Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The King of Saten Island - 7/10 (Judd Apatow, 2020)

Long Day's Journey Into Night - 8/10 (Sidney Lumet, 1962)

Talk of the Town - 7,5/10 (George Stevens, 1942)

My Favorite Wife - 6,5/10 (Garson Kanin, 1940)

The Next Karate Kid - 3/10 (Christopher Cain, 1994)

'In the name of the father'.
Film uit 1993 en had die vreemd genoeg nog niet gezien. Waargebeurd verhaal van een Ier die vals beschuldigt wordt door de Engelsen van terrorisme.
Ik kan hem in 1 woord samen vatten: brillant! Daniel Day Lewis is toch éen van de allerbeste acteurs ooit en verdomd knap (not gay).
Vanaf het begin bij de soundtrack zat ik al met mond open. Bono met 'Friday' blijft gewoon in uw hoofd hangen en zet meteen de sfeer van de film in gang.
Dikke 10/10!

Weekoverzicht

Fist of fury
The big boss
Rambo 3
Ivan's Childhood
Millers Crossing
War Horse
Incredibles 2

Miller's Crossing is één van m'n favoriete films. Op zich een goeie klassieke gangsterfilm, maar als je wat meer oude film noirs en gangsterfilms gezien hebt of wat leest over de inspiratie en referenties, haal je er nog veel meer genot uit. En de film bevat mijn favoriete acteerprestatie van John Turturro.

Look into your heart, Jules!

Miller's Crossing is één van m'n favoriete films. Op zich een goeie klassieke gangsterfilm, maar als je wat meer oude film noirs en gangsterfilms gezien hebt of wat leest over de inspiratie en referenties, haal je er nog veel meer genot uit. En de film bevat mijn favoriete acteerprestatie van John Turturro.

Look into your heart, Jules!
Ja I know ik heb em nu al 3 keer opgezet maar ik geraak er maar niet in. Vorige film dat ik dat mee had was guardians of the galaxy 2 en die vind ik nu beter en beter.

Maar als je mij wat films kan aanraden die als inspiratie voor millers crossing dienden,shoot 🔫

Ja I know ik heb em nu al 3 keer opgezet maar ik geraak er maar niet in. Vorige film dat ik dat mee had was guardians of the galaxy 2 en die vind ik nu beter en beter.

Maar als je mij wat films kan aanraden die als inspiratie voor millers crossing dienden,shoot 🔫
De films van Jean-Pierre Melville zijn sowieso een inspiratie en ik zou gewoon de klassieke film noirs en gangsterfilms van de jaren 30 en 40 bekijken. Angels With Dirty Faces, The Public Enemy, Scarface, Little Caesar,... The Maltese Falcon en The Glass Key waren ook duidelijke inspiratiebronnen, allebei adaptaties van Dashiell Hammett, zo'n beetje de peetvader van de hard-boiled detectiveverhalen. Het einde is ook liefdevol geript van The Third Man.

Heb ook ooit gelezen dat Miller's Crossing kan gezien worden als een variant op The Godfather waar Tom Hagen, de advocaat/fixer van de familie, het hoofdpersonage is.

Mujeres al borde de un ataque de nervios (Pedro Almodovar, 1988)
Dit was geen slechte film maar ik denk dat de vroege stijl van Almodovar me niet echt ligt. Ik verkies z'n latere films waar de hysterie wat meer in toom gehouden wordt. Ik heb 'm vlot kunnen uitkijken maar werd niet echt gepakt door wat er op het scherm gebeurde.

Shoplifters (Hirokazu Kore-eda, 2018)
Dit vond ik een pareltje, een intelligente film over armoede die de personages empathisch behandelt. Kore-eda focust op een rustige manier op kleine details en momenten om de band van de familie te tonen, waardoor er meer nuance is wanneer de drijfredenen van de gezinsleden in de tweede helft van de film meer naar voor komen.

Monos (Alejandro Landes, 2019)
Een groep kindsoldaten moeten waken over een krijgsgevangene in het Colombiaanse hoogland. Verbijsterende film, Lord of the flies meets Apocalypse Now. Het gebruik van kleur viel fel op, de kleuren lijken wat meer er uit te springen waardoor de film een soort onwereldse sfeer heeft. Landes schakelt van de weidse hoogtes in de eerste helft over naar de claustrofobische jungle in de tweede helft wanneer de intensiteit van de film toe neemt. Hynotiserend en verontrustend, niet in het minst geholpen door effectief gebruik van de soundtrack van Mica Levi.

The Rider (Chloé Zhao, 2017)
In afwachting van Nomadland eindelijk de vorige film van Zhao gezien, en misschien waren m'n verwachtingen wat te groot na hoe goed The Rider onthaald werd. Op zich was dit gewoon een goed humanistisch drama over een rodeo-rijder die er mee moet omgaan dat hij na een ongeval z'n passie niet meer kan uitvoeren.

The Rider (Chloé Zhao, 2017)
In afwachting van Nomadland eindelijk de vorige film van Zhao gezien, en misschien waren m'n verwachtingen wat te groot na hoe goed The Rider onthaald werd. Op zich was dit gewoon een goed humanistisch drama over een rodeo-rijder die er mee moet omgaan dat hij na een ongeval z'n passie niet meer kan uitvoeren.
Houd je verwachtingen voor Nomadland dan ook maar in toom. Ik vond dat een heel aangename film, beter dan The Rider imo maar zeker ook overschat. Frances McDormand is natuurlijk fantastisch as per usual.

scream was helemaal geen satire.
:)

scream was helemaal geen satire.
Het zal niemand verbazen dat die reactie van u komt :).

Ik vraag me soms toch af of gij niet de meest subtiele maar volhardende trol ooit zijt.
Als ja: Props for the dedication :thumb:.
Als nee: Props for you being you :thumb:.

Dus in elk geval, doe zo voort :clap:

En wie heeft dat dan gezegd? WES CRAVEN zelf of wat?

Anyway. Insomnia. Saaie film met al Pacino toch wel. Teveel gezever en weinig actie. Ben wel een fan van z'n werk maar deze was enkel maar interessant voor z'n mooie Alaska beelden. Maar als je het daarvoor doet zou ik toch eerder On Deadly Ground aanraden. Wat een beestige film was dat wel niet.

anyway .... Scream. toen die film net uit was op "filmnet" stiekem bekeken want was nogal "gory" voor een 13 jarige....

na een kwartier al voelde ik mij niet meer op mijn gemak. het feit dat mijn ouders niet thuis waren die avond maakt het er niet beter op. nog maar een geluk dat de telefoon niet rinkelde die avond. hoe je zo'n scary film ooit satire / karikatuur / sarcasme kan noemen, is mij een raadsel . Voor mij was dit een trendsetter van een thriller genre. tot op dat moment was ik enkel vertrouwd met JCVD , schwarzie, stallone en seagal films. . Scream was mijn eerste "thriller". (nooit into 80's thriller/horror geweest, daar kan het misschien ook aan liggen).

wat volgde was toen een hoop van die films, zoals urban legends, i know what you did last summer....
scream 2 was misschien met z'n hele "stab" introducties meer een satire naar scream 1...

ook scream 3, die intro waar "cotton weary" werd aangepakt , was echt kippenvel moment.

nee zeker geen slecht woord over die films. achteraf gezien hebben die juist extra veel impact op mij gemaakt, en misschien daardoor zo goed in mn geheugen gegrift, omdat ik eigenlijk PG gewijs te jong was om die films te zien. maar ze zijn echt heerlijk suspensefull. (de derde wel de minste).

ik zie dat er een reboot gepland staat? https://www.imdb.com/title/tt11245972/?ref_=fn_al_tt_1
damn. don't fuck up my youth !!

Wat ? Die film is volledig satire en zit vol verwijzingen naar Nightmare on Elm Street, Halloween, Friday The 13th.

Het is niet omdat het satire is dat het niet spannend kan zijn, als je de originele films niet hebt gezien kan het inderdaad zijn dat je er niets van merkt, als je ze wel hebt gezien is het onmisbaar.

Laatst bewerkt:
Wat ? Die film is volledig satire en zit vol verwijzingen naar Nightmare on Elm Street, Halloween, Friday The 13th.

Het is niet omdat het satire is dat het niet spannend kan zijn, als je de originele films niet hebt gezien kan het inderdaad zijn dat je er niets van merkt, als je ze wel hebt gezien is het onmisbaar.
ja uiteraard verwijzen ze LETTERLIJK naar die films, in scream gaan ze toevallig naar een film universiteit, en ik dacht zelfs dat er éne int weekend in de videotheek werkte, dus ja uiteraard verwijzen en praten ze vooral over horror films. dat maakt het voor mij geen satire.

doet me er overigens aan denken, in scream 1 zei daar éne over een horror film met ET 's moeder ?? :D :D
zou die film effectief bestaan lol.

ja uiteraard verwijzen ze LETTERLIJK naar die films, in scream gaan ze toevallig naar een film universiteit, en ik dacht zelfs dat er éne int weekend in de videotheek werkte, dus ja uiteraard verwijzen en praten ze vooral over horror films. dat maakt het voor mij geen satire.

doet me er overigens aan denken, in scream 1 zei daar éne over een horror film met ET 's moeder ?? :D :D
zou die film effectief bestaan lol.
Kerel, take your pick 😅

Dee Wallace zat in The hills have eyes, Critters, Cujo en The howling.

Scream is daadwerkelijk een satire omdat die film speelt met de conventies van de jaren 80 slasher. De film verwijst naar de cliché's en speelt er mee, terwijl het ondertussen zelf een steengoede genre film neer zet.
En Insomnia een saaie film noemen en in dezelfde adem een verschrikkelijk Steven Seagal film aanbevelen? Shine on you crazy diamond, shine on.

Terug
Bovenaan