Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

  • Bolero

    Stemmen: 41 33,3%
  • Degiro

    Stemmen: 45 36,6%
  • Bux

    Stemmen: 2 1,6%
  • Lynx

    Stemmen: 10 8,1%
  • Keytrade

    Stemmen: 9 7,3%
  • Trade Republic

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mexem

    Stemmen: 1 0,8%
  • Re=bel

    Stemmen: 5 4,1%
  • Saxo Bank

    Stemmen: 10 8,1%

  • Totaal aantal stemmers
    123
Heb dit topic eens doorlezen en een beetje informatie aan het opzoeken geweest. Ik ben ook aan het kijken om in te stappen in het ETF verhaal. Mijn begin is om gewoon een IWDA etf aan te kopen voor een klein bedrag en hier per kwartaal telkens van aan te kopen. Laten we spreken 2500 euro per keer. Misschien als ik me er al iets vertrouwder mee ben dat er nog wel andere zaken kunnen bijkomen.

Ik overweeg volgende brokers:
- Keytrade
- Lynx
- Degiro

Nu gaat mijn voorkeur uit naar Keytrade. Waarom: als ik het goed begrepen heb moet je geen rekeningen aangeven bij Keytrade en houden zij ook alle belastingen af.
Ik denk dat Lynx dit ook wel doet en iets goedkoper is naar de kosten toe. Maar Keytrade heb ik momenteel al.
Degiro moet je de rekening aangeven en ook belastingen zelf regelen. De rekening aangeven is precies niet zo moeilijk, maar de belastingen zelf afhouden lijkt me toch al iets ingewikkelder.

Kloppen mijn redeneringen? Kunnen jullie mij dit ook aanraden om gewoon via keytrade te doen? Of gewoon Lynx kiezen?
Of heeft dit met mijn bedragen van 2500 euro allemaal zeer weinig invloed? Of net wel. omdat je geen supergrote bedragen investeert dat de kosten dus hoger oplopen?
 
Zowel Lynx als Degiro regelen de inhouding en aangifte van de TOB (tenzij je opt-out). Als je in kapitaliserende ETF zoals IWDA investeert, dan zijn er verder geen belastingen verschuldigd.
Dus als ik het goed begrijp. Als ik IWDA aankoop bij Degiro/Lynx ga ik enkel mijn rekening moeten aangeven. Maar inhouding van belastingen moet ik totaal geen rekening meer mee houden?
Dan is het misschien toch interessanter om bij deze spelers een rekening te nemen omdat de kosten wat lager liggen.

Wel raar dat het eerste antwoord in dit topic dan dit is:
"Ik gebruik momenteel alleen Degiro omdat ik heel geregeld en niet telkens voor heel grote bedragen bijkoop en ik eigenlijk enkel maar op buitenlandse beurzen bezig ben. Maar die administratieve rondslomp is toch wel echt een merde, en je kan u ook vragen stellen bij hoe veilig Degiro eigenlijk is moest het fout gaan (gezien ze geregeld in de clinch liggen met hun toezichthouder enzo)."

Wat wordt er dan met administratieve rondslomp bij Degiro bedoeld?
 
Laatst bewerkt:
Maar inhouding van belastingen moet ik totaal geen rekening meer mee houden?
Geen dividenden betekent geen roerende voorheffing verschuldigd.
Wat wordt er dan met administratieve rondslomp bij Degiro bedoeld?
De crux zijn de buitenlandse beurzen. Degiro houdt enkel de bronheffing in, niet de Belgische RV. Als je boven het vrijgesteld bedrag uitkomt, moet je dat jaarlijks aangeven in je personenbelasting.
 
Ok. Als ik het goed begrijp is het voor aandelen/etf's waar geen dividenden op uitbetaald worden (bvb IWDA) dan goed voor Degiro te kiezen. Dan heb je hier helemaal geen rompslomp mee. Enkel de rekening aangeven, de beurstaks wordt automatisch afgehouden en voor de rest moet je geen roerende voorheffing betalen omdat er geen dividenden worden uitbetaald.

Verder denk ik dan dat het voor obligaties en etf's die dividenden uitbetalen dan wel ingewikkelder ligt. En dat je hier dus dan wel administratie mee hebt om dit voor de belastingen aan te geven.

Klopt mijn redenering? :)
 
Ok. Als ik het goed begrijp is het voor aandelen/etf's waar geen dividenden op uitbetaald worden (bvb IWDA) dan goed voor Degiro te kiezen. Dan heb je hier helemaal geen rompslomp mee. Enkel de rekening aangeven, de beurstaks wordt automatisch afgehouden en voor de rest moet je geen roerende voorheffing betalen omdat er geen dividenden worden uitbetaald.

Verder denk ik dan dat het voor obligaties en etf's die dividenden uitbetalen dan wel ingewikkelder ligt. En dat je hier dus dan wel administratie mee hebt om dit voor de belastingen aan te geven.

Klopt mijn redenering? :)
Let wel op dat er 2 versies zijn van IWDA. De accumulerende en de uitkerende versie. Pak de accumulerende zodat je geen dividenden uitbetaald krijgt maar deze direct opnieuw geïnvesteerd worden.
 
Even een vraagje over Degiro, dit was mij nog niet eerder opgevallen.
Ik ga gewoon de bedragen zeggen, is niet veel geheim aan denk ik.
Bovenaan in accountoverzicht staat het op totale w/v +1195
Maar als ik naar mijn individuele aandelen/etf's kijk is de ongerealiseerde w/v
-83
-6
+1218
+307
Dit is toch een verschil van 241€
Wat zie ik over het hoofd?
Niet in detail gegaan op dit moment maar als ik denk aan kosten en transactiebelasting kom ik misschien aan een 100€ dus daar zit het precies niet.
 
Even een vraagje over Degiro, dit was mij nog niet eerder opgevallen.
Ik ga gewoon de bedragen zeggen, is niet veel geheim aan denk ik.
Bovenaan in accountoverzicht staat het op totale w/v +1195
Maar als ik naar mijn individuele aandelen/etf's kijk is de ongerealiseerde w/v
-83
-6
+1218
+307
Dit is toch een verschil van 241€
Wat zie ik over het hoofd?
Niet in detail gegaan op dit moment maar als ik denk aan kosten en transactiebelasting kom ik misschien aan een 100€ dus daar zit het precies niet.
Daar staat normaal een icoontje van een vraagteken bij, met wat meer uitleg.
 
Even een vraagje over Degiro, dit was mij nog niet eerder opgevallen.
Ik ga gewoon de bedragen zeggen, is niet veel geheim aan denk ik.
Bovenaan in accountoverzicht staat het op totale w/v +1195
Maar als ik naar mijn individuele aandelen/etf's kijk is de ongerealiseerde w/v
-83
-6
+1218
+307
Dit is toch een verschil van 241€
Wat zie ik over het hoofd?
Niet in detail gegaan op dit moment maar als ik denk aan kosten en transactiebelasting kom ik misschien aan een 100€ dus daar zit het precies niet.
Als je ooit posities gesloten hebt met winst of verlies komen deze terecht in je totale w/v van je account maar zie je deze natuurlijk niet meer bij je huidige aandelen/ETFs staan.
Stel dat je je aandeel/ETF waar je momenteel op +1218 mee staat zou verkopen veranderd er niets aan je totale w/v van je account maar zie je deze winst niet meer bij je huidige aandelen/ETFs.

Samengevat is je totale w/v de som van de ongerealiseerde w/v (huidige aandelen/ETF) + gerealiseerde w/v (verkochte aandelen/ETF).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan