee te ondersteunen, dan vervalt het opzet. Personages genoeg nochtans, maar geen enkel interessant imo.
Zijn focus ligt teveel op stijl en te weinig nog op het verhaal. Dat was bij The French Dispatch ook al zo. Zoveel mogelijk namen in die film krijgen maar eigenlijk is het totaal niet meer boeiend als kijker wat je te zien krijgt. Het ziet er allemaal prachtig uit maar het gaat nergens heen had ik al bij die film de indruk en bij Asteriod City werd die lijn voor mij gewoon door getrokken. Spijtig want hij heeft wel al knappe films gemaakt met als hoogtepunt The Grand Budapest waar zowel stijl als verhaal top waren.

Bird Box gisteren gekeken op Netflix. Degelijke film die prima wegkijkt, maar je moet er niet al te veel bij nadenken want er zitten redelijk wat vreemde kronkels in de film (Of ik heb niet goed opgelet, dat kan ook).

The Holdovers - 8/10 (Alexander Payne, 2023)

The Super Mario Bros. Movie - 6/10 (Aaron Horvath & Michael Jelenic, 2023)

Fast X - 3/10 (Louis Leterrier, 2023)

Midnight Run - 8/10 (Martin Brest, 1988)

Escape to Athena - 6.5/10 (George P. Cosmatos, 1977)

Enys Men - 7/10 (Mark Jenkin, 2022)

La bataille de Solférino - 6.5/10 (Justine Triet, 2013)

Naissance des pieuvres - 7.5/10 (Céline Sciamma, 2007)

La Sociedad de la Nieve ook bekeken op netflix.
Was goed en aangrijpend. Gebeuren wel dingen die je verwacht om te overleven met morele dilemma's als gevolg.

Fijne topics hier over film 👌

The Out-Laws
meningen zijn verdeeld, ik vond het nog oke. Verstand op 0.

Bastarden
Leuk filmpje ook.

Silent Night
effe wennen aan het begin dat er niet gesproken word maar al bij al nog een leuke wraakfilm.

Thanksgiving
de openingsscene is zalig. Goeie hak/slashfilm.

Aquaman 2
volledig mijn ding zo'n film, top.

Rebel Moon
ik moest er effe inkomen maar erna was ik mee, goei filmpke.

The family plan
niet slecht maar ik heb al beter gezien met Mark Wahlberg.

In the Land of Saints and Sinners
Leuke film met Liam Neeson.

Killers of the Flower Moon
goeie film met Leonardo Dicaprio.

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen 3 maand een paar films bekeken die écht de moeite waard waren.

7 oktober - Aftersun - 7,5/10

Erg melancholische film die de relatie tussen een getroubleerde jonge vader en zijn dochter prachtig in beeld brengt. Mooie film, maar ik was op 1 of andere manier toch niet helemaal emotionally invested.

21 oktober - Poor Things (FilmFest Gent) - 10/10

Deze film krijgt van mij de eer om meteen in mijn top 10 films allertijden te belanden. Wat een triomftocht van begin tot einde. Alles van de muziek tot de acteerprestaties tot de scenografie tot de beeldvoering is absolute top. Ik was helemaal van m'n sokken geblazen en verschillende scenes spelen ondertussen al maandenlang nog in m'n hoofd.

29 oktober - Punch-Drunk Love - 8/10

Erg fijne feelgoodfilm met een geweldige Adam Sandler (!) in de hoofdrol. Nooit gedacht dat ik dat ooit ging neerschrijven. Een mooi verhaal over eenzaamheid, misbegrepen worden en liefde.

1 november - Cha Cha Real Smooth - 7/10

Wederom een fijne feelgoodfilm die de doelloosheid van een adolescent heel mooi in beeld weet te brengen.

18 november - Monster - 8/10

Erg aparte Japanse film over een schooljongen die zich plots vreemd gedraagt waarna de moeder ontdekt dat een leerkracht hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn. Drie verschillende visies op de gebeurtenissen onthullen hierna het complete verhaal.

25 november - Fallen Leaves - 4/10

Finse film over een vrouw die aan lager wal geraakt omwille van haar arbeidsomstandigheden en daarnaast een man die alcoholieker is. Hun paden kruisen en ze proberen een relatie aan te gaan met elkaar. Ondanks lovende kritieken vond ik deze film helemaal niets. Veel te stil en te weinigzeggends voor me. 10 minuutjes gemist omdat ik in slaap was gevallen in Cinema Palace.

3 december - Pearl - 7,5/10

2de luik in de trilogie, met deze keer de origin story van Pearl. Erg leuke film die het verhaal vertelt van een mentaal onstabiele jongevrouw op het Amerikaanse platteland in 1918 die graag beroemd wilt worden en terwijl quasi gevangen zit op de boerderij van haar ouders. Veel fijnere en matuurdere film dan 'X'. De scene die zich afspeelt op het einde bij de credits zal me eeuwig nablijven.

10 december - Perfect Days - 9/10

Erg emotionele film over een oudere man in Tokyo die blij lijkt te zijn met zijn erg simpele gestructureerde leven als toiletkuiser. Hij vult de dag met zijn innerlijke appreciatie voor ontmoetingen, momenten, landschappen en dat lijkt voldoende. Plots staat z'n nichtje aan de deur en moet hij zorgen voor haar. Prachtige film die me me bij de keel heeft gegrepen.

21 december - Past Lives - 8/10

Een liefdesverhaal over twee Zuid-Koreaanse vrienden die erg verbonden waren met elkaar tijdens hun jeugd tot zij plots emigreert naar de VS. 20 jaar later duikt hij plots op in de VS, op zoek naar de verloren vriendschap. Dit terwijl zij een leven heeft opgebouwd, getrouwd is en haar man kennis laat maken met haar kinderliefde. Prachtig verhaal, met een hartverscheurende eindscene.

4 januari - Saltburn - 8,5/10

Absurde unieke film over een jongeman die erg graag bevriend wilt worden met de populairste jongen van de universiteit. Een vriendschap bloeit, en die gaat ten koste van alles rondom hun. Hele unieke sfeer, met veel nsfw-momenten en scenes die me luidop deden walgen van plezier. Bonuspunten voor de moeder des huizes, hilarische dialogen. Topprestatie van Barry Keoghan.

Laatst bewerkt:
Thanksgiving.
13 uit een dozijn slasherfilm.
Waar ik me bvb altijd aan stoor bij zo’n films is de reactie van een slachtoffer bij een trauma zoals de moord zien op een goede vriend.
Totaal niks, blijkbaar is dat business as usual bij die mensen.

Past Lives van Celine Song.

Een uur en drie kwartier zitten gapen naar dat scherm. Wauw. Perfect voor melancholische zielen als ik.

Laatst bewerkt:
Er zijn zo van die films idd. Drive is ook 1 van mijn favoriete maar Miami Vice van Mann hoort daar ook bij voor mij.
De intro v Miami Vice staat in men Spotify playlist...is legendarisch idd
Moet er wel bij zeggen dat Airwolf score en Twin Peaks theme er ook instaat.

Laatst bewerkt:
Killers of the Flower Moon (2023)

Ja... lang hé ...

Ik kan er niet veel verkeerd aan zeggen voor de rest. Puike prestaties natuurlijk van een topcast. Op zich bleef ik wel de hele tijd in het verhaal, maar achteraf bedenk je toch: dat had je met 1u minder nu ook wel allemaal kunnen vertellen... Mede daardoor zal ik hem niet snel aan een re-watch onderwerpen. Hoe dan ook, zeker van genoten, maar ook niet memorabel voor mij.

7,5/10

Terug
Bovenaan