Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield
Well-known member
Het grote verschil met vroeger is dat ze niet meer gaan voor megalange reeksen. Uncanny X-men vol 1 bijvoorbeeld liep 544 issues, vol 2 maar 20. En dat schept wel wat voordelen want elke volume is een soort nieuwe start. Gewoon even opzoeken wat de laatste hoofdreeks is en daarvan de nummer 1 zoeken. Dat kan in losse issues van 20 blz maar dat lijkt mij veel gedoe om vanuit Europa te verzamelen. Dan ben je beter af met de papersbacks en hardcovers die 4 tot 6 van die issues bundelen per verhaallijn.Heb je enige tips om te beginnen in het Marvel universum? Heb er al wat opzoekingwerk over gedaan, maar de lijst en versies is zo groot dat het wat overweldigend is om eerlijk te zijn.
Qua interesses zal het bij mij eerder bij Avengers en Fantastic 4 liggen en minder bij X men bv.
F4 is een makkelijke omdat de reeks maar 4 echte hoofdpersonages heeft en de ruimte voor zijreeksen beperkt is, gewoon aan de laatste hoofdreeks beginnen. Avengers niet. Daar zou ik gewoon de laatste volume van die hoofdreeks beginnen lezen (op Wikipedia zie je heel makkelijk aan welke volume ze nu zitten) en dan zou ik van daaruit kijken welke personages je boeien en in welke nevenreeksen (young avengers, new avengers,...) die personages nog zitten. En eens een reeks u ligt kan je nog retroactief gaan opzoeken wat u boeit en wat niet naargelang u smaak of wat de meest iconische verhaallijnen zijn.
Voor oudere verhalen moet je ook wel zien hoe je ze wilt verzamelen. Er zijn essentials, de meest iconische verhaallijnen binnen die langlopende reeksen, epic collection, bundelen hele stukken van die reeksen en omnibussen. Die omnibussen bundelen vaak zo een volledige reeks wanneer het om een korte reeks gaat.
Wat ik zou afraden is starten met het begin zoals geschreven door Stan Lee en co. Ja dat is natuurlijk iconisch maar die man heeft wel heel veel regels herschreven van het superheldengenre. Voor F4 gingen die vaak enkel en alleen over het vechtgedeelte en dat merk je nog wel in die eerste delen van Avengers. In de eerste 20 delen bijvoorbeeld weten de Avengers bijvoorbeeld niet van elkaar wie ze in het echte leven zijn, daardoor zijn die interacties vaak nogal sec en gericht op het verslaan van een bad guy. Niet gelezen maar in F4 zal dat niet het geval zijn en ook X-men is door die schoolsetting in het begin wel toegankelijker.
Indien nog vragen stel gerust!