Wat met de Belgische staatsstructuur?

Welke richting moet België uitgaan?

  • Één Nationale regering, gewesten/gemeenschappen worden (bijna) volledig afgeschaft

    Stemmen: 28 32,2%
  • Meer nationalisering, terugdraaien van regionalisering

    Stemmen: 5 5,7%
  • Laat het maar hetzelfde (ruwweg), hoogstens herverdeling van bevoegdheden van zelfde grootteorde

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, in gewesten en gemeenschappen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, met 4 gemeenschappen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië en Duitst.)

    Stemmen: 4 4,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig (nat. niveau hoogstens symbolisch). Brussel onafhankelijk

    Stemmen: 24 27,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig. Brussel wordt bestuurd door 2 landsdelen

    Stemmen: 6 6,9%
  • Sterke nationalisering of sterke regionalisering, zolang er maar duidelijk gekozen wordt.

    Stemmen: 17 19,5%
  • Andere (melden in de topic)

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Europa op dit moment is nog te fel afhankelijk en ondergeschikt aan zijn naties. Als we het niveau van naties eruit halen en bevoegdheden naar Europa brengen, krijgen we een sterker eenduidig beleid. Problemen als economie en migratie kunnen dan tenminste op grote schaal worden aangepakt.
Het probleem is dat Europa te snel te groot is geworden zonder dat er veel moeite is gedaan om alle lidstaten mee te krijgen in de Europese gedachte. Europa is op dit moment een extra bureaucratie bovenop de nationale politiek die voornamelijk als gouden parachute dient voor uitgerangeerde politici en vele voordelen voor de werknemers ervan. Iemand nog iets gehoord van Kris Peeters? Europa is in de Coronacrisis één van de grote falende factoren waar niemand schijnbaar kritiek durft op te uiten. De onderhandelde contracten blijken zo vaag te zijn dat de farmacie kan doen wat ze willen maar toch zit de politiek continu te wijzen naar de bedrijven zonder zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Als je ziet dat enkele kleinere landen al veel verder staan in hun vaccinaties moet je toch vragen stellen bij de rol van Europa hierin...

Imo zouden vele bevoegdheden volledig naar de regio's moeten gaan zoals onderwijs en gezondheidszorg. Bevoegdheden zoals defensie lijken me beter naar Europa te gaan gezien er nu al vele samenwerkingsverbanden zijn. Dit alles enkel als Europa vanuit de basis grondig hervormd wordt.
Ik ben voor een Europa maar niet dit Europa...
 
Voorstanders van meer nationalisering: 23
Voorstanders van meer regionalisering: 22
Zolang het maar in 1 richting is: 14

Ik denk dat het moeilijk zal zijn om een meerderheid te hebben. Misschien moeten we coalitiegesprekken opzoeken? Dan doen we alvast iets typisch Belgisch.
 
Het probleem is dat Europa te snel te groot is geworden zonder dat er veel moeite is gedaan om alle lidstaten mee te krijgen in de Europese gedachte. Europa is op dit moment een extra bureaucratie bovenop de nationale politiek die voornamelijk als gouden parachute dient voor uitgerangeerde politici en vele voordelen voor de werknemers ervan. Iemand nog iets gehoord van Kris Peeters? Europa is in de Coronacrisis één van de grote falende factoren waar niemand schijnbaar kritiek durft op te uiten. De onderhandelde contracten blijken zo vaag te zijn dat de farmacie kan doen wat ze willen maar toch zit de politiek continu te wijzen naar de bedrijven zonder zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Als je ziet dat enkele kleinere landen al veel verder staan in hun vaccinaties moet je toch vragen stellen bij de rol van Europa hierin...

Imo zouden vele bevoegdheden volledig naar de regio's moeten gaan zoals onderwijs en gezondheidszorg. Bevoegdheden zoals defensie lijken me beter naar Europa te gaan gezien er nu al vele samenwerkingsverbanden zijn. Dit alles enkel als Europa vanuit de basis grondig hervormd wordt.
Ik ben voor een Europa maar niet dit Europa...
Het zou dan inderdaad een sterker Europa moeten zijn en niet hetgeen het nu is. Cultuurzaken bij de regio's. Defensie en immigratie naar Europa, maar waarom ook niet sociale zekerheid, arbeid, gezondheidszorg, mobiliteit, milieu,...
 
Het zou dan inderdaad een sterker Europa moeten zijn en niet hetgeen het nu is. Cultuurzaken bij de regio's. Defensie en immigratie naar Europa, maar waarom ook niet sociale zekerheid, arbeid, gezondheidszorg, mobiliteit, milieu,...
Zolang Europa een politiek rusthuis is (driedubbel vol pension, dat wel) met een zeker democratisch deficit zie ik dat eigenlijk niet gebeuren, om over die nonsens van Brussel - Strasbourg nog maar te zwijgen.

In theorie klinkt het wel mooi, daar niet van. Voor defensie en migratie kan ik bijvoorbeeld 100% volgen dat dit in theorie Europees geregeld wordt. Economische domeinen liggen al veel moeilijker m.i. omdat er te grote onderlinge verschillen zijn tussen de landen die je niet zomaar kan negeren (en die eensgezindheid in de weg staan). Op dat vlak zouden we lessen moeten trekken van de invoering van de Euro en de crises in Italië, Griekenland en co.

Er is ook geen Europees gevoel zoals dat wel bestaat in de VS, uiteindelijk denkt iedereen in de eerste plaats aan zichzelf.

Ben op zich het idee van een sterke lokale overheid wel genegen. Het is volgens mij geen toeval dat de mooiere politieke succesverhalen zich vaak op het kleinste niveau afspelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorstanders van meer nationalisering: 23
Voorstanders van meer regionalisering: 22
Zolang het maar in 1 richting is: 14

Ik denk dat het moeilijk zal zijn om een meerderheid te hebben. Misschien moeten we coalitiegesprekken opzoeken? Dan doen we alvast iets typisch Belgisch.
De vraag die ik mij stel is, weten de mensen die op één van beide gestemd hebben de werkelijke impact hiervan?
Weten ze wat de impact is van meer nationaliseren? Weten ze de impact van meer macht voor de regio’s?
 
Meer Europa. En wat wil je daarmee dan bereiken?
Europa is nu al een mop, het is een maat voor niks. Het toppunt van wanbeleid en slecht bestuur.
Veel zaken die mislukken ligt juist aan een gebrek aan "meer europa". Typisch he. Je geeft ze weinig macht, maar achteraf dan klagen dat ze niet machtig genoeg waren. Well no shit sherlock.
 
Veel zaken die mislukken ligt juist aan een gebrek aan "meer europa". Typisch he. Je geeft ze weinig macht, maar achteraf dan klagen dat ze niet machtig genoeg waren. Well no shit sherlock.

Het probleem is niet dat ze te weinig macht hebben. Het probleem is dat het een vergeetput is van uitgerangeerde politici die volop in hun landingsbaan zitten. De motivatie om er echt iets van te maken, om duurzaam beleid te voeren dus, ontbreekt volledig.
 
Bepaalde zaken moeten ook niet persé ineens in heel Europa groeien. Je kan bepaalde zaken terug in kleine kring starten (Benelux) en daarbij denk ik aan militair of bepaalde fiscaliteit. Daarna kan dit weer verder uitbreiden. Heb je in zo'n model nog landsgrenzen nodig? Is het dan mss logisch dat je meer met staten werkt die logischer (taal, cultuur, ...) ingedeeld zijn? Ik denk echt dat er teveel verschillen zijn in België tussen Vlaanderen en Wallonië. We hebben raakvlakken, net zoals met Fransen, Duitsers, Engelsen, ... . Als ik op vakantie ben zal ik sneller contact leggen met Nederlanders omdat die dezelfde taal spreken dan Walen. En nu niet doen of België eigenlijk al niet bijna gescheiden is: letterlijke taalgrens, volledig gescheiden politiek.

En de grootte van het land doet er niet toe, Vlaanderen alleen is inzake inwoners de middelmaat van landen in Europa.
 
De vraag die ik mij stel is, weten de mensen die op één van beide gestemd hebben de werkelijke impact hiervan?
Weten ze wat de impact is van meer nationaliseren? Weten ze de impact van meer macht voor de regio’s?
Weten ze wat de impact is van de huidige status quo?
Weten ze hoeveel geld er elk jaar in bodemloze putten gegooid wordt?
Weten ze dat er voor geen enkel belangrijk vraagstuk een langetermijnvisie is?
...
 
Voorstanders van meer nationalisering: 23
Voorstanders van meer regionalisering: 22
Zolang het maar in 1 richting is: 14

Ik denk dat het moeilijk zal zijn om een meerderheid te hebben. Misschien moeten we coalitiegesprekken opzoeken? Dan doen we alvast iets typisch Belgisch.
Ik mis wel een optie in de poll, nl volledige splitsing, België hoogstens symbolisch en Brussel bij Wallonië ipv Bxl onafhankelijk of bestuurd door zowel VL als WA. Lijkt me heel vreemd, een totaal onafhankelijke stad als een soort land midden in Europa, en BXL laten besturen door de 2 landsdelen zou al helemaal ondoenbaar zijn me dunkt.

Nee, ze mogen die onbestuurbare, logge stad vol postjes voor ons kent ons hebben in het zuiden, als Gentenaar is het niet eenvoudig te zeggen maar maak van A'pen dan maar onze hoofdstad.

Wat ik wel vreemd vind, is dat voor velen nu pas, door Covid, zou blijken waarom ons land gewoon een onbestuurbare warboel is geworden, waar krachtdadig optreden gewoon onmogelijk is door de totale tegenstellingen tussen onze veel te veel verschillende regeringen. Dat was mij eerlijk gezegd al veel en veel langer duidelijk.

Het is jammer, ik ben op zich echt geen Flamingant, voel me in de eerste plaats echt wel Belg, maar het is gewoon geweldig frustrerend te zien hoe de beleidsmakers hier keer op keer de boot missen en de onbestuurbaarheid aantonen en hoe we daardoor van één van de meest welvarende regio's ter wereld aan het afglijden zijn naar een hulpbehoevende regio.
 
Ik mis wel een optie in de poll, nl volledige splitsing, België hoogstens symbolisch en Brussel bij Wallonië ipv Bxl onafhankelijk of bestuurd door zowel VL als WA. Lijkt me heel vreemd, een totaal onafhankelijke stad als een soort land midden in Europa, en BXL laten besturen door de 2 landsdelen zou al helemaal ondoenbaar zijn me dunkt.

Nee, ze mogen die onbestuurbare, logge stad vol postjes voor ons kent ons hebben in het zuiden, als Gentenaar is het niet eenvoudig te zeggen maar maak van A'pen dan maar onze hoofdstad.

Het probleem is dat heel veel Vlamingen tewerkgesteld zijn in Brussel. Ik ben absoluut niet gehecht aan die stad maar economisch kan je niet zomaar zeggen "ge moogt het hebben", al zeker niet zonder zware onderhandelingen. Helaas is het net datgene dat Egbert Lachaert in al zijn naïviteit wel al gedaan heeft. :sarcastic: Qua politieke teleurstellingen de laatste jaren staat die ket bij mij toch met stip op één.
 
Het probleem is dat heel veel Vlamingen tewerkgesteld zijn in Brussel. Ik ben absoluut niet gehecht aan die stad maar economisch kan je niet zomaar zeggen "ge moogt het hebben", al zeker niet zonder zware onderhandelingen.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit economisch belang in de toekomst gaat afnemen. Ben zelf ook woonachtig in Vlaanderen en werk voor een multinational met hoofdkantoor in Brussel. Maar wij hebben het voorbije jaar ons gebouw daar verkocht en we zijn zeker niet de enige die naar een meer gedecentraliseerde manier van werken gaan overschakelen.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat dit economisch belang in de toekomst gaat afnemen. Ben zelf ook woonachtig in Vlaanderen en werk voor een multinational met hoofdkantoor in Brussel. Maar wij hebben het voorbije jaar ons gebouw daar verkocht en we zijn zeker niet de enige die naar een meer gedecentraliseerde manier van werken gaan overschakelen.

Dat kan. Ik zou persoonlijk nog even afwachten hoe het echt verloopt eens corona definitief voorbij is. Maar je moet er alleszins rekening mee houden en niet zomaar vanuit emotionele overwegingen zeggen dat ze het mogen hebben, dat is gewoon dom. :tongue:

Als Brussel economisch gezien zou leeglopen door het grote corona-experiment en een sentiment dat het qua verkeer ook zo niet verder kan, zou dat de Vlaamse onderhandelingspositie wel enorm versterken natuurlijk.
 
Dat kan. Ik zou persoonlijk nog even afwachten hoe het echt verloopt eens corona definitief voorbij is. Maar je moet er alleszins rekening mee houden en niet zomaar vanuit emotionele overwegingen zeggen dat ze het mogen hebben, dat is gewoon dom. :tongue:

Als Brussel economisch gezien zou leeglopen door het grote corona-experiment en een sentiment dat het qua verkeer ook zo niet verder kan, zou dat de Vlaamse onderhandelingspositie wel enorm versterken natuurlijk.

Uiteraard zou er een apart statuut moeten zijn voor Vlamingen die in BXL werken, maar dat lijkt me niet zo moeilijk te regelen. Er zijn uiteraard ook Walen die voor firma's werken die in Vlaanderen zijn gevestigd en omgekeerd, dus ook dat moet geregeld worden.
 
Uiteraard zou er een apart statuut moeten zijn voor Vlamingen die in BXL werken, maar dat lijkt me niet zo moeilijk te regelen. Er zijn uiteraard ook Walen die voor firma's werken die in Vlaanderen zijn gevestigd en omgekeerd, dus ook dat moet geregeld worden.
Niet zo moeilijk te regelen? Dat gaat over héél veel inkomsten hé. Denkt ge echt dat Wallonië gaat zeggen "Ah ja 't is goed, wij zullen vanaf nu Brussel erbij nemen en beheren en proberen opkuisen maar alle inkomsten die we ontvangen van Vlamingen die hier werken zullen we braafjes terugstorten"?
 
Niet zo moeilijk te regelen? Dat gaat over héél veel inkomsten hé. Denkt ge echt dat Wallonië gaat zeggen "Ah ja 't is goed, wij zullen vanaf nu Brussel erbij nemen en beheren en proberen opkuisen maar alle inkomsten die we ontvangen van Vlamingen die hier werken zullen we braafjes terugstorten"?
De statuten voor buitenlanders die in BXL werken zijn toch ook geregeld, waarom zou dat voor Vlamingen dan niet lukken? Dat zijn dan toch ook gewoon "buitenlanders" die in een grote stad werken in een ander land, zoals er duizenden en duizenden zijn in gans Europa en bij uitbreiding de wereld. Ik zie echt niet waarom dat voor Vlamingen moeilijker zou te regelen zijn dan voor pakweg een Fransman of Hollander die in BXL werkt?
 
De statuten voor buitenlanders die in BXL werken zijn toch ook geregeld, waarom zou dat voor Vlamingen dan niet lukken? Dat zijn dan toch ook gewoon "buitenlanders" die in een grote stad werken in een ander land, zoals er duizenden en duizenden zijn in gans Europa en bij uitbreiding de wereld. Ik zie echt niet waarom dat voor Vlamingen moeilijker zou te regelen zijn dan voor pakweg een Fransman of Hollander die in BXL werkt?
Omdat Vlaanderen die inkomsten liefst zelf zou houden en omdat het (zeker in verhouding) over een groter deel van de economie gaat dan voor Nederlanders en Fransen het geval is? Nu verdwijnt dat belastingsgeld gewoon in de federale pot, dus logisch dat er geen discussie is.
 
Brussel is een economische zeepbel eh. Het genereert gewoon veel welvaart omdat de 'zetel' van een zeer groot deel van de Belgische en Europese ambtenarij zich daar bevindt. Als je tegen die ambtenaren morgen zegt van je moet nu in Antwerpen en Gent op kantoor, dan is Brussel nog armer dan Wallonië. Wallonië heeft tenminste nog iets van industrie en nijverheid, Brussel niks buiten kantoren. Kantoren zijn makkelijk verplaatsbaar, industrie niet.
 
De statuten voor buitenlanders die in BXL werken zijn toch ook geregeld, waarom zou dat voor Vlamingen dan niet lukken? Dat zijn dan toch ook gewoon "buitenlanders" die in een grote stad werken in een ander land, zoals er duizenden en duizenden zijn in gans Europa en bij uitbreiding de wereld. Ik zie echt niet waarom dat voor Vlamingen moeilijker zou te regelen zijn dan voor pakweg een Fransman of Hollander die in BXL werkt?
Als we het principe dat nu gebruikt wordt tussen landen doortrekken naar de situatie met 3 aparte landen, wordt Brussel het rijkste gewest.

Alle personenbelasting betaald door de inwoners van Vlaanderen die in Brussel werken gaat daardoor naar Brussel en niet meer naar Vlaanderen.
 
Omdat Vlaanderen die inkomsten liefst zelf zou houden en omdat het (zeker in verhouding) over een groter deel van de economie gaat dan voor Nederlanders en Fransen het geval is? Nu verdwijnt dat belastingsgeld gewoon in de federale pot, dus logisch dat er geen discussie is.
Het gaat uiteraard over een groot aantal mensen (+- 220k), maar er zijn ook een dikke 50k Brusselaars die in Vlaanderen werken, dus daar is wel wat leverage om een goed akkoord uit te werken.

Daarbij komt ook dat wellicht veel bedrijven die meer op Vlaanderen zijn gericht maar nu in BXL liggen, wellicht uit BXL zullen wegtrekken na verloop van tijd of op zijn minst extra zetels in Vlaanderen zullen openen.
 
Terug
Bovenaan