Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Five Nights at Freddy’s. Ik bedoel, onze kleinen leeft dat spel al een acht jaar of zo dus de moment dat die uitkwam moest dat gezien worden.
Ik denk wel dat er een bioscoopversie en een Peacock versie is want no way was deze 16+, ik zie meer bloed als ik eten maak.
Op zich viel het veel beter mee dan ik had verwacht. Het herschrijft geen genre en je schrikt in feite nooit, maar hij sleept ook niet aan, de tijd gaat vlotjes en de sequel en trilogie zullen een snelle hap popcultuur worden. En Matthew Lillard is altijd een beetje nostalgie.

💀 Spooktober Part 4 👻

Das Cabinet des dr. Caligari (Robert Wiene, 1920)

Meer dan 100 jaar oud maar een leuke watch door de coole expressionistische stijl. Een aanrader voor filmliefhebbers die wat geven om filmgeschiedenis.

The Lost Boys (Joel Schumacher, 1987)
Het bewijs dat een film niet goed moet zijn om een fijne kijkervaring te bieden. Greasy sax man, de vreemde en tamme seksscène, het feit dat de vampierjagers een paar irritante kinderen zijn, de rare batmanstem van Corey Haim,… zoveel dingen die niet mogen werken maar de pret verhogen.

Hour of the Wolf (Ingmar Bergman, 1968)
Ik ben nog altijd niet zeker of Bergman echt mijn ding is. Niet slecht maar liet me wat koud? Valt misschien aan de verkeerde kant van pretentieus.

The Wolf of Snow Hollow (Jim Cummings, 2020)
Fijne low budget horrorkomedie.

Halloween III: Season of the Witch (Tommy Lee Wallace, 1982)
Gewaagde keuze om Michael Myers links te laten liggen en in de plaats voor een mengeling van witchcult, scifi en conspiracy nonsens te kiezen. Vond ‘m zeker niet slecht.

Black Christmas (Bob Clark, 1974)
Invloedrijke proto-slasher die ook los van de invloed op ander werk de moeite blijft. Ook verbazend veel goeie acteurs voor zo’n low budget bedoening.

Killers of the flower moon net gezien, 9/10

Topfilm, het verhaal en de vertolkingen van dicaprio en deniro waren weer subliem. Enkel had die van mij gerust een half uurtje korter mogen zijn.

A Quiet Place Part 2

Stond al een tijdje op m'n watchlist en was gisteren toevallig op TV.

Ik hou heel hard van het concept maar mag er niet teveel bij nadenken. Als je er teveel over begint na te denken kloppen veel zaken gewoon niet of zitten er veel onlogische zaken in.

Maar goed, heb er heel hard van genoten, maar net zoals de eerste 'mist' hij iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen.
Cillian Murphy is zoals altijd top.

Child's Play (1988) voor het eerst gezien.
Hahaha, wat een film, ook wel heerlijk om nog zo'n cultklassieker zoveel jaar later voor het eerst te ontdekken. Voor 1988 waren de special effects helemaal niet slecht.

En? Nog niet gezien en ben wel fan van Flanagan z'n werk.
Je merkt wel dat het van zijn vroegere werk is want het is allemaal vrij low budget. De sfeer is er wel en het verhaal is ok, de acteerprestaties zijn behoorlijk. Het is geen topper maar wel de moeite om eens te bekijken, al is het maar om dat het van Flanagan is.

Das Cabinet des dr. Caligari (Robert Wiene, 1920)
Meer dan 100 jaar oud maar een leuke watch door de coole expressionistische stijl. Een aanrader voor filmliefhebbers die wat geven om filmgeschiedenis.
Onlangs herbekeken in De Cinema met live begeleiding van een koperblazersduo. Zeer interessante ervaring, hoewel ik de film zelf al vaak genoeg gezien heb en er nog weinig aan heb buiten the ol' restecp.

Hour of the Wolf (Ingmar Bergman, 1968)

Ik ben nog altijd niet zeker of Bergman echt mijn ding is. Niet slecht maar liet me wat koud? Valt misschien aan de verkeerde kant van pretentieus.
Jammer om te lezen, ik vind dat een zeer goede film, vele malen beter dan zijn andere 'horrorfilm' The Virgin Spring. Welke andere Bergmans heb je nog gezien? Voordat je opgeeft zou ik je op het hart willen drukken Fanny & Alexander een kans te geven, die zou je wel eens over de streep kunnen trekken.

Halloween III: Season of the Witch (Tommy Lee Wallace, 1982)
Gewaagde keuze om Michael Myers links te laten liggen en in de plaats voor een mengeling van witchcult, scifi en conspiracy nonsens te kiezen. Vond ‘m zeker niet slecht.
Hoe ik het mij herinner is dat de oorspronkelijke opzet van Halloween was om films te produceren die plaatsvonden op Halloween, maar voor de rest niets met elkaar te maken hadden. Maar door het succes van de eerste film hebben ze er rap een directe sequel tussengemoffeld en de film die normaal het tweede deel in de franchise zou worden opgeschoven naar de derde plek. Jammer genoeg bleef het publiek zo geobsedeerd door Myers dat het voor de rest toch allemaal variaties op hetzelfde zijn geworden in plaats van nieuwe films met originele ideeën. Nu steekt de onvolprezen Halloween III: Season of the Witch eruit als een lelijk eendje. Zeer onterecht.

Black Christmas (Bob Clark, 1974)

Invloedrijke proto-slasher die ook los van de invloed op ander werk de moeite blijft. Ook verbazend veel goeie acteurs voor zo’n low budget bedoening.
Ik zou deze bewaard hebben voor kerstfilm, maar ik begrijp wel waarom je een OG horrorfilm als deze tijdens Spooktober bekijkt. Ik vind hem zelf echt een meesterwerk.

Child's Play (1988) voor het eerst gezien.
Hahaha, wat een film, ook wel heerlijk om nog zo'n cultklassieker zoveel jaar later voor het eerst te ontdekken. Voor 1988 waren de special effects helemaal niet slecht.
Ik zou hem nog eens meoten bekijken. Als kind gezien bij andere mensen thuis op tv en scared the shit outta me.

💀 Spooktober Part 4 👻

The Being - 5/10
(Jackie Kong, 1984)
Een monster wordt geboren uit het giftige afval van een aardappel fabriek in de buurt van Boise, Idaho. Niks tegen low budget films, maar deze was gewoon saai, zelfs de wenkbrauwen van Martin Landau konden dit niet goedmaken. De subplot met Dorothy Malone voelde ook helemaal niet thuis in deze film.

Blood Diner - 8.5/10 (Jackie Kong, 1987)
Wat ben ik blij dat ik ons Jackie nog een kans heb gegeven, want dit was echt pure trash en helemaal zoals ik het wil. Compleet bonkers qua plot, boordevol geslaagde humor, veel bloed, veel drugs, nude aerobics, nude kung fu, nude cooking, goede muziek (de mambo gaat nooit meer hetzelfde zijn voor eender wie deze film ziet) en nog heel wat meer. Fans van Braindead, Frankenhooker en Society gaan dit zeker de max vinden.

The Rocky Horror Picture Show - *pelvic thrust*/10 (Jim Sharman, 1975)
Ja hoor, een schot in de roos. Als piepkleine jongen deze film op VHS gezien en was zodanig weirded out dat ik de film nooit meer een deftige kans heb gegeven. Maar jaren geleden toevallig een aflevering van Glee gezien waar ze een paar nummers uit de film naspelen en dat vond ik toen best wel leuke muziek. Het heeft geduurd tot nu toe voordat ik hem eindelijk deftig heb bekeken, maar al vanaf de openingsgeneriek was ik mee. Een liedje over science-fiction films uit de jaren '40 en '50, met referenties naar Forbidden Planet, It Came from Outer Space e.d., gezongen door een paar lippen die de volledige frame in beslage nemen? Yes please. Een jonge Susan Sarandon die quasi heel de film lang rondloopt in haar ondergoed? Yes please. Meat Loaf die de set komt binnenscheuren op zijn moto? Yes please.

Pahanhautoja aka Hatching - 7.5/10 (Hanna Bergholm, 2022)
Finse body horror over een meisje dat een ei uit het nest van een dode vogel redt, en daaruit groeit een grote, monsterachtige vogel die gedaante geeft aan de onderbewuste driften van het meisje. De personages zijn een beetje flauw en hun handelingen voorspelbaar, ook het verhaal is niet per se origineel, maar de invulling ervan en vooral de briljante creature effects maken de film meer dan de moeite waard.

Svengali - 7.5/10 (Archie Mayo, 1931)
De film kent een veelbelovende start, en bevat enkele magistrale scènes waarin een personage door Svenagli gehypnotiseerd wordt. Maar jammer genoeg was ik niet helemaal mee met de derde act van de film en het ietwat anticlimactische einde. Misschien vind ik hem beter wanneer ik hem eens herbekijk.

Son of Frankenstein - 6/10 (Rowland V. Lee, 1939)
De derde film in de saga van het monster van Frankenstein. Na het degelijke Frankenstein en het meesterlijke Bride of Frankenstein is het nu de zoon van de fameuze baron die in de naam van wetenschap verdere experimenten uitvoert op het monster. De plot is erg saai en de film is duidelijk enkel gemaakt omwille van de populariteit van zijn voorgangers. Maar de uitstekende en memorabele prestaties van Lionel Atwill als de eenarmige officier en Bela Lugosi als wraaklustige Ygor maken deze prent nog net de moeite.

Beetlejuice - 8/10 (Tim Burton, 1988)
Ja, hoor, wat een leuke film. Leuk verhaal, goed geacteerd (Catherine O'Hara omg) en mooi productieontwerp. Zeer jammer dat ik deze als kind nooit gezien heb. Waar is die goede regisseur in Tim Burton toch in hemelsnaam naartoe? Cuz I want him back.

The Void - 7.5/10 (Steven Kostanski & Jeremy Gillespie, 2016)
Ik vind het een serieuze stap vooruit na Manborg. Het verhaal is een duidelijke ode aan horrormeesters John Carpenter en H.P. Lovecraft, maar doet voor de rest niets bijzonders. Jammer, want met meer zorg voor de personages in dit verhaal had The Void gemakkelijk een niveau hoger gescoord. Maar de makers hiervan zijn duidelijk geen scenaristen, eerder creatieve special effects en CGI mannen die dit verhaal gebruikten als een soort speeltuin om eens zot te doen.

The Killers of the Flower Moon
Pff, wat een meesterwerk. Viel echt weinig op op te merken imo. Ik had ook wel schrik van de runtime van 3,5u maar vloog eigenlijk voorbij.
Film heeft ook quasi geen dode momenten. Zal wel tussen deze en Oppenheimer gaan voor de meeste Oscars.

Trouwens zalig om eens in een zaal te zitten met enkel volwassenen. Geen GSM's, geen gebabbel, geen irritant gedoe. Heerlijk.

The Rocky Horror Picture Show - *pelvic thrust*/10 (Jim Sharman, 1975)
Ja hoor, een schot in de roos. Als piepkleine jongen deze film op VHS gezien en was zodanig weirded out dat ik de film nooit meer een deftige kans heb gegeven. Maar jaren geleden toevallig een aflevering van Glee gezien waar ze een paar nummers uit de film naspelen en dat vond ik toen best wel leuke muziek. Het heeft geduurd tot nu toe voordat ik hem eindelijk deftig heb bekeken, maar al vanaf de openingsgeneriek was ik mee. Een liedje over science-fiction films uit de jaren '40 en '50, met referenties naar Forbidden Planet, It Came from Outer Space e.d., gezongen door een paar lippen die de volledige frame in beslage nemen? Yes please. Een jonge Susan Sarandon die quasi heel de film lang rondloopt in haar ondergoed? Yes please. Meat Loaf die de set komt binnenscheuren op zijn moto? Yes please.

Is ondertussen al lang geleden, maar ik denk dat RHPS de film is die ik het vaakst heb gezien in mijn leven. Echt alles aan die film is geweldig, heeft dringend een rewatch nodig

Gran Turismo

Leuke film, niet te veel bij nadenken uiteraard. Is allemaal maar ok dat de "evil" coureur de andere staat te rammen en dat er geen enkele haan om kraait.

Killers of the flower moon net gezien, 9/10

Topfilm, het verhaal en de vertolkingen van dicaprio en deniro waren weer subliem. Enkel had die van mij gerust een half uurtje korter mogen zijn.
Daar ben ik bang voor, dat die te lang gaat duren volgens mijn goesting in de cinema

Daar ben ik bang voor, dat die te lang gaat duren volgens mijn goesting in de cinema
Ik vond het wel een meerwaarde om hem in de cinema te zien hoor. En hij bleef op zich wel boeiend. Enkel op het einde van de film hadden ik en mijne maat toch zoiets van die had toch een half uur korter kunnen zijn.

Hot Shots! (1991) 7/10

Flauwe onzin, een parodie op Top Gun met grappen die zo over the top zijn dat ze zelf niet meer grappig zijn.
Niettemin heb ik toch een paar maal serieus moeten lachen en wat wil een mens eigenlijk meer bij het kijken van zo'n film?

Training Day: een film uit 2001. Het gaat over een rookie bij de politie die samen moet werken met een corrupte agent. Dat klinkt misschien als het begin van zowat elke flauwe Hollywood comedy maar dit is een zeer sterk drama. Ik heb ervan genoten, maar ik ben dan ook fan van Denzel Washington.

Terug
Bovenaan