Wat verdient een amateurvoetballer?

Hun goed recht en geef ze maar eens ongelijk. Maar ik heb nog nooit een nuchtere voetballer horen zeggen "Eigenlijk mogen we onze beide pollekes kussen dat er nog zotten bestaan die ons overdreven veel geld geven."

Nee, wat lees je dan: "Ik vind dat niet zo raar om €10.000 op een jaar te hebben voor tegen een bal te stampen."
Toch wel een beetje wereldvreemd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Horeca is uitsluitend een professioneel beroep

Dit is niet betaald voetbal akka niet professioneel akka een hobby dus nee waarom daar dan zoveel geld in rond moet gaan

Dus voor mijn <insert hobby hier> zou ik ook betaald moeten worden?

a) Als jij iemand zot genoeg vindt om jou te betalen voor die hobby, is dat jouw goed recht.
b) niet zo jaloers zijn, wet van vraag en aanbod. Kapitaalkrachtigen hebben het ervoor over. Simple as a b c.
@Général Zantas vat het mooi samen. Als het geld in die branche er is, waarom niet? Als de lokale padelclub ineens spelers wil betalen die onder hun vlag aan wedstrijden mee doen, waarom niet? Zolang het kan betaald worden met wit geld, wat boeit het dan?

Het is niet omdat die mensen dat graag doen, dat ineens de reden is dat het niet mag vergoed worden. Hetzelfde met dat er andere hobbies zijn die niet betaald worden. Dat kan geen reden zijn.
 
@Général Zantas vat het mooi samen. Als het geld in die branche er is, waarom niet? Als de lokale padelclub ineens spelers wil betalen die onder hun vlag aan wedstrijden mee doen, waarom niet? Zolang het kan betaald worden met wit geld, wat boeit het dan?

Het is niet omdat die mensen dat graag doen, dat ineens de reden is dat het niet mag vergoed worden. Hetzelfde met dat er andere hobbies zijn die niet betaald worden. Dat kan geen reden zijn.
Tot op een zekere hoogte is er niets mis mee daar een centje of een eurotje met te verdienen. Maar zoals het er nu aan toe gaat met maandlonen extra is het toch gewoon pervers?
Is dat geld er om die spelers zo rijkelijk te betalen? Ja, op een of andere manier wordt het te samen gekregen. Maar dat gaat niet komen van die 20 man die dan nog eens allemaal familie van die 22 op het veld zijn. Ook niet van wat die 20 man verzetten in de kantine. Ook niet van de plaatselijke bakker en beenhouwer met een reclamepaneel. Meestal is er een plaatselijke worstenbaron ofzo die zo zot is om er veel (te veel) geld in te steken (en als hem vertrekt of sterft blijft er een ploeg achter in de problemen). Daarnaast doen ze maar elke 3 weken een kaarting, wafelenbak of mosselsouper. De jeugd betaalt de eerste ploeg met hun lidgeld en daar gaat amper iets van terug naar de jeugd. Integendeel onderhoud en infrastructuur wordt meestal nog eens geregeld door de gemeentes en dus met belastingsgeld. Om nog maar te zwijgen van de subsidies die die ploegen opstrijken. Ook allemaal belastingsgeld. Terwijl er wel geld is om spelers te betalen (en die daar in veel gevallen niets van belastingsgeld op hun lucratieve bijverdienste mee bijdragen)
Dat spelers in het profvoetbal duur betaald worden kan ik nog verstaan. Daar wil ik het principe van vraag en aanbod nog in zien. Daar komen er xx-duizend kijken, nog eens x duizend of miljoenen die kijken op tv afhankelijk van de competitie, gigantische sponsorcontracten. Dat ze daar iemand wekelijks een miljoen geven daar zullen ze hun broek niet aan scheuren en het er wel uithalen. Maar waar is de vraag in provinciale? Wie is daarin geïnteresseerd? De enige vraag is daar de spelers die veel vragen. En de domme worstenbaron die het hen geeft.
En dat die mensen het graag doen heb ik ook mijn vragen bij. Al die die ik ken lopen voortdurend te zagen: pfff weer trainen in de regen deze avond of ik kan weer niet mee uitgaan want morgen moeten we spelen. En zo maar hele dagen foeteren op die voetbal. Ken er zelfs 1 die toegeeft dat hem het zonder het geld niet zou doen. Dan klinkt het mij niet als een hobbie maar eerder als een job.
 
Tot op een zekere hoogte is er niets mis mee daar een centje of een eurotje met te verdienen. Maar zoals het er nu aan toe gaat met maandlonen extra is het toch gewoon pervers?
Is dat geld er om die spelers zo rijkelijk te betalen? Ja, op een of andere manier wordt het te samen gekregen. Maar dat gaat niet komen van die 20 man die dan nog eens allemaal familie van die 22 op het veld zijn. Ook niet van wat die 20 man verzetten in de kantine. Ook niet van de plaatselijke bakker en beenhouwer met een reclamepaneel. Meestal is er een plaatselijke worstenbaron ofzo die zo zot is om er veel (te veel) geld in te steken (en als hem vertrekt of sterft blijft er een ploeg achter in de problemen). Daarnaast doen ze maar elke 3 weken een kaarting, wafelenbak of mosselsouper. De jeugd betaalt de eerste ploeg met hun lidgeld en daar gaat amper iets van terug naar de jeugd. Integendeel onderhoud en infrastructuur wordt meestal nog eens geregeld door de gemeentes en dus met belastingsgeld. Om nog maar te zwijgen van de subsidies die die ploegen opstrijken. Ook allemaal belastingsgeld. Terwijl er wel geld is om spelers te betalen (en die daar in veel gevallen niets van belastingsgeld op hun lucratieve bijverdienste mee bijdragen)
Dat spelers in het profvoetbal duur betaald worden kan ik nog verstaan. Daar wil ik het principe van vraag en aanbod nog in zien. Daar komen er xx-duizend kijken, nog eens x duizend of miljoenen die kijken op tv afhankelijk van de competitie, gigantische sponsorcontracten. Dat ze daar iemand wekelijks een miljoen geven daar zullen ze hun broek niet aan scheuren en het er wel uithalen. Maar waar is de vraag in provinciale? Wie is daarin geïnteresseerd? De enige vraag is daar de spelers die veel vragen. En de domme worstenbaron die het hen geeft.
En dat die mensen het graag doen heb ik ook mijn vragen bij. Al die die ik ken lopen voortdurend te zagen: pfff weer trainen in de regen deze avond of ik kan weer niet mee uitgaan want morgen moeten we spelen. En zo maar hele dagen foeteren op die voetbal. Ken er zelfs 1 die toegeeft dat hem het zonder het geld niet zou doen. Dan klinkt het mij niet als een hobbie maar eerder als een job.
Wel ik kan grotendeels akkoord gaan met jouw post. Maar het financiële wanbeheer van clubs zou niet de verloning van de eerste ploeg mogen in de weg staan.

Ik zie liever ook een ploeg, met voldoende lokale verankering en veel aandacht naar de jeugd. Ik volg in het voetbal, buiten enkele buitenlandse ploegen maar één club. Niet voor het denderende champagne voetbal altijd maar voor de manier waarop de club wordt geleid. Een sportief en sociaal project dat echt de moeite waard is. Jammer genoeg zijn die maar dun bezaaid.

En jouw laatste zin is ook mijn vorige post: wat is het verschil met iemand die in de horeca bijverdient? Ik heb er geen problemen mee, al is het een maandloon, als het officieel is.
 

Inkomsten van de tickets haha. Die 10man en een paardenkop zeker?
 

Inkomsten van de tickets haha. Die 10man en een paardenkop zeker?
Bepaalde clubs hebben toch al 100 man. Tel daar nog de opbrengst van de drank bij.
 

Inkomsten van de tickets haha. Die 10man en een paardenkop zeker?
De kantine zal wel wat meer opbrengen denk ik.
 
Bepaalde clubs hebben toch al 100 man. Tel daar nog de opbrengst van de drank bij.
Ik had het enkel over de toegangstickets.
Ok, 100 man in 2e amateur. €10 inkom ofzo?
Daarmee betaal je uw keeper en een bankzitter als ze winnen.

Dat de kantine een serieuze streep door de rekening is kan ik best inkomen maar de hoogdagen van zeer lang blijven plakken zijn ook gedaan. Heb als ref al meerdere keren de kantine gesloten en het was dan 20u00 ofzo. De tegenstander drinkt gewoon hun gekregen bonnetje en vertrekt dan.
Als ik oude rotten soms bezig hoor over vroeger dan was dat in het midden van de nacht dat ze de kantine soms sluiten. Het is ook veel gevaarlijker en risicovoller geworden tegenwoordig met al die controles.
Meeste drankverbruik gebeurt denk ik bij de kleintjes en de jeugd als de familie komt kijken en blijft hangen maar dat ligt (nog) niet stil.
 
Veel commentaar hier van volk dat nog nooit een match onder 1e klasse gezien heeft denk ik. En als ik eerlijk moet zijn lees ik precies vooral veel jaloezie op de extra euro's die die gasten per maand ontvangen omdat ze iets doen wat ze graag doen.
Het is misschien omdat de spelers die in 1A 10K per match oprapen sneller aanzien worden als buiten categorie terwijl we ons wel durven vergelijken met de gemiddelde jonge gast/veteraan met bierbuik op de provinciale velden die een paar honderd tot 1000 per maand extra op zijn rekening krijgt.

Inkomsten van de tickets haha. Die 10man en een paardenkop zeker?
Wij hebben een kleine 100 abbonees en spelen wekelijks voor 150 tot 200 man. Dat aantal wordt snel verdubbeld bij topmatchen en 3 jaar geleden speelde we kampioen in 3e provinciale voor 800 man. Bij uitmatchen zie ik toch altijd snel een 50-100 supporters van de thuisploeg.
Het record hier in de omgeving is dacht ik een kleine 1000 bezoekers voor een derby. Voor elke 4e provincialer waar er 10 man komt zien heb je gemakkelijk enkele ploegen in een hogere reeks waar elke week dik 100 man aan de zijlijn staat.
Ik weet ook dat wij enkele jaren geleden een club van het faillisement hebben gered omdat de omzet van de kantine die avond €9000 was :)
Onderschat die inkomsten dus niet.

Feit is trouwens ook dat die reeksen niet op televisie komen dus die gasten spelen dan letterlijk voor zichzelf als er niemand komt zien. Dan kan je evengoed gewoon een extra training houden, zonder dat je met 25 man naar de andere kant vd provincie moet gaan rijden.
Het feit dat er geen televisie is zorgt er ook voor dat er letterlijk geen enkele verplichting is om te spelen dus ik snap perfect waarom de ploegen liever niet spelen dan wel nu er geen volk mag komen zien.

Verder moet er voor een match natuurlijk wel meer betaald worden dan enkel de premies voor u spelers terwijl je daar dus 0,0 omzet voor draait. En heb je een hoop vaste kosten (huur en/of onderhoud van u accomodatie, u drank in u kantine,...) die je met 2 matchen minder moet terug zien te betalen én zijn er een hoop van u sponsors ondertussen ook al niet meer happig om de volle pot te betalen voor een half seizoen want die mensen zijn over het algemeen lokale zelfstandigen dus die zien zelf vaak ook af door corona.
Het voorstel is trouwens gewoon om alles met 2 weken uit te stellen. Lijkt me geen ramp gezien er tijd genoeg is na de normale afsluit van de competitie om nog 2 matchen af te werken. Zo is er geen inkomstenverlies en heb je op het einde terechte stijgers en dalers want de hele reeks is gespeeld in dezelfde omstandigheden.
 
lees ik precies vooral veel jaloezie op de extra euro's die die gasten per maand ontvangen omdat ze iets doen wat ze graag doen.
Iets wat ze graag doen, maar als er geen geld mee gemoeid is doen ze hun schoenen niet aan. Als er zoveel geld komt bij kijken dan is het een extra job dat je hebt en daar is niks mis mee voor alle duidelijkheid, op dat vlak durf ik zeggen ook dat ik jaloers ben. Het talent hebben om matig te voetballen en toch een extra (weliswaar variabele) wedde opstrijken, chapeau!
Maar als het gebudgetteerde puntenplafond bereikt is verliezen ze liever of dagen ze niet op.
Een volledig seizoen enkel eens de vaste kosten zoals verplaatsing vergoeden, eens zien hoe "graag" ze het nog doen en hoeveel A-kern spelers er nog komen opdagen op de trainingen en wedstrijddagen.

Wij hebben een kleine 100 abbonees en spelen wekelijks voor 150 tot 200 man. Dat aantal wordt snel verdubbeld bij topmatchen en 3 jaar geleden speelde we kampioen in 3e provinciale voor 800 man. Bij uitmatchen zie ik toch altijd snel een 50-100 supporters van de thuisploeg.
Het record hier in de omgeving is dacht ik een kleine 1000 bezoekers voor een derby. Voor elke 4e provincialer waar er 10 man komt zien heb je gemakkelijk enkele ploegen in een hogere reeks waar elke week dik 100 man aan de zijlijn staat.
Ik weet ook dat wij enkele jaren geleden een club van het faillisement hebben gered omdat de omzet van de kantine die avond €9000 was :)
Onderschat die inkomsten dus niet.

Feit is trouwens ook dat die reeksen niet op televisie komen dus die gasten spelen dan letterlijk voor zichzelf als er niemand komt zien. Dan kan je evengoed gewoon een extra training houden, zonder dat je met 25 man naar de andere kant vd provincie moet gaan rijden.
Het feit dat er geen televisie is zorgt er ook voor dat er letterlijk geen enkele verplichting is om te spelen dus ik snap perfect waarom de ploegen liever niet spelen dan wel nu er geen volk mag komen zien.

Verder moet er voor een match natuurlijk wel meer betaald worden dan enkel de premies voor u spelers terwijl je daar dus 0,0 omzet voor draait. En heb je een hoop vaste kosten (huur en/of onderhoud van u accomodatie, u drank in u kantine,...) die je met 2 matchen minder moet terug zien te betalen én zijn er een hoop van u sponsors ondertussen ook al niet meer happig om de volle pot te betalen voor een half seizoen want die mensen zijn over het algemeen lokale zelfstandigen dus die zien zelf vaak ook af door corona.
Het voorstel is trouwens gewoon om alles met 2 weken uit te stellen. Lijkt me geen ramp gezien er tijd genoeg is na de normale afsluit van de competitie om nog 2 matchen af te werken. Zo is er geen inkomstenverlies en heb je op het einde terechte stijgers en dalers want de hele reeks is gespeeld in dezelfde omstandigheden.

Je mag gerust uit de supporterskast komen en zeggen dat je voor SK Beveren supportert. Niet zo onlogisch dat er veel volk komt.
Eendracht Aalst en Lokeren Temse hebben ook een aardige opkomst zowel thuis als uit maar dat is omwille van hun rijke geschiedenis.
Ik kan verkeerd zijn maar ik gok dat Kallo of Kieldrecht die aantallen niet kunnen voorleggen om er maar 2 uit je streek op te noemen.
Uw "mooie" aantallen (nog steeds peanuts i.v.m. de jaren '70 en '80 toen er wel nog werd gevoetbald voor 2 pistolets) tellen niet voor iedere club.
Hier in West-Vlaanderen komt er amper volk opdagen in 1e provinciale, er is zelfs meer volk bij hun B-ploegen in 4e aanwezig omdat er daar wel met eigen jeugd wordt gewerkt en niet met poengraaiers van 50km verder.

Verder zie ik je niet reageren over de "sjoemelpraktijken" die weldegelijk nog aanwezig in het huidige amateur voetbal, waar er wel terechte ergernissen over opborrelen zoals @Mefke aanhaalt. Neen, er zijn nog behoorlijk wat potjes die serieus stinken maar het is precies een taboe om het daarover te hebben want dan zijn we jaloers gewoon.
 
Laatst bewerkt:

Voila, zo is dat ook weer uitgeklaard.
De premies worden niet betaald dus er wordt niet gevoetbald...

Tot zo ver de passie.
 
Op zich geen probleem met het feit dat die mannen (zwart/wit) geld krijgen als dit gebruikt wordt als incentive voor uitblinken in de sport of voor sommigen dat ze 17 uur per week weg zijn van een problematisch straatleven, maar zit toch veel krapuul in dat provinciaal voetbal
 
Iets wat ze graag doen, maar als er geen geld mee gemoeid is doen ze hun schoenen niet aan. Als er zoveel geld komt bij kijken dan is het een extra job dat je hebt en daar is niks mis mee voor alle duidelijkheid, op dat vlak durf ik zeggen ook dat ik jaloers ben. Het talent hebben om matig te voetballen en toch een extra (weliswaar variabele) wedde opstrijken, chapeau!
Maar als het gebudgetteerde puntenplafond bereikt is verliezen ze liever of dagen ze niet op.
Een volledig seizoen enkel eens de vaste kosten zoals verplaatsing vergoeden, eens zien hoe "graag" ze het nog doen en hoeveel A-kern spelers er nog komen opdagen op de trainingen en wedstrijddagen.
Ik denk eerlijk gezegd dat de meesten nog wel zouden spelen voor minder geld maar dan idd dichter bij huis en waarschijnlijk ook geen zin hebben om 2-3 keer in de week te trainen, daar verlof voor te nemen als je met de late staat en elke zondag weg zijn van vrouw en kind.
Ploegen die niet willen over gaan omwille van de premies is idd miserie. Al komt dat ook wel deels door het besef dat ze bij promotie op zoek kunnen naar een andere ploeg omdat ze een reeks hoger niet meekunnen en dan liever de ploeg bij mekaar houden.

Je mag gerust uit de supporterskast komen en zeggen dat je voor SK Beveren supportert.
Ik dacht dat dit wel geweten was, tis niet dat ik het ooit heb weg gestoken he.
Niet zo onlogisch dat er veel volk komt.
Eendracht Aalst en Lokeren Temse hebben ook een aardige opkomst zowel thuis als uit maar dat is omwille van hun rijke geschiedenis.
Ik kan verkeerd zijn maar ik gok dat Kallo of Kieldrecht die aantallen niet kunnen voorleggen om er maar 2 uit je streek op te noemen.
Kieldrecht trekt best veel volk eigenlijk, Kallo wat minder. HRS Haasdonk trekt vaak meer volk dan ons en Melsele speelt ook voor best wat volk. Rupelmonde was vroeger ook druk bezocht maar die spelen niet meer in onze reeks dus ik kan dat niet meer zeggen of dat nog zo is.
Uw "mooie" aantallen (nog steeds peanuts i.v.m. de jaren '70 en '80 toen er wel nog werd gevoetbald voor 2 pistolets) tellen niet voor iedere club.
Hier in West-Vlaanderen komt er amper volk opdagen in 1e provinciale, er is zelfs meer volk bij hun B-ploegen in 4e aanwezig omdat er daar wel met eigen jeugd wordt gewerkt en niet met poengraaiers van 50km verder.
Geen idee hoe het zit in West-Vlaanderen, daar kom ik niet maar hier in Oost-Vlaanderen zie je toch vaak een leuke opkomst. In het Antwerpse dacht ik ook. Daar heb je trouwens oa een City Pirates die prachtig werk leveren om jongeren van de straat te houden en ze een deftige bezigheid te geven. En over heel België spelen duizenden kinderen en jongeren in provinciale jeugdreeksen omdat de 1A clubs zich tegenwoordig enkel nog focussen op de jeugdwerking die in de toekomst geld kan opleveren. Al wie graag met zijn vriendjes wil spelen maar het talent niet heeft om ooit in de 1e ploeg te komen wordt gedropt bij clubs uit lagere reeksen.

Verder zie ik je niet reageren over de "sjoemelpraktijken" die weldegelijk nog aanwezig in het huidige amateur voetbal, waar er wel terechte ergernissen over opborrelen zoals @Mefke aanhaalt. Neen, er zijn nog behoorlijk wat potjes die serieus stinken maar het is precies een taboe om het daarover te hebben want dan zijn we jaloers gewoon.
Als we alles gaan opdoeken waar zwart geld in circuleert speelt er in 1A ook quasi geen enkele club meer en mogen we ineens 90% van alle horeca zaken sluiten he man. In den bouw gaat dan trouwens ook alles toe en zo kan ik nog wel even door gaan.
En ja sorry, het klinkt vooral als jaloezie ja. Die rijke voorzitter met zijn zwart geld steekt dat geld liever in een lokale club waar gasten van onze leeftijd dik poen komen scheppen ipv in een hobby die wij tof vinden of in onze zak. Zo lees ik dit.

Soit, voor mijn part hoeven die premies ook niet en mogen ze gerust enkel betaald worden in vervoerskosten, een pak bierbonnekes en ne plateau sandwichen maar dan gaat het niveau in elk geval zakken want het aantal sporters (in elke tak) die verlof neemt, familiefeesten opzij schuift of gewoon al een zaterdagavond nuchter thuis blijft voor een training of om een match te spelen is nu eenmaal een pak minder dan diegene die het doen als ze er geld voor krijgen. Zodoende gaat er minder volk komen zien en bloedt het uiteindelijk allemaal gewoon dood tenzij er een voorzitter wat zwart geld in steekt. Maar dat mag ook niet meer. Ineens alles onder 1B maar opdoeken dan maar? Als je dat niveau niet aankan moet je maar gaan padellen?
Draai het of keer het, voetbal is op alle niveau's de meest populaire sport in België. Dus dat trekt volk en dus geld.
 
Wel ik kan grotendeels akkoord gaan met jouw post. Maar het financiële wanbeheer van clubs zou niet de verloning van de eerste ploeg mogen in de weg staan.

Ik zie liever ook een ploeg, met voldoende lokale verankering en veel aandacht naar de jeugd. Ik volg in het voetbal, buiten enkele buitenlandse ploegen maar één club. Niet voor het denderende champagne voetbal altijd maar voor de manier waarop de club wordt geleid. Een sportief en sociaal project dat echt de moeite waard is. Jammer genoeg zijn die maar dun bezaaid.

En jouw laatste zin is ook mijn vorige post: wat is het verschil met iemand die in de horeca bijverdient? Ik heb er geen problemen mee, al is het een maandloon, als het officieel is.
Daar wil ik net toe komen. Een kleine vergoeding voor uw kilometers of zelfs premie in geval van kampioenschap of promotie ofzo daar ben ik mee akkoord. Maar wat er nu uitbetaald wordt is zo scheef getrokken als wat en een algemeen probleem. Financieel wanbeheer zou ik het noemen als het over een enkele ploeg ging die daardoor in de problemen komt, maar het is in het hele amateurvoetbal een probleem. En als ploeg heb je de keuze: ofwel ga je daar in mee, ofwel speel je in het katholiek sportverbond (en daar wordt er dan ook gespeeld voor het plezier).
En zoals je terecht aanhaalt: ik zie in het amateurvoetbal maar weinig sociale projecten meer. Voor mij is een voetbalploeg een vereniging waar je sociaal kan ontwikkelen, die spelertjes van de straat houdt en hen een hobby geeft waar ze zich mee amuseren. Maar het lidgeld (en dat al om achterover te vallen is op sommige plekken voor een jeugdspelertje) gaat naar het betalen van de spelers in de eerste ploeg en niet naar de eigenlijke jeugdwerking. Inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn. In provinciaal voetbal zijn de inkomsten beperkt en moeilijk te verhogen, maar de primaire uitgavekost zijn de lonen van de spelers in de 1e ploeg en de rest van de kosten is wat er van broodkruimels overblijft van die inkomsten.

En die laatste zin waar wij van mening verschillen: jij zegt dat omdat iemand graag voetbalt hij daarom wel betaald mag worden, waar niets mis mee is. Maar ik ben van mening dat er zeer veel voetballers zijn die enkel voetballen vanwege de bijverdienste en niet vanwege het plezier. Als ik hoor van kameraden 'pfff vanavond weer trainen of ik krijg dit weekend mijn premie niet' dan doet mij dat eerder denken aan ik die 's morgens op sta en zeg 'vandaag weer een hele dag gaan werken'. Wat is het verschil met een job dan? Dan lijkt het mij ook niet omdat je iets graag doet. Een amateur wielrenner die zaterdagmorgen zijn fiets (dat paar 1000€ gekost hebben) op zijn auto zet om 2u door belgie te rijden om daar een koers te rijden en 's avonds weer thuis komt, en de zondag 2u de andere kant op rijdt om hetzelfde weer te doen, in de week nog eens 4x gaat trainen en dat allemaal voor 0€. Dat noem ik een hobby graag doen.
Ik denk trouwens niet dat er in de horeca veel zijn die dat doen omdat ze graag op zondag glazen rond dragen maar eerder uit noodzaak omdat ze het geld nodig hebben. En als we dan toch de vergelijking maken met horeca: wat doen we dan met Maria en Pol achter de toog? En Roger die elke week het gras afrijdt en de lijnen kalkt?

Wij hebben een kleine 100 abbonees en spelen wekelijks voor 150 tot 200 man. Dat aantal wordt snel verdubbeld bij topmatchen en 3 jaar geleden speelde we kampioen in 3e provinciale voor 800 man. Bij uitmatchen zie ik toch altijd snel een 50-100 supporters van de thuisploeg.
Het record hier in de omgeving is dacht ik een kleine 1000 bezoekers voor een derby. Voor elke 4e provincialer waar er 10 man komt zien heb je gemakkelijk enkele ploegen in een hogere reeks waar elke week dik 100 man aan de zijlijn staat.
Ik weet ook dat wij enkele jaren geleden een club van het faillisement hebben gered omdat de omzet van de kantine die avond €9000 was :)
Onderschat die inkomsten dus niet.
Maar hoeveel topmatchen heb je op een jaar? Hoeveel derby's heb je op een jaar? Natuurlijk zijn dat de thuismatchen die het verschil maken, maar zijn ook op 1 hand te tellen he, terwijl je wel spelers voor goed 30 matchen op een jaar moet betalen. En het aantal topmatchen, derby's zijn in provinciaal voetbal ook serieus aan het afnemen. Ik ben oorspronkelijk afkomstig uit een gemeente met 16 deelgemeenten, allemaal hadden die een ploeg goed 25 jaar geleden, mooi verspreid van 3e klasse tot 4e provinciale. Intussen zijn er nog 4 ploegen over, de rest allemaal of gestopt of gefusioneerd. Dan moet je al chance hebben om nog een deftige derby te hebben in uw reeks he? De matchen in 3e provinciale tegen de naburige deelgemeentes telden toen meer toeschouwers als de gemiddelde thuismatch van moeskroen vorig jaar in 1e. Weken op voorhand waar je kwam in de gazettenwinkel tot op café sprak iedereen over die matchen. Maar dat leeft nu niet meer he. Mede doordat er nog weinig clubs zijn en logischer wijs dat aantal matchen mindert, maar ook daardat er nog weinig lokale spelers zijn die het belang van die derby aanvoelen en nog eens voor extra volk tijdens die derby zorgen.

Soit, voor mijn part hoeven die premies ook niet en mogen ze gerust enkel betaald worden in vervoerskosten, een pak bierbonnekes en ne plateau sandwichen maar dan gaat het niveau in elk geval zakken want het aantal sporters (in elke tak) die verlof neemt, familiefeesten opzij schuift of gewoon al een zaterdagavond nuchter thuis blijft voor een training of om een match te spelen is nu eenmaal een pak minder dan diegene die het doen als ze er geld voor krijgen. Zodoende gaat er minder volk komen zien en bloedt het uiteindelijk allemaal gewoon dood tenzij er een voorzitter wat zwart geld in steekt. Maar dat mag ook niet meer. Ineens alles onder 1B maar opdoeken dan maar? Als je dat niveau niet aankan moet je maar gaan padellen?
Draai het of keer het, voetbal is op alle niveau's de meest populaire sport in België. Dus dat trekt volk en dus geld.
Dat is weer een mes dat langs 2 kanten snijdt. Hoeveel spelers zijn er niet die perfect 3e-4e klasse zouden aankunnen, maar vanwege wat ze kunnen verdienen op lagere niveau (en met minder inspanning voor hen) in 1e of 2e provinciale gaan spelen. En daar de plek innemen van een speler die daarom in 3e of 4e prov onder zijn niveau moet gaan spelen? Onderschat dat aantal ook niet he. Draagt dat bij tot het niveau als spelers onder hun niveau spelen?
 
Bij ons in de kantine (andere sport) wordt ook wat verzet maar dat wordt niet gebruikt voor lonen te betalen die heel zwak belast worden (laat dat als extra loon aanzien en er gaat nog eens dubbel zoveel af en alles in het wit en er schiet wss nog 1/4 over).

Merendeel van onze opbrengsten gaan naar jeugd, trainers (pak minder als in voetbal) en materiaal/infrastructuur. Enkel de echte topatleten verdienen er nog wel iets aan (maar stuk minder dan die 10k) en dat zijn dan olympische atleten.

Het is zo weinig dat we alles als onkost kunnen vergoeden (met effectief bewijs ervan)
 
Terug
Bovenaan