Wat verdient een amateurvoetballer?

DwightSchrute

Well-known member
Telkens een gevoelig topic in het nieuws, het tweede loon van amateurvoetballers.
Zelf ben ik op mijn 18e moeten stoppen met voetballen wegens blessures en kijk ik soms met spijt naar 2e - en 3e provincialers.
Grotendeels om het spel en vriendschap maar zeker ook om de grote bijverdienste die ze opstrijken.

Zijn er hier voetballers die eens op tafel willen gooien wat de gaande bedragen zijn in de provinciale reeksen in 2021 ?

Puur uit nieuwsgierigheid.
 
Ik kan geen enkele andere sport opnoemen waar amateur spelers zoveel geld kunnen opstrijken. Hun goed recht uiteraard, het zijn de clubs uiteindelijk die hun geld smijten. Je zou maar gek zijn om het niet te aanvaarden, dat je niet rond de kerk speelt en ieder jaar een andere ploeg hebt is slechts bijzaak.

Mijn neef speelt in 4e provinciale (stampvoetbal met lange ballen en amper deftige passen) en krijgt €125 winstpremie. Geen idee wat hij kreeg van tekengeld. Toen hij in 3e speelde kreeg hij zelfs €5 per aanwezige training bij een andere club.

Collega op het werk speelt 1e provinciale damesvoetbal (B ploeg). 5€ per punt.

Zelf krijg ik €25 per wedstrijd als assistent scheidsrechter in 1e provinciale en €34 als we optreden in 3e amateur of U21 elite + verplaatsingsonkosten.
Kledij en schoenen vraag ik aan de club waar ik aangesloten ben.
 
Tekengeld zie je minder en minder maar de premies blijven hoog vanaf 3de provenciale.
In mijn omgeving krijgen de betere spelers ( 2de prov) gemakkelijk 3 tot 500 winstpremie.
Hangt ook grotendeels af van hoe het uitbetalingssysteem is.
 
Tekengeld heb ik nooit geweten.
Ben nu zelf 3j geleden gestopt en toen waren de bedragen wel al veel minder dan voorheen.
Mede doordat veel nu wel correct werd aangegeven aan de belastingen.

Ik ga niet voor mezelf spreken, dat houd ik liever privé :unsure: , maar bedragen van 300 euro fix / wedstrijd waren schering en inslag (2de/3de provinciale). Vaak kon je in 3de provinciale (als je tekende bij een ploeg die kampioen wou spelen) veel meer verdienen dan in 2de provinciale.
 
Tekengeld heb ik nooit geweten.
Ben nu zelf 3j geleden gestopt en toen waren de bedragen wel al veel minder dan voorheen.
Mede doordat veel nu wel correct werd aangegeven aan de belastingen.

Ik ga niet voor mezelf spreken, dat houd ik liever privé :unsure: , maar bedragen van 300 euro fix / wedstrijd waren schering en inslag (2de/3de provinciale). Vaak kon je in 3de provinciale (als je tekende bij een ploeg die kampioen wou spelen) veel meer verdienen dan in 2de provinciale.
Waarom ben je gestopt ? Ik ben er zelf 27 maar speel soms wel nog met het idee om terug bij een 3e provincialer aan te sluiten.
 
Waarom ben je gestopt ? Ik ben er zelf 27 maar speel soms wel nog met het idee om terug bij een 3e provincialer aan te sluiten.
Omdat onze dochter toen kwam en mijn vrouw op zondag werkt in de horeca.
Dan moest ik elke zondag opvang zoeken en dat zag ik niet zitten.
 
Eén bonneke en bij thuismatchen zijn er sandwiches :unsure:

Ik ken wel gasten die 1000+ opstreken in 4de provinciale begot, ik sprek nu wel over de spitsen, die vlot de goal vonden en reeds enkele jaren geleden.
 
Laatst bewerkt:
Kameraad van mij verdiend €100 per punt, 1st provinciale. Je kan het ze inderdaad niet kwalijk nemen, maar als er maanden zijn dat hij zen netto loon zo maar even kan verhogen met 1200€ zonder daar bijdragen op te betalen. Meh, toch wel een klein beetje wraakroepend tbh.
 
Een goede vriendin van mij haar toenmalige vriend spreek van +-15 jaar geleden verdiende ook goed (juiste bedragen weet ik niet ) en die kreeg ook genoeg. Denk dat ze amper 20 jaar waren en al een huis konden kopen ( dus gewoon heel veel aan de kant konden zetten ).
Ploeg was toen denk ik Bassevelde al ben ik dat niet zeker.

Btw Ekakia ex Club en Rsca heeft nog tijdje bij Lochristi gespeeld Deschacht is daar ne grote geld schieter.
 
Na Nieuwjaar beginnen de vreemde uitslagen te komen. Clubs budgetteren bv op 45 punten en alles meer of extra wordt niet uitbetaald. Ja, dan verliezen ze nog liever dan winnen zonder winstpremies.
Ook in de eindrondes hetzelfde verhaal. Heb een finale eindronde gehad, de winnaar promoveerde naar 1e provinciale. Beide clubs (ofja de spelers beter gezegd) wouden niet winnen want ze kunnen meer geld en punten winnen in 2e met een paar derby's. 1 van die jonge beloften die eens mocht spelen scoorde de winning goal en kreeg allerlei verwensingen naar zijn kop. De tegenploeg lachtte in hun vuistje. Hallucinant om te zien als official.

Collega van mij zijn broer mocht met het Nationale team van de U21 mee doen op het EK kajakpolo in Sicilië. Hij mocht wel €1000 neerdokken voor de deelname en transport/hotel/eten, dat is liefde voor de sport.
 
Oud buurman van mij was een bestuurslid van ploeg die van 2e provinciale naar 1e promoveerde kleine 10jaar terug. Die zijn toen een speler gaan halen die al jaren met de ogen toe scoorde aan de lopende band in 3e en 4e klasse (vlot 25 elk seizoen). Ok op een bepaalde leeftijd gekomen en misschien tijd om te zakken naar 1e provinciale. Die vroeg 50000€ om te komen en nog eens zoveel als de ploeg erin bleef. En dan zwijgen we nog over de premie voor de punten (ok dat waren er natuurlijk wat minder door dat ze speelden om er in te blijven) en de doelpunten die hem maakte. Maar die waren toen al een heel groot stuk van het budget kwijt aan 1 speler. Intussen bestaat de ploeg wel al niet meer ook, dus ja zover kom je er dan mee.
 
4de provinciale : gemiddeld 400 per maand - 400 int zwart. Die oude patten verdienen gemakkelijk een maandloon en ook vriendjespolitiek met de coach.

Tweede en derde provinciale volwaardige maandlonen.

1ste provinciale hallucinant gewoon vaak beter als een 1ste amateur en of soms 1B.

En ja er wordt veel in gesjoemeld. Delhaize sponsor van plaatselijke clubs en privé eigenaar die dan voor de wedstrijd komt zeggen ge wint beter niet want die Andere ploeg kan nog de eindronde halen. Jullie krijgen zoveel bonus bij verlies...
Zolang ploegen afhankelijk zijn van sponsorship en lokale weldoeners zal dit blijven.

Zolang er een amateur status is in het voetbal zullen deze onregelmatigheden blijven plaats vinden.
 
4de provinciale : gemiddeld 400 per maand - 400 int zwart. Die oude patten verdienen gemakkelijk een maandloon en ook vriendjespolitiek met de coach.

Tweede en derde provinciale volwaardige maandlonen.

1ste provinciale hallucinant gewoon vaak beter als een 1ste amateur en of soms 1B.

En ja er wordt veel in gesjoemeld. Delhaize sponsor van plaatselijke clubs en privé eigenaar die dan voor de wedstrijd komt zeggen ge wint beter niet want die Andere ploeg kan nog de eindronde halen. Jullie krijgen zoveel bonus bij verlies...
Zolang ploegen afhankelijk zijn van sponsorship en lokale weldoeners zal dit blijven.

Zolang er een amateur status is in het voetbal zullen deze onregelmatigheden blijven plaats vinden.
Zolang er zwart geld is ja, anders moeten ze overal belasting op betalen (zowel die lokale handelaar als de spelers) en zal er een pak minder overblijven
 
Terug
Bovenaan