Welk alarmsysteem/camera's voor- en achtergevel

LaCucaracha

Well-known member
In ons nieuwe huis is nog geen alarmsysteem aanwezig. Dus ik kom hier even mijn licht opsteken. Liefst ook met enkele camera's erbij ( moet niet persé samen met het alarm komen) voor de voor- en achtergevel.

Liefst geen dure abonnementstoestanden met een externe firma à la Verisure, want daar staat de prijs niet in verhouding tot de kwaliteit me duntk.

Features die we graag zouden helpen:

- notificatie op smartphone/sms/telefoon wanneer het alarm afgaat
- camera die focust op bewegingen en die ook 's nachts scherpe beelden maakt
- zeer veel storage op camera ( kwestie dat ik niet elke keer op een ladder moet gaan staan om de sd card uit de camera te halen).

Wat hebben jullie zoal? En zijn jullie daar tevreden van?
 
Hey,

Volgens mij is het merk eufy wel iets voor jou.
Ik heb zelf enkel een Indoor camera van dit merk maar ze hebben heel wat componenten om een alarmsysteem op te zetten. Dit allemaal zonder abonnementskosten.

De outdoor camera's werken op batterijen en gaan heel lang mee.
 
Hey,

Volgens mij is het merk eufy wel iets voor jou.
Ik heb zelf enkel een Indoor camera van dit merk maar ze hebben heel wat componenten om een alarmsysteem op te zetten. Dit allemaal zonder abonnementskosten.

De outdoor camera's werken op batterijen en gaan heel lang mee.
Thanks, ik ga het een bekijken!
 
SD kaartjes uit je camera halen? Wie heeft je dat verteld?

Een modern camerasysteem bestaat uit IP camera's die beeld streamen naar een NVR. Op die computer wordt dan bewegingsdetectie en dergelijke gedaan aan de hand van software. Ik ben zelf wel fan van NX witness. Je kan beelden zelf opslaan op die NVR voor een bepaalde tijd.

IP camera's heb je wat mij betreft twee opties. Dahua of HIKVision. Wel niet te veel nadenken over wat er die bedrijven in China doen. Camera's van Samsung of Siemens met een vergelijkbare beeldkwaliteit zijn onbetaalbaar voor een consument.

Wat zijn je verwachtingen voor je alarm? Geen abo kosten betekent ook geen centrale meldkamer of contactopvolging of automatische omschakeling van ordediensten. Zonder die dingen is een alarm eigenlijk gewoon iets dat wat lichten aanzet of een smsje verstuurd bij een bepaalde trigger.
 
Hier 3 IP-camera’s van Dahua met een NVR, dat loopt al 2 jaar zonder enig probleem.
Binnen heb ik een Imou-camera hangen (ook van Dahua in feite) voor de hond, daar zit een kaartje in maar die overschrijft gewoon oude beelden zodat je er ook niet moet naar omkijken.

Alarm is een centrale van Satel, niet aangesloten op meldkamer.
Wanneer er iets is belt het systeem mij op via de vaste telefoonlijn en zegt welke sensor alarm slaat.
Ik kan dan de camera’s checken ook om te zien of er effectief iets is, dus geen nood aan dure meldkamers.

Voor het alarm is er een jaarlijks onderhoudje van 120 euro en dat is het.
Mijn broer heeft hetzelfde systeem en ook bij hem geen problemen.

Ik had eerst ook naar zo’n goedkopere DHZ-sets gekeken, mijn broer was toen net aan het bouwen dus heb ik eens zijn installateur laten komen voor wat uitleg.
Uiteindelijk hebben we de kabels zelf getrokken op aangeven van de installateur en ben ik voor een professioneel systeem gegaan.

edit: de camera’s en Nvr hangen kan je zelf ook wel als je wat basiskennis netwerken hebt, ik heb het uit gemak laten doen.
 
Laatst bewerkt:
SD kaartjes uit je camera halen? Wie heeft je dat verteld?

Een modern camerasysteem bestaat uit IP camera's die beeld streamen naar een NVR. Op die computer wordt dan bewegingsdetectie en dergelijke gedaan aan de hand van software. Ik ben zelf wel fan van NX witness. Je kan beelden zelf opslaan op die NVR voor een bepaalde tijd.

IP camera's heb je wat mij betreft twee opties. Dahua of HIKVision. Wel niet te veel nadenken over wat er die bedrijven in China doen. Camera's van Samsung of Siemens met een vergelijkbare beeldkwaliteit zijn onbetaalbaar voor een consument.

Wat zijn je verwachtingen voor je alarm? Geen abo kosten betekent ook geen centrale meldkamer of contactopvolging of automatische omschakeling van ordediensten. Zonder die dingen is een alarm eigenlijk gewoon iets dat wat lichten aanzet of een smsje verstuurd bij een bepaalde trigger.
Thanks! Niemand heeft mij dat verteld... Ik ging er vanuit dat dat wat op dezelfde manier werkt als een dascham:p

Dus als ik het goed begrijp, zijn alarm en camera's apart? Die NX Witness is dat dan van Dahua of HIKVision? Of is dat nog iets apart?

Qua alarm: dus zonder abonnementskosten kan je geen van die zaken krijgen die je daar opsomt? Welk alarm zou je aanraden ( al dan niet met maandelijkse abonnementskost)?
 
Hier 3 IP-camera’s van Dahua met een NVR, dat loopt al 2 jaar zonder enig probleem.
Binnen heb ik een Imou-camera hangen (ook van Dahua in feite) voor de hond, daar zit een kaartje in maar die overschrijft gewoon oude beelden zodat je er ook niet moet naar omkijken.

Alarm is een centrale van Satel, niet aangesloten op meldkamer.
Wanneer er iets is belt het systeem mij op via de vaste telefoonlijn en zegt welke sensor alarm slaat.
Ik kan dan de camera’s checken ook om te zien of er effectief iets is, dus geen nood aan dure meldkamers.

Voor het alarm is er een jaarlijks onderhoudje van 120 euro en dat is het.
Mijn broer heeft hetzelfde systeem en ook bij hem geen problemen.

Ik had eerst ook naar zo’n goedkopere DHZ-sets gekeken, mijn broer was toen net aan het bouwen dus heb ik eens zijn installateur laten komen voor wat uitleg.
Uiteindelijk hebben we de kabels zelf getrokken op aangeven van de installateur en ben ik voor een professioneel systeem gegaan.

edit: de camera’s en Nvr hangen kan je zelf ook wel als je wat basiskennis netwerken hebt, ik heb het uit gemak laten doen.
Merci!
Welk type van Dahua heb je precies?
Dus bij jou zijn de camera's (Dahua) en het alarm (Satel) apart? Die NVR komt samen met de camera's of moet je die apart kopen? Welk alarm van Satel heb je precies?
In dat onderhoud van 120 € zitten niet de extra diensten begrepen?
 
Merci!
Welk type van Dahua heb je precies?
Dus bij jou zijn de camera's (Dahua) en het alarm (Satel) apart? Die NVR komt samen met de camera's of moet je die apart kopen? Welk alarm van Satel heb je precies?
In dat onderhoud van 120 € zitten niet de extra diensten begrepen?
Camera en alarm is inderdaad volledig gescheiden.

Alarm is de Satel Integra 32 dacht ik, met sensoren van Bosch.
Optioneel kun je een module bijkopen (die heb ik) waardoor je het systeem met een app kan bedienen, dit was eenmalig rond de 300 euro.
Onderhoud is gewoon checken of alles nog in orde is/back-up batterij nazien.
Bediening van het alarm via die app is dus eenmalige aankoop van de module.
Verder heb ik enkel een gesprekskost van de vaste lijn mocht het alarm mij opbellen.
Vaste lijn is ook mijn gewone telefoonlijn dus geen extra abonnementskosten hiervoor.

De NVR is deze, met een schijf WD Purple van 1 Tb dacht ik: https://www.ipcam-shop.nl/dhi-nvr41...MIrPXgnYTu7gIVlOR3Ch0S5AAyEAQYASABEgIMYfD_BwE
Camera’s zijn deze: https://www.ipcam-shop.nl/dahua-hdw4431em-as.html
De app is ook inbegrepen, eenmaal dat is ingesteld heb je daar in feite geen omzien naar.
Je moet daar dan wel de kabels en bevestigingsaccesoires (wall mount) nog bijrekenen mocht je het zelf willen aanschaffen.

Voor mijn volledig systeem van alarm + camera’s + bekabeling heb ik geleverd en geplaatst 4.025 € excl. btw betaald geloof ik, met zelf trekken van de bekabeling dan.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Niemand heeft mij dat verteld... Ik ging er vanuit dat dat wat op dezelfde manier werkt als een dascham:p

Dus als ik het goed begrijp, zijn alarm en camera's apart? Die NX Witness is dat dan van Dahua of HIKVision? Of is dat nog iets apart?

Qua alarm: dus zonder abonnementskosten kan je geen van die zaken krijgen die je daar opsomt? Welk alarm zou je aanraden ( al dan niet met maandelijkse abonnementskost)?
NX Witness is het softwarepakket waarmee je je IP camera kan bekijken. Dat lijkt een eenvoudige functie maar het is helaas zeer moeilijk om hiervoor goede software te vinden. Het staat volledig los van het merk camera dat je gebruikt. Voor het luik camerabewaking raad ik eigenlijk dit Nederlandstalig Youtube kanaal aan. Die man gebruikt NX Witness en gaat echt diep in detail over de hele opstelling met camera's binnen en buiten.

Qua alarminstallatie is het helaas moeilijk om daar iets nuttig over te zeggen. In de basis is een alarmsysteem gewoon een controller waaraan sensors hangen en die wordt geprogrammeerd om "alarm" te geven wanneer een combinatie van sensors wordt geactiveerd.

Alles begint met de vraag of je een centrale meldkamer wil of niet. Daaronder verstaan we dan een bedrijf dat permanentie houdt en een signaal van jou alarminstallatie binnen krijgt wanneer het af gaat. Dan zal er ook effectief een mens naar die situatie kijken en je bijvoorbeeld opbellen. Als dat een functionaliteit is die je wil zal je sowieso met een erkende installateur moeten werken. Daarvoor zijn certificaten en opleiding nodig bij die installateur en jij zal daarvoor ook lopende kosten betalen wat logisch is. Wij hebben daar zelf even naar gekeken maar de kostprijs hiervoor was zo exorbitant dat we het hebben laten links liggen.

Zonder centrale meldkamer zal je meer opties hebben qua installateurs of zelf doe-het-zelf oplossingen. Dan is het een kwestie van welke functionaliteit je wil of niet wil. Aan de hand daarvan moeten er veel of weinig sensors gehangen worden. Het plaatsen van al die sensors in een bestaand gebouw zal nagenoeg zeker draadloos moeten tenzij je grote breekwerken hebt gepland in het kader van een renovatie. Draadloos werkt even goed als bedraad maar batterijen gaan natuurlijk plat.


Wij hebben bepaalde beveiligingsmaatregelen in onze nieuwbouw (die ik liever niet weg geef) en dat werkt goed. Maar eerlijk gezegd is zelfs een duur alarmsysteem nog altijd inferieur aan een gemiddelde hond. Over camera's ben ik het helemaal eens. Maar je moet je afvragen of een retrofit alarmsysteem wil echt zinvol is. Maar dat kan alleen jij dus beslissen :)
 
Wij zijn voor Wyze cam V2's gegaan in combinatie met een waterdichte case. De Wyze cam V3 zou van zichzelf al waterdicht zijn, dus is hier nog beter voor. Wij hebben indertijd voor Wyze gekozen, omdat we er gratis person detection bijkregen (en melding op onze smartphone wanneer er een persoon gedetecteerd wordt). Nu moet je er een abonnement voor afsluiten en zijn er misschien betere/goedkopere alternatieven.

Wij wilden in geen geval abonnementskosten betalen en het moest eenvoudig zijn om te installeren. Dat was bij Wyze het geval.
 
Alles begint met de vraag of je een centrale meldkamer wil of niet. Daaronder verstaan we dan een bedrijf dat permanentie houdt en een signaal van jou alarminstallatie binnen krijgt wanneer het af gaat. Dan zal er ook effectief een mens naar die situatie kijken en je bijvoorbeeld opbellen. Als dat een functionaliteit is die je wil zal je sowieso met een erkende installateur moeten werken. Daarvoor zijn certificaten en opleiding nodig bij die installateur en jij zal daarvoor ook lopende kosten betalen wat logisch is. Wij hebben daar zelf even naar gekeken maar de kostprijs hiervoor was zo exorbitant dat we het hebben laten links liggen.

Zonder centrale meldkamer zal je meer opties hebben qua installateurs of zelf doe-het-zelf oplossingen. Dan is het een kwestie van welke functionaliteit je wil of niet wil. Aan de hand daarvan moeten er veel of weinig sensors gehangen worden. Het plaatsen van al die sensors in een bestaand gebouw zal nagenoeg zeker draadloos moeten tenzij je grote breekwerken hebt gepland in het kader van een renovatie. Draadloos werkt even goed als bedraad maar batterijen gaan natuurlijk plat.
Je zet gewoon een alarm die naar een alarmcentrale kan bellen.

Als nummer voor te bellen zet je je gsm en als 2e die van je partner.

Je thuis nummer belt naar jou gsm, die geeft allemaal rare tonen en biepen want die stuurt een signaal door. Je kijkt op je app na wat er juist aan de hand is. Werkt even goed als de meldkamer en kost je niks.

Indien je nog meer wil betalen kan je altijd een nutteloze voice module installeren.

@LaCucaracha indien je zelf je alarm zet is er meldingsplicht en onderhoudsplicht.
Onderhoud kan je perfect zelf doen, gewoon papier bij je central houden en aanduiden wnr je onderhoud zelf gedaan hebt ;-)
 
Hier werk ik ook met zo’n voicemodule die zegt waar er alarm is, ik vind dat nog handig.
Indien ik niet opneem belt hij inderdaad een lijstje met 4 nr’s op tot er iemand opneemt en bevestigt de boodschap ontvangen te hebben.

Mijn voicemodule kostte 99€, daarvoor moet je dat niet laten imo.
 
Hier werk ik ook met zo’n voicemodule die zegt waar er alarm is, ik vind dat nog handig.
Indien ik niet opneem belt hij inderdaad een lijstje met 4 nr’s op tot er iemand opneemt en bevestigt de boodschap ontvangen te hebben.

Mijn voicemodule kostte 99€, daarvoor moet je dat niet laten imo.
Werkt het niet via een app? Vind ik beter eigenlijk...
 
App heb ik ook hoor :)

Mocht ik bezet zijn dan belt het systeem naar mijn volgende contact die de app/mijn alarm niet in zijn app heeft, dus dan is het wel handig dat die persoon ook hoort wat er net aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:
Allen hartelijk bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik ga het eens bekijken!

Nu, ik verschiet wel wat van die prijzen!

Ik dacht eerlijk gezegd wel gesteld te kunnen zijn voor een 1000 a 2000 € als absolute max all in (dus alarm en 2 camera's) , zonder abonnementskost, maar het is dus toch wel wat duurder blijkbaar...

Het is ook helemaal mijn bedoeling niet om een bunker te maken van ons huis, maar gewoon om de voor-en achtergevel te kunnen monitoren...
 
Allen hartelijk bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik ga het eens bekijken!

Nu, ik verschiet wel wat van die prijzen!

Ik dacht eerlijk gezegd wel gesteld te kunnen zijn voor een 1000 a 2000 € als absolute max all in (dus alarm en 2 camera's) , zonder abonnementskost, maar het is dus toch wel wat duurder blijkbaar...

Het is ook helemaal mijn bedoeling niet om een bunker te maken van ons huis, maar gewoon om de voor-en achtergevel te kunnen monitoren...

Wii hebben voor onze nieuwbouw offerte laten maken bij 2 firma’s, beide rond de 4k met meldkamer inbegrepen.

contactmagneten, bewegingsensoren, doorschakeling gsm + mogelijkheid via app te bedienen.
 
Ik heb eens gehoord bij vrienden en die hebben 2 Hik Vision camera's hangen ( voor- en achtergevel).
Deze zijn wel niet gekoppeld aan hun alarm, maar wel aan de gsm... Is dat wat deftig? Zou niet zo duur zijn...

En wat is daarnaast een gewoon alarm met bewegingsdetectie op het gelijkvloers en op de eerste verdieping...

Ik zeg het: moeten echt geen Mission Impossible achtige toestanden zijn:p Gewoon basic alararm en 2 camera's voor buiten...
 
Ik heb eens gehoord bij vrienden en die hebben 2 Hik Vision camera's hangen ( voor- en achtergevel).
Deze zijn wel niet gekoppeld aan hun alarm, maar wel aan de gsm... Is dat wat deftig? Zou niet zo duur zijn...

En wat is daarnaast een gewoon alarm met bewegingsdetectie op het gelijkvloers en op de eerste verdieping...

Ik zeg het: moeten echt geen Mission Impossible achtige toestanden zijn:p Gewoon basic alararm en 2 camera's voor buiten...
Hikvision is wel goed maar in vind hun software niet aangenaam.
Hier wel zeer tevreden met Dahua, zowel hardware als softwarematig aangename camera's.

Voor alarm ben ik risco lightsys gewoon, en eigenlijk ook tevreden over. Ook de software is aangenaam.
 
Camerasysteem is hier Unifi Protect. Op zich zijn we daar content van. Tis niet super uitgebreid maar het werkt prima, was betaalbaar en is perfect geintegreerd met ons netwerk. Als ik bij mijn schoonouders zie wat een draak Dahua was om te configureren en hoe ellendig slecht de applicaties ervan zijn, ik ben content dat we dat niet hebben. En das jammer, want de camera's zijn zeer goed qua beeldkwaliteit.

Alarm is hier AJAX. Volledig draadloos, betaalbaar, werkt op en top. Zeer goede app. Is geconnecteerd met vast internet én heeft een simkaart als backup die direct meldingen via de app en sms sturen. Kan het enkel maar aanraden.
 
Terug
Bovenaan