Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Pulsar 2849!

Deze van Vladimir Suchy blijft toch een toppertje, zowel visueel als gameplay-gewijs. Op zich heel envoudig spel, maar veel te combo'en en de juiste kettingen te vinden! Uiteraard wel zien dat de setup juist gebeurd is, dat was bij ons niet het geval :).

Ondanks dat probleempje mij toch weer schralijk geamuseerd met rondvliegen, techs onderzoeken, pulsars ontdekken en gyrodines in gang zetten! Ziet er indrukwekkend uit, maar de complexiteit zit hem in de keuzes, niet in de regels :)

Aanradertje!
 
City of the great machine


Omdat ik zelf niet zo van deduction spellen hou was ik volkomen verrast door deze topper.

De constante struggle die het spel geeft waarbij alle communicatie open is maar je toch zal moeten communiceren met je medespelers terwijl dat de machine-speler dit eigenlijk niet aan zijn oren mag komen leidt tot hilarische conversaties met de andere Hero spelers.
Ik had ook niet de indruk dat de rol van machine dermate moeilijk was zodat het onmogelijk is om te winnen.

Op vlak van productie heeft men hier ook zeker niet te klagen, een duidelijke regel- en referentieboek zodat alles heel helder is alvorens te beginnen en eventuele vragen tijdens het spel zijn direct beantwoord.

Mooie, grote kaarten waar nodig en kleinere om de locaties te bepalen. De miniaturen hebben eveneens een goede kwaliteit samen met de rest van de spelonderdelen.

De beste hidden movement die ik tot nu toe gespeeld heb. Volgende keer wil ik de machine wel eens zijn.
 
Scythe gespeeld, vond het wel zeer plezant spel, na Gloomhaven komt dat zeker terug op tafel maar eerst maar eens gloomhaven (jaws of the lion) finishen. Na erdoor gewandeld te zijn hebben we nu bij scenario8 toch wel wa moeite gehad, eindelijk zou ik zeggen want ik vond er tot dit scenario eigenlijk niet zoveel aan :)
 
Dinsdag Scholars of the South Tigris gespeeld. Wat een clusterbom is me dat. Heel goed spel, begrijp mij niet verkeerd, maar in het begin waren we een beetje overdonderd door wat er allemaal mogelijk was. Eens we aan het spelen geslagen waren, was dat probleem wel weg want het speelt op zich wel nog redelijk straighforward.

De combinaties van mannekes, dobbelstenen, de kleuren van dobbelstenen en de kennis van primaire en secondaire kleuren is best wel goed uitgewerkt. Wil je een groene actie? dan moet je of een groene dobbelsteen inzetten, of een gele en een blauwe, ...

Veel te lang gespeeld voor een eerste spel, maar er is serieus nagedacht. Volgend potje zal wel een tuk sneller gaan :D
 
Hier al enkele avonden My city aan het spelen. Ondertussen beginnen we aan chapter 6
Zeer leuk spelletje om op een avond na het werk te spelen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Tova
Dinsdag Scholars of the South Tigris gespeeld. Wat een clusterbom is me dat. Heel goed spel, begrijp mij niet verkeerd, maar in het begin waren we een beetje overdonderd door wat er allemaal mogelijk was. Eens we aan het spelen geslagen waren, was dat probleem wel weg want het speelt op zich wel nog redelijk straighforward.

De combinaties van mannekes, dobbelstenen, de kleuren van dobbelstenen en de kennis van primaire en secondaire kleuren is best wel goed uitgewerkt. Wil je een groene actie? dan moet je of een groene dobbelsteen inzetten, of een gele en een blauwe, ...

Veel te lang gespeeld voor een eerste spel, maar er is serieus nagedacht. Volgend potje zal wel een tuk sneller gaan :D
Vergelijkbaar met Paladins qua weight?
Daar duren de spellen ook altijd lang vind ik.
 
De voorbije weken wordt er weer wat meer gespeeld.
Heb eindelijk HEAT eens kunnen spelen (niet via BGA); wel maar met 2, maar was nog steeds wel leuk!
Kwakzalvers van Kakelenburg is ook een paar keer op tafel gekomen....
Ik had Cubitos en El Dorada al, maar Kwakzalvers zal precies wel meer succes hebben...

We waren met 3 mensen een Frosthaven campaign begonnen, maar door omstandigheden lag dat maanden stil...
Woensdag zijn we opnieuw gestart, dit keer met 4... Had er wel weer onmiddellijk zin in :D
 
De voorbije weken wordt er weer wat meer gespeeld.
Heb eindelijk HEAT eens kunnen spelen (niet via BGA); wel maar met 2, maar was nog steeds wel leuk!
Kwakzalvers van Kakelenburg is ook een paar keer op tafel gekomen....
Ik had Cubitos en El Dorada al, maar Kwakzalvers zal precies wel meer succes hebben...

We waren met 3 mensen een Frosthaven campaign begonnen, maar door omstandigheden lag dat maanden stil...
Woensdag zijn we opnieuw gestart, dit keer met 4... Had er wel weer onmiddellijk zin in :D

Kwakzalvers ook nog eens gespeeld. Uitbreidingen zijn ook wel goed.

El Dorado vermoed ik? Vinden we ook leuk. Uitbreidingen niet zo.

Frosthaven ligt hier ook al enkele weken terug stil.
 
Ark Nova nog eens gespeeld, nu met de Marine Worlds uitbreiding. Vooral het draften van actiekaarten in begin laakt het leuker en dat je met "waves" op de speelkaarten wat sneller door uw deck gaat.
Ook nu eens met 4 gespeeld ipv 2 en afhankelijk van uw nedespelers is er dan natuurlijk behoorlijk wat meer downtime dus ik snap waarom het op boardgamegeek voornamelijk met 3 aangeraden wordt. Maar sowieso een erg leuk spel, kan niet wachten om het nog eens te spelen!
 
afgelopen weekend terug wat kunnen gamen:

met 2 spelers :
  • ark nova met marine worlds uitbreiding : we spelen niet meer zonder deze uitbreiding, het spel speelt ook heel vlot met 2 spelers. nog altijd 1 van de beste bordspellen ooit wat mij betreft
  • qwixx longo : gewoon een leuk tussendoortje om de hersenen terug wat te resetten
  • Aquatica : ook een heel goed spel dat regelmatig op tafel komt, een aanrader als je hem kan vinden
  • Boonlake : deze wordt ook bijna altijd gekozen op een spelavond, duurt misschien lang maar dat heb je tijdens het spelen alvast niet door
met 3 spelers :
  • Origins (First Builders) : met de ancient wonders expansie waarvan we met beide modules speelden. een hele goede eurogame die hier veel op tafel komt. de trials of the builders module van de expansie verandert niet alleen de duur van het spel (je werkt nu een x aantal rondes af ipv end game triggers), je hebt ook iedere ronde bepaalde doelen die punten opleveren. dit zorgt ervoor dat het spel qua regels niet veel veranderd maar je toch heel anders gaat spelen. vond het wel een meerwaarde om zo te spelen
  • trekking trough history : een lichter spel qua regels dat je in 5 minuten kan aanleren, dus ideaal voor met de familie. thematiek en uitwerking zijn alvast top wat mij betreft. hele goede kwaliteit van components ook. spel bevat genoeg keuzes om het toch interessant te houden en het speelt ook heel snel en vlot
  • Escape the dark Castle : co-op game die ik gekocht had puur op het artwork (I love it maar er zijn ook veel mensen die het spuuglelijk vinden) Spel zelf is ook echt wel goed en je moet echt als team samenwerken en keuzes maken. is poepsimpel qua regels maar moeilijk om te winnen. ook een leuk tussendoortje
 
Kwakzalvers ook nog eens gespeeld. Uitbreidingen zijn ook wel goed.

El Dorado vermoed ik? Vinden we ook leuk. Uitbreidingen niet zo.

Frosthaven ligt hier ook al enkele weken terug stil.
Ik bedoelde inderdaad El Dorado!
We hebben voor geen van die spellen hebben een uitbreiding.
Momenteel is er genoeg afwisseling, bij andere spellen.
Maar goed om te weten dat de uitbreidingen van Kwakzalvers de moeite zijn.
 
Carcassonne de mist gespeeld gisteren, heel leuk!
Verder ook vlotte geesten (wel ok), regenwormen, cluedo (voor de allereerste keer) en persoonlijke favoriet: valse hommels 😊
 
Hoogspanning, again! Het wordt wel tijd dat we eens spelen op nieuwe maps ofzo, want telkens Duitsland en de VS, twordt beetje hetzelfde :p
 
Heroes of might & magic 3 en Lying Pirates.
Homm3: enorm leuk. Het zijn wel véél dozen en het neemt wel wat tablespace in maar tegelijk slagen ze er goed in om de sfeer van de pc-game te capturen. De battlefield expansion is nog het leukste onderdeel. hero vs hero kan pittige gevechten opleveren, enig "minpuntje" is dat de diceroll nogal zwaar kan doorwegen tov de stats, zeker bij de lower en mid-tier troepen. Al had mijn tegenstander ook wel pech van epische proporties bij het rollen van die dobbelstenen :)

De facties voelen en spelen ook verschillend genoeg dat zelfs wanneer je hetzelfde scenario herspeelt, er toch aardig variatie opzit (en er zijn véél scenario's om te spelen)

Het grootste minpunt, dat zijn de spelregels. Er zijn teveel boekjes die elkaar crossreferencen of overrulen. Het helpt aardig als je de pc-game al kent omdat je dan de core-mechanics sneller kan vertalen naar het bordspel, maar voor mensen die de pc-game nooit gespeeld hebben, kan ik me inbeelden dat het niet altijd even duidelijk is.

Lying pirates:
Simpel maar verrassend leuk spel. Met 4 gespeeld, vrouwlief zot gemaakt door als een piraat te blijven praten het godganse spel (en ze heeft het al niet op piraten) maar dit gaat zeker ook meer op tafel komen.
De opzet en uitleg is poepsimpel, de bamboo cups bieden écht een meerwaarde qua immersie en de mechanics van kaarten die je kan spelen icm de verschillende tegels waar je op landt zorgen voor aardig variatie. Al blijft het core-element toch het dobbelstenen bluffen. Verrassend moeilijk maar ook verrassend leuk
 
Deze hebben we uitgespeeld en we zijn nu aan My island bezig.
hoe bevalt het?
Wij hebben My City ondertussen uitgespeeld maar naar het einde toe werd het toch wel wat te veel hetzelfde.

Laatste dat wij gespeeld hebben is Dice Theme Park, had ik me gepakt op spiel voor een klein prijsje.
 
hoe bevalt het?
Wij hebben My City ondertussen uitgespeeld maar naar het einde toe werd het toch wel wat te veel hetzelfde.

Laatste dat wij gespeeld hebben is Dice Theme Park, had ik me gepakt op spiel voor een klein prijsje.
Tot hiertoe goed. Het zijn korte sessies. Nog niet uitgespeeld.
 
Terug
Bovenaan