Wat nu niet meer denkbaar is...

-aan het begin van elke les gebed
-peuter/kleuter de nonnekes die uw losse tanden met de hand uittrokken
-de nonnekes die u bij watervrees in het zwembad met de platte hand op het hoofd onderduwen
-de nonnekes die de klas op een veld vrij lieten spelen terwijl ze aan de overkant van het straat op het terras trappisten lagen binnen te koppen

Ah, herinneringen :laugh:
Met de platte hand niet (of toch niet "zomaar" :unsure: ), maar ik werd sowieso mentaal nogal gepusht om onder te gaan en een "schat" te pakken. (Van die zwarte dingen die naar de bodem zakten.) Als ik vervolgens tranen in mijn ogen kreeg was het van "geen krokodillentranen hé". (Ik zat misschien in de tweede/derde kleuterklas of zo.)
En nee, dat heeft niet geholpen. Pas nadat ik kon zwemmen durfde ik echt onder water, en dat volledig zonder druk van leerkrachten. Dat was pas in het eerste leerjaar.

Het argument dat je van al die "rare" dingen op school "sterk" en "hard" wordt heeft bij mij in ieder geval niet gewerkt.
Ik ben nooit echt een durver geweest en mij daartoe pushen heeft daarin zeker niet geholpen. Nu, ik spreek natuurlijk alleen voor mezelf.

En voor degenen die denken dat het bij hen erger was: niet iedereen hier is van dezelfde tijd, heeft dezelfde dingen meegemaakt en ieders grenzen zijn nu eenmaal anders. 🤷‍♀️

Laatst bewerkt door een moderator:
En voor degenen die denken dat het bij hen erger was: niet iedereen hier is van dezelfde tijd, heeft dezelfde dingen meegemaakt en ieders grenzen zijn nu eenmaal anders. 🤷‍♀️
Duidelijk, toen iemand iets zei van facebook op school was mijn eerste idee "haha een jonkie". Facebook brak hier door toen ik in mijn laatste jaar universiteit zat dacht ik. Bij ons was het nog Windows Messenger (zie: het nostalgietopic).

Om het eens niet te hebben over school (of misschien een beetje): het gebrek aan internationalisering tijdens mijn kindertijd. Ik weet nog hoe er in de kleuterklas plots een Japans jongetje bij ons zat, dat was een hele beleving (was waarschijnlijk gewoon hier geboren want sprak Nederlands).

Eigenlijk algemeen, de onschuld/onwetendheid volgens mij. Nu zijn zaken makkelijk op te zoeken. Ja, er is de hele discussie over fake news en de vaardigheden hebben om dat in te schatten, maar vroeger had je boeken en dat was het zowat, op misschien documentaires na. Ik heb de indruk dat veel "waarheden" die mijn vader bv. heel zijn leven heeft geloofd, voortkwamen uit "ja iedereen weet dat toch, de mensen zeggen dat". Nu zoek je dat op 1 minuut op, toen was dat waarschijnlijk gewoon zo.

Ik weet bv. nog onze eerste reis met de auto naar Spanje, waar vrienden mijn ouders hadden gezegd welke borden ze het best konden volgen en mijn moeder hiervan een fiche had gemaakt. En de landkaart lag natuurlijk op haar schoot indien nodig.

Elke week stonden er op school frietjes (met stoofvlees of vol au vent) op het menu. De leerlingen die dan warm aten mochten het uiteraard bekopen bij de boterhameters en constant frietjes uitdelen als de leerkrachten niet keken. 😂
(Om dan toch eens iets te zeggen dat een beetje luchtiger is. :unsure:)

Nu kan ik mij al niet meer voorstellen dat frietjes ook nog maar ergens op het menu zouden staan. Volgens mij zelfs al niet meer tijdens mijn middelbare schooltijd.

Elke week stonden er op school frietjes (met stoofvlees of vol au vent) op het menu. De leerlingen die dan warm aten mochten het uiteraard bekopen bij de boterhameters en constant frietjes uitdelen als de leerkrachten niet keken. 😂
(Om dan toch eens iets te zeggen dat een beetje luchtiger is. :unsure:)

Nu kan ik mij al niet meer voorstellen dat frietjes ook nog maar ergens op het menu zouden staan. Volgens mij zelfs al niet meer tijdens mijn middelbare schooltijd.

Nog 4 op de 10 scholen die warm eten geven én (bijna allemaal) wekelijks frieten aanbieden.

Wij hebben het 1 keer in de laatste 5 jaar gedaan, denk ik.

In de refter van het werk kon je vroeger zoveel frietjes bijhalen als je wou - idem in de alma van de unief

Nog 4 op de 10 scholen die warm eten geven én (bijna allemaal) wekelijks frieten aanbieden.

Wij hebben het 1 keer in de laatste 5 jaar gedaan, denk ik.
:unsure: Dan toch nog...

Belletje trek
Dat doen die vermaledijde kinderen nog altijd willekeurig :angry:.
De tijd waarin een leerkracht nog een welgemikt krijtje of bordwisser tegen het hoofd van een babbelaar flikkerde.
Had een leerkracht die een keer met een perforator smeet naar een leerling. Was gelukkig niet raak (belandde op de bank voor haar). Een jaar later een zoevende agenda naar een andere leerling. Dat was dan 2003-2004. Ongetwijfeld dat dit nog wel eens gebeurt in een dorpje.
- Een lijk dat in een vijver dreef een duwtje geven naar de andere kant, want dat was een andere gemeente en zo was het hun probleem.
Wtf? Volwassen mensen die een lijk negeerden?
- Helemaal in het begin van zijn carrière, in een Brusselse gemeente: iemand arresteren die gewelddadig was en de cel begon af te breken. Dan maar de tuinslang genomen en hem natgespoten met koud water zodat hij zou kalmeren.
Dat zou nu niet misstaan bij sommigen. Ik zou zelfs nog verder gaan. Alleen bij degenen die levenslang hebben natuurlijk, zoals een Dutroux of De Gelder.
- Privilege geven aan de warmeters tijdens de middag en als boterhameter moeten blijven wachten in de gang (en wat gebeurt er met een groep kinderen die moet wachten: juist) waardoor we niet binnen mochten natuurlijk. Vaak mochten we pas 10 minuten voor de eerste bel ging naar binnen en een trage eter als ik kreeg meestal nooit alles op tegen die tijd, maar natuurlijk wilde ik daar niet blijven zitten gelijk een sukkelaar waardoor ik te weinig at 's middags.
-peuter/kleuter de nonnekes die uw losse tanden met de hand uittrokken
-de nonnekes die u bij watervrees in het zwembad met de platte hand op het hoofd onderduwen
-de nonnekes die de klas op een veld vrij lieten spelen terwijl ze aan de overkant van het straat op het terras trappisten lagen binnen te koppen
Wat voor gestoorde mensen liepen daar rond? Als je die later terugziet, die pak je toch aan?
- elke ochtend mis, verplicht maar ik liep telkens naar buiten. na een tijdje gaven ze het op om mij terug naar binnen te halen.
De hel voor niet-diepreligieuze leerlingen. Deed het hetzelfde als jou en elk rapport was een D- of erger. In de zomervakantie, zeiden ze op een andere (niet-katholieke) school dat ik het jaar moest overdoen. Moeder was razend, omdat ik nu voor zedenleer ging. Dreigde door de media te verwittigen. Er werd snel ingebonden door de directeur :laugh:.

Ben benieuwd over welke zaken de kinderen van nu gaan terugblikken dat niet door de beugel zou kunnen in 2035.
Genre: "Tijdens de les mochten we niet met de gloednieuwe 600€-smartphone Instagram en TikTok checken en dansjes doen in de klas om te filmen. Dat is nu wel wat anders met de leerkrachten die alles moeten ondergaan."

Wtf? Volwassen mensen die een lijk negeerden?
Misschien hadden ze de collega's dan wel gebeld om te zeggen dat er een lijk in hun deel lag ofzo.

Ik denk dat in zo'n jobs je daar redelijk ongevoelig aan wordt op de duur, mijn vader heeft nog mensen die zich hadden opgehangen moeten losmaken van de zoldering en dat soort zaken. Hij vertelde ook een paar keer van dat ene ongeval, jaren terug, waar zo'n kleine vrachtwagen een hoop metalen platen vervoerde. Maar deze waren niet (goed) vastgemaakt, en bij een noodstop ergens schoof er zo'n plaat naar voor, en sneed ze door de cabine en de nek van de bestuurder. Na enige tijd zoeken kwam er dan een brandweerman uit de zijberm met die chauffeur zijn hoofd in zijn handen.

Wat voor gestoorde mensen liepen daar rond? Als je die later terugziet, die pak je toch aan?
Ben er nu niet van dood gegaan, maar ik heb dat echt nooit gesnapt en er is daar ook nooit een uitleg aan gegeven. 't Is niet dat ik na die bel niet mocht blijven zitten, maar zoals ik al zei: daar alleen gelijk een sukkelaar zitten terwijl de andere kinderen aan 't spelen waren tijdens de middagpauze en het gevoel hebben dat je in de weg zit van de leerkrachten die begonnen te poetsen... :unsure: Dan maar niet genoeg eten. :')

Ah ja, schiet ineens in mijn kop: alle leerlingen mochten ook pas naar buiten (en dan nog per klas) als het stil genoeg was. Ik geloof dat het één keer gebeurd is dat we gewoon als straf bijna de hele middagpauze moesten blijven zitten.

Er was daar ook een mens dat niemand van de leerlingen kon uitstaan, een soort logistiek medewerker of zo. Ook altijd in de refter. Die snauwde gewoon leerlingen af op commando met een rood hoofd. :unsure:

Het lijkt wel alsof veel scholen nog in een ander tijdperk leefden of zo, want ik ben zelf dus nog niet eens 30 (meesten hier zijn toch -+ 5-10 jaar ouder?) en "verschiet" toch van wat ik mij herinner. Nooit bij stilgestaan eigenlijk... maar het zal in dorpsschooltjes zoals in die van mij waar iedereen elkaar kent sowieso wel nog erger zijn (geweest) zeker?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat nu (helaas) niet meer kan is alcohol in het bedrijfsrestaurant. Vroeger was het gewoonte dat je tijdens de lunch een paar pintjes dronk.
Toen Proximus nog de RTT -en dus een overheidsinstantie- was liep daar een hoop nutteloos volk rond. Veel mensen die een fles sterke drank in hun bureaulade hadden liggen en/of een trein of twee vroeger om in één of ander smoezelig stationscafé al een hoop pinten te gaan pakken.
RTT stond in die dagen ook eerder voor Rap Tegen den Toog.

Da wordt nog altijd gedaan.

mijn klein mannen krijgen nog altijd een schelleken als ze mee zijn.
Ik ga bij 2 "vaste" slagers en beide doen het heel wisselvallig. De traantjes in de ogen van mijn dochter toen ze na 3x wel een schelleke er plots geen meer kreeg.... 🥺

Dus ik koop nu standaard iets van schellekesvlees als ze er bij is, zodat ik het zelf kan oplossen.
Goeie marketing techniek wel, laat klanten meer kopen dan wat ze willen door kleuters teleur te stellen. :unsure:

Ben er nu niet van dood gegaan, maar ik heb dat echt nooit gesnapt en er is daar ook nooit een uitleg aan gegeven. 't Is niet dat ik na die bel niet mocht blijven zitten, maar zoals ik al zei: daar alleen gelijk een sukkelaar zitten terwijl de andere kinderen aan 't spelen waren tijdens de middagpauze en het gevoel hebben dat je in de weg zit van de leerkrachten die begonnen te poetsen... :unsure: Dan maar niet genoeg eten. :')

Ah ja, schiet ineens in mijn kop: alle leerlingen mochten ook pas naar buiten (en dan nog per klas) als het stil genoeg was. Ik geloof dat het één keer gebeurd is dat we gewoon als straf bijna de hele middagpauze moesten blijven zitten.

Er was daar ook een mens dat niemand van de leerlingen kon uitstaan, een soort logistiek medewerker of zo. Ook altijd in de refter. Die snauwde gewoon leerlingen af op commando met een rood hoofd. :unsure:

Het lijkt wel alsof veel scholen nog in een ander tijdperk leefden of zo, want ik ben zelf dus nog niet eens 30 (meesten hier zijn toch -+ 5-10 jaar ouder?) en "verschiet" toch van wat ik mij herinner. Nooit bij stilgestaan eigenlijk... maar het zal in dorpsschooltjes zoals in die van mij waar iedereen elkaar kent sowieso wel nog erger zijn (geweest) zeker?
Ah, gij zat op 't Atheneum van Ieper dan? :unsure:

Wat nu (helaas) niet meer kan is alcohol in het bedrijfsrestaurant. Vroeger was het gewoonte dat je tijdens de lunch een paar pintjes dronk.
Toen Proximus nog de RTT -en dus een overheidsinstantie- was liep daar een hoop nutteloos volk rond. Veel mensen die een fles sterke drank in hun bureaulade hadden liggen en/of een trein of twee vroeger om in één of ander smoezelig stationscafé al een hoop pinten te gaan pakken.
RTT stond in die dagen ook eerder voor Rap Tegen den Toog.

Bij mijn vorige standplaats (federale overheidsdienst) zijn er nog steeds pintjes en wijn in het restaurant beschikbaar. Werd eigenlijk geen misbruik van gemaakt en vond dat wel aangenaam. Drank in de bureaulade zien we hier ook nog maar kan niet door de beugel. Pinten pakken in het stationscafé is ook nog steeds dagelijkse kost (al is het nu wel minder sinds covid), fantastische teambuilding als je het mij vraagt :bow:

Da wordt nog altijd gedaan.

mijn klein mannen krijgen nog altijd een schelleken als ze mee zijn.
Idd
Ik ga bij 2 "vaste" slagers en beide doen het heel wisselvallig. De traantjes in de ogen van mijn dochter toen ze na 3x wel een schelleke er plots geen meer kreeg.... 🥺

Dus ik koop nu standaard iets van schellekesvlees als ze er bij is, zodat ik het zelf kan oplossen.
Goeie marketing techniek wel, laat klanten meer kopen dan wat ze willen door kleuters teleur te stellen. :unsure:
En idd, af en toe is het dan iemand anders en die geeft niks, dan zijn ze super teleurgesteld.

Ik had het over mijn lagere school, dus nee ;) (en ben ook niet van Ieper :unsure: ).
Daar zit een lagere school in! We zaten toen zelfs in dezelfde refter te eten. Als je niet flink was, moest je bij de kleuters zitten op zo'n klein stoeltje aan een klein tafeltje. Ben daar ook 1x beland nadat ik mijn puree uitgespuwd had op de dikke van de klas, toen mijn maat een uitstekende mop vertelde.

Ik heb in de lagere school ooit ne goudvis cadeau gekregen voor ne verjaardag. Zoals iedereen iets van koeken of snoep mee had, had op ne keer een meiske ne goudvis mee voor iedereen. Als je dat nu doet staat de krant in brand.
Ik heb ooit eens een zakmes meegenomen naar school om te tonen aan vrienden. Ik ben altijd opgegroeid met zakmessen en had mijn 1e (eentje van de grotten van Han) al als ik 6 was of zo. Voor mij was dat normaal, maar de school kon daar niet echt mee lachen. Ik denk dat dat nu nog veel minder zou zijn.

Of lappen krijgen van de leraar. Enkel in het 6e meegemaakt wel, en van de directeur ne keer. Ah en in het 1e middelbaar aan mijn haar de klas uit gesleurd door dienen van wiskunde. In dienen tijd kon da allemaal nog. Die van het 6e leerjaar smeet ook met bordenwissers of zijn sleutelbos (met 50 sleutels). Of alle schooltassen die niet proper stonden schopte hij tot achteraan de klas.

Voor de rest veel herkenbare dingen zoals poerkes, slapen op de achterbank als kind, aluminiumfolie verzamelen voor de negerkes, overal mogen roken, ...

Je hoeft zover niet te gaan. Wie een rijbewijs heeft van voor 1988 mag met elke moto rijden. https://www.vlaanderen.be/rijbewijs...-mag-ik-besturen-met-een-rijbewijs-a-a1-of-a2
En iedereen geboren voor 14 februari 1961 moet geen rijbewijs hebben om met een brommobiel (Aixam) op de baan te mogen. Ook zo ene die ze asap mogen afschaffen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan