Coolguy
Well-known member
Op dat vlak ben ik wel blij dat ik mijn kleuter- en lagerschool in Genk heb gedaan. Alhoewel dat een katholieke parochieschool was, zaten we daar met heel wat nationaliteiten samen: Belgen, Italianen, Polen, Turken, Marokkanen, ... Tijdens de godsdienstlessen gingen de andersgelovigen mee met de islamjuffrouw (met hoofddoek). Elke schooldag werd daar ook begonnen met een gebedmoment waarbij een deel van de klas samen met de juffrouw een Weesgegroetje of Onze Vader deed, maar de andersgelovigen gewoon op hun manier even gingen bidden. Daar werd door niemand moeilijk over gedaan, dat was allemaal doodnormaal dat dat door elkaar liep. Dat heeft ook echt wel er voor gezorgd dat ik op dat vlak een enorm verdraagzaam iemand ben en in de rest van mijn leven een enorme afkeer van discirminatie/racisme heb ontwikkeld. Dat tegenwoordig elke kleuter- en lagereschool zo divers is op dat vlak, stemt me wel wat hoopvol dat dat racisme er de komende generaties meer en meer uit zal gaan aangezien kinderen van nu ook gewoon niet beter weten en geen schrik meer hebben van iemand die "anders" is.
Daar tegenover stond wel dat we die school nog echt in twee gesplitst was met een aparte jongens- en aparte meisjesschool. Iets wat ge nu (toch zeker in het basisonderwijs) niet meer kunt voorstellen, ik denk dat we zelfs in die periode (begin/middden jaren negentig) nog een van de zeldzame scholen waren waar dat het geval was.
Hah, al volledig vergeten:
in de gemeente absolute scheiding in meisjes- en jongensschool tot in het middelbaar