Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

  • Bolero

    Stemmen: 41 33,3%
  • Degiro

    Stemmen: 45 36,6%
  • Bux

    Stemmen: 2 1,6%
  • Lynx

    Stemmen: 10 8,1%
  • Keytrade

    Stemmen: 9 7,3%
  • Trade Republic

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mexem

    Stemmen: 1 0,8%
  • Re=bel

    Stemmen: 5 4,1%
  • Saxo Bank

    Stemmen: 10 8,1%

  • Totaal aantal stemmers
    123

Muñoz

Well-known member
Er is hier een grote thread over trackers en (actieve) beleggingsfondsen (die ik wel niet volg, cuz reddit), maar ik mis hier een thread over de 3e partij die overal een graantje wil meepikken: de brokers.

Ik gebruik momenteel alleen Degiro omdat ik heel geregeld en niet telkens voor heel grote bedragen bijkoop en ik eigenlijk enkel maar op buitenlandse beurzen bezig ben. Maar die administratieve rondslomp is toch wel echt een merde, en je kan u ook vragen stellen bij hoe veilig Degiro eigenlijk is moest het fout gaan (gezien ze geregeld in de clinch liggen met hun toezichthouder enzo). Bolero lijkt me de beste nachtrust te geven wanneer je al een grote portefeuille hebt en telkens belegt (op de lange termijn) voor relatief grote bedragen bv. om de zoveel maanden. Dan voel je die fees zo niet.
 
Belfius (Re=bel). Voornamelijk uit luiheid, omdat ik bij Belfius al ben, en omdat het gemakkelijk en snel is om daarmee van mijn gewone bankrekening naar mijn effectenrekening over te schrijven. En idd die fees maken ook geen groot verschil als je niet maandelijks belegt maar om de paar maanden voor een groter bedrag. En diene app is ook gemakkelijk in gebruik vind ik.
 
Jaren geleden begonnen bij Keytrade, om dan alles te dumpen en eens Bolero te proberen, om terug te gaan naar Keytrade omdat KBC dieven zijn.
 
Ergens in 2012 begonnen bij Binckbank, daarna een tijdje quasi alles gedaan via Degiro, maar na onheilspellende berichten teruggekeerd naar Binckbank. Met de overname door Saxo toch andere oorden beginnen opzoeken. Bolero, Keytrade en Lynx uitgeprobeerd en mijn voorkeur gaat momenteel uit naar die laatste: eerder lage kosten, geen gedoe met beurstaksen, responsieve helpdesk vanuit Gent én de betrouwbaarheid van Interactive Brokers met een vleugje Nederlands toezicht.
 
Eerst nog gestart bij Deutsche Bank, daarna Bolero en sinds 2 jaar rechtstreeks bij Interactive Brokers vanwege de lage kosten en uitgebreide mogelijkheden.
 
Vooral Bolero.
Heb ook even Lynx (vond ik te ingewikkeld, vooral om simpele rapporten te trekken zoals lijst transacties) geprobeerd,
en BuxZero (gratis orders waren wel nice, weggegaan bij invoering verplicht betalend abonnement).

Ook nog een stuk bij SaxoBank zitten, als overschot van mijn geliefde Binck periode
 
Lynx.
Ook nog een groot deel bij Saxo staan van mijn binckbank periode. Maar daar koop ik dus niks meer.
 
Er is hier een grote thread over trackers en (actieve) beleggingsfondsen (die ik wel niet volg, cuz reddit), maar ik mis hier een thread over de 3e partij die overal een graantje wil meepikken: de brokers.

Ik gebruik momenteel alleen Degiro omdat ik heel geregeld en niet telkens voor heel grote bedragen bijkoop en ik eigenlijk enkel maar op buitenlandse beurzen bezig ben. Maar die administratieve rondslomp is toch wel echt een merde, en je kan u ook vragen stellen bij hoe veilig Degiro eigenlijk is moest het fout gaan (gezien ze geregeld in de clinch liggen met hun toezichthouder enzo). Bolero lijkt me de beste nachtrust te geven wanneer je al een grote portefeuille hebt en telkens belegt (op de lange termijn) voor relatief grote bedragen bv. om de zoveel maanden. Dan voel je die fees zo niet.
Welke administratieve rompslomp bedoel je? Allicht koop ik andere dingen aan bij DeGiro waarbij dat niet zo is, dus ik ben benieuwd.

Alles zit voorlopig bij DeGiro omdat het simpelweg de goedkoopste is. Al een paar keer naar Bolero gekeken, maar blijft mij toch erg duur voor wat ik ermee doe. Iemand ooit al eens aan Bolero gevraagd of ze bijvoorbeeld wat credit kunnen krijgen om aankopen te doen als je een groot portfolio zou overzetten naar hun?
 
Bolero. De keuze destijds te snel gemaakt, had meer info moeten zoeken over verschillende brokers. Als mijn inbreng te klein wordt tegenover de transactiekosten zal ik wel kijken naar een andere broker, maar voorlopig nog niet aan de orde.
 
Welke broker is dan aangeraden volgens jou voor beginnelingen die eventueel een paar duizend euro in een tracker zouden willen steken en er de komende jaren niet echt meer nood aan hebben. (langetermijnsparen dus, maar hopelijk met minder "verlies" dan een spaarrekening.
 
Keytrade.
Niet de goedkoopste, maar ik hou wel van hun interface in de app en het gevoel dat ze mij als klant 'gerust' laten.
KBC en alle aanverwanten vind ik net iets te opdringerig in hun communicatie.
 
Degiro = buitenlandse rekening?
En bepaalde dingen invullen in personenbelasting? Geen automatische afhoudingen?
Ja de NL account en DE rekening eenmalig aangeven bij de NBB en dan elk jaar aanvinken dat je die buitenlandse accounts/rekeningen hebt.
TOB wordt automatisch ingehouden, dividendbelasting weet ik zo niet.
 
Keytrade.
Niet de goedkoopste, maar ik hou wel van hun interface in de app en het gevoel dat ze mij als klant 'gerust' laten.
KBC en alle aanverwanten vind ik net iets te opdringerig in hun communicatie.
Bolero hier, en ik krijg 0,0 communicatie? Alle nieuwsbrieven etc. wel uitgeschreven.

Vnl. gekozen uit luiheid: geen gedoe met beurstaks, buitenlandse rekeningen aangeven, belastingsaangifte etc. Voor het beperkt aantal transacties dat ik doe valt de prijs van die luiheid goed mee. Comfort mag wat geld kosten.

Ik mis de optie "geen, ik beleg niet", om in te schatten hoe populair beleggen bij de BG populatie is.
 
Is er een reden waarom Medirect er niet bijstaat?
Weet iemand wat hun "Jaarlijkse beheersvergoeding" inhoudt? Is dit ook voor ETF's?
 
Ik mis de optie "geen, ik beleg niet", om in te schatten hoe populair beleggen bij de BG populatie is.
Mensen die niet beleggen gaan niet direct op een thread "welke broker gebruik je" klikken. Dus dat zou wel een heel scheef beeld / conclusies geven.
 
Bolero:
werkte vroeger in buitenland (domicilie niet in Belgie).
KBC/Bolero was enige broker die beleggingsrekening wilde openen (was zelf/familie al klant).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan