Wat met de Belgische staatsstructuur?

Welke richting moet België uitgaan?

  • Één Nationale regering, gewesten/gemeenschappen worden (bijna) volledig afgeschaft

    Stemmen: 28 32,2%
  • Meer nationalisering, terugdraaien van regionalisering

    Stemmen: 5 5,7%
  • Laat het maar hetzelfde (ruwweg), hoogstens herverdeling van bevoegdheden van zelfde grootteorde

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, in gewesten en gemeenschappen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, met 4 gemeenschappen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië en Duitst.)

    Stemmen: 4 4,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig (nat. niveau hoogstens symbolisch). Brussel onafhankelijk

    Stemmen: 24 27,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig. Brussel wordt bestuurd door 2 landsdelen

    Stemmen: 6 6,9%
  • Sterke nationalisering of sterke regionalisering, zolang er maar duidelijk gekozen wordt.

    Stemmen: 17 19,5%
  • Andere (melden in de topic)

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van de corona-crisis zie je vaak problemen tussen de niveau's. Beslissingen die federaal of in overlegcomité beslist worden, worden anders uitgevoerd regionaal.

Zie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/25/onderwijs-discussie-politiek/

De vraag die dan gesteld kan worden: welke richting moeten we uitgaan? Is het voor jou ok, moet er 1 specifieke kant (meer regionalisering of net niet) gekozen worden of heb je gewoon zoiets van: 't is mij om het even , zolang er maar een kant gekozen wordt?

Bij 2 opties heb ik verder een zijvraag gesteld over Brussel, omdat dit wel bepalend is in die vraag
 
Moest je België effectief splitsen, is het dan niet beter om Brussel onder Europees bewind te laten vallen dan volledig apart of onder bestuur van de 2 landsdelen. Vooral dat laatste lijkt onhaalbaar.
 
Topic doet me denken aan volgend filmpje:

We zijn samen met Wallonië omdat het beter is dan het alternatief.
Uiteraard liggen de kaarten nu anders dan na WOII
 
Moest je België effectief splitsen, is het dan niet beter om Brussel onder Europees bewind te laten vallen dan volledig apart of onder bestuur van de 2 landsdelen. Vooral dat laatste lijkt onhaalbaar.
Onder Europees bewijst betekend dat Europa zelf een land zou worden en dus soms een dubbele rol zou hebben. Leek me totaal onrealistisch
 
Meer regionalisering. Of dat nu uitmondt in de splitsing van België maakt me eigenlijk weinig uit. Op termijn zou ik graag zien dat bepaalde bevoegdheden op het Europese niveau geïntegreerd worden en dan zie ik eigenlijk geen belangrijke rol meer weggelegd voor België. Hoe realistisch dat is, geen flauw idee.
 
Ik snap mensen niet die regionalisering eisen.

Als er 1 ding is, dat corona heeft bewezen is dat heel dat drogreden rond "wat we zelf doen, doen we beter" een leugen is gebleken.
Altijd maar kappen op de Walen dat ze slecht besturen, geld verkwisten, dat wij het veel beter doen==>1 groot dikke leugen.
Corona heeft bewezen dat Vlamingen echt niet beter besturen dan Wallonië. Zeker die 2 vlaamse ministers(Ben en Wouter) mogen meteen ophoepelen.

en als klap op de vuurpijl heeft Wallonië Vlaanderen nu voorbijgestoken qua aantal vaccinaties.


1 Federale regering met inefficiënte beslissingen én wafelijzerpolitiek kost wellicht nog minder dan de déélregeringen met hun talloze ministers en parlementsleden. ==>Mocht iemand een onderwerp/onderzoek willen voor een thesis of zo, aub.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij is het belangrijk dat we uit die vis noch vlees situatie komen. Het is duidelijk nefast voor het efficiënt funcioneren van het geheel (niet alleen in daden, maar zeker ook financieel).

Daarnet nog eens eventjes opgezocht, en de eerste staatshervorming richting federale staat dateert al van 1970. Dus we zijn ondertussen al meer dan 50 jaar bezig, en de laatste 20 jaar is er nog maar weinig echte vooruitgang geboekt.

Dus ofwel:

1) Terug naar een echt eengemaakt België. Maar dan ook echt 1 land, waar 1 burger gelijk is aan 1 stem en niet al die kunstmatige constructies die over de jaren ontstaan zijn om Wallonië (ondanks de serieuze numerieke minderheid) op gelijke gehoogte te zetten van Vlaanderen. Maar bv ook waar aan alle kanten alle landstalen serieus onderwezen worden zodat we tenminste overal elkaar goed begrijpen.

2) Naar een grotendeels afbouw van de federale bevoegdheden zodat iedere deelstaat quasi autonoom kan worden en we elk écht onze eigen koers kunnen varen (al dan niet onder een overkoepelende Belgische vlag).

Ik denk eerlijk gezegd dat beide scenario's zeer moeilijk zijn, maar denk toch eerder dat we richting 2 zullen gaan. Of we er gaan geraken is een andere vraag.
 
Ik snap mensen niet die regionalisering eisen.

Als er 1 ding is, dat corona heeft bewezen is dat heel dat drogreden rond "wat we zelf doen, doen we beter" een leugen is gebleken.
Altijd maar kappen op de Walen dat ze slecht besturen, geld verkwisten, dat wij het veel beter doen==>1 groot dikke leugen.
Corona heeft bewezen dat Vlamingen echt niet beter besturen dan Wallonië. Zeker die 2 vlaamse ministers(Ben en Wouter) mogen meteen ophoepelen.


Ik spreek enkel voor mezelf maar ik denk dat je het argument voor regionalisme nu wel erg simplistisch en unfair voorstelt. Er zullen wel mensen zo denken vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel maar voor mij draait het vnl. over een beleid uitstippelen dat beter de belangen van de lokale bevolking vertegenwoordigt in plaats van verzeild te geraken in eindeloze discussies over communautaire problemen. Met regionalisering breng je democratie dichter bij de kiezer en wordt het proces minder abstract. Dat lijken mij wel legitieme argumenten.

Dat N-VA vol incompetente figuren zit, vind ik niet echt een goed argument. Als competentie de belangrijkste drijfveer is, kunnen we misschien beter annexatie bij Duitsland aanvragen.
 
Deze crisis toont aan dat de Belgische structuur een bureaucratische nachtmerrie is.

- 1 Federale regering
- Provincies behouden met provinciegouverneur aan het hoofd en meer autonomie, maar de federale regering is het hoogste beslissingsorgaan (zoals in de VS)
- steden en gemeenten moeten zoveel mogelijk fusioneren
 
Persoonlijk is de richting voor mij gelijk, als we daarmee onze staat kunnen stroomlijnen. Ik denk dat gezien onze geschiedenis en huidig politiek klimaat we dan richting verdere regionalisering gaan, maar eerlijk gezegd, een werkende unitaire staat is voor mij ook goed. Het hoe van dit alles is natuurlijk de vraag.

Maar 6 regeringen voor 11 miljoen man, het blijft absurd, zeker als je al de parlementen en ondersteunende functies begint op te tellen. En geen nood, er zijn ook nog 10 provincies met raden en een goedbetaalde gouverneur boven de honderden steden en gemeenten. Het toppunt van deze "Belgische ziekte" is Brussel: 19 gemeenten met elk een burgemeester en schepencollege, maar ook een regering.
 
Ik snap mensen niet die regionalisering eisen.

Als er 1 ding is, dat corona heeft bewezen is dat heel dat drogreden rond "wat we zelf doen, doen we beter" een leugen is gebleken.
Altijd maar kappen op de Walen dat ze slecht besturen, geld verkwisten, dat wij het veel beter doen==>1 groot dikke leugen.
Corona heeft bewezen dat Vlamingen echt niet beter besturen dan Wallonië. Zeker die 2 vlaamse ministers(Ben en Wouter) mogen meteen ophoepelen.
Het gaat, zoals StevenFM hierboven ook al aanhaalde, niet alleen over wat we al dan niet beter doen, wat uiteraard nogal naïef zou zijn, het gaat over het subsidiariteitsprincipe: het is democratischer om bestuur naar een zo laag haalbaar niveau te duwen. Zeker als er sterke geografische verschillen zijn in hoe mensen stemmen en wat ze op politiek vlak wensen, en dat is het geval in België, kan je veel meer mensen het bestuur geven dat ze willen door de macht naar beneden te duwen.
 
Ik zag niet direct het verschil tussen keuze 1&2 eigenlijk, maar bon voor mij moeten we duidelijk terug naar minder regeringen, vandaar mijn voorkeur voor een nationalisering eigenlijk. Politiek is toch steeds compromissen maken, of het nu over het Vlaamse, Waalse of Nationale grondgebied gaat. Nu glijden we af naar veel te veel regionale bevoegdheden, waardoor er ook veel te veel lokale verschillen ontstaan en vooral op vlak van regelgeving waardoor het als burger zeer moeilijk wordt om het bos door de bomen te blijven zien. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de regeling rond LEZ zones, anders in Antwerpen, dan in Gent, Brussel, etc waardoor je eigenlijk niet meer weet wat er nu waar van toepassing is. Je rijdt bij wijze van spreken met de wagen 20km verder en plots wijzigt de verkeerswetgeving. Zeer goed natuurlijk voor de lokale besturen en overheden die op deze wijze meer boetes kunnen innen natuurlijk, maar niet bevorderlijk voor het welzijn van de burger. Ook aangaande Corona beleid bijvoorbeeld zou ik toch verwachten dat voor de beperkte aantal vierkante kilometers die België groot is het beleid hetzelfde zou zijn. Hetzelfde voor regelingen aangaande zonnepanelen, etc. Ik pleit dan ook voor een sterk vereenvoudigd België met slechts één Nationale regering en afschaffing van gewesten, gemeenschappen en provincies. België heeft slechts ongeveer eenzelfde aantal inwoners als een grootstad als New York, we kunnen echt al die regeringen niet blijven verantwoorden.
 
Ik vind het persoonlijk lachwekkend om een land niet groter dan een Frans arondissement, en met een bevolking kleiner dan dat van Parijs, te gaan opsplitsen. Moesten we nu echt een EU hebben als overkoepelend federaal orgaan, naar analogie van de VS, dan kan ik mij daar nog iets bij voorstellen.

Maar nu vind ik dat gewoon absurd. Het enige wat ons scheidt is de taal, wat ik geen afdoende eigenschap vind om een natie te maken of te kraken. We hebben tijdelijk andere politieke meerderheden, maar ook dat vind ik altijd een raar gegeven om daar natie natievorming op toe te passen. Wat doe je als bepaalde Vlaamse provincies plots overwegend links/rechts stemmen? Moeten die dan ook afscheiden? Wat als Vooruit straks 40% van de stemmen haalt ( :unsure: ), en MR hetzelfde in Wallonië, gaan de rechtse pleitbezorgers voor Vlaamse autonomie dan nog zo happig zijn?

Voor een land van onze grootte, zowel naar oppervlakte als naar bevolking, is één federale regering meer dan voldoende. Je kan dan nog werken met regio's daaronder voor heel specifieke regionale noden. Maar het wafelijzer halen we in dit utopische scenario wel niet meer boven, en met één federale kieskring wordt het parlement gevuld volgens de stemmen over heel België.
 
Oppervlakte maakt toch echt geen reet uit, dat argument heb ik nooit gesnapt.

Ik ben een volksnationalist en ik vind oprecht dat Vlamingen en Walen totaal verschillend zijn in hun geheel bekeken (ook vooral cultureel uit elkaar gegroeid natuurlijk), maar de huidige toestand is zodanig schrijnend dat een unitair én strikt tweetalig België ook al een hele verbetering zou zijn.
 
Oppervlakte maakt toch echt geen reet uit, dat argument heb ik nooit gesnapt.
Dat is gewoon een stroman net zoals het provincie vs provincie argument. Wordt gewoon opgeworpen bij gebrek aan deftige inhoudelijke argumenten...

Mij maakt het in essentie niet uit naar welk niveau de meerderheid van bevoegdheden verschuiven zolang de bevoegdheden maar volledig overgeheveld worden. Niet zoals nu door meerdere staatshervormingen alle bevoegdheden versnipperd zitten en iedereen wat te zeggen heeft maar niemand echt verantwoordelijk. Echter, als je rekening houdt met de politieke realiteit die er nu is ben ik ervan overtuigd dat de verschuiving naar de regio's moet gebeuren. Men kan niet ontkennen dat het noorden en het zuiden gewoon enorm verschillend stemmen, getuige de telkens ellenlange regeringsformaties.
Of dat die politieke realiteit binnen 20, 50 of 100 jaar nog van toepassing is weet ik niet. Maar het lijkt me beter om op dat moment te willen samenwerken dan nu met tegenzin en allerhande grijze compromissen met elkaar opgescheept te zitten.
 
Ik heb niets met Vlaanderen, en de goedkoopste staatsstructuur is een unitaire staat met één regering. Geen gemeenschappen en geen gewesten meer. België volledig tweetalig, van Hoogstraten tot Durbuy. De Oostkantons mogen bij referendum kiezen of ze bij België blijven en hun Duitse privileges afgeven of terug naar Duitsland gaan.
 
Oppervlakte maakt toch echt geen reet uit, dat argument heb ik nooit gesnapt.

Ik ben een volksnationalist en ik vind oprecht dat Vlamingen en Walen totaal verschillend zijn in hun geheel bekeken (ook vooral cultureel uit elkaar gegroeid natuurlijk), maar de huidige toestand is zodanig schrijnend dat een unitair én strikt tweetalig België ook al een hele verbetering zou zijn.
Dit vind ik ook zo raar. Limburgers zijn geen Vlamingen. Antwerpenaren ook niet. Als het voor u écht om de cultuur gaat, ga je daar dan ook splitsen?
 
Het gaat, zoals StevenFM hierboven ook al aanhaalde, niet alleen over wat we al dan niet beter doen, wat uiteraard nogal naïef zou zijn, het gaat over het subsidiariteitsprincipe: het is democratischer om bestuur naar een zo laag haalbaar niveau te duwen. Zeker als er sterke geografische verschillen zijn in hoe mensen stemmen en wat ze op politiek vlak wensen, en dat is het geval in België, kan je veel meer mensen het bestuur geven dat ze willen door de macht naar beneden te duwen.
Ik spreek enkel voor mezelf maar ik denk dat je het argument voor regionalisme nu wel erg simplistisch en unfair voorstelt. Er zullen wel mensen zo denken vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel maar voor mij draait het vnl. over een beleid uitstippelen dat beter de belangen van de lokale bevolking vertegenwoordigt in plaats van verzeild te geraken in eindeloze discussies over communautaire problemen. Met regionalisering breng je democratie dichter bij de kiezer en wordt het proces minder abstract. Dat lijken mij wel legitieme argumenten.

Dat N-VA vol incompetente figuren zit, vind ik niet echt een goed argument. Als competentie de belangrijkste drijfveer is, kunnen we misschien beter annexatie bij Duitsland aanvragen.

Dat kan voor jullie beiden wel zo zijn, maar op basis van welke redenen/argumenten/denkwijze kwamen die splitsingen?

-"wat we zelf doen, doen we beter en efficiënter"
-macht naar zichzelf toetrekken.
-wafelijzerpolitiek

Achteraf gezien hebben ze zich serieus mispakt. Dus best terugdraaien die handel. Fout in het verleden was regionaliseren......én mensen willen om deze fouten op te lossen verder regionaliseren. Dat is fout, je moet terugdraaien als er iets fout is, niet verder doen. Aan de hoeveelste staatshervorming zitten we nu al? Ze blijven voortdoen, ze blijven dezelfde fouten maken terwijl ze denken dat ze het herstellen. Was er maar een resetknop om die mislukte staatshervormingen teniet te doen.

Liever een unitaire België met gekibbel in het parlement(ipv gekibbel in het overlegcomité) en wafelijzerpolitiek dan huidige kostelijke inefficiënte misbaksel.
 
Dat kan voor jullie beiden wel zo zijn, maar op basis van welke redenen/argumenten/denkwijze kwamen die splitsingen?

-"wat we zelf doen, doen we beter en efficiënter"
-macht naar zichzelf toetrekken.
-wafelijzerpolitiek

Achteraf gezien hebben ze zich serieus mispakt. Dus best terugdraaien die handel. Fout in het verleden was regionaliseren......én mensen willen om deze fouten op te lossen verder regionaliseren. Dat is fout, je moet terugdraaien als er iets fout is, niet verder doen. Aan de hoeveelste staatshervorming zitten we nu al? Ze blijven voortdoen, ze blijven dezelfde fouten maken terwijl ze denken dat ze het herstellen. Was er maar een resetknop om die mislukte staatshervormingen teniet te doen.

Liever een unitaire België met gekibbel in het parlement(ipv gekibbel in het overlegcomité) en wafelijzerpolitiek dan huidige kostelijke inefficiënte misbaksel.
Of het in het verleden verkeerd was kun je over discussiëren maar doet er ook niet echt meer toe. Er zijn mensen die de afsplitsing van Nederland ook fout vonden en dat kan ook waar zijn maar ga je daarom terug een unie gaan vormen met Nederland?
 
Terug
Bovenaan