Welke comic heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Heb je enige tips om te beginnen in het Marvel universum? Heb er al wat opzoekingwerk over gedaan, maar de lijst en versies is zo groot dat het wat overweldigend is om eerlijk te zijn.
Qua interesses zal het bij mij eerder bij Avengers en Fantastic 4 liggen en minder bij X men bv.
Het grote verschil met vroeger is dat ze niet meer gaan voor megalange reeksen. Uncanny X-men vol 1 bijvoorbeeld liep 544 issues, vol 2 maar 20. En dat schept wel wat voordelen want elke volume is een soort nieuwe start. Gewoon even opzoeken wat de laatste hoofdreeks is en daarvan de nummer 1 zoeken. Dat kan in losse issues van 20 blz maar dat lijkt mij veel gedoe om vanuit Europa te verzamelen. Dan ben je beter af met de papersbacks en hardcovers die 4 tot 6 van die issues bundelen per verhaallijn.

F4 is een makkelijke omdat de reeks maar 4 echte hoofdpersonages heeft en de ruimte voor zijreeksen beperkt is, gewoon aan de laatste hoofdreeks beginnen. Avengers niet. Daar zou ik gewoon de laatste volume van die hoofdreeks beginnen lezen (op Wikipedia zie je heel makkelijk aan welke volume ze nu zitten) en dan zou ik van daaruit kijken welke personages je boeien en in welke nevenreeksen (young avengers, new avengers,...) die personages nog zitten. En eens een reeks u ligt kan je nog retroactief gaan opzoeken wat u boeit en wat niet naargelang u smaak of wat de meest iconische verhaallijnen zijn.

Voor oudere verhalen moet je ook wel zien hoe je ze wilt verzamelen. Er zijn essentials, de meest iconische verhaallijnen binnen die langlopende reeksen, epic collection, bundelen hele stukken van die reeksen en omnibussen. Die omnibussen bundelen vaak zo een volledige reeks wanneer het om een korte reeks gaat.

Wat ik zou afraden is starten met het begin zoals geschreven door Stan Lee en co. Ja dat is natuurlijk iconisch maar die man heeft wel heel veel regels herschreven van het superheldengenre. Voor F4 gingen die vaak enkel en alleen over het vechtgedeelte en dat merk je nog wel in die eerste delen van Avengers. In de eerste 20 delen bijvoorbeeld weten de Avengers bijvoorbeeld niet van elkaar wie ze in het echte leven zijn, daardoor zijn die interacties vaak nogal sec en gericht op het verslaan van een bad guy. Niet gelezen maar in F4 zal dat niet het geval zijn en ook X-men is door die schoolsetting in het begin wel toegankelijker.

Indien nog vragen stel gerust!

Hoe weet je dan precies welke de hoofdreeks is? Want om bij het F4 voorbeeld te blijven zie ik bv 2 reeksen die als "hoofdreeksen" kunnen bestempelt worden die momenteel nog regelmatig issues uitbrengen.

Ga ook eens bij de lokale stripboer langsgaan die wel een vrij uitgebreide collectie heeft.
Thanks voor de tips al in ieder geval.

Hoe weet je dan precies welke de hoofdreeks is? Want om bij het F4 voorbeeld te blijven zie ik bv 2 reeksen die als "hoofdreeksen" kunnen bestempelt worden die momenteel nog regelmatig issues uitbrengen.

Ga ook eens bij de lokale stripboer langsgaan die wel een vrij uitgebreide collectie heeft.
Thanks voor de tips al in ieder geval.
Ja beide zijn de hoofdreeks maar 2025 is dan de meest recente volume er van. Die van 2022 is in juni gestopt aan nummer 33. Die van 25 begint in juli 2025 en volgt dus op. Dat kan dus u instappunt zijn maar tegen dat daarvan een paperback uit is zijn we nog een jaar verder. Begin dan misschien met die van 2022.

Kijk ook altijd naar wie schrijft. Als een schrijver u ligt is het ook de moeite om eens te kijken welke reeksen die nog geschreven heeft.

Paar reeksen herlezen uit mijn collectie.

Avengers Arena: Marvel sprong in 2013 mee op de Hunger Games hype en schreef Avengers Arena: 16 teenage superheroes worden op een eiland gedropt en moeten elkaar afmaken tot er 1 overblijft. Mooie tekeningen en sterk geschreven. De structuur van de reeks laat ook toe de personages goed genoeg te leren kennen. Al merk ik ook wel dat ik 10 jaar later de personages wat ontgroeid ben.

Avengers Undercover: vervolg op bovenstaande waarin de overlevende de gamemaker van dienst willen aanpakken. Aan het einde wat gerusht en tekenwerk iets minder maar wel nog altijd goed. Ook hier het gevoel dat ik de personages ontgroeid ben.

House of M: klassiek crossover event. Sterk verhaal, sterk tekenwerk maar vooral zalige worldbuilding.

Civil War: heroes vs heroes met een mooie balans tussen actie en drama. Millar en Mcniven zijn een topduo.

X-men Deadly Genesis: minireeks die wat dingen veranderd voor de X-men. Beetje teveel retcon en setup maar wel nog ok.

Wolverine by Claremont and Miller + Uncanny X-men 172-173: meer klassiek wordt een Wolverine verhaal niet. Op 4 issues heb je heel de basis mythologie van dat personage uitgewerkt. De setting in Japan werkt voor de volle 100%, de plot laat toe om dat personage echt een identiteit buiten de X-men te geven (en dat is met andere mutanten nooit echt gelukt). Claremont kan bij mij al weinig verkeerd doen maar Miller zijn tekenwerk is bij het mooiste dat ik heb liggen. Close ups tonen de personages echt, de actiescenes zijn prachtig en doen mij nog het meest aan Kuifje denken, maar dan iets bruter. Als je solo Wolverine wilt lezen: dit is u startpunt. De reeks vloeit ook gewoon mooi over in die twee delen X-men die deel uitmaken van de bundel.

Uncanny X-men - Rise and Fall of the Shiar Empire. Game of Thrones in Space met mutanten. Het helpt ook om eens een X-men line-up te zien zonder de usual suspects. Geweldige plot, heerlijke intriges en sterk artwork.

Uncanny X-men - Manifest Destiny: start van de San Francisco periode. An sich goed maar iet wat generisch/te kort om echt te werken als verhaal op zichzelf.

X-men Shism: sterke opbouw naar het einde van de originele X-men reeks. Elk deel is door een andere tekenaar, sommige zijn top andere iets minder. Maar verhaalsmatig wel een mooi einde voor Uncanny X-men.

Laatst bewerkt:
Wolverine Origin: mooie Wolverine comic die terug gaat naar de jeugd van het iconische personage. Best mooi getekend in een soort pastelachtige stijl. Verhaalsmatig zit het ook wel best goed.

Wolverine - Weapon X: wat een parel. Puur oppervlakkig kan je zeggen dat dit Frankenstein is met Wolverine als monster en de crew van Weapon X als dokter en co. Maar die setting laat toe om de psyche van Wolverine, het instinct van dat personage te schetsen en langzaamaan op te bouwen naar het monster dat wakker wordt en dan begint toe te slaan. De visuele stijl past ook gewoon bij dit soort verhaal: Wolverine ziet er wild uit en de minimale decors helpen om de focus op de personages te houden.

Wolverine and the X-men by Jason Aaron: dit was toen ik comics begon te lezen mijn favoriete reeks en hij staat nog steeds overeind. Dit is en blijft van begin tot eind genieten. Alle tekenaars zijn goed tot zeer goed met Nick Bradshaw die er nog het meest bovenuit steekt. En ook verhaalsmatig is dit zeer goed. Er is genoeg ruimte om de oude X-men garde te tonen en boeiende verhaallijnen te geven maar ook de nieuwe jongere garde is echt top geschreven. En het is die combo die de reeks ook altijd scherp houdt. Dat naast de verhaallijnen die op zichzelf staat ook een rode draad doorheen het plot loopt maakt dat je ook continu het gevoel hebt dat het ergens naartoe gaat. Moest het nog niet duidelijk zijn: modern classic en perfect startpunt voor jonge lezers.

X-men Battle of the atom: 50 jaar jubileum event voor de X-men. Op zich wel goed en boeiende concepten maar ook iets te lang voor het verhaal dat het wil vertellen. Zoals bij veel van deze events is de nostalgie ook vaak in overdrive aan het gaan.

All new X-men (TPB 1-4 + 5-6): na de moord op Professor X door Cyclops haalt Beast de originele X-men terug. En dat vormt de basis voor een leuke reeks waarin die personages met hun toekomst geconfronteerd worden en er mee moeten leren omgaan. Best sterk zeker die eerste 5, 6 trok voor mij het concept iets te ver door. Nu nog nummer 7 vinden.

X-men Gold (TPB 1-2 + 5-7): die eerste 2 zijn echt goed maar 5-7 stellen wel teleur. Het tekenwerk blijft goed maar waar de eerste 2 nog een goeie balans tussen het sociaal politieke aspect van de X-men en het soapy gedeelte slaagt de slinger echt wel zwaar door richting soap zonder iets te veranderen aan het eind. Jammer want begon best goed.

Uncanny X-men:

- Poptopia: verhaallijn van 2001. Meeste zijn best mooi getekend al merk je wel dat Marvel zich aanpast aan de films (die uniformen). De verhaallijnen zitten best goed en dit met de nodige maatschappijkritiek zonder belerend over te komen.

Sisterhood: begin jaren 10'. Deze was gewoon goed, vooral actiegewijs. Tekenwerk blijft ook best mooi.

Quarantaine: uit 2011. Je merkt wel dat de originele reeks zijn eind aan het naderen is en dat alles wel al eens gedaan is. Een virus introduceren en valse X-men doen opdraven was niet mega-origineel. De Emma Frost verhaallijn was wel beter.

X-men by Jonathan Hickman vol 1: deze werd gelanceerd nadat Disney Fox heeft overgenomen and it shows. Wat een verademing na X-men Gold: Yu zijn tekeningen zijn parels en dit voelt meer aan als een sci-fi verhaal op zich, een out of the universe verhaal. Ondanks dat elk issue op zichzelf staat voelt het toch aan als 1 geheel. Ik ga wat meer van Hickman lezen, zeker zijn X-men werk. Zijn Avengers kon ik destijds minder apprecieren maar nu besef ik dat er gewoon te jong voor was. Tot nu toe een pareltje.

Uncanny X-men Vol.6 1-6: Nu Fox in handen van Disney is doet Marvel wel echt hun best om de X-men terug op de rails te krijgen. De meest recente versie van de belangrijkste X-men reeks is een parel. Je kan zeggen dat de line-up heel 90's nostalgisch is maar wat ze er mee doen is verfrissend, slim geschreven en doet wat ieder goed X-men boek doet: politieke commentaar verweven met verhaallijnen die voortvloeien uit de meer persoonlijke verhalen van de personages. Die balans zit hier goed zonder terug te vallen op oude personages. Prachtig getekend ook! Deze ga ik blijven volgen.

Uncanny X-Men 1-23: de originele reeks en al direct alle delen geschreven en getekend door Lee en Kirby. Veel beter als de eerste Avengers reeks. Tekenwerk is echt cool en de chemie tussen de 6 X-men zit echt goed. Tegelijk zie je ook het experiment met verhaallijnen spreiden over meerdere delen en dat dit wel al echt werkt. Ja het is op een iets jonger publiek gericht maar het is nooit te kinderlijk. Enkel heel die Scott Jean “Will they wont they” sleept veel te lang aan.

X-men Vol.7: de laatste nieuwe gewone X-men. McKay is niet zo sterk als Gail Simone maar dit is ook wel echt goed. Tekenwerk is top en het verhaal zit ook goed al mis ik wat background van de verhalen uit de Hickman reeks (nog in te halen dus). De line-up is ook wel cool met een goede mix van alle decennia met eindelijk Quentin Quire en Idie als volwaardige X-men. Nog eentje om te blijven volgen!

Heeft er iemand Dino Warriors van Dimitri Vegas gelezen? Is dat iets of weer de zoveelste marketing hype?
Ik heb het gekocht en gelezen, uit sympathie omdat hij dezelfde zaken uit mijn jeugd leuk vindt.

Ik vond het een flauw afkooksel van de Turtles. Kan er weinig positiefs over zeggen.

Ik heb het gekocht en gelezen, uit sympathie omdat hij dezelfde zaken uit mijn jeugd leuk vindt.

Ik vond het een flauw afkooksel van de Turtles. Kan er weinig positiefs over zeggen.
In de pagina's die ik gezien heb had ik ook een gevoel van, dit kan door AI gemaakt zijn, het scenario dan...in Dimitri's laatste passage in de podcast Welcome To The AA, had hij het ook uitvoerig over zijn experimenten met AI. Het zou dus zomaar kunnen.
Los daarvan wil ik zijn initiatief ook wel steunen, een typische 80s/90s comic in Vlaanderen vind ik wel tof.

Terug
Bovenaan