Welke fiets voor woonwerk verkeer?

Patj

Well-known member
Momenteel ga ik al een tijdje met de fiets naar werk. Afstand is ongeveer 18km enkel (dus 36 per dag). Is over heuvelachtig terrein.

Dit doe ik met een gewone stadfiets, en hoewel het uiteraard zeer gezond is, duurt de tocht mij vaak toch wat lang (ben ook best moe daarna).

Ik denk eraan om mij een nieuwe fiets aan te schaffen. Nu twijfel ik tussen twee types, een trailbike type nulane van cube (zitten wat slechte stukken weg tussen) of een elektrische fiets. Uiteraard zitten tussen beide een belangrijk prijsverschil. Iemand een idee of tips hoe ik dit het beste aanpak?

Ik weet niet wat er trail is aan een cube nulane? Dat is gewoon een sportieve fiets, racer met vlak stuur.

Afhankelijk van hoe snel je kan fietsen en hoe goed je conditie is, rij je met een lichte, sportieve fiets sneller dan met een gewone e-bike. Het vraagt natuurlijk wel meer inspanning waardoor je bezweet aankomt. Als je kan douchen / omkleden is dat ook geen groot issue.
18km enkel is ook al wel een respectabele afstand.

Het zal toch een keuze zijn die jij zal moeten maken é.

Een elektrische fiets is geen snelle fiets.
De gemiddelde snelheid op mijn computertje geeft 21 km/u aan na duizend kilometers

Op een goed onderhouden sportieve fiets zoals die nulane zou je een significant hoger gemiddelde moeten halen als je niet te veel gehinderd wordt door verkeer(slichten).

De elektrische fiets vind ik ironisch genoeg niet echt geschikt voor langere afstanden (en 18 kilometer valt daar voor mij zeker onder). Dan duurt het gewoon te lang. Zelf doe ik er een traject van 8 kilometer mee, om daarna nog de trein te nemen. Zonder elektrische fiets zou ik bezweet toekomen.

Als je kunt douchen zou ik voor 18 kilometer altijd een niet-elektrische fiets nemen.

Ik doe een traject van 15km enkel met speedpedelec op ongeveer 25 min in optimale omstandigheden. Smorgens haal ik die 25 min, savonds niet meer door de tragere weggebruikers.

Ik doe een traject van 15km enkel met speedpedelec op ongeveer 25 min in optimale omstandigheden. Smorgens haal ik die 25 min, savonds niet meer door de tragere weggebruikers.
Toch wel straf en laag gemiddelde.
Je zou toch rond de 20 min moeten kunnen geraken met een speed pedalic?
Nu ik rij met mijn Gazelle Grenoble C7 over een 10 km een 25 tal minuten, is zo goed als recht op recht van mn woning tot op mijn werk.
Als ik met de auto ben, doe ik er 20 minuten over dusja, makkelijke beslissing ;-)

Voor de TS is het moeilijk iets aan te raden, het budget weten we niet.
Ik zou een El. fiets aanraden maar geen idee of die te leasen valt op het werk ofzo...

Nu ik rij met mijn Gazelle Grenoble C7 over een 10 km een 25 tal minuten, is zo goed als recht op recht van mn woning tot op mijn werk.
Als ik met de auto ben, doe ik er 20 minuten over dusja, makkelijke beslissing ;-)

Voor de TS is het moeilijk iets aan te raden, het budget weten we niet.
Ik zou een El. fiets aanraden maar geen idee of die te leasen valt op het werk ofzo...
Hangt dus van het traject af, waar er bij mij een aantal bottlenecks zitten, waar ik geen 45 kan rijden.

Maar met de wagen doe ik er 30 minuten over (moet een ander traject nemen)

15km op 20min is 45 km/u. Wat de maximumsnelheid is van een speedpedelec. Om dat te halen moet je dus 100% van de route aan de max snelheid rijden. Wat zo goed als onmogelijk is in de realiteit, op gelijk welk traject. Je hebt altijd wel een kruispunt, lichten of andere weggebruikers die het onmogelijk maken om continu aan de maximumsnelheid te rijden.

Traject: Grootste deel kan ik goed doorrijden (weinig lichten en goede fietspaden)
Budget: Speedpedelec lijkt mij (nieuw) toch wat te duur. Tweedehands is mogelijk, maar op zich wil ik mij wat oriënteren
Leasen: zal beschikbaar worden in de nabije toekomst, nog geen idee wat het mij zou kosten.

Hier via fietslease een speedpedelec gekozen.

Woon-werk 4 km...

Maar die fiets vervangt voor mij de auto voor alle andere verplaatsingen waar ik de wagen niet voor nodig heb.

De volgende stap zou zijn om de wagen van de hand te doen. Waarschijnlijk als die niet meer door de keuring geraakt.

Het is wel erg goed weer geweest de afgelopen maanden. Dus nog afwachten of ik de lijn kan doortrekken in de herfst en winter.

Wat brengt dat zo op per km vergoeding woon werk met de fiets?
Hangt af van hoeveel je werkgever betaalt. Er is een minimum en een maximum vergoeding dat ze per km mogen geven. En er is ook een maximum afstand dat ze moeten betalen, zit je boven die afstand, dan is het de goodwill van de WG of ze die nog uitbetalen.
En per jaar is er ook een maximum dat ze mogen betalen, wat normaal enkel kan bereikt worden indien de WG meer betaalt dan het wettelijk verplichte dacht ik.

Wat brengt dat zo op per km vergoeding woon werk met de fiets?
Ik krijg per fietsdag 19 euro, traject van 53,6 km op maps, heen en terug. Ik neem wel nooit dat traject, wegens puttenbanen en moordstrookjes. In werkelijkheid doe ik er rond de 60 per fietsdag. De merde is natuurlijk dat douchen, voorbereiding, stomme laptop meezeulen. Het fietsen zelf is niks, het is het verkleden en het werken erna dat het lastig maakt.
Momenteel ga ik al een tijdje met de fiets naar werk. Afstand is ongeveer 18km enkel (dus 36 per dag). Is over heuvelachtig terrein.
Ben ik de enige die hier denkt aan een racefiets met een 30/32 mm all season band op en spatborden of eventueel een gravelbike? Een gewone e-bike heeft weinig voordelen. Als ik op zondag eens snel die van mijn vrouw neem zit ik altijd tegen de begrenzer te trappen.

Ik krijg per fietsdag 19 euro, traject van 53,6 km op maps, heen en terug. Ik neem wel nooit dat traject, wegens puttenbanen en moordstrookjes. In werkelijkheid doe ik er rond de 60 per fietsdag. De merde is natuurlijk dat douchen, voorbereiding, stomme laptop meezeulen. Het fietsen zelf is niks, het is het verkleden en het werken erna dat het lastig maakt.
Ja dat ervaar ik ook, daar verlies je best wat tijd mee.
Het is wel erg goed weer geweest de afgelopen maanden. Dus nog afwachten of ik de lijn kan doortrekken in de herfst en winter.
Ik kan je verzekeren dat doet pijn :-D, alhoewel 4 km wel goed meevalt ;-)

Ik kan je verzekeren dat doet pijn :-D, alhoewel 4 km wel goed meevalt ;-)
Bwa, vorig jaar ook gereden op een oude fiets tijdens herfst en winter.

Kwestie of ik de fiets in elk ander geval ga gebruiken, is de vraag.

Ben ik de enige die hier denkt aan een racefiets met een 30/32 mm all season band op en spatborden of eventueel een gravelbike? Een gewone e-bike heeft weinig voordelen. Als ik op zondag eens snel die van mijn vrouw neem zit ik altijd tegen de begrenzer te trappen.
Idd, zelfs op mijn MTB was ik sneller tijdens mijn woon-werk verkeer dan een gewone e-bike. Als het echt om de snelheid te doen is, moet je al gaan kijken naar een speedpedelec indien je elektrisch wil gaan.
Ik had toen wel een fysiek zware job, dus bezweet toekomen was geen probleem, als je een kantoorjob hebt zonder mogelijkheid eerst te douchen, is 18km zonder ondersteuning door weer en wind ook niet aangenaam.

Idd, zelfs op mijn MTB was ik sneller tijdens mijn woon-werk verkeer dan een gewone e-bike. Als het echt om de snelheid te doen is, moet je al gaan kijken naar een speedpedelec indien je elektrisch wil gaan.
Ik had toen wel een fysiek zware job, dus bezweet toekomen was geen probleem, als je een kantoorjob hebt zonder mogelijkheid eerst te douchen, is 18km zonder ondersteuning door weer en wind ook niet aangenaam.
Idem, ofwel speedepedelec voor snel ergens te geraken (hoewel ik daar ook bezweet op mijn werk kom)

Ofwel zou ik inderdaad een racefiets of sportieve fiets. Daar fiets ge sneller mee dan de 25km op een e-bike.

E-bike zou een optie zijn als ge niet op tijd moet letten en ge geen mogelijkheid hebt om u te verfrissen.

Ik doe 33km enkel met een speed-pedelec, heb het paar keer gedaan met de koersfiets maar ik kan niet douchen opt werk dus de beslissing was snel genomen om 1 aan te schaffen.
Er zitten ook fietstassen op de SP en dat rijdt veel aangenamer dan een rugzak.

Behalve bergop, rij ik altijd 45km/h zonder mij in het zweet te fietsen.
Ik rij er 50min over en mijn werk is thv Brussel Zuid dus laatste km's doorheen brussel zijn altijd trager.

Ook voor jouw afstand zou ik een speed pedelec kiezen.

Terug
Bovenaan