Crossfit heeft de naam om bij momenten als een sekte over te komen. Zeker in de VS is dat nogal zo. Zuiver de "sport" zelf heeft zover ik weet een vrij hoog % van blessures, omdat mensen in groepsverband worden aangespoord voorbij hun limieten te gaan. Dit vaak dan met zeer technische bewegingen uit het Olympisch Gewichtheffen, die mensen die effectief die sport beoefenen net altijd perfect proberen uit te voeren i.p.v. een groot aantal herhalingen te doen.
Daar komt dan nog bij dat het een model heeft waar je je enkel "crossfit" mag noemen als je veel franchisekosten betaalt en dure coachingcursussen volgt. Die opleiding krijgt ook vaak de kritiek van totaal niet degelijk te zijn en vooral gericht op geld verdienen, wat het beeld versterkt van een crossfitcoach die zijn groep mensen in de vernieling laat "trainen" en waarvan iedereen dan denkt dat ze goed bezig zijn want ze zijn kapot.
En ondertussen doen ze ook "crossfit games", waarmee ze heel hard hun imago willen versterken van "allerbeste sport", terwijl voor mensen met enige kennis van zaken het duidelijk dat heel het podium zwaar gedopeerd is. Maar de organisatie zelf (dus niet WADA) zou dopingtesten afnemen, en af en toe wordt er eens iemand opgeoffered dus ze pretenderen clean te zijn (ik nodig je uit Tia-Clair Toomy eens op te zoeken).
Voor mij is dat gewoon het huwelijk van de sowieso al rotte "fitnesscultuur" met extreme marketing, maar positief is wel dat hierdoor meer mensen interesse krijgen in allerhande krachtsporten.