Wat verdient een amateurvoetballer?

En ja er wordt veel in gesjoemeld. Delhaize sponsor van plaatselijke clubs en privé eigenaar die dan voor de wedstrijd komt zeggen ge wint beter niet want die Andere ploeg kan nog de eindronde halen. Jullie krijgen zoveel bonus bij verlies...
Zolang ploegen afhankelijk zijn van sponsorship en lokale weldoeners zal dit blijven.

Doet mij denken aan collega van mij in 3e provinciale. Ze waren zeker dat ze erin bleven en de tegenstander moest winnen om erin te blijven of de eindronde te halen. Weet het al niet meer wat het just was. Die kwam dus ook af met een voorstel: laat ons winnen en we bezorgen jullie paar bakken voor in de kleedkamer. Zijn ploeg: nee jong, wij spelen het eerlijk. BAM verliezen ze met 8-0, zelf geen premies en geen bakken bier ook. Hadden we maar geaccepteerd, dan hadden we nog iets gehad. 😆
 
4de provinciale : gemiddeld 400 per maand - 400 int zwart. Die oude patten verdienen gemakkelijk een maandloon en ook vriendjespolitiek met de coach.

Tweede en derde provinciale volwaardige maandlonen.

1ste provinciale hallucinant gewoon vaak beter als een 1ste amateur en of soms 1B.

En ja er wordt veel in gesjoemeld. Delhaize sponsor van plaatselijke clubs en privé eigenaar die dan voor de wedstrijd komt zeggen ge wint beter niet want die Andere ploeg kan nog de eindronde halen. Jullie krijgen zoveel bonus bij verlies...
Zolang ploegen afhankelijk zijn van sponsorship en lokale weldoeners zal dit blijven.

Zolang er een amateur status is in het voetbal zullen deze onregelmatigheden blijven plaats vinden.
Dat zijn dan wel de toppers, en ook verschillend van provincie tot provincie.
Hier in Vlaams-Brabant zijn er in 3de provinciale niet zoveel spelers die effectief 2k/maand hebben hoor.
 
Een gemiddelde speler in 3e provinciale schat je dan op een 100€/punt ?

Blijft immens veel natuurlijk
Nee, dat lijkt mij gemiddeld wel iets teveel hoor.
De ploeg waar ik nu sporadisch eens met de reserve speel, daar gaan de gemiddelde spelers iets van een 50-75-100 hebben.
 
Limburg 3e provinciale (geen topploeg): 60€ / winstmatch standaard, toppers verdienen dan iets meer, maar zeker geen maandlonen (meer).

10 jaar geleden wel nog verhalen van 1000€ vast in de maand, €25 / training, ...
 
Limburg 3e provinciale (geen topploeg): 60€ / winstmatch standaard, toppers verdienen dan iets meer, maar zeker geen maandlonen (meer).

10 jaar geleden wel nog verhalen van 1000€ vast in de maand, €25 / training, ...
Nog altijd veel maar toch al iets normalere bedragen zo.
Als je 15 keer wint op een seizoen heb je dan een 900 EUR. Een bedrag waar elke andere amateursporter kan van dromen maar niet genoeg om een huis mee af te betalen.
 
Zelf meegemaakt , 18 jaar geleden weliswaar.
Jeugd -> 1e ploeg contract: 120eur winst, 60eur gelijkspel, 20eur verlies.
3e provinciaal, manneke van 17jaar
Allemaal in de enveloppe natuurlijk.
Daar zaten spelers in de ploeg die maandloon in een enveloppe kregen, meestal via de nodige vriendjespolitiek. De 'topspits' werd teruggehaald van 3e nationaal, was bijna pensioengerechtigd en stond 25kg te zwaar. 3 auto's perte total gereden na trainingen (waarbij hij enkel aanwezig was als hij goesting had) omdat hij bleef pintelieren met de coach. -> 1500eur fix per maand
 
Gewoon om eens een vergelijking te geven met een andere sport.
In een redelijk goed betalende atletiekploeg (er zijn ploegen die meer geven maar er zijn veel meer ploegen die minder geven)

Belgisch kampioen 400-750euro.
Podium BK 50-100 euro
Als op het BK A.C is krijg je meer dan bvb. BK scholieren
BK aflossingen worden zelf niet uitbetaald.

Vlaams kampioen 100-300 euro
Podium VK 20 -40 euro
Provinciale titel = 1-5 euro
 
Toen ik in 3e speelde, 120 winnen, en was een van de slechtste verdieners. Mannen die 6000 tekengeld kregen (en zich dan toevallig blesseerden na een maand, lol).

Ik speelde wel in een mindere regio. Oost-Vlaanderen ligt hoger.
 
Collega van mij zijn broer mocht met het Nationale team van de U21 mee doen op het EK kajakpolo in Sicilië. Hij mocht wel €1000 neerdokken voor de deelname en transport/hotel/eten, dat is liefde voor de sport.
Mijn vrouw speelt al 15 jaar in 2e-4e nationale in volleybal. Inkomsten na 15 jaar: 0 euro en elk jaar mooi lidgeld betalen. Alles uit liefde voor sport en club.

Goede vriend van mij verdient per winst €300 in 3e provinciale en dat is zeker geen topspeler, wel geen vaste wedstrijdbedragen dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik keur het verre van goed en het is hallucinant, maar voor sommigen is het ook de afweging of ze in het weekend werken of toch nog blijven voetballen. Kies je voor werken dan kan je ook een extra maandloon in een enveloppe verdienen, met minder risico op blessures.

Bedragen die hier vernoemd worden zijn precies toch iets gezakt tegenover de bedragen die ik tien jaar terug uit eerste bron hoorde.
 
Gewoon om eens een vergelijking te geven met een andere sport.
In een redelijk goed betalende atletiekploeg (er zijn ploegen die meer geven maar er zijn veel meer ploegen die minder geven)

Belgisch kampioen 400-750euro.
Podium BK 50-100 euro
Als op het BK A.C is krijg je meer dan bvb. BK scholieren
BK aflossingen worden zelf niet uitbetaald.

Vlaams kampioen 100-300 euro
Podium VK 20 -40 euro
Provinciale titel = 1-5 euro
Is er in de atletiek nog prijzengeld op de wedstrijd zelf? Zo ja moet je dat er ook wel bijtellen.
 
De eerste club waar ik speelde was een tweedeprovincialer met een megalomane voorzitter die kost wat het kost naar eerste wilde. Ik was opgeklommen vanuit de jeugd en ik mocht een 5tal keer mee. Toch ongeveer 500 euro verdient (ik kreeg toen 120 euro bij gewonnen wedstrijd). Ik verdiende daar als jeugdspeler een standaardbedrag. Het was geweten dat er daar 1 speler was die een fix had van 1500 euro per maand.

Om te vermijden dat de spelers doelbewust in tweede gingen blijven op het einde van het seizoen, kregen die ook nog eens een vette bonus na promotie. Nooit geweten hoeveel dat precies was, maar het was alleszins genoeg om ze te motiveren de titel te pakken.

Later afgezakt naar vierde provinciale en dan lag het voor mij altijd rond de 25 euro per punt. Was een leuke bijverdienste als student.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik al af en toe gehoord, maar wat hebben zij eraan om hun geld in een voetbalclub te steken? (oprechte vraag)

Ik snap er ook niets van

Sponsering door zwart geld, netwerk uitwerken, valse kostenfacturen, ego, sportcarriëre van de familie ondersteunen,...
 
Je hebt ook nog altijd veel (lokale) bedrijven die sponsoren voor hun eigen ego en aanzien, want zij sponsoren wel die club. En die gaan standaard nog altijd naar de voetbalclubs. Er zijn veel Abramovic'n op klein niveau of die denken dat ze zoiets zijn.

De hoofdsponsor van de lokale voetbalclub hier wil elk seizoen de trainingspakken persoonlijk overhandigen aan de jeugdspelers en hun ouders, man doet het puur voor zijn eigen ego.
 
Toen ik in 3e speelde, 120 winnen, en was een van de slechtste verdieners. Mannen die 6000 tekengeld kregen (en zich dan toevallig blesseerden na een maand, lol).

Ik speelde wel in een mindere regio. Oost-Vlaanderen ligt hoger.
Wat bij gelijkspel en verlies ? Is daar zo'n verschil op ?
 
Terug
Bovenaan