Wat nu niet meer denkbaar is...

Qua strenge “elitaire” scholen/regels wel een verschuiving meegemaakt. M’n oudere broer vroeg elk jaar “en hebt ge dit jaar les van Bartje?”. Dat bleek in m’n broer z’n middelbare school tijd nogal een fenomeen dus toen het onze klastitularis en leerkracht NL en geschiedenis was, zouden we nogal eens wat meemaken.
Die heeft idd de eerste weken geprobeerd om iedereen met zijn armen gekruist en voeten plat onder de bank muisstil te laten luisteren naar zijn lessen.
Daarna is die in burn-out gegaan en nooit meer teruggekeerd. Ik weet niet of het de kruisbogen met brandende pijlen waren of “Bobbejaanland en Neder-Over-Heembeek” als antwoord op de vraag naar 2 historische steden.
Mijn eigen oudere broer vroeg mij net hetzelfde. Toen ik dan les van die leraar (ook de directeur trouwens) kreeg was hij naar het schijnt "al veel minder streng" (al was het dus nog altijd normaal om een leerling te vernederen voor de klas die niet netjes schreef en verfrommelde papieren had).

Sommige verhalen waren schandalig (en vond hij zelf ook), zoals het feit dat de burgemeester zijn politiekorps als een klusjesdienst zag. Zo werden er agenten ingeschakeld om zijn huis te verven. Mijn vader was daarmee niet akkoord, wat nadelig voor zijn carrière was.

Andere verhalen zijn, jah, een andere tijd:

- Een lijk dat in een vijver dreef een duwtje geven naar de andere kant, want dat was een andere gemeente en zo was het hun probleem.

- Helemaal in het begin van zijn carrière, in een Brusselse gemeente: iemand arresteren die gewelddadig was en de cel begon af te breken. Dan maar de tuinslang genomen en hem natgespoten met koud water zodat hij zou kalmeren.

Maar ook zaken die hij meemaakte natuurlijk die van "die tijd" waren, zoals tijdens de Gordel toezicht houden omdat er Franstaligen spijkers op het parcours legden. En omgekeerd vitrines van winkels waar een baksteen doorvloog omdat ze ook reclame maakten in het Frans en het TAK daarmee niet akkoord was.

Mijn bejaarde buurman was postbode in Brussel en die heeft ook van die verhalen die nu speciaal zijn. Nog twee postbedelingen per dag (voor zijn tijd zelfs drie), dus 's morgens de eerste trein op en dan een halve dag op café hangen om in de namiddag nog eens rond te gaan en laat thuis te zijn. Het cliché van de zatte postbode zat er toen niet ver naast.

Ooit na de kermis zat in zijn bed, toen zijn moeder hem wakker maakte dat hij zijn trein ging missen (woonde nog thuis). Waarna ze tegen de machinist ging zeggen om 5 minuten te wachten terwijl hij zijn kleren aantrok, want ze woonden naast het station. En die deed dat dus.
Kennelijk was het in zijn beginjaren ook een zwakke locomotief (stoom nog dacht ik), waardoor ze soms op een bepaalde bergaf enkele mensen moesten laten uitstappen zodat hij boven geraakte.

Het een en andere doet me toch vermoeden dat ze misschien wel meer uren klopten als wij nu, maar dat de werkdruk wel meeviel.
De verhalen dat ik bij ons soms hoor van oude gendarmes zijn ook vrij gestoord.

1 die weg liep in een bos. Automatisch of half automatisch geweer uit de combi gehaald en een hele lader leeg geschoten in het bos zonder hem te raken.

Na de dienst hun kop in de haag steken die nat was om toch een beetje te ontnuchteren om naar huis te gaan na een nacht.

Geweer op het hoofd zetten van een chauffeur die dreigde om door te rijden

Met de matrakken binnen gaan in een cafe en met de matrak over heel de toog gaan. En het volk buiten kloppen.

Laatst bewerkt:
Pedagogische tik? In m'n laatste jaar middelbaar stonden we buiten voor de school, kwam de directeur buitengevlogen en begon op een leerling te kloppen. Er zijn dan wat scooters en fietsen op de grond beland toen ze met elkaar aan het worstelen waren. Daarna kwamen ze van de directie aangelopen en trokken ze de directeur weg. Wij werden weggestuurd en toen de politie er later aankwam is er blijkbaar een verklaring opgetekend dat de leerling de eerste tik zou uitgedeeld hebben. Die getuigenis kwam van iemand die het gevecht niet eens had gezien.
Jaha, de sfeer tussen ons en de directie zat echt goed.

De verhalen dat ik bij ons soms hoor van oude gemdarmes zijn ook vrij gestoord.

1 die weg liep in een bos. Automatisch of half automatisch geweer uit de combi gehaald en een hele kader leeg geschoten in het bos zonder hem te raken.

Na de dienst hun kop in de haag steken die nat was om toch een beetje te ontnuchteren om naar huis te gaan na een nacht.

Met de matrakken binnen gaan in een cafe en met de matrak over heel de toog gaan. En het volk buiten kloppen.
Ik heb bij veel van die oude verhalen altijd echt het idee dat die generatie ons nu wel wil verkopen dat zo zoveel harder werkten, maar op vlak van discipline en werkdruk is dat nu toch iets anders. En dat waren dan allemaal mannen die de legerdienst hadden gedaan "waar ze discipline leerden".

Heel die politiehervorming na Dutroux was ook wel gewoon nodig denk ik, als je hoort hoe de politie en de rijkswacht vooral elkaar probeerden te saboteren.

Laatst bewerkt:
- Leerling voor heel de klas belachelijk maken en sarcastisch over doen als hij een verfrommeld papier bij had (daarmee staan zwaaien)
Als ik hier nu aan denk: echt WTF gewoon?!
Beetje in dezelfde trant: Leerkracht die rondging in de klas om te zien of the boekentassen aan de binnenkant netjes geordend worden. Indien niet, hief de leerkracht die hoog in de lucht en keerde hem om zodat alles eruit viel.

Beetje in dezelfde trant: Leerkracht die rondging in de klas om te zien of the boekentassen aan de binnenkant netjes geordend worden. Indien niet, hief de leerkracht die hoog in de lucht en keerde hem om zodat alles eruit viel.
WTF zeg. Dat is gewoon zielig en eng tegelijkertijd.

Bij ons was dat het geval met de lessenaar. Je weet wel, je zat aan zo'n tafeltje dat je kon openklappen, en in die bak lagen dan je boeken enzo. Op een bepaald moment was er daarop "controle", ik denk dat iemand een boekje niet vond ofzo, en dan bleek dat dit bij twee een hele nest was. Dus alles op de grond en ze konden dat orderen tijdens de speeltijd.

Ik heb nog tweetal bordenwissers op professionele wijze ontweken. Dan was de leraar nog kwader en ben ik buitengevlogen.
Reden is me ontglipt, maar was echt voor iet banaal

Eng? Weet je wat eng is? Dat je met een klasgenoot met je liniaal aan het sabelen bent en de leerkracht die plots komt met zijn grote meetstok en zegt: "nu mag je eens sabelen met mij!" en je een paar lappen met die stok geeft.

Volgens mij zijn wij (degene die nu eind 30 zijn) de laatste die nog enkele van die oude generatie leerkrachten gehad hebben die zulke dingen deden. Want die waren dan ongeveer einde loopbaan.

Ik zie hem nog altijd voor me met zijn lange zwarte jas, zwarte broek en een zwarte hoed. Als je 1 tafel verkeerd zei dan kwam zijn hoofd bloedrood en moest je voor de trede staan met het nodige geroep en getier tot je alle tafels zonder fout kon opzetten.

Ik heb nog tweetal bordenwissers op professionele wijze ontweken. Dan was de leraar nog kwader en ben ik buitengevlogen.
Reden is me ontglipt, maar was echt voor iet banaal
Bij ons (was al in het middelbaar) heeft de leerkracht zo eens een houten bordenwisser naar iemand die aan het babbelen was gegooid. Die ontweek dat bijzonder vlot waardoor hij vol op het hoofd van diegene achter hem uitkwam. Ziekenhuisbezoek later en leerkracht is mogen vertrekken.

Ik herinner me ook nog "Muzikale opvoeding". Als je je blokfluit vergeten was, kreeg je de "spinnenfluit". Dit was dan een blokfluit die letterlijk door iedereen gebruikt werd en nooit gekuist ofzo. Er zat bij ons iemand die (om god weet welke reden) echt compleet er onder door ging als ze moest blokfluit spelen voor heel de klas, iedereen wist dat ook. élke les moest zij dit dan voor de klas komen doen, puur als pesterij van de leerkracht. Tot op het punt dat er na een paar weken altijd wel een vrijwilliger was die de opdracht kwam doen (genoeg muzikanten in de klas die dat zonder problemen konden). Echt schandalig als het al zo ver komt dat klasgenoten het moeten opnemen tegen de pesterijen van leerkrachten.
Zelf ook meegemaakt met kameraad van mij, we zaten samen in de klas en leerkracht frans had het niet voor ons, nog altijd geen idee waarom. Elke "onverwachte test" was dan een mondelinge test waarbij ze 2 "toevallige" nummers uitkoos. Op het einde van het jaar had ik 25 testen gehad, andere klasgenoten 3. Hiermee ook eens naar de directie geweest maar nooit gehoord geweest.
Diezelfde leerkracht mocht ook maar tot 4e middelbaar les geven, bij voorstelling van leerkrachten in het 5e bleek ze plots toch daar ook les te mogen geven. Als letterlijk een heel leerjaar tegelijk "oh nee" roept bij die aankondiging, zegt het wel genoeg zeker...
Er lopen echt een hele hoop machtsgeile leerkrachten rond die niks liever doen dan leerlingen kleineren.

Er lopen echt een hele hoop machtsgeile leerkrachten rond die niks liever doen dan leerlingen kleineren.
Zelf eigenlijk nooit tegengekomen. Ja, de leerkracht van MO was bij ons ook een gefrustreerd iemand (een hoop pubers zonder de minste interesse daarin blokfluit leren doet iets met een mens), maar dat was dan eerder een zielig, nogal onmachtig figuur, die eerder uitgelachen werd.

Dit topic is aan het veranderen in "traumatische schoolervaringen" 😅

Ik heb precies nog chance gehad. Een paar vreemde leerkrachten wel (o.a. iemand manisch-depressief, en ook iemand die constant in zijn neus en oren peuterde). Wel meegemaakt dat een jongen in mijn klas (6e leerjaar ongeveer) van de juf een tut in zijn mond moest steken als straf voor teveel te babbelen. Dat zou nu niet meer kunnen vermoed ik (toen zijn er ook ouders gaan klagen omdat het psychologisch te kleinerend was).

Ik benijd de job van leerkracht niet, maar er lopen soms echt mensen tussen met issues die beter een andere job zouden uitoefenen.

Terzijde: mijn grootvader die soms een vuurtje stookten vanachter in de tuin, incl. met plastiek :unsure:

Terzijde: mijn grootvader die soms een vuurtje stookten vanachter in de tuin, incl. met plastiek :unsure:
Dat is toch iets dat nog keivaak voorvalt? Ik zie echt nog regelmatig mensen hun afval opstoken in een vat in den tuin hoor.
Hier door ons raam vanachter zien wij ook een huis die duidelijk een allesbrander gebruiken. Komt regelmatig gitzwarte rook uit de schouw, ook al is het 30 graden buiten...

Zelf eigenlijk nooit tegengekomen. Ja, de leerkracht van MO was bij ons ook een gefrustreerd iemand (een hoop pubers zonder de minste interesse daarin blokfluit leren doet iets met een mens), maar dat was dan eerder een zielig, nogal onmachtig figuur, die eerder uitgelachen werd.

Nochtans dat dat ook een toffe job kan zijn denk ik...
Ik ken iemand van mijn leeftijd die leerkracht MO is. Ooit eens mee gebabbeld, en die probeert echt de bredere interesse in muziek aan te wekken door ook alternatieve muziek in zijn lessen te stoppen, of door verschillende instrumenten mee te nemen (m.a.w. niet alleen blokfluiten).

Nu ja, dan moet je als leerkracht wel proberen 'mee' te zijn met de tijd. 1 van mijn MO leerkrachten was best ok, maar vond Bohemian Rhapsody (in de jaren 2000) een goed voorbeeld van hedendaagse popmuziek. Gans die tekst moeten analyseren haha, good times.

De verhalen dat ik bij ons soms hoor van oude gendarmes zijn ook vrij gestoord.

1 die weg liep in een bos. Automatisch of half automatisch geweer uit de combi gehaald en een hele lader leeg geschoten in het bos zonder hem te raken.

Uit eerste bron van familie enkele anekdotes uit hun periode in de Rijkswacht:

-tijdens het Heizeldrama in de oproercombi kaarten en Duvels drinken, het was hun verboden om assistentie te gaan verlenen toen ze hoorden wat er gaande was in het stadion

-caféruzies jaren '80 in Brussel oplossen was met de matrak harder kloppen dan dat ze kloppen kregen en als het nodig was ook eens met stoelen gooien

-met de GTi voor de leute door Brussel scheuren

-de Rijkswacht die de politie ab-so-luut niet kon luchten en omgekeerd, het was een hobby om stokken in elkaars wielen te steken

Geeft me ook wat flashbacks naar mijn nogal strenge, 'elitaire 'katholieke lagere school:

- Allemaal stil in de rij staan voor de klas binnen te mogen.
- Ochtendgebed.
- Directrice was een zuster, die al de klassen kwam bezoeken iedere dag. Dus iedereen dan recht achter zijn bank: "Dag zuster Marita!".
- In het derde leerjaar moesten we de maaltafels oefenen, dus dat was echt drillen en de directrice zelf kwam ons daarvoor ondervragen om ons extra druk te laten voelen. Dat was echt vreemd, stond de directrice plots aan je bank en moest je al rechtstaand zo snel mogelijk antwoorden.
- Maandelijks naar de mis, en opnieuw in het derde leerjaar moesten we biechten. Snel als doodbraaf kind een zonde bedenken om dat te kunnen.
- Ik heb eens een hele speeltijd met mijn gezicht tegen de muur geknield samen met een vriendje omdat we te luid aan het roepen waren.
- "Ja deze toets was toch maar slecht, zeker bij een paar mensen. Ik ga geen namen noemen...*stapt naar de lessenaar van een kindje*...maar X, wat was dat jongen, gewoon niet gestudeerd OFWAT?"
- Allemaal aanschuiven tot de deuren opengingen en onze ouders ons konden oppikken.

Ik was daar trouwens wel graag, als kind stel je je daar geen vragen bij en mijn ervaringen waren eigenlijk wel positief.

-aan het begin van elke les gebed
-peuter/kleuter de nonnekes die uw losse tanden met de hand uittrokken
-de nonnekes die u bij watervrees in het zwembad met de platte hand op het hoofd onderduwen
-de nonnekes die de klas op een veld vrij lieten spelen terwijl ze aan de overkant van het straat op het terras trappisten lagen binnen te koppen

Ah, herinneringen :lol:

Nochtans dat dat ook een toffe job kan zijn denk ik...
Ik ken iemand van mijn leeftijd die leerkracht MO is. Ooit eens mee gebabbeld, en die probeert echt de bredere interesse in muziek aan te wekken door ook alternatieve muziek in zijn lessen te stoppen, of door verschillende instrumenten mee te nemen (m.a.w. niet alleen blokfluiten).

Nu ja, dan moet je als leerkracht wel proberen 'mee' te zijn met de tijd. 1 van mijn MO leerkrachten was best ok, maar vond Bohemian Rhapsody (in de jaren 2000) een goed voorbeeld van hedendaagse popmuziek. Gans die tekst moeten analyseren haha, good times.
Bwa ja, wij hadden later ook zo een jonge kerel, die ons favoriete bands liet voorstellen om daar dan dieper op in te gaan. Veel aangenamer, al leek dat ook vooral zo'n opvulvak. Maar die waar mijn post over ging was gewoon zo'n vastbenoemde brompot die iedereen al kende als een dikke ambetanterik zonder hem ooit te zien. Dit was ook het 2de middelbaar denk ik, waar er gewoon nogal wat krapuul in de klas zat. De sport was dus om zo weinig mogelijk voor dat vak te doen.

-aan het begin van elke les gebed
-peuter/kleuter de nonnekes die uw losse tanden met de hand uittrokken
-de nonnekes die u bij watervrees in het zwembad met de platte hand op het hoofd onderduwen
-de nonnekes die de klas op een veld vrij lieten spelen terwijl ze aan de overkant van het straat op het terras trappisten lagen binnen te koppen

Ah, herinneringen :laugh:

Kortom: nonnekes hebben ook 'issues' :unsure:

Zo moet dat! Vind deze aanpak zeker meer dan oké, zou hetzelfde doen.
Leerkrachten van nu rennen na 2 uurtjes lesgeven jankend naar huis met een burn out. Kinderen en zeker sommige etters met geen of weinig opvoeding hebben discipline nodig en een leerkracht die over zich heen laat lopen gaat zijn leerlingen nooit of zelden goed onder contole krijgen.
Wat wel niet oké is is fysiek geweld, das echt not done of een leerling persoonlijk en publiekelijk vernederen kan ook écht niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bwa ja, wij hadden later ook zo een jonge kerel, die ons favoriete bands liet voorstellen om daar dan dieper op in te gaan. Veel aangenamer, al leek dat ook vooral zo'n opvulvak. Maar die waar mijn post over ging was gewoon zo'n vastbenoemde brompot die iedereen al kende als een dikke ambetanterik zonder hem ooit te zien. Dit was ook het 2de middelbaar denk ik, waar er gewoon nogal wat krapuul in de klas zat. De sport was dus om zo weinig mogelijk voor dat vak te doen.
Ja, Plastische opvoeding van hetzelfde. Was énkel tekenen bij ons, en ik kan niet tekenen, ik ga ook nooit kunnen tekenen en ik moet ook niet kunnen tekenen. Ik was daar dus ook altijd voor gebuisd.
Op een gegeven moment was er een opdracht perspectief tekenen, maar zo een meer "wetenschappelijke" methode (meetlat naar 2 perspectiefpunten). Dàt kon ik dus wél, imo echt een mooie stad in 3D getekend, veel werk in gestoken, goed gelukt. ==> Gebuisd wegens een vlek op de achterkant van het papier...

Dit in tegenstelling tot bvb de leerkracht Esthetiek. Die liet ons ook gewoon eigen interesses aanbrengen etc, dat waren zalige lessen waar ik ook écht veel heb bijgeleerd en die mijn interesse in kunst een enorme boost hebben gegeven.

Terug
Bovenaan