Welke eigenschap van je partner stoort je (mateloos)?

Met mijn ex was dat hetzelfde gedoe. Na een hele dag vergaderingen, teamsmeetings en mentaal intensief werk durfde ik al eens groggy in de zetel ploffen, al zeker op de dagen dat zij niet moest werken. Dan maar gezaag dat ik toch ook maar een hele dag op een stoel had gezeten.

Nu ja, daar scheelde wel nog veel meer mee dan dat.
Mijn vrouw is daarin nu wel snel bijgedraaid gelukkig, maar ja dat is een beetje algemeen zo zeker dat veel mensen met een fysieke job niet beseffen dat meeting houden en projecten voorbereiden ook uitputtend kan zijn.

Ik ben bij momenten ook wel gewoon jaloers op thuiskomen van je 30u-job en gewoon klaar zijn. Anderzijds, zij staat nu al jaren elke dag op haar benen, en zeker vroeger in de horeca (en vooral in de VS en de VAE) met onmenselijke uren, dat begint zich fysiek wel te wreken.

Mijn vrouw is daarin nu wel snel bijgedraaid gelukkig, maar ja dat is een beetje algemeen zo zeker dat veel mensen met een fysieke job niet beseffen dat meeting houden en projecten voorbereiden ook uitputtend kan zijn.
Ach ja, ik versta wel dat dat moeilijk te vatten is als je zelf een totaal ander soort job hebt. In omgekeerde richting trouwens ook hoor. Dan is het een kwestie van daar eens over te praten en een beetje begip te hebben voor elkaar.

Maar hier zat daar een systematiek achter van over iedere scheet zagen en commentaar hebben, een soort van bizar machtsspelletje, het slachtoffer uithangen en feiten verdraaien. Blij dat ik daar vanaf ben.

Dat als ik eens een mindere dag heb gehad, weinig van zeg ben en niet meteen vrolijk ben als ze thuis komt. Dan komt er de zin "Allez, het is weer zo'n dag" op een geërgerde toon. En dat doet er dan nog eens een schepje bovenop natuurlijk.
Ja sorry, het leven is niet altijd vrolijk zijn helaas.
Zij heeft dan het gevoel dat ik mijn mindere dag uitwerk op haar maar dat is niet het geval. Dan ben ik gewoon stiller en minder van zeg dan anders, en meer op mezelf. :p

Er speelt in veel huishoudens toch hetzelfde hè 😅.

Hier is dat ook altijd een discussie. Ik moet s’morgens mee de kinderen klaarmaken want anders geraakt ze niet op tijd klaar. Half 9 - 9uur dus vooraleer ik kan beginnen werken vaak. Maar ik kan toch ook best helpen met het eten te maken (ik ben de kok in huis) dus moet ik op tijd kunnen stoppen. De kinderen kan ik ook beter soms gaan ophalen. En het gebeurd wel is dat ik overdag een afspraak heb ergens.

Maar als ik dan zeg ja dan werk ik na het eten nog even door: “ahnee he, dan ben ik weer alleen met de kinderen”. Ja mens echt, ik verdien het dubbele van u, dat heb ik niet omdat ik 6 uurtjes per dag moet werken he.

Nu ben ik zelfstandige en heb ik extra klanten buiten mijn voltijdse klant. Ook moet ik toch geregeld mijn boekhouding op orde zetten en de rekeningen betalen. De blik die ik krijg als ik zeg dat ik op een zaterdag of zondag ga werken…

Dat als ik eens een mindere dag heb gehad, weinig van zeg ben en niet meteen vrolijk ben als ze thuis komt. Dan komt er de zin "Allez, het is weer zo'n dag" op een geërgerde toon. En dat doet er dan nog eens een schepje bovenop natuurlijk.
Ja sorry, het leven is niet altijd vrolijk zijn helaas.
Zij heeft dan het gevoel dat ik mijn mindere dag uitwerk op haar maar dat is niet het geval. Dan ben ik gewoon stiller en minder van zeg dan anders, en meer op mezelf. :p
Ik moet zeggen ik ben daar ook wel wat gevoelig aan alé pas op niet dat je een slechte dag hebt die overkomen iedereen. Maar dan duidelijk thuiskomen met een lip tot op de grond én dan niet communiceren wat het probleem is, ja dan ben ik zelf zeker niet de persoon die de sfeer er terug gaat proberen inbrengen. Wees dan maar neerslachtig/slechtgezind/whatever, k zal mij wel amuseren dan.

Meestal is het ook allemaal zo erg niet denk ik dan persoonlijk als (soms zonder twijfel overdreven) positief ingesteld persoon. Wat dan ook voor ergernissen kan zorgen uiteraard bij de andere want ja "gij relativeert alles".

Ik moet zeggen ik ben daar ook wel wat gevoelig aan alé pas op niet dat je een slechte dag hebt die overkomen iedereen. Maar dan duidelijk thuiskomen met een lip tot op de grond én dan niet communiceren wat het probleem is, ja dan ben ik zelf zeker niet de persoon die de sfeer er terug gaat proberen inbrengen. Wees dan maar neerslachtig/slechtgezind/whatever, k zal mij wel amuseren dan.

Meestal is het ook allemaal zo erg niet denk ik dan persoonlijk als (soms zonder twijfel overdreven) positief ingesteld persoon. Wat dan ook voor ergernissen kan zorgen uiteraard bij de andere want ja "gij relativeert alles".
Dat heeft niet altijd per se met relativeren te maken, maar soms eerder met jezelf even rust te willen gunnen. Het is niet omdat ik dat achteraf bekeken niet 'erg' vond, dat ik daarom de energie heb om de flauwe plezante uit te hangen.

Vorige week heb ik bv. 2 dagen gehad op het werk waarop ik telkens op tijd was begonnen om op tijd te kunnen stoppen. Door een hoop gedoe heb ik dan m'n middagpauze opgeofferd en minstens een uur langer dan gehoopt doorgewerkt, zodat mijn werk tegen het einde van de dag af was. Na zo'n dag wil ik ook heel even op m'n gemak zitten om te bekomen. Dan zeg ik in het kort tegen m'n vriendin waarom ze me even niet moet ambeteren, en 5 minuten radiostilte van mijn kant later ben ik ook wel terug oké.

Over vijf minuten zou ik zeker niet "zeuren" :). Tis eerder zo'n momenten dat er duidelijk is dat iemand met iets zit, kort is etc en dan niet zegt wat er is / hoe het kan opgelost worden dat wat irritant is.

Goh ja, het is in mijn ogen gewoon oké om eens een avond slechtgezind te zijn en gewoon op mezelf te zijn.
Ik hecht eigenlijk wel waarde aan nog ieder z'n ding kunnen doen, moet niet elke avond van de week samen uitgebreid koken of samen in de zetel plakken.
Die slechtgezindheid is de volgende dag wel weer over en dan vind ik het niet de moeite om daar over te praten.

Nuja, dat is dan al één punt waar m'n vriendin haar aan stoort bij mij, communicatie :p

Ik denk dat het bij zo'n slechtgezindheid gewoon belangrijk is om te communiceren.

Als ik dat voorheb dan vertel ik mijn vrouw gewoon dat zij absoluut niks verkeerd gedaan heeft of zo. Dat ik gewoon even moe ben van het werk of slecht gezind door iets dat daar gebeurd is. Maar het is ook wel belangrijk om te beseffen dat het daarom nog niet ok is om het op haar af te reageren. Dus als ik mezelf erop betrap dat ik eens een kortaffe opmerking maak of zo dan verontschuldig ik mij ook. Dan zeg ik dat ze dat niet verdiend had, dat het kwam vanuit mijn werkgerelateerde frustratie en probeer ik ook er op te letten van het niet opnieuw te doen.

Omdat ik dat soort communicatie al zo vaak gedaan heb is het nu vaak zelfs niet meer nodig. Mijn vrouw weet dat het weer van dat is, dat het niet haar schuld is en dat het ook wel weer over gaat. Die laat mij dan rustig doen. En omgekeerd ook he. Als zij er ne keer door zit doe ik ook mijn best om haar gewoon even rustig slechtgezind te laten zijn. Dat kost dan natuurlijk ook wel energie van mij maar ja. Geven en nemen he.

Wat niet wegneemt dat wij ook wel eens ne keer woorden hebben of wat vitten op elkaar of zo. Zoals ik zeg kost dat energie en soms hebben wij die ook even niet. Maar over het algemeen gaat dat hier wel goed op die manier.

Wij hebben ook ene keer gehad dat wij keihard ambras hadden over een pietluttigheid. Geen van beiden ook maar een cm willen toegeven en dan zo efkes 10 minuten wederzijds beeld zonder klank. Daarna zeg ik eens van: "Weet ge... Eigenlijk maakt da toch totaal ni uit waar wij over bezig zaten?" Zij antwoordde dat ze dat ook al zat te denken. We kwamen dan tot de conclusie dat we gewoon alle 2 efkes werkfrustratie op elkaar zaten af te reageren. Ik vroeg toen (op een niet-beschuldigende toon) of het gewerkt had. Of er idd wat stress was uitgewerkt nu. Daarna begonnen we er samen gewoon keihard om te lachen. 🥰

Als er iets verkeerd gaat moet er altijd een schuldige aangeduid kunnen worden… en ik ben dus altijd het probleem.

Zoon geeft melk over terwijl mijn vriend er wild mee aan het doen is op zijn schoot en ik gezegd heb dat hij nog geen boertje heeft gelaten. Dan is het mijn fout want ik heb er te veel melk in gestoken. :unsure:

Ik heb sowieso al een ochtendhumeur maar als het eerste wat mijn vriend ‘s morgens zegt “amai, ge hebt weer goed gesnurkt” is, dan is het nog erger en dan ben ik gelijk heel de voormiddag slecht gezind. Dat is nu echt niet het eerste wat je tegen mij moet zeggen ‘s morgens.

Ik: "Als ge nu uw klep niet dichthoudt, babbelziek ratelwijf, dan wordt ik ambetant" en dan maar blijven doorpraten

Als ik dat zou zeggen tegen mijn vriendin denk ik dat ik de volgende dag ergens in 8 delen over het oostelijk halfrond verspreid ben te vinden.

Als ik in een relatie zat waar zoiets een normale manier van communiceren is, zou het niet lang duren voor hij in een muisstil huis zou zitten.

Ik denk dat als je jezelf een beetje respecteert, je niet in een situatie blijft waar je zo respectloos wordt toegesproken.

Als ik in een relatie zat waar zoiets een normale manier van communiceren is, zou het niet lang duren voor hij in een muisstil huis zou zitten.

Ik denk dat als je jezelf een beetje respecteert, je niet in een situatie blijft waar je zo respectloos wordt toegesproken.
Tenzij je een relatie hebt waarin elkaar respectloos dissen de norm is. Het kan een vorm van humor zijn. In plaats van elkaar 'schatje' te noemen zeg je gewoon 'stukje verderf'.

Ik ga ervanuit dat wanneer er over banale feiten gediscussieerd wordt, de relatie goed zit.

Mààr:

- Ze smekt. Ik word daar moorddadig van. Werkelijk. Ik zou een mes nemen en beginnen te steken
- Ik moet altijd de vuile dingen doen: frigo's, vuilbakken, etensresten voor de kippen die ze dan in een hoek of een kant duwt
- Als ze eens de was doet, ik doe die meestal, dan belandt niks ooit in de kasten.
- Als zij iets doet, en ik zit toevallig eens in de zetel, dan krijg ik allerlei taken naar mijn hoofd gesmeten

Iets ernstiger:
- als ze alcohol drinkt, zoekt ze ruzie
- haar gsm gebruik. Da's mischien hetgene mij werkelijk en oprecht enerveert. Ze zit uuuuren vanaf dat ze thuiskomt tot in haar bed op die gsm te tokkelen. Vinted, instagram, facebook en repeat. En als ik haar er op aanspreek, dan reageert ze als een alcoholieker en alle excuses.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan