Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Ik ga 2-3x op een jaar bij een vriend gaan board/card gamen en dat is dan altijd iets uit zijn 'bescheiden collectie' van ondertussen 1900 titels :unsure:.

Gisteren Ashes Reborn gespeeld.

Leuke card game, en eentje waar je snel mee weg bent als nieuwe speler.
Spelletjes duren redelijk lang, maar zonder dat er sleur in komt te zitten.
 
Het Witte Kasteel van Himeji

Afgelopen weekend gekocht en gespeeld. Zit heel goed in elkaar. Simpel, je hebt 'maar' 9 beurten en per beurt je kan in principe maar 1 actie doen (een dobbelsteen ergens leggen), maar die actie kan heel veel veroorzaken, dus toch ne doordenker als je het meeste er uit wil halen in die weinige beurten.
 
Op Zomerspel volgende spellen getest:

  • El Grande: klassieker, maar nog niet eerder gespeeld. Ik snap waarom die na al die jaren nog altijd in de top 100 staat op BGG. We hadden wel een zeer slechte uitleg vol fouten gekregen, zijn we niet gewoon op Zomerspel.
  • Captain Flip: simpel spel vanaf 8 jaar, wel geestig. Maar vorig jaar op Zomerspel Koala Kart gespeeld, en daar kan deze toch niet tegen op.
  • Heat: ik was al wat te moe om helemaal mee te zijn, we hebben ook maar 1 ronde gespeeld. Ik zie de allure, strategischer dan een Flamme Rouge.
  • Star Wars: Bounty Hunter: kort en simpel, maar het greep me te weinig om het nog een keer te spelen
  • Het Witte Kasteel van Himeji: @Fetseroony omschrijft het als simpel, maar jezus mina zo voelde de uitleg van een half uur echt niet aan. Eenmaal we speelden was het dat inderdaad wel in de zin dat je maar 1 actie doet, maar je hebt heel veel keuze in wat die actie dan gaat inhouden, en wat die dan weer gaat triggeren. Op zich wel een fijn spel, met ondanks die 9 acties best veel variatie, maar gaat hier toch niet op het wenslijstje.
  • Crokinole: als afsluiter, altijd fijn. Ik kan nog altijd niet goed 'flicken', mijn vingernagel doet nog altijd pijn 😅 en mijn vrouw veegde weer de vloer met me aan. Maar toch leuk!

Eerste editie van Zomerspel denk ik waar ik niet hooked geraakte aan een van de uitgeteste spellen. Ook de eerste keer dat we naar buiten zijn gewandeld zonder nieuw spel (los van De Zoektocht naar El Dorado die mijn vrouw in de tombola had gewonnen). Voor de rest weer heel fijn en gezellig, nooit te druk. Enkel bij MLEM: Space Agency hebben we nooit kunnen aanschuiven wegens continue volzet. Aankleding was heel wat minder dit jaar (en dat had precies ook een negatieve impact op de akoestiek), en het eten weer heel sober.
 
Castles of burgundy.
Lag hier al een tijdje.
Ik vind het wel goed, veel verschillende manieren om te winnen, op zich relatief simpel maar toch diepgaand. Ge zijt wel efkes bezig met het klaarzetten.
 
Eerste editie van Zomerspel denk ik waar ik niet hooked geraakte aan een van de uitgeteste spellen. Ook de eerste keer dat we naar buiten zijn gewandeld zonder nieuw spel (los van De Zoektocht naar El Dorado die mijn vrouw in de tombola had gewonnen). Voor de rest weer heel fijn en gezellig, nooit te druk. Enkel bij MLEM: Space Agency hebben we nooit kunnen aanschuiven wegens continue volzet. Aankleding was heel wat minder dit jaar (en dat had precies ook een negatieve impact op de akoestiek), en het eten weer heel sober.
Idem hier, ook geen spel gekocht deze keer. Gebeurt zelden :p

En inderdaad, voor een jubileumeditie was het maar pover dit jaar. Had toch wel wat meer verwacht.
Eten was alleszins stukken beter dan twee jaar geleden. Een broodje kaas was dan echt een broodje kaas. Geen groenten, geen saus, niks. Gewoon droogweg naar binnen werken.
 
We zijn zaterdag ook naar Zomerspel geweest, was al heel lang geleden, dus kan niet vergelijken.

We hebben volgende games gespeeld:

  • Sky Team: volledig van overtuigd, gingen het ook meenemen, maar hij had niks meer in stock. Blijkbaar wacht de NL-versie op een volgende print. We bestellen dan wel nog eens de EN-versie.
  • Earth: kon niet volledig overtuigen, alhoewel het niet mis was. Probleem is gewoon dat mijn vrouw en ik het net interessant vinden in zo’n games wat de ander doet en dan gaat Earth natuurlijk heel lang duren (als je het sequentieel speelt).
  • Next Station: Paris: leuke game. Maar we hebben al een hele hoop van die kleine spelletjes (die nu al ondergesneeuwd raken), dus niet meegenomen.
  • Mission Control: Critical Orbit: een leuke insteek, maar er ontbrak precies iets. Het helpt natuurlijk niet dat we maar met 2 zijn, dan zijn er 2 bots (gezien elke rol uniek is). Maar zelfs met 4 heb ik het gevoel dat er zaken zijn die me zouden storen.
  • Trekking Through History: hele leuke en mooie game. Helemaal iets voor mij (mijn vrouw was iets minder enthousiast, maar vond het wel nog goed). Alleen vind ik het veel te duur voor wat het is, dus ook niet meegenomen.
  • De Betoverde Torens: op de valreep ook nog deze gespeeld. Mijn vrouw vond die er heel leuk uitzien, dus ons dan maar aan tafel gezet en we waren beide op slag overtuigd. Super licht, maar verslavend en hilarisch. Zal zeker ook op tafel komen als we met wat meer zijn. Hebben we ineens ook meegenomen aan een zeer mooie prijs.
Dan vond ik het nog jammer dat ik 20 Strong, Long Shot the Dice Game, Thunder Road: Vendetta, het Witte Kasteel, MLEM en Crockinole niet heb kunnen uittesten. Van een paar had de vrouw geen interesse, van de andere was het gewoon constant volzet.
 
  • Trekking Through History: hele leuke en mooie game. Helemaal iets voor mij (mijn vrouw was iets minder enthousiast, maar vond het wel nog goed). Alleen vind ik het veel te duur voor wat het is, dus ook niet meegenomen.
Ik heb de Kickstarter versie en vind het teleurstellend. Er is weinig spel aan. Je kiest in veel gevallen het jaartal met de kleinste sprong. Of als er geen goede kaarten zijn, gewoon zo'n voorouder pakken. Mijn spel vliegt alleszins op de verkoopstafel. Ziet er wel schitterend uit, heel mooi artwork en mooie componenten.
 
Trekking Through History heb ik ook de Kickstarter liggen, ik vind die wel leuk. Het is simpel, dat klopt. Maar dat is ook de reden waarom die regelmatig op tafel komt, wij hebben geen energie meer voor zwaardere spellen.

De betoverde torens hebben we vorig jaar op Zomerspel gespeeld, ik vond daar zeer weinig aan eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan