Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Weer wat spelletjes gespeeld de afgelopen dagen:
- Rising Sun (KS met monster pak): met 5 spelers zodat er echt wel gevochten moest worden tijdens de tea ceremony. Op het eind wel zeer druk op de map met alle monsters. Ben er nog steeds niet uit of ik Ankh beter vind of niet. Blijft wel een zeer leuke game.
- Harry Potter Hogwarts Battle met het gezin: enigste spel waar mijn vrouw ook meespeelt. Als lichte family deckbuilder voor HP fans (vooral de jongste) wel leuk. Jaar 3 uitgespeeld en leuk om onze jongste te zien opgaan in het spel.
- Unsettled: interessante coop puzzle game met redelijke narrative elementen. Heel sfeerrijk en prachtige components en production value. Denk dat je deze zeker altijd met minstens 2-3 moet spelen voor de dynamiek en interactie. Goed om een keer maandelijks een planeetpuzzel te doen.
- Marvel United: in afwachting van de Xmen levering (en wave 1 KS die ik erbij heb genomen) en op vraag van de kinderen nog eens een potje gespeeld. Eens je de mechaniek van de villain doorhebt kan je echt goed beginnen plannen. De jongste denk al strategisch na en ook vooruit op welke location we moeten zijn en welke threats we best vermijden in combinatie met de krachten van de villain, dat belooft voor als hij ouder wordt.

- Rising Sun (KS met monster pak): met 5 spelers zodat er echt wel gevochten moest worden tijdens de tea ceremony. Op het eind wel zeer druk op de map met alle monsters. Ben er nog steeds niet uit of ik Ankh beter vind of niet. Blijft wel een zeer leuke game.
RS & Ankh zijn imo ook totaal verschillende games.

Battles zijn helemaal anders, Ankh is veel meer area control gedurende heel het spel terwijl ge bij Rising sun Veel meer aant bewegen zijt...
Negotiation hebt ge praktisch niet bij Ankh. Vind ze beide wel erg leuk!

RS & Ankh zijn imo ook totaal verschillende games.

Battles zijn helemaal anders, Ankh is veel meer area control gedurende heel het spel terwijl ge bij Rising sun Veel meer aant bewegen zijt...
Negotiation hebt ge praktisch niet bij Ankh. Vind ze beide wel erg leuk!
Sowieso verschillend idd en beiden erg leuk genoeg, zal er nooit nee tegen zeggen om het te spelen. Ze gaan nog lang in mijn kast blijven en hopelijk veel op tafel komen.

In corona isolatie tijd gehad om 2 keer Kingdom Death Monster op tafel te krijgen. Topspel. Veel admin tussen spelen door dus ga bgg nog afschuimen om wa te optimizen maar echt een dikke aanrader. De mini’s assembleren ben ik echt rete in ma kan de vreugde maar beperkt dempen.

Twee weken geleden paar keer Unsettled gespeeld, direct alle extras gebacked.

Terraforming Mars

Uitbreidingen:
Hellas map
Prelude
Venus Next
Colonies

Intussen is dit al een klassieker geworden, al had ik hem nog nooit met uitbreidingen gespeeld.
Turmoil hebben we er bewust uit gelaten omdat het het spel enorm rekt volgens onze host.

Over het basisspel valt nog weinig te vertellen natuurlijk.

Hellas: voor mij een map zoals de andere mapjes.

Prelude: een belangrijke keuze aan het begin van het spel die je toch wel wat voordeel kan opleveren tov de andere spelers.

Venus next: het bordje aan de zijkant waar eigenlijk niet naar gekeken werd behalve in de laatste 3-4 rondes toen ik plots heel wat TR ging farmen, iedereen wakker schoot en er ineens stevig om gevochten werd.

Note: ze waren te laat, mijn kaarten zaten klaar en bijna de volledige track ging naar mijn TR-spoor op het main board.

Colonies: deze is voor mij vanaf nu een must have uitbreiding als we dit nog eens op tafel gooien.
Je blokje plaatsen op de Colonies en resources farmen tot aan het einde.
Hier werd enorm naartoe getrokken in onze game wat voor veel frustratie (en dus leuke momenten) zorgde.

Gewonnen? Nee, te weinig aandacht besteed aan steden bouwen. Maar een 2de plaats is ook zeker niet slecht in deze 3u durende strijd.

Achteraf nog wat uitleg gekregen over Turmoil en de volgende keer wil ik deze uitbreiding bij voegen bij de van de hoop.

Note: ik vind het bord van TFM eigenlijk te klein en schrik er nog elke keer van.
maar ik snap de keuze aangezien je met hopen kaarten zit, zeker met de uitbreidingen erbij.

Terug
Bovenaan